2020-05-24, 15:51
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Ja precis vad jag skrev.
Var biten med klanen i Göteborg jag inte förstod.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/stora-protester-i-angered-efter-omh%C3%A4ndertagande-av-barn-1.20823347
Citera
2020-05-24, 15:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladiebug
Att E inte kan gå för att det krockar med S sovtider är det dummaste jag har hört.
Förskola är till för att underlätta för vuxna och barn. Man kan lägga om tiderna hur man vill...

Det varierar på olika platser. Det är ganska vanligt att just 15-timmarsbarnen måste gå vissa tider och inte får ändra tid.
Citera
2020-05-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Att R och P har lyckats styra undan såväl BVC som socialtjänst och kammarrätt går väl hand i hand med deras personligheter, såsom folk runtomkring har beskrivit dom.

P labil, aggressiv, farlig, har kontakter att hota med, känner förakt mot myndigheter och driver en kamp mot dom som han aldrig skulle kunna tänka sig att ge upp - vad de än säger ska han vara tvärtemot.

R manipulativ, duperar, överlägsen och föraktfull, offerkofta på, extremt medveten om vad som krävs för att gå under radarn (googlar ”vad kollar soc vid hembesök” och skriver att hon ”måste få E att känna sig supertrygg inför måndagarna på öppna förskolan”).

Det ska inte få hända men dessa skadade människor, missbrukare ut i fingerspetsarna, HAR lyckats lura systemet! Man har gått på deras ord, deras villkor, deras bild. INGEN har tagit hänsyn till Es perspektiv! Total systemkollaps.
Ett ytterligare skäl till att de här två gick under radarn var att de ( i alla fall om jag har förstått det riktigt) inte hade socialbidrag. På så sätt kunde de också hålla sig undan insyn. De var ju båda sjukskrivna och hade sjukpenning som de försörjde sig på. Om man läser R:s journal från Capio psyk ser man vilka strategier hon använde för att ständigt få sin medicin och få sin sjukskrivning. Genom att utebli från besök eller inte svara i avtalade telefonbesök för att sedan plötsligt dyka upp på det ena eller andra sättet så fick hon sin vilja igenom. I stort sett alltid gråtandes. Träffar på så sätt ständigt nya människor som blir rådvilla och som akut åtgärd går henne till viljes. Kanske med förhoppningen att någon annan ska TA TAG OCH planera hennes behandling. Hon hade kontakt med Capio psyk och inte någonstans diskuteras det om ett gemensamt möte med soc o psyk och R.
Citera
2020-05-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3timeseGO
R har även sagt att samtalskontakten sagt att hon inte skriver allt i journalen. Jag är inte ett dugg förvånad :-O

Nej det har hon rätt i att det gör dom inte eftersom i princip vem som helst inom vården/i receptionen lätt kan se vad som står och mycket av det som sägs är känsligt. Men dom är samtidigt skyldiga att skriva vad som pratades om, vilka råd som gavs och planering kring uppföljning.

Ett påhittat exempel
Jag säger att jag vill lämna min partner pga det och det men är rädd hur jag ska framföra det och att jag vill ha en ny bostad klar innan för jag är rädd att min partner ska bli aggressiv.
Då kan det skrivas ungefär
samtalar om relation och boendesituation. Gav rådet att kontakta hyresvärd och till nästa gång skriva ner en budget vi kan se över. Uppföljning xx/xx.

Sen kanske rådet var att framöver trappa ner kontakten med familjehemmet och tolkades lite som de passade R istället.. vem vet.
Citera
2020-05-24, 16:07
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Men om dom upplever S och R drogade när dom knackar på efter en anmälan om E borde det väl vara nog att göra någonting? Tror inte dom hade kunnat få till ett lvu eller agerat så mycket som dom nog ville för att långsiktigt kunna hjälpa barnen men dokumentera sina observationer, begära drogtest direkt, följa upp misstankar som uppstår på plats och liknande kan man väl begära ändå? 20 min prat med R och den lilla tid P satt kvar räknar jag inte som uppföljning alls.

Jag har hakat upp mig på den första kvällen. Nått känns bara så kraftigt fel men jag saknar kunskap om regler för att kunna sätta fingret på det.

Akut LVU och det krävs en underskrift av politiker i socialnämnden/utskottet. Det är allt. Något har verkligen gått snett här.
Citera
2020-05-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosahav
Riktigt orolig hur detta kan komma att sluta. Hon får troligtvis bara några år i fängelset. Går behandlingsprogram, visar sitt bästa jag osv. Möjligheten för henne att få tillbaka vårdnaden om barnen finns väl? antar jag.

Tror jag med 😰😰😰
Citera
2020-05-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det varierar på olika platser. Det är ganska vanligt att just 15-timmarsbarnen måste gå vissa tider och inte får ändra tid.

Jag lyckades röra till nått så det jag citerade och svarade på blev en enda lång text från mig. Du har helt rätt i att 15 timmars tider är fasta.
P och R var dock sjukskrivna och hade då möjligheten att ha henne på förskola på utökad tid och anpassade tider.
Citera
2020-05-24, 16:12
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jag lyckades röra till nått så det jag citerade och svarade på blev en enda lång text från mig. Du har helt rätt i att 15 timmars tider är fasta.
P och R var dock sjukskrivna och hade då möjligheten att ha henne på förskola på utökad tid och anpassade tider.

Så kan det vara ja, har inte så bra koll på det.
Citera
2020-05-24, 16:12
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Hänvisa gärna till sida i FUP.

Såg att du redan fått svar, och såg ditt svar också. Det var nog samma sak som jag sett.
Citera
2020-05-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Håller med dig! Men många frågor allmänheten vill ha svar på bortses ofta under en utredning då det till exempel saknar relevans för själva brottet mgm står åtalad för. Allmänna utrymmen i flerbostadshus undersöks inte under lupp eftersom det inte skulle tillföra utredningen särskilt mycket och vidare skulle det kräva obegränsade resurser och tid som kan behövas bättre på annat håll. Om vi säger att tekniker tex hittar några droppar blod i trapphuset från E- vad säger då det? Hon kanske skrapat sig i lekparken el snubblat och råkat besudla trappräcket. Skulle det kunna styrka att hon utsatts för ett grovt brott som ledde till hennes död? Långvarig vanvård? Troligtvis inte och alldeles för enkelt att bortförklara. Det skulle aldrig hålla i rätten. Att föräldrarna var tunga drogmissbrukare har dock påvisats liksom att också barnen fått i sig substanser. Att de brustit i sin omvårdnad är det ju ingen tvekan om. Förenklat kan man säga att det som behöver bevisas är att R utfört handlingen som medförde att E dog, alternativt hjälpt till eller iallafall varit medveten om vad som skedde liksom efterföljderna dvs undanröjandet/paketeringen av kroppen. I dagsläget påstår hon att hon inte vet vad som hänt, att hon har någon svag minnesbild att P varit ansvarig, samt att hon inte haft en aning om att E varit död och legat under sängen i flera dagar.

Självklart är många arga och frustrerade i den här tråden, framförallt på stat och rättsväsende.
Men i jakten på nya bevis och långa utläggningar om trapphus, pigkammare och källare etc så glömmer många att det här fallet handlar om ett barn som hittats i sitt eget hem tillsammans med föräldrarna. Om hon varit försvunnen, påträffats på annan plats än i själva lägenheten i bostadshuset och det funnits andra misstänkta gärningspersoner, skulle en källare eller skafferi kanske vara relevant. Men tyvärr inte här.

Är det inte relevant att förstärka bilden av hur Rebecka är som mamma, att de misstankar om att Esmeralda fått sova i ett skafferi (!!) stämmer?

Om man hittar blod i skafferiet finns det ingen logisk förklaring, ett barn SKA inte ha varit i ett skafferi.

Om man har kurragömma som tes kan man bortförklara allt bevismaterial 🙄

Om polisen hade gjort sitt jobb hade man undersökt och säkrat bevis i tänkbara källarutrymmen, det här är en mordutredning där man bör kunna bevisa alla anklagelser.
Citera
2020-05-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Akut LVU och det krävs en underskrift av politiker i socialnämnden/utskottet. Det är allt. Något har verkligen gått snett här.

Om vi leker med tanken att dom begärt och fått igenom ett akut LVU och föräldrarna lämnat rena drogtest. Hade det inte försvårat för framtida insatser/åtgärder? Eftersom familjen redan påstod sig vara felaktigt jagade av socialen och kammarrätten i princip bekräftade det genom att ta hem E?

Baserat på infon dom hade då hade det varit nog för ett LVU utan bevis? Varför togs inga drogtest där? En person kan väl inte neka drogtest vid direkt misstanke om att denna är påverkad?

Och undrar mer över polisens roll den kvällen? En anmälan kom direkt till polisen så då har dom väl befogenheter dom med att undersöka om brott begås medan socialen ska se till barnens bästa? Det är väl inget antingen eller där?
Citera
2020-05-24, 16:21
Medlem
Citat:
P hade väl föräldrapenning fortfarande och att P var sjukskriven var ju naturligtvis inte offentligt eftersom han jobbade då och då.

Det verkar vara så att förskolor i allmänhet ( i detta fall vet jag inte) verkar ha såna regler så att de barn som behöver förskolan mest inte verkar vara välkomna där.

De har inte föräldrar som klarar varken lämningstider och hämtningstider - och det är just såna barn som behöver mat, omsorg och kontroll från en förskola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in