2020-05-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, det finns en del där som talar om en potentiell uppsida.
Det jag spontant ser är detta nedan, vad ser du förutom det fundamentala du pratar om?

Positivt
* Positiv slope MACD weekly
* För weekly ligger TUI AG på support från år 2009 och 2011
* Om man ser på 'all time low' från år 1999
* På dagliga ser det ut som att en botten satts in (16 mars) och dessutom testats den 14 maj
* Uppsidan till nivåerna i februari är ca +220-250%
* RSI14 för 1 månad är på historiskt låga nivåer
* Sett ur ett månadsperspektiv är en ny högre lägsta på väg att skapas (mars kontra maj)
* Innan Corona var TUI AG i en trend där nya högsta skapades ur ett makroperspektiv (månad), denna började januari 2011 och har efterföljts av toppar juni 2015 och maj 2018. Innan dess var bolaget i en tydlig negativ kanal.

Negativt
* MACD på 1m (månad) har negativ trend
* Även om aktien skapat nya högsta 2011, 2015 och 2018 så är den positiva kanalen nu bruten
* På det kortare perspektivet, 4 timmar, är TUI AG inne i en tydligt negativ kanal med lägre lägsta- och lägre högstanivåer.
* Aktien verkar ha svårt att konsekvent klara av att hålla sig över EMA21 på 4 timmar, dvs trenden på de kortare intervallen är inte särskilt gemytliga för tillfället

-

Summa summarum något 50/50 just nu då det större perspektivet (månader) inte är särskilt positivt. Utöver det är uppsidan i jämförelse med en aktie som t ex Norwegian något låg mot den risk man för tillfället skulle dra på sig. För Norwegian innebär trots allt en 30% återhämtning mot nivåerna i februari (månatligt) en uppgång på ca +500%. En 100% återhämtning till nivåerna i februari innebär ca +1000%. Att notera är att det i fallet med Norwegian ser fördjävligt ut, för månadsdatan har t ex en ny lägre lägsta skapats på makronivå (år 2004 kontra 2020). I dessa fall där något ser fullständigt fördjävligt ut är det dock också där mest potential finns (men då bör man veta vad man ger sig in på också ... ).

Man kan annars tänka sig att bottenfiskare, något som i nästan alla fall innebär att risken ligger på extrema nivåer, också väger in potentiell uppsida.
Du kan siffrorna bättre än jag. Är nybörjare.

Men känner att man som Europas största resekoncern skall reda ut stormen. Skulle aldrig säga det samma om företag som har mindre marknadsandelar i genren 'turism'. Så som mindre flyg, hotell eller renodlade kryssningsföretag (även TUI har kryssningsverksamhet) där man får det 'seriöst svårt' att överleva. Och jag tänker en investering på 1-2 år (kan vänta längre) borde väl ge dubbla pengarna, eller är det för optimistiskt?.

---

Gick in i Scandic på 30kr och där känner jag att man träffat rätt, men vad tror ni som har Scandic om deras NE?.
Citera
2020-05-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag menar om/när fler och fler kända företag konkar, inleder rekonstruktion eller tex. tvingas lämna tillbaks leasingbilar (som Hertz) pga. corona så kommer börsen att gå ner. Ju fler sådana händelser desto större nedgång.

Ja, det är väl självklart. Men ”börsen” består ju av en ofantligt mängd branscher och bolag. Med olika exponering och konjuktur-känslighet. Alla slutar ju inte investera för att index går ner. Däremot krävs det ju att man är mer aktiv och har pekfingret i luften nu, för det blåser förändringens vindar.
Citera
2020-05-24, 16:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caballero
Du kan siffrorna bättre än jag. Är nybörjare.

Men känner att man som Europas största resekoncern skall reda ut stormen. Skulle aldrig säga det samma om företag som har mindre marknadsandelar i genren 'turism'. Så som mindre flyg, hotell eller renodlade kryssningsföretag (även TUI har kryssningsverksamhet) där man får det 'seriöst svårt' att överleva. Och jag tänker en investering på 1-2 år (kan vänta längre) borde väl ge dubbla pengarna, eller är det för optimistiskt?.

---

Gick in i Scandic på 30kr och där känner jag att man träffat rätt, men vad tror ni som har Scandic om deras NE?.

Jag gick in i några "turistaktier" lite för tidigt, men nu är de tillbaks på +/-0 och jag kommer att behålla dessa.

Fenix Outdoor International B
Nobina
Scandic Hotels Group
Concordia Maritime (rätt långt ifrån turism)

Edit: Pandox är också med.
Min simpla analys är att "närhetsturismen" borde komma igång, i alla fall under sommaren när Corona troligen har mindre spridning. Flyg och kryssningar ligger nog betydligt längre fram och charter har nog också en bit kvar.
Senast redigerad av Surtruten 2020-05-24 kl. 16:59.
Citera
2020-05-24, 17:02
Medlem
Jofs avatar
Har ni köpt SAS?
Citera
2020-05-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caballero
För bottenfiske lockar TUI som nu verkar ha nått botten strax under €3.
Man har fått stödlån på €1,8 miljarder. Minskat kostnaderna med 70%. Och nu öppnar länder upp för turism igen, och det inkommer rapporter om att bokningar till Medelhavsdestinationerna ökar.

Samtidigt gick ju Ving i konkurs i höstas (eller åtminstone deraa moderbolag). Skälet angavs till att internet gjort det enklare att hitta hotell direkt och dessutom boka flyg på egen hand. Den tjänst som paketreseleverantören, alltså TUI eller Ving, tillhandahåller är göra det enkelt för kunden. Frågan är hur mycket det går att ta betalt för den tjänsten när man lika gärna kan boka samma hotell på egen hand?

Möjligtvis kan de tjäna kortsiktigt på att folk (jag själv inkluderad) skulle lita på att de kollar upp alla tillfälliga regler inför varje resa så att man litar på att resan går att genomföra om den är bokad via TUI.

På längre sikt är jag tveksam till researrangörer generellt. Det framstår som en onödig del av resebranschen. Hotellen kan lika gärna marknadsföra sig direkt på nätet.

Nu gillar jag visserligen TUI och har alltid haft sommarsemestern med dem så länge jag kan minnas men det har varit dags att börja boka själv ett bra tag nu. Enda som kanske kan locka är att TUI alltid garanterar svensk personal på varje hotell. Det har varit en stor hjälp några gånger.
Citera
2020-05-24, 17:54
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Hertz har gått i konkurs. Styrker min teori om att världen kommer att se en våg av bilar som tidigare tillhörde bilfirmor m.m samt folk som lånat till bilar i värda 100-200 000kr. Man kan säkert göra en tacka på att köpa bilar för 20 000 som för något år sen kostade 200 000

Har dom? Va bra, säkert därför mina Avis aktier gått upp 40% senaste veckan.
Citera
2020-05-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Lol, fattar du alla dina ekonomiska beslut på känsla?

Läs på om något som kallas värderingsmultiplar. Ex. P/E-talet för S&P500 är väl det högsta sedan 2002 eller nåt. Och vi följer ju USA-börserna mer eller mindre slaviskt. I princip hela uppgången 2019 var en multipelexpansion.
Många företag kan ju inte ens ge något guidning för 2020.

Men låt mig gissa, du är en av alla småsparare som köper aktier i ICA med analysen "man måste ju alltid äta oavsett" ?
Senast redigerad av aadde81 2020-05-24 kl. 18:01.
Citera
2020-05-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Köp aktier som inte känns dyra då

Som exempelvis? Och nämn nu inga teknikbolag som ligger på ATH eller andra bolag vars börskurs är högre nu än i inledningen av 2019 när deras framtidsutsikter var betydligt ljusare.
Citera
2020-05-24, 18:04
Medlem
thebroffessors avatar
vad tror ni om att köpa in sig på norweigan air när marknaden öppnar?
Citera
2020-05-24, 18:50
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
vad tror ni om att köpa in sig på norweigan air när marknaden öppnar?
Dålig idé, den lär sjunka och inte heller får man någon utdelning.
Om du verkligen vill äga aktier i Norwegian så bör du vänta tills den hamnar runt kronan.
Citera
2020-05-24, 18:58
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Läs på om något som kallas värderingsmultiplar. Ex. P/E-talet för S&P500 är väl det högsta sedan 2002 eller nåt. Och vi följer ju USA-börserna mer eller mindre slaviskt. I princip hela uppgången 2019 var en multipelexpansion.
Det som är viktigt är P/E relativt ränta. P/E kan gå till 50 utan att räntor konkurrerar.
Citera
2020-05-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Samtidigt gick ju Ving i konkurs i höstas (eller åtminstone deraa moderbolag). Skälet angavs till att internet gjort det enklare att hitta hotell direkt och dessutom boka flyg på egen hand. Den tjänst som paketreseleverantören, alltså TUI eller Ving, tillhandahåller är göra det enkelt för kunden. Frågan är hur mycket det går att ta betalt för den tjänsten när man lika gärna kan boka samma hotell på egen hand?

Möjligtvis kan de tjäna kortsiktigt på att folk (jag själv inkluderad) skulle lita på att de kollar upp alla tillfälliga regler inför varje resa så att man litar på att resan går att genomföra om den är bokad via TUI.

På längre sikt är jag tveksam till researrangörer generellt. Det framstår som en onödig del av resebranschen. Hotellen kan lika gärna marknadsföra sig direkt på nätet.

Nu gillar jag visserligen TUI och har alltid haft sommarsemestern med dem så länge jag kan minnas men det har varit dags att börja boka själv ett bra tag nu. Enda som kanske kan locka är att TUI alltid garanterar svensk personal på varje hotell. Det har varit en stor hjälp några gånger.

Nu reser jag sällan charter utan bokar själv, men jag skulle säga att jag väldigt ofta använder deras endast flyg tjänster. Jag jämför alltid vad det kostar att boka flyg och hotell själv eller via ex Tui och visar det sig att Tui är billigare så bokar jag med dem. Det händer faktiskt emellanåt. Researrangören har oftast bokat hela hotellet så då tjänar de pengar på att ha fått ett lägre pris för rummen än vad som är utannonserat.

Börja månadsspara en liten post är nog inte helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in