2020-05-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Intressant.
Har du lust att utveckla detta en smula. Hur tänker du dig jämställdhet och hur gynnar den vi inför t.ex män?

Gärna!
- Mer jämställd föräldraförsäkring har givit män mer legitimitet att vara med sina barn när de är riktigt små. Att påvisa för arbetsgivare att det finns rättigheter för det. Bra för farsor, bra för barn att farsor får mer tid för barnen när barnen är små, det främjar den fortsatta kontakten mellan pappor och barnen när barnen blir äldre.
- Dela lika på hushållet gör att ens partner får mer återhämtning och därmed mår bättre = orkar med relationen mer och då blir det mer ligga av. Ligga är trevligt för både män och kvinnor. Har du en utarbetad fru som dessutom ska bära allt ansvar för hushållsarbetet hemma, så kommer hon inte orka med att ligga. Trist och tråkigt. Sedan vill man ju att ens partner ska må bra! Man mår ju inte bra av att se ens kärlek slita häcken av sig och må dåligt.

Man stärker helt enkelt relationen till både sina barn och sin partner. Det är bra.
Att du redan i ditt yrkesverksamma liv ha arbetat på med relationsbiten till fru och barn kommer berika ditt liv efter pensionen. Goda relationer berikar livet, livet igenom.

Vad anser du att du har att tjäna på att leva ojämnställt?
Senast redigerad av TomatKungen 2020-05-24 kl. 11:55.
Citera
2020-05-24, 11:50
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Det kanske det gör, men inte tillräcklig gott om dem.
Ditt resonemang kretsar kring att just kvinnor ska fortsätta anpassa sig till män - känns lika daterat som tribaltatueringar.

Vill du prata könsfördelning får du acceptera en vidhängande diskussion om kompetens.
Kvinnor är väletablerade på de flesta utbildningar och presterar ofta i nivå eller bättre än män. Att inte aktivt jobba för att attrahera talang oavsett kön är att säga nej till kompetens. Och har kvinnorna samma kompetens som män blir det problematiskt om män är överrepresenterade på ledande befattningar.

Nej. Jag anser att alla är personligt ansvarig för sin del av att nå sina mål, få ut det de vill av livet och göra de prioriteringar de behöver.

Jag anser inte att kvinnor i större utsträckning än män ska anpassas till det andra könet.
Men kvinnor har mer tidspress, agerar mot sina preferenser och det är något de tenderar att bli bittra över.

Utbildning, yrkesskicklighet och kompetens är en liten, liten del av att hamna högre än mellanchef. (Och på den nivån finns det gott om kvinnor)

Därefter är det driv, hänsynslöshet, okompromisshet och viljan att jobba 80 timmar i veckan som är mer avgörande.
Det är ett väl jag och många andra inte vill göra och de flesta som gör det valet är män.
Inget konstigt. Inget fel.
Citera
2020-05-24, 11:52
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men kära hjärtanes. Våldtäkt är våldtäkt. Det har ingenting med det jag skriver om att göra.
Nej.

Våldtäkt är väldigt mycket mer än våldtäkt.
Citera
2020-05-24, 11:58
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Gärna!
- Mer jämställd föräldraförsäkring har givit män mer legitimitet att vara med sina barn när de är riktigt små. Att påvisa för arbetsgivare att det finns rättigheter för det. Bra för farsor, bra för barn att farsor får mer tid för barnen när barnen är små, det främjar den fortsatta kontakten mellan pappor och barnen när barnen blir äldre.
- Dela lika på hushållet gör att ens partner får mer återhämtning och därmed mår bättre = orkar med relationen mer och då blir det mer ligga av. Ligga är trevligt för både män och kvinnor. Har du en utarbetad fru som dessutom ska bära allt ansvar för hushållsarbetet hemma, så kommer hon inte orka med att ligga. Trist och tråkigt. Sedan vill man ju att ens partner ska må bra! Man mår ju inte bra av att se ens kärlek slita häcken av sig och må dåligt.

Man stärker helt enkelt relationen till både sina barn och sin partner. Det är bra.

Eller du kanske hellre bara jobbar på och har en halvdan ojämnställd relation med din fru som aldrig orkar ligga med dig och inte mår så bra av att ensam slita i hushållet och yrkesarbeta lika mycket som du? Eller du kanske vill att hon inte ska jobba alls, utan vara hemmafru? Så får du jobba ännu mer för att få pengar till brödfödan och därmed få ännu mindre tid för dina barn. Du kanske vill att din fru har den närmaste relationen med era barn och att det är din fru era gemensamma barn föredrar att ringa till när de blir äldre? Att du blir "andra klassens" förälder? Vad händer sedan när du går i pension? Då är det dina relationer som kommer spela roll. Att du redan i ditt yrkesverksamma liv ha arbetat på med relationsbiten till fru och barn kommer berika ditt liv efter pensionen.

Vad anser du att du har att tjäna på att leva ojämnställt?

Den uppdelade föräldraförsäkringen gör så vissa familjer måste sätta sina barn på dagis tidigare än de hade behövt annars.
Om någon av föräldrarna driver eget går det inte att ta ledigt bara sådär och då förlorar man 3 månader.
Eller om den ene är sjukskriven, eller högre chef.

Det är inte bara av godo.

Hushållsarbetet har alltid delats på.
Men nu har vi torktumlare, diskmaskin, rot/rut-avdrag m.m. så allt mindre sådant görs med manskraft.
Vi tvättar bilar mer på stationer, tar in fler hantverkare o.s.v. så den förskjutningen är inte konstig.

Folk har alltid delat upp mängd fritid och återhämtningstid efter behov och möjlighet.
Citera
2020-05-24, 12:09
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Men kvinnor har mer tidspress, agerar mot sina preferenser och det är något de tenderar att bli bittra över.

Utbildning, yrkesskicklighet och kompetens är en liten, liten del av att hamna högre än mellanchef. (Och på den nivån finns det gott om kvinnor)

Därefter är det driv, hänsynslöshet, okompromisshet och viljan att jobba 80 timmar i veckan som är mer avgörande.
Det är ett väl jag och många andra inte vill göra och de flesta som gör det valet är män.
Inget konstigt. Inget fel.

Vanlig vanföreställning. Kvinnor har betydligt lättare att få barn själva än en man, så snarare de sistnämnda som har tidspress. Och att kvinnor väljer bort män som inte intresserar dem är snarast konsekvent.

Det finns mycket anledningar och myter kring varför kvinnor inte blir befordrade till högre positioner och därmed tillåts konkurrera med män, du nämner ett flertal.
Anser du att kvinnor saknar driv och hänsynslöshet har du bara bristande erfarenhet.
Citera
2020-05-24, 12:29
Medlem
Citat:
Nog för att jag har hört talas om att kvinnor kan få orgasm när de blir våldtagna, fast de verkligen inte vill. Det beror på en fysiologisk reaktion av att kroppen har blivit stimulerad. Så även om de inte vill, så kan det fungera rent fysiologiskt ändå att de får orgasm. Detta kan vara oerhört skamfyllt för den våldtagna kvinna, hon ville inte, ändå fick hon orgasm. Där behöver kvinnan få reda på just detta: att det var en rent fysiologisk reaktion på stimuli den utsattes för mot henne vilja. Ungefär som att en man kan få stånd, utan att vara kåt/utan att vilja ha sex. Också en rent fysiologisk reaktion på ett eventuellt stimuli - även om det stimuli hans kropp utsattes för i sig inte är välkommet. Att en kropp reagerar fysiologisk med stånd eller orgasm på sexuellt stimuli ska man överhuvudtaget inte dra en massa snedvridna slutsatser av! Klart ingen människa vill bli våldtagen! Det säger ju sig självt.
Nja. Finns många berättelser från kvinnor som aldrig (eller mycket sällan) får orgasm under samtyckande samlag, men fått kraftiga orgasmer under våldtäkt. Andelen kvinnor som rapporterar orgasm under våldtäkt verkar dessutom vara lite högre än kvinnor som rapporterar att regelmässigt få orgasm under samtyckande penetration av en man.

Samtidigt blir män förtalt att det krävs minst en halvtimme med förspel, tända ljus, romantisk musik, småsnuskig viskning i örat, massage, kärlig beröring av alla erogena zoner, olika penetrationstekniker och uthållighet som en åsna för att kvinnan ens ska komma i närheten av orgasm.

Tror inte det enbart är en "fysisk reaktion på stimuli". Det är något psykologiskt iboende i kvinnan som rörs vid.
Citera
2020-05-24, 12:36
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Vanlig vanföreställning. Kvinnor har betydligt lättare att få barn själva än en man, så snarare de sistnämnda som har tidspress. Och att kvinnor väljer bort män som inte intresserar dem är snarast konsekvent.

Det finns mycket anledningar och myter kring varför kvinnor inte blir befordrade till högre positioner och därmed tillåts konkurrera med män, du nämner ett flertal.
Anser du att kvinnor saknar driv och hänsynslöshet har du bara bristande erfarenhet.

Nej.
Kvinnor har en åldersgräns på när de kan få barn.
Efter 35 är det svårt och efter 40 är det slut.

Män kan oftast få barn även efter 70.

Nej, jag anser att nästan alla saknar det driv och den hänsynslöshet som krävs.
Citera
2020-05-24, 12:38
Medlem
Citat:
Den uppdelade föräldraförsäkringen gör så vissa familjer måste sätta sina barn på dagis tidigare än de hade behövt annars.
Om någon av föräldrarna driver eget går det inte att ta ledigt bara sådär och då förlorar man 3 månader.
Eller om den ene är sjukskriven, eller högre chef.

Det är inte bara av godo.

Hushållsarbetet har alltid delats på.
Men nu har vi torktumlare, diskmaskin, rot/rut-avdrag m.m. så allt mindre sådant görs med manskraft.
Vi tvättar bilar mer på stationer, tar in fler hantverkare o.s.v. så den förskjutningen är inte konstig.

Folk har alltid delat upp mängd fritid och återhämtningstid efter behov och möjlighet.

Det håller jag absolut med om, att det kan vara problematiskt. Men nu var mitt svar riktat till vad det finns för fördelar för män med jämställdhet. Då svarar jag på det. Mina svar skulle bli fruktansvärt långa och röriga om jag gjorde utläggningar kring alla perspektiv. Man får hålla sig till sak och svara på frågan, sedan är det alltid klart att det finns aspekter som gör det svårt för vissa. Så är det ju med allt. Höjd ingångslön gynnar tex. en viss yrkeskategori som just då tar examen, men kan försämra för de som tog examen några år tidigare och kanske kommer efter i löneutvecklingen. Men höjd ingångslön är väl ändå bra? Eller ska man skrota det bara för att det inte gynnar en klick människor? Då får man kanske finna andra lösningar som gynnar alla (tex. ge mer i lönekuvertet för de erfarna år för år så att de inte kommer efter i löneutvecklingen). Likaså kan man göra med föräldraförsäkringen. Att de som inte kan ta ut sin andel av föräldradagarna pga. de ovan nämnda orsaker du angav, ska få något slags rätt att överlåta dessa till medföräldern eller annan nära anhörig tex. Men att det ändå är satt som riktmärke att vissa dagar ska tas ut av den ena och vissa dagar ska tas ut av den andra. Men det är politiker som får se över det.

Ändå finns det flera uppmätningar som visar att kvinnorna fortsatt lägger ner mer tid på obetalt hemarbete. Kvinnor är också överrepresenterade i sjukskrivningsstatistik för stressrelaterad ohälsa. Samband. Hm. Ja, troligtvis.
Citera
2020-05-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preev
Kan det inte snarare vara så att dagens ''män'' bara blir bögigare år för år?

Jo så är det helt klart "Svenska män"
Citera
2020-05-24, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0rrb4gg
Nja. Finns många berättelser från kvinnor som aldrig (eller mycket sällan) får orgasm under samtyckande samlag, men fått kraftiga orgasmer under våldtäkt. Andelen kvinnor som rapporterar orgasm under våldtäkt verkar dessutom vara lite högre än kvinnor som rapporterar att regelmässigt få orgasm under samtyckande penetration av en man.

Samtidigt blir män förtalt att det krävs minst en halvtimme med förspel, tända ljus, romantisk musik, småsnuskig viskning i örat, massage, kärlig beröring av alla erogena zoner, olika penetrationstekniker och uthållighet som en åsna för att kvinnan ens ska komma i närheten av orgasm.

Tror inte det enbart är en "fysisk reaktion på stimuli". Det är något psykologiskt iboende i kvinnan som rörs vid.

Här får du nog lov att komma med källhänvisning.
Citera
2020-05-24, 12:45
Medlem
Citat:
Nej.

Våldtäkt är väldigt mycket mer än våldtäkt.

Vad jag menar är att frivilligt/ömsesidigt sex är en sak och våldtäkt en annan sak.

Precis som att frivilligt låna ut pengar är en sak och rån/stöld av pengar är en annan sak.

Så. Nu vet du vad jag menade med mitt citat. Nu vill jag gärna veta vad du menar med ditt citat. Vad menar du med att våldtäkt är mer än våldtäkt?
Citera
2020-05-24, 12:55
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Kvinnor har en åldersgräns på när de kan få barn.
Efter 35 är det svårt och efter 40 är det slut.

Nej, jag anser att nästan alla saknar det driv och den hänsynslöshet som krävs.

Medan män inte kan få barn överhuvudtaget.

Många män har den uppfattningen. Praktiskt för att slippa utmana glastak och den gemytligt grabbiga stämningen i många ledningsgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in