Citat:
Det enda du kunde göra då var att lipa över den lön jag antog. För att ha räknat på detta verka du väldig lost.Varför antar du 4000 netto i månaden för 1979? Jag sa att de var arbetare och du letar upp genomsnittslön för alla? Vet inte var du har fått 4000 ifrån över huvud taget? Oavsett så hade mina föräldrar sparat varenda lönespec sen de började arbeta så kunde räkna ut det den vägen oavsett om du tror mig eller ej (vilket är helt irrelevant då du är irrelevant)
Citat:
Vad har detta med monetärt system att göra?Mitt inlägg var tänkt som en anekdot över vad ett tokigt monetärt system kan leda till dvs att de har tjänat mer på sitt boende än vad de har haft i nettoinkomster nominellt under en livstid. Inte att det gäller för alla överallt. (Finns säkert en värre exempel och exempel där det inte är så stor skillnad osv)
Du fick den frågan tidigare men verkar helt ställd.
Citat:
Jag har ett konkret fall från verkligheten. Ett ett område småhus bebyggdes utanför utkanten av en större svensk stad. (Ingen av storstäderna). Just 1989. Några bekanta köpte där. Jag funderade också, men det blev inte av.Min farbror byggde ett nytt hus 1989 för 600 000 kr (inkl kostnad för tomt) och sålde det för 2 år sedan för 7 miljoner kronor. Under åren han hade bott där så har han inte behövt göra några större renovationer/underhåll utan mer ommålning etc. Detta i ett område som var populärt redan när han byggde.
Denna nyproduktion gick på ca 1.2 MSEK. Och då lär marken ha varit billig iom att det var utanför stadsplanerat områden.
Jag tittade på hemnet nu på slutpriserna där. En såldes nyligen för 2.6 MSEK. En annan 2016 för 3.9 MSEK. Om vi säger att den för 3.9 MSEK är mer representativ. (Kan vara så att den för 2.6 behövde renoveras/moderniseras. Och då kan den ju säljas för 1-2 MSEK lägre pris. Kostar att anlita hantverkare).
Men 1.2 -> 3.9 MSEK på ca 30 år ger en årlig ökning på 3.8%. Och det är vad kostnad för nyproduktion ökat med.
Så det är ju inget konstigt här.
Att din farbror byggde för 600k i på attraktiv mark när det kostar 1.2 på oattraktiv mark får du väl lura i någon annan.
(För min del slutade det med att jag köpte en begagnad villa för 950 kSEK 1990 också utanför utkanten).
Citat:
1. Var ger jag uttryck för tyckande i mina inlägg?2. Varför efterfrågar du vad jag tycker då? Svaret här är att det är för att du bara ägnar dig åt tyckande själv.
Citat:
Jahaja, så priserna bestäms av vad folk är villiga att betala.Prisnivån bestäms över vad folk är villiga och har förmåga att betala. Om man inte hade kunnat låna till boende vilken prisnivå hade vi då haft i Sverige? Tror du vi hade haft samma nivå då? Nej självklart inte, byggare, tillverkare av byggvaror etc etc etc hade fått justera sina priser eller effektivisera mer för att få ner kostnaden om det inte vore för denna lånesmörja som pågått allt för länge. Kommuner etc hade även fått sänka priser och eftersom priserna hade gått ner så hade priser på försäkring etc också gått ner.
Det betyder då att du gärna bygger hus och säljer till förlust. Varför gör du inte det då?
Produktionen har varit fallande sen 2017 eftersom producenterna ser färre och färre som är villiga att betala vad nyproduktion kostar.
Och i verkligheten faller då produktionen.
Men om du tänker sätta igång och producera till förlust så får jag backa på det. Jag vill dock se det hända först.
Tycker du inte själv att du är extremt naiv som tror att byggnads skulle bry sig om dina fantasier. Dom tvingar till sig löneökningar oavsett vad du tycker om saken. Och försöker du betala mindre sätter dom bara ditt bygge i blockad.
Varför skulle kommuner sänka sina priser??
Ser du att dom gör det när nyproduktionen minskar. Och Löfven samlar byggindustrin i möten om de höga byggkostnaderna.
Du lever i något la la land.
Citat:
1. Då hade det bara skötts som i en del andra länder.Så som t ex med New century som lånar ut sina egna pengar till bostadsköpare.
Sedan säljer dom lånet till en broker dealer. Och får tillbaka lånebeloppet. Och kan repetera.
Broker dealern värdepapperiserar en stor bunt lån i en SPE och emitterat bostadsobligationer. Och får tillbaka pengarna. Och kan repetera. Så gick det till i USA. Inga banker var inblandade. Och det var därför det skar ihop så kraftigt när broker dealers slutade med värdepapperiseringen. Hela låneinfrastrukturen försvann nästan.
Och då dök nyproduktionen. Och byggjobbarna mfl blev arbetslösa och så var lavinen igång.
Hade det inte gått att låna hade det i stort sett inte funnits några hus i Sverige.
När mina föräldrar byggde så lånade dom värre än vad folk gör idag. Så var det förr.
Citat:
Svammel-ursäkter.Allt är för dyrt pga av oligopolställning på byggvaromarknaden/byggbranschen i kombination med låga räntor och hög kreditexpansion. Hade jag varit byggtekniskt kunnig och haft kapital så hade jag redan varit på denna marknaden och täljt guld. Tyvärr krävs det en hel del kapital vuilket jag inte har samt vi ser början på slutet för branschen så som den har varit. Effektiviseringstrycket kommer snart, tro mig.
Fritt fram för vem som helst att starta. Du behöver inte ha byggtekniskt kunnande. Det anställer du folk till.
Sedan talar verkligheten sitt tydliga språk. Rörelsemarginalen i bygg/entreprenad är ca 1-3%.
Sedan kan man ju fråga sig varför Silvan fick kasta in handduken om det nu var så lönsamt.
Citat:
Nej. Finns massor av fel i detta. Men är lite utanför trådens ämne.Till att börja med ja bankernas balansräkning måste balansera det är grunden i vad en balansräkning är. När bankerna skapar en ny kredit till någon så får de en fordran till den personen men även en skuld till denna person då denna har en fordran på banken i och med denna kredit är deponerad på ett av bankens konton. (Inlåning och utlåning skapas samtidigt)
Är detta en bostadslån så kan banken paketera 80 % av lånet i en säkerställd obligation som de sedan säljer till framförallt fondbolag etc. Då får de en skuld till fondbolaget och monetära tillgångar ökar med samma summa.
Nu för kunden över pengarna till personen de köper bostaden ifrån så bankens monetära tillgångar minskar med kreditbeloppet och skulden till privatpersonen minskar med samma belopp.
Säljaren av fastigheten köper nu en ännu dyrare bostad (då låneförmågan ökat pga möjlighet till större insats) osv osv osv. Så sker kreditexpansion om och om igen tills den ackumulerade låneförmågan träffar taket alternativt kreditförlusterna börjar överstiga skapandet av nya krediter.
Detta ökande "sparande" som du påstår existera är egentligen bara en konsekvens av dubbel bokföring enligt mitt exempel ovan. Varje gång en ny kredit skapas så skapas ett "sparande" på motsvarande belopp, problemet är att det inte är ett sparande alls även om det bokförs som ett sparande.
Det är som att jag skriver ett skuldbrev till dig om 1000000000000000000000000000 kr och sen hävdar att jag har ökat mitt sparande om 1000000000000000000000000000 kr dvs rent jävla trams.
Är detta en bostadslån så kan banken paketera 80 % av lånet i en säkerställd obligation som de sedan säljer till framförallt fondbolag etc. Då får de en skuld till fondbolaget och monetära tillgångar ökar med samma summa.
Nu för kunden över pengarna till personen de köper bostaden ifrån så bankens monetära tillgångar minskar med kreditbeloppet och skulden till privatpersonen minskar med samma belopp.
Säljaren av fastigheten köper nu en ännu dyrare bostad (då låneförmågan ökat pga möjlighet till större insats) osv osv osv. Så sker kreditexpansion om och om igen tills den ackumulerade låneförmågan träffar taket alternativt kreditförlusterna börjar överstiga skapandet av nya krediter.
Detta ökande "sparande" som du påstår existera är egentligen bara en konsekvens av dubbel bokföring enligt mitt exempel ovan. Varje gång en ny kredit skapas så skapas ett "sparande" på motsvarande belopp, problemet är att det inte är ett sparande alls även om det bokförs som ett sparande.
Det är som att jag skriver ett skuldbrev till dig om 1000000000000000000000000000 kr och sen hävdar att jag har ökat mitt sparande om 1000000000000000000000000000 kr dvs rent jävla trams.
Vad som dock stämmer är att vid ögonblicket då låntagaren skapar skuldförbindelsen med banken så behövs ingen sparare eftersom låntagaren är både låntagare och spararen i det ögonblicket. Och i nästa ögonblick är det säljaren av bostaden som är spararen och som lånar ut till banken.
Men det var inte M1 jag avsåg med sparare. Även om det ingår är det en liten del i sparandet.
Bankerna kan inte sitta med hur mycket M1 som helst. Då faller deras rating. Det har hänt. Och då ökar deras upplåningskostnad. Och vinsten minskar.
Räntan pressas ned av spararna. Dels genom räntan på obligationer av olika slag. Dels strukturerade produkter. Del aktier och fonder.
Sparandet är så stort att vi söker oss till andra länder med vår sparande. Och vi i Sverige är inte unika. Detta är ett globalt fenomen.
Centralbankerna är hjälplösa inför detta. Det dom kan göra är bara att reglera dagslåneränta runt den räntenivå som spararen dragit ned den till.
2 års ränta på bostadsobligationer är nu 0.11%
Du kan ju försöka lura i någon att sparvilja är låg med den räntan. Men jag tror ju inte så många kommer att gå med på det.
Men lycka till.
Citat:
Och vem i din bisarra värld är det som sitter på alla tillgångar om inte sparare.
Citat:
Men du har inte kunna peka på något problem. Du kommer ju bara med emotionellt dravel om att det är ett idiotiskt system.Det idiotiska systemet är det jag beskriver ovan. Röran är vad du kommer se i framtiden eller nu på t.ex företagsobligationsmarknaden, helt sjukt att riksbanken är inne och köper skräpobligationer. Du tycker säkert detta är skitbra? Det är pga det höga sparandet eller? 

Du får först visa att RB köper skräpobligationer.
Sedan producerar du halmgubbar. Märker du inte det själv.
Försök peka på ett konkret problem. Men jag tror inte du klarar det.
Är det din benämning på de som håller sig till fakta och kan använda logik. Till skillnad från sådana som du som bara håller på med irrationellt tyckande och fantasier.