Citat:
Ursprungligen postat av
Ladiebug
*Innan E ens är hemma säger BÅDA föräldrarna i sina möten med PSYK att dem inte klarar av vardagen, inte kan sova, vill dö (P) och behöver mer benzo
(jag känner en som blev anmäld till soc pga dålig sömn)
Det här har jag glömt ifrågasätta. Dom är väl skyldiga att anmäla när någonting framkommer om barn? P och R gick på olika mottagningar så två mottagningar har valt att inte agera? Vad i vardagen sa dom sig inte klara och varför? Självklart kan en förälder vara bra trots ångest och tom om den medicinerar men allt är beroende på vad som sägs vara jobbigt och svårt i vardagen, hur ångesten yttrar sig och hur personen upplevs vid besöken.
Om en anmälan gjorts hade det väl då blivit en oro kring S och borde väl nämnas i hans senaste lvu om psyk agerat? För psyk måste väl vetat om S?
*Efter att E flyttat hem är det ingen, absolut INGEN som ser det här paret med barnen förutom släkt. Det tyder också på att något kan vara fel. Det behöver inte vara det men lägger man på allt 1+1 så får man ett oroväckande resultat.
Det kunde iofs inte varken bvc eller socialen veta. R och P påstod sig gå ut till lekparker dagligen vilket bvc ifrågasätter vid deras gemensamma promenad.
*E blir inskolad ungefär samma tid som drogerna tar fart verkar det som. Men dagis kostar pengar (eftersom P's inkomst är så hög är det garanterat högsta avgiften på 1400 nånting) och det tänker dem inte betala. Att E inte kan gå för att det krockar med S sovtider är det dummaste jag har hört.
Förskola är till för att underlätta för vuxna och barn. Man kan lägga om tiderna hur man vill...
Ja och nej. Beroende på typ av placering. 15 timmar är gratis för barn över 3 år och då är det fasta tider som erbjuds. Sjukskrivning likställs vid arbete/studier och då kostar det men tiderna är mer anpassningsbara. Tror dock de inte lämnade henne där av rädsla bli avslöjade. Dom skulle nog gärna betala för att lämna bort henne en hel dag. Kanske avbröt dom snabbt inskolningen när de kände på sig personalen började reagera på vissa saker?
*Det kommer in orosanmälningar som släpps nästan direkt utan någon direkt konsekvens. Detta innan jul. Där man är orolig för E's hälsa.
Ingenting görs. Man ser att hon tappat vikt ytterligare men får det bortförklara att hon är liten i maten. Men alltså då får man ju göra upp en plan?
Det här hänger på om hon följer sin tillväxtkurva eller ej. Om socialen kollade med bvc att hon följer sin kurva finns ingen oro där (tyvärr) och om inte ska de ske tätare besök och se varför och hur det kan åtgärdas. Jag kan personligen känna det är lite för mycket fokus och tilltro på kurvan men saknar kunskap att säga det är fel.
* På jul kommer det in TVÅ stycken orosanmälningar angående att barnet ser märkbart påverkad ut. Socialtjänsten blir inte insläppta.. Och låter sig övertalas att komma tillbaka imorgon. En aktuell anmälan om missbruk ska tas på största allvar när det är ett barn och här SKA man kräva att få se barnet. Föräldrarna kan gråta ut bäst dem vill, det handlar om deras barns säkerhet. Den säkerheten som båda föräldrarna aldrig har brytt sig om i sina val.
Precis så känner jag med. Att dom ska kunna bevisa anmälan saknar grund när de är så pass allvarliga anklagelser.
Dagen efter känner ena socialkvinnan oro..
Och att ett annat barn ser hängig ut och okontaktbar.. Jag menar va fan i hela fridens namn är det här för socialanställda
Det blir ÄNDÅ ingenting av det i dagsläget..
Var det inte den dagen dom inte blev insläppta kvinnan reagerade på de sakerna? Dagen dom valde lämna?
Psyk har skyldighet att anmäla ja. Långt innan 2020 och barnkonventionen gick igång.
Dem borde också ha förstått allvaret när mamman säger det med endast 1 spädbarn hemma och 2 till ska in i hemmet varav en dem inte har någon anknytning till.
Låter som grov tjänstefel i mina öron iallafall samt att det hon säger borde en psykolog kunna avgöra om hon är kapabel till att ta hand om 3 barn och en utan anknytning.
Det krävs faktiskt mycket styrka, kärlek och tålamod för det och hon frågar efter benzo istället. Hon har dessutom flertal ggr inte dykt upp på möten.
I mina ögon, om jag hade förlorat mina barn hade jag gjort ALLT för att få hem dem igen. ALLT!