2020-05-24, 12:53
Medlem
Dukanva85s avatar
Lyssna på podden "skyldig?" Som handlar om lilla hjärtat.
Citera
2020-05-24, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladiebug
Det stod väl att de påbörjat inskolningen men valde att avbryta för att "dagis inte var flexibla med tiderna och att dom krockade med S sovrutiner?"
Dom pratade om det även till bvc och läkaren på bvc som pressade dom lite om vikten av socialt umgänge i den åldern?

Har själv valt att hålla mina andra barn hemma medan jag varit föräldraledig, förskolan erbjuder 8-11 varje dag för de som är föräldralediga, någor jag funnit opassande i vår vardag. Bvc har nämnt öppna förskolor som alternativ och jag har besökt någon.
Men barnen leker med varandra och träffar andra barn ändå.
Så att välja bort förskola tycker inte jag i sig är märkligt alls.
Däremot vill ju samhället att barn ska in i sådana sammanhang fortast möjligt.
Förr var de flesta hemmadöräldrar de första åren, att inte alla håller med om det tycker jag är var och ens rätt.

R verkar ha svårt att knyta an till E, vilket för de flesta skulle vara svårt efter de varit åtskilda sedan födseln.
Självklart har hon en mer etablerad/ naturlig anknytning till silas, hon var inte I stånd att ta emot E med kärlek och omsorg utifrån sin egen problematik.
Här skulle hon vädgat om hjälp, insett sina begränsningar, men det gör sällan missbrukare med psykiska problem i botten.
Där måste myndigheterna ha stenkoll och se endast till barnets bästa!
Det har det misslyckats med totalt här!
Citera
2020-05-24, 13:02
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AthenaArtemis
Nja...
Jag har reagerat mycket på just den händelsen. Ett annat hört vittne som också var på öppna förskolan sa att hon trodde att E var cancersjuk och eller om mamman hade anorexia. Jag minns inte ordagrant. Men att andra där reagerat på familjen och att allt inte stod rätt till. Det gjorde inte Carina i den utsträckning att hon ansåg att familjen behövde än mer tätare kontroller och uppsikt mm. Hade hon agerar hade E kunnat leva idag. Hon hade kunnat sätta in hembesök, näringsdryck, veckokontakt med familjen, för att följa upp E, både gällande vikt, hår, brännskada/andra skador. Hon kunde gjort sig mer närvarande i E’s utveckling.
Så nej, hon är tyvärr medskyldig i hög grad!
Det andra vittnet var en föräldraledig socialsekreterare med fokus på barn och unga, som påstår sig ha reagerat starkt över familjen. Här har du alltså en person med vana av anmälningsskyldighet, som ser och reagerar på familjen, och som inte agerar. Det här är inte en vanlig privatperson som avstått från att ha gjort en anmälan, utan en utbildad och erfaren socialsekreterare som arbetar på orten och som trots detta inte gjort en anmälan. Att BVC-sköterskan inte anmälde oro är något mer förståeligt enligt mig, dels verkade hon faktiskt inte oroa sig för familjen och dels hade hon en skör kontakt mellan henne och föräldrarna att värna om.
Citera
2020-05-24, 13:04
Medlem
Ska göra en lista sen när jag hinner på varför socialtjänsten har begått fel här och inte tagit det här som det är.

Dessutom är det socialsekreterare ute på fält som, sedan rapporterar in till en högre chef som då bestämmer om det ska bli en utredning eller inte? Så beroende på vad dem har rapporterat in och HUR dem uttryckligen har rapporterat in är frågan. Man kan säga en mening på två olika sätt. Ett med ett ryck på axlarna så som tja dem ser väl lite konstiga ut men jag menar ungen satt i knät..

Eller:
Ja. Jag misstänker att något är fel. Föräldrarna ser inte krya ut i min mening och med tanke på orosanmälda som faller i kategorin droger så anser jag att föräldrarna borde gå igenom en utredning för att vi ska kunna vara säkra på barnens välmående.

Någon har ju fallerat totalt
Citera
2020-05-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Fy fan, jag mår så dåligt över detta. Jag kan försöka kika in i morgon
Känns jätte olustigt att ett barn kanske har blivit instängd i ett källarrum. Verkligen jätte obehagligt.

Hur kan del ha haft barnen i över 1 år och ingen har sett till dem..
Citera
2020-05-24, 13:06
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Det är många fler saker dem borde tryckt på i förhör med R! Känns som att förundersökningen är väldigt tunn, och det fattas mkt som borde gjorts. Har sagt det förr: har kännts obehagligt ända från kammarrätten tills nu, ska saker tystas ner, för att det är så mkt myndigheter inblandade? Eller är det bara ett dåligt jobb?
Njae, polisen bör inte ta upp samtliga saker man kan trycka på redan i polisförhören. Det finns en klar strategisk fördel med att avvakta med den typen av frågor som man inte vill att den misstänkte ska kunna förbereda sig på. För åklagaren finns det ett stort värde i att den misstänkte är oförberedd och möter frågorna för första gången i rättssalen. Allt som tas upp under utredningen är ju sådant som ingår i FUP och som den misstänkte och dennes advokat kan lägga fram en strategi för att hantera.
Citera
2020-05-24, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Håller med dig om alla frågetecken.
Jag kan berätta hur jag tror det gått till angående juldagens besök. Utan att bli dömd för att hålla med eller smutskasta, bara min ärliga uppfattning.
Två olika socialsekreterare och två olika uppfattningar av samma händelse. Tänker att förhören är gjorda efter man har vetat utgången. Den ene försöker skydda sig/sin anställning/rykte genom att säga att man inte såg ngt som tydde på ngt allvarligt. För då har denne begått allvarliga fel.
Den andre hade nog en magkänsla men kunde inte riktigt sätta fingret på vad..förrän efteråt då hon visste vad som hänt. Det är lättare att se saker i efterhand.
När de inte blev insläppta så ringdes socialchefen som gjorde beslutet att de skulle avvakta.
Jag tror av följande anledningar;
Främst för att det redan fanns en dom från kammarrätten, för att soc ska använda sig av tvång så ska det finnas starka misstankar om att ett barn far illa som gör att man inte kan avvakta och använda sig av frivillighet (i detta fallet att dem kommer tillbaka nästa dag)
Socialtjänsten bygger på frivillighet och man får bara använda sig av tvång vid uppenbar fara. Tvångsbeslut måste också godkännas av förvaltningsrätten...
I detta fallet tror jag socialchefen även gjorde bedömningen utifrån att anmälarna kan ha en egen vinning i form av hämnd/ konflikt eller dylikt. RS var P ex och de hade gemensamma barn. Trovärdighet? M uppgifter var från densamme (RS).
Det är faktiskt tyvärr inte ovanligt att folk ringer och gör orosanmälningar mot varandra när dem är i vårdnadstvister/konflikt/grannosämja osv för att ”jävlas”.
Det väger därför inte lika tungt när orosanmälningar görs av privatpersoner som av en sakkunnig.
Bara vad jag tror, vet såklart inte och försvarar inget.

Ja att de inte kunde tvinga sig in utan grund pga risk "tappa familjen" helt och med kammarrättens beslut misstänkte jag. Bygger inte socialtjänsten på frivillig i början/vanligtvis men efter ett lvu och med uttalad förakt borde det ändå inte vara helt frivilligt längre? Men om den kvinnliga yttrade oron hon säger i förhör var det inte tungt nog gå vidare på? Det är ju observationer av kunnig opartisk person på plats.
Hur mycket dokumenteras efter ett besök? Hur mycket får dom kontrollera på plats?
Anmälningarna vägde nog inte tungt nej därför mina största funderingar där är kring vad som noterades, polisens roll, begränsningar vad dom ska fokusera på mm.
Eftersom besöket dagen efter enbart var 20 min och med personen som inte reagerat första gången får jag uppfattningen att denne redan hade bestämt sig innan besöket. 20 min är på tok för lite tid för ett väl genomfört besök.
Citera
2020-05-24, 13:11
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Kan vara silas, ofta när jag byter blöja på något av barnen får de pilla med en oanvänd blöja under tiden för att ligga stilla på skötbordet under tiden jag byter.
I bland "tuggas" det på den osv..
Min yngsta är i ålder med S.
"De mindre delarna kan inte utvärderas ..."
Alltså huvuddelarna av DNA:t kommer från Esmeralda. De mindre delarna kan inte jämföras mot person. Detta betyder inte att de kommer från någon annan utan bara att de inte kan jämföras.
Citera
2020-05-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Håller med dig i allt. Det är många socionomer inne i denna tråd men många verkar ha tystnat när fup kom ut. Bilden var inte så svart/vit som innan.

Magkänslan är att alla verkar rädda för P. Varför är svårt att förstå. Men jag har hört från advokater att barn vars pappor är medlemmar i kriminella gäng som tex Hells Angels kommer undan. Det borde vara tvärtom men de är nog rädda då samhället inte kan skydda myndighetspersoner idag.

Jag upplever med en stark rädsla från alla gällande P. Men så stor och tung kriminelk trir jag knappast den lilla pundaren var. Ev att han fick vara springpojke för att känna sig stor men de farligaste med honom var väl att han inte kunde kontrollera sitt humör och troligtvis blev starkare av drogerna? (Ingen kunskap om vilka droger som påverkar så) Att R blev tilldelad rollen som kuvad för flera år sedan och spelade på den är uppenbart med. Men de tror jag inte ett dugg på. De lyser igenom texten hur manipulativ och känslokall hon var. Tror hon styrde och manipulerade P rejält. Nejdu av dom två är hon den jag är mest rädd för...
Citera
2020-05-24, 13:15
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Känns jätte olustigt att ett barn kanske har blivit instängd i ett källarrum. Verkligen jätte obehagligt.

Hur kan del ha haft barnen i över 1 år och ingen har sett till dem..
Fruktansvärt. Vet att han varit på mitt jobb och druckit öl vid några tillfällen (jobbar som bartender) henne har jag aldrig sett till trots att stan inte är stor och trots att jag bor så nära.
Citera
2020-05-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladiebug
Ja att de inte kunde tvinga sig in utan grund pga risk "tappa familjen" helt och med kammarrättens beslut misstänkte jag. Bygger inte socialtjänsten på frivillig i början/vanligtvis men efter ett lvu och med uttalad förakt borde det ändå inte vara helt frivilligt längre? Men om den kvinnliga yttrade oron hon säger i förhör var det inte tungt nog gå vidare på? Det är ju observationer av kunnig opartisk person på plats.
Hur mycket dokumenteras efter ett besök? Hur mycket får dom kontrollera på plats?
Anmälningarna vägde nog inte tungt nej därför mina största funderingar där är kring vad som noterades, polisens roll, begränsningar vad dom ska fokusera på mm.
Eftersom besöket dagen efter enbart var 20 min och med personen som inte reagerat första gången får jag uppfattningen att denne redan hade bestämt sig innan besöket. 20 min är på tok för lite tid för ett väl genomfört besök.

LVU blev upplöst på grund efter kammarrättens dom.
Att alla socialsekreterare är kunniga inom missbruk är en sanning med modifikation..man har kanske den teoretiska kunskapen men inte den praktiska som är den av värde.
Vet ett exempel; två socionomer som började jobba på boende med missbrukande ungdomar. En trevlig kille som bodde där skulle på permission och frågade om inte personalen kunde vattna hans växter när han var iväg. Personalen gjorde det utan att upptäcka att det var majaplantor som de vattnade. Detta uppdagades efteråt. Ett exempel på att praktisk erfarenhet är minst lika viktig som teoretisk.
Min erfarenhet är att socialtjänst och polis överlag har ett dåligt samarbete. Man har olika utgångspunkter och olika perspektiv vilket ofta skapar problem.
Citera
2020-05-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Har själv valt att hålla mina andra barn hemma medan jag varit föräldraledig, förskolan erbjuder 8-11 varje dag för de som är föräldralediga, någor jag funnit opassande i vår vardag. Bvc har nämnt öppna förskolor som alternativ och jag har besökt någon.
Men barnen leker med varandra och träffar andra barn ändå.
Så att välja bort förskola tycker inte jag i sig är märkligt alls.
Däremot vill ju samhället att barn ska in i sådana sammanhang fortast möjligt.
Förr var de flesta hemmadöräldrar de första åren, att inte alla håller med om det tycker jag är var och ens rätt.

R verkar ha svårt att knyta an till E, vilket för de flesta skulle vara svårt efter de varit åtskilda sedan födseln.
Självklart har hon en mer etablerad/ naturlig anknytning till silas, hon var inte I stånd att ta emot E med kärlek och omsorg utifrån sin egen problematik.
Här skulle hon vädgat om hjälp, insett sina begränsningar, men det gör sällan missbrukare med psykiska problem i botten.
Där måste myndigheterna ha stenkoll och se endast till barnets bästa!
Det har det misslyckats med totalt här!

E gick på förskola innan flytten, dvs hon hade en vana att träffa andra barn och uppleva olika miljöer. Jag vet många som haft sina barn hemma fram till skolstart men dom aktiverar även barnen efter barnens behov.
Självklart inget fel i att låta E landa hemma innan inskolning. Skillnaden mellan dig och denna familj är att du inte befinner dig i ett aktivt missbruk eller att det inte finns en oro kring din och dina barns situation. Jag är även säker på att du tar med dina barn ut, aktiverar dom hemma mm. Här hade personal med insikt i familjen en stark övertygelse att E hade behov av förskola. Familjen hade även påbörjat inskolningen så personal hade träffat alla. Dom avbryter tvärt. Vid en inkommen orosanmälan är det väl då av intresse att höra personalens noteringar? I en redan instabil familj reagerar man väl på att inskolningen avbryts? Dessutom var föräldrarna sjukskrivna vilket gör att de har rätt till samma typ av plats på förskolan som en arbetande förälder så de fanns absolut möjlighet att ha henne där på heltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in