2020-05-24, 10:57
Medlem
Avanza har courtagefritt på amerikanska aktier på tisdag också. Brukar de köra liknande kampanjer?
Citera
2020-05-24, 11:57
Medlem
För bottenfiske lockar TUI som nu verkar ha nått botten strax under €3.
Man har fått stödlån på €1,8 miljarder. Minskat kostnaderna med 70%. Och nu öppnar länder upp för turism igen, och det inkommer rapporter om att bokningar till Medelhavsdestinationerna ökar.
Citera
2020-05-24, 12:09
Medlem
AoE3#1s avatar
Hertz har gått i konkurs. Styrker min teori om att världen kommer att se en våg av bilar som tidigare tillhörde bilfirmor m.m samt folk som lånat till bilar i värda 100-200 000kr. Man kan säkert göra en tacka på att köpa bilar för 20 000 som för något år sen kostade 200 000
Citera
2020-05-24, 12:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caballero
För bottenfiske lockar TUI som nu verkar ha nått botten strax under €3.
Man har fått stödlån på €1,8 miljarder. Minskat kostnaderna med 70%. Och nu öppnar länder upp för turism igen, och det inkommer rapporter om att bokningar till Medelhavsdestinationerna ökar.

Ja, det finns en del där som talar om en potentiell uppsida.
Det jag spontant ser är detta nedan, vad ser du förutom det fundamentala du pratar om?

Positivt
* Positiv slope MACD weekly
* För weekly ligger TUI AG på support från år 2009 och 2011
* Om man ser på 'all time low' från år 1999
* På dagliga ser det ut som att en botten satts in (16 mars) och dessutom testats den 14 maj
* Uppsidan till nivåerna i februari är ca +220-250%
* RSI14 för 1 månad är på historiskt låga nivåer
* Sett ur ett månadsperspektiv är en ny högre lägsta på väg att skapas (mars kontra maj)
* Innan Corona var TUI AG i en trend där nya högsta skapades ur ett makroperspektiv (månad), denna började januari 2011 och har efterföljts av toppar juni 2015 och maj 2018. Innan dess var bolaget i en tydlig negativ kanal.

Negativt
* MACD på 1m (månad) har negativ trend
* Även om aktien skapat nya högsta 2011, 2015 och 2018 så är den positiva kanalen nu bruten
* På det kortare perspektivet, 4 timmar, är TUI AG inne i en tydligt negativ kanal med lägre lägsta- och lägre högstanivåer.
* Aktien verkar ha svårt att konsekvent klara av att hålla sig över EMA21 på 4 timmar, dvs trenden på de kortare intervallen är inte särskilt gemytliga för tillfället

-

Summa summarum något 50/50 just nu då det större perspektivet (månader) inte är särskilt positivt. Utöver det är uppsidan i jämförelse med en aktie som t ex Norwegian något låg mot den risk man för tillfället skulle dra på sig. För Norwegian innebär trots allt en 30% återhämtning mot nivåerna i februari (månatligt) en uppgång på ca +500%. En 100% återhämtning till nivåerna i februari innebär ca +1000%. Att notera är att det i fallet med Norwegian ser fördjävligt ut, för månadsdatan har t ex en ny lägre lägsta skapats på makronivå (år 2004 kontra 2020). I dessa fall där något ser fullständigt fördjävligt ut är det dock också där mest potential finns (men då bör man veta vad man ger sig in på också ... ).

Man kan annars tänka sig att bottenfiskare, något som i nästan alla fall innebär att risken ligger på extrema nivåer, också väger in potentiell uppsida.
Citera
2020-05-24, 12:57
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Sålde både mina Intel och AMD alldeles för tidigt. Likt Nvidia så letar jag lägen att köpa in mig igen, men lättare sagt än gjort med tanke på hur hypeade de där aktierna är. Dessa köp är tänkt som kortsiktiga sådana från sin sida då med andra ord?

Nvidia, AMD och Intel är knappast hypade. Alla har riktigt stora produktlanseringar framför sig detta året och nästa.
Citera
2020-05-24, 13:22
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Hertz har gått i konkurs. Styrker min teori om att världen kommer att se en våg av bilar som tidigare tillhörde bilfirmor m.m samt folk som lånat till bilar i värda 100-200 000kr. Man kan säkert göra en tacka på att köpa bilar för 20 000 som för något år sen kostade 200 000
Har även hertz i Sverige kursat? Äger Hertz bilarna själva eller leasar dom av bilbolagen och det i sin tur kommer innebära att bilbolagen pytsar ut bilarna till återförsäljare som beg-bilar?
Citera
2020-05-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1

Nej, det har de inte tyvärr. Bor du i USA/Kanada kanske du kan få lite rabatt.
Citera
2020-05-24, 13:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Men de har varit stängda sedan fredag kväll, inte sant? Dvs om vaccin skulle ha kommit ut igår, så hade terminerna ändå pekat på +0,6...?

Något som talar för att det går ned är att alla permabjörnar i tråden är tysta. När dessa är mer aktiva är det något av en kontraindikator (då går det upp), tvärtom när så inte är fallet. Man identifierar enkelt dessa kontraindikatorer genom att se om personerna i fråga faktiskt kommer med någon form av teknisk analys eller bara verkar tendera att helt utesluta data och gå på det fundamentala.

Om vi tittar på SPX (S&P500 futures) och den dagliga datan skulle jag vilja påstå att vi just nu är inne i en tydlig konsolidering. Detta mellan nivåerna på ca 2970 och 2760. SPX har även nyligen testat MA100 (dagliga) men har inte återigen testat EMA21 på dagliga (runt -2% ned dit från nuvarnade nivå).

Mer intressant än huruvida det går upp eller ned är också (som alltid) hur mycket upp och ned det går. Om man återigen tittar på SPX och den dagliga datan vore t ex en 'engulfing bearish' inte särskilt positivt. Krävs bara att SPX går runt -1% för att något kan ske. Men sådant får man ta som det kommer.

Något som annars skulle tala för en uppgång är att det råder ett positivt kryss för MACD på veckodatan samt att där även skapats en ny högre högstanivå. Om man gillar fibonacci:s är det också den första tydliga stängningen, sett till veckodatan, över 0.618.

Skärmklipp, SPX500USD, veckodata:
https://i.imgur.com/lh2W2Kh.png

Att det för veckodatan ser bra ut innebär dock inte alls att just imorgon, måndag, blir en positiv dag. Sett till hela veckan och datan vi har just nu vill jag dock påstå att det definitivt ser bättre än sämre ut. Åtminstone om man tittar på datan och utelämnar tabloidmediernas sensationsjournalistik.
Citera
2020-05-24, 14:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Något som talar för att det går ned är att alla permabjörnar i tråden är tysta. När dessa är mer aktiva är det något av en kontraindikator (då går det upp), tvärtom när så inte är fallet. Man identifierar enkelt dessa kontraindikatorer genom att se om personerna i fråga faktiskt kommer med någon form av teknisk analys eller bara verkar tendera att helt utesluta data och gå på det fundamentala.

Om vi tittar på SPX (S&P500 futures) och den dagliga datan skulle jag vilja påstå att vi just nu är inne i en tydlig konsolidering. Detta mellan nivåerna på ca 2970 och 2760. SPX har även nyligen testat MA100 (dagliga) men har inte återigen testat EMA21 på dagliga (runt -2% ned dit från nuvarnade nivå).

Mer intressant än huruvida det går upp eller ned är också (som alltid) hur mycket upp och ned det går. Om man återigen tittar på SPX och den dagliga datan vore t ex en 'engulfing bearish' inte särskilt positivt. Krävs bara att SPX går runt -1% för att något kan ske. Men sådant får man ta som det kommer.

Något som annars skulle tala för en uppgång är att det råder ett positivt kryss för MACD på veckodatan samt att där även skapats en ny högre högstanivå. Om man gillar fibonacci:s är det också den första tydliga stängningen, sett till veckodatan, över 0.618.

Skärmklipp, SPX500USD, veckodata:
https://i.imgur.com/lh2W2Kh.png

Att det för veckodatan ser bra ut innebär dock inte alls att just imorgon, måndag, blir en positiv dag. Sett till hela veckan och datan vi har just nu vill jag dock påstå att det definitivt ser bättre än sämre ut. Åtminstone om man tittar på datan och utelämnar tabloidmediernas sensationsjournalistik.

Hela börsen är ett ända stort tombola. Bortom spekulationsspannets två veckor ligger de långsiktiga frågeställningarna om:

1. Hur djup är den kris vi går in i? A. Hur stor del av krisen har det oreglerade skuldberg som byggts upp sedan 2008? B. Hur mycket kommer Covid-19 nedstängningar o stödpaket kosta. C. Vem o hur ska det betalas.

2. Vem ska vi lita på? Just nu drabbas alla länder o deras valutor. Men får tex Euron mer slagsida så kan flykten till tex dollarn skapa enorm skada. O för Sveriges del så handlar det om kronkursen.

3. Valutornas värde kommer sedan påverka exportinkomster o importpriserna. O risken för inflation är överhängande stor.

5. Får inflationen fart så lär räntorna gå upp men det blir även attraktivare att spara långsiktigt i solida tillgångar som stabila aktier, guld o fastigheter.

Problemet är att vi först i höst lär få en bättre inblick i hur illa det egentligen är.

O jag är rädd för att vi är i en ordentlig bulltrapp. O i nästa fall så vaskas en mängd bolag bort från världens börser medan de mer stabila kommer klara sig väldigt lindrigt. Allt beroende på bransch, omkostnader, skuldsättning, likviditet, ledarskap o lönsamhet. Där ett nollresultat kan vara mer än väl godkänt.
Citera
2020-05-24, 14:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har även hertz i Sverige kursat? Äger Hertz bilarna själva eller leasar dom av bilbolagen och det i sin tur kommer innebära att bilbolagen pytsar ut bilarna till återförsäljare som beg-bilar?
Coronasituationen har gjort att Hertz i Sverige lämnat tillbaks en massa bilar.
https://omni.se/hertz-chefen-aterlamnat-tusentals-bilar-till-volvo/a/GGkn8B

Jag vill påstå att när/om detta och annat liknande inträffar allt oftare för kända företag så kommer börsen att reagera negativt.
Citera
2020-05-24, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Coronasituationen har gjort att Hertz i Sverige lämnat tillbaks en massa bilar.
https://omni.se/hertz-chefen-aterlamnat-tusentals-bilar-till-volvo/a/GGkn8B

Jag vill påstå att när/om detta och annat liknande inträffar allt oftare för kända företag så kommer börsen att reagera negativt.

Du menar om det kommer pandemier, eller annat kris-triggande oftare? När det gäller ett sådant fall som Hertz, så lär det väl till närmare 100% bero på den rådande situationen. Jag tror att så länge det inte ges några vettiga alternativ, så kommer människor vända sig till börsen, även i framtiden.
Citera
2020-05-24, 15:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Du menar om det kommer pandemier, eller annat kris-triggande oftare? När det gäller ett sådant fall som Hertz, så lär det väl till närmare 100% bero på den rådande situationen. Jag tror att så länge det inte ges några vettiga alternativ, så kommer människor vända sig till börsen, även i framtiden.
Jag menar om/när fler och fler kända företag konkar, inleder rekonstruktion eller tex. tvingas lämna tillbaks leasingbilar (som Hertz) pga. corona så kommer börsen att gå ner. Ju fler sådana händelser desto större nedgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in