2020-05-24, 09:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
WHO har en sida som heter "Myth Busters" där man gjort en skylt:

"People of all ages can be infected"

"Older people... more vulnerable to becomin severely ill"

"WHO advice people of all age to take steps to protect themselves"

https://www.who.int/images/default-source/health-topics/coronavirus/myth-busters/mythbuster-2.png

Intressant. Hur går det ihop med det svenska experimentet om nedsmittning i "lagom takt" och byggande av flockimmunitet.... speciellt sista punkten....
Citera
2020-05-24, 09:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Och i augusti kommer du säga att det låter som troliga siffror för november/december. Med andra ord, gissningar som vanligt som aldrig stämmer.

Ja, "låter som" och "troliga" är ord man väljer om man inte är hundraprocentigt säker. Jag är nämligen inte något jävla orakel.
Citera
2020-05-24, 09:40
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Ja, och WHO kan och bör naturligtvis uppmana alla att försöka skydda sig själva (med t ex handtvätt och goda hygienrutiner, ansiktsmask eller whatnot) men det betyder inte att vi ska stänga skolorna och låsa in barn i sina hem för det.

Det är den här typ av inställning som gör att Sverige anses som ett mindre etiskt land numera.

London, 21 May 2020. Standard Ethics downgrades the Kingdom of Sweden’s Standard Ethics Rating
(SER) to “EEE-” from “EEE”:

"During the first phase of the Covid-19 pandemic, Swedish health policy did not comply with World Health
Organization
recommendations. Standard Ethics analysts believe that this produced additional risks for the
Swedish and European population. The current health policy seems to be part of a general strategy that is not collaborative with the European Union"

http://standardethics.eu/component/edocman/sweden-standard-ethics-rating-downgrading/viewdocument/375?Itemid=0
Citera
2020-05-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är inte 0.5% som drabbas. Det är EXAKT lika stor andel barn som vuxna som blir smittade.

Enligt studien:
19% av de smittade barnen är asymtomatiska
69% får milda symtom
12% får besvärligare symptom

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.26.20044826v1.full.pdf
Jag tror inte du förstår studien du har citerat. Den är inte baserad på ett representativt urval i befolkningen (för annars kan du ju förklara varför alla antikroppstester visar motsatsen mot ditt påstående) utan man har specifikt valt ut studier som har studerat sjuka fall.
Citera
2020-05-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, det har du rätt i.

Jag lutar åt medveten manipulation från Socialstyrelsens sida. Inte för att alternativet, oförmåga att se svagheterna i resonemanget sekundärt till grav inkompetens är så mycket bättre.
Ja, de har ju verkligen cherry-picked. SCB:s statistik talar för en stor överdödlighet i flera veckor nu.
Citera
2020-05-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, "låter som" och "troliga" är ord man väljer om man inte är hundraprocentigt säker. Jag är nämligen inte något jävla orakel.

Jag är ledsen, men för dig här i tråden gäller samma regler som för Tegnell i verkligheten: du måste veta de exakta siffrorna för augusti/september redan nu.

Annars är du ett jävla pack som inte vet ett skit. Har du en akademisk utbildning då är det bortkastade pengar..
Citera
2020-05-24, 09:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag tror inte du förstår studien du har citerat. Den är inte baserad på ett representativt urval i befolkningen (för annars kan du ju förklara varför alla antikroppstester visar motsatsen mot ditt påstående) utan man har specifikt valt ut studier som har studerat sjuka fall.
Du vet, jag tror inte vi kommer längre du och jag, faktiskt.

Fortsätt tro att barn inte smittar. Att de är helt immuna. Att de inte blir sjuka.

*ignore*
Citera
2020-05-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ja, det har du rätt i.

Jag lutar åt medveten manipulation från Socialstyrelsens sida. Inte för att alternativet, oförmåga att se svagheterna i resonemanget sekundärt till grav inkompetens är så mycket bättre.
Om vi använder "worldometers" data så börjar de verkliga dödstalen per månad under april. Januari till mars månad har vi 180 bekräftade döda av covid-19, april månad 2406 bekräftade döda.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Snacka om att luras.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-24 kl. 09:47.
Citera
2020-05-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Det ni mindre begåvade inte fattat är att det som egentligen finns bakom hela detta med att låta skolor vara öppna och att säga dumheter som att "barn smittar inte" är den heliga graal som aspie-idioten drömt länge om.

Självklart att det finns risk att barn smittas och smittar andra.
Självklart att en vuxen kan smittas ifall man krama ett smittat barn, därav själva aspie-idioten säger att man inte ska krama barn. Varför skulle han annars säga det.
Självklart att i skolor finns det annat folk är bara barn och så kan dessa se till att spridningen hålls igång.

Eftersom hela Sveriges strategi har ju gått ut på att inte försöka stoppa spridningen, så har man förstås tagit alla möjligheter, man har l'mnat öppet alla möjliga hål för att detta ska ske. Hade man stängt skolor hade man gått emot grundprincipen som den stolta aspie-idioten blir kåt av: sprida i lagom takt.

Så ja, det är bara idiotier att det hela handlar om att det inte finns några risker när skolor är igång och barn leker runt. Självklart har de ett finger i spelet. Men det är just det aspie-idioten vill.
De stackar mindre begåvade förnekare blandar ihop och hänger inte med i svängarna. De tror att det är ebefintlig risk och därför är det ok.

Javisst, låt alla gå till skolor. Ingen för smittan vidare. Det finns 0 chanser att nån ska sprida smittan vidare. Barn lever på månen förstås. Suck.
Det lustiga är att i Tyskland har AfD varit emot de drastiska åtgärderna som tagits. Likaså är det extremhögern i USA som är mest kritisk där och aktivt trotsar nedstängningarna. Här i Sverige har vi istället SD som vill införa drakoniska åtgärder.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Det var dessutom lite värre än jag angav i min edit.

I TT artikeln som återges i Svd säger Thomas Lindén följande:

https://www.svd.se/liknande-dodstal-pa-aldreboenden-varje-ar

"Till april". Det är alltså v 18 som anges.

Tio av dessa veckor hade Sverige ingen nämnvärd spridning av covid-19 och det första dödsfallet inträffade först v 11. Jämförelsen är således redan här missvisande.

Graden av bedräglighet förstärks av följande. Vad gäller influensasäsongen (som inleds redan v 40) har denna sin spridningstopp under mellan v 1 och v 10 (https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/).

2019 hade vi över 1 500 konstaterade fall av influensa v 6. I jämförelse började antal fall i covid-19 stiga först v 9 (vi talar nu året efter).

Så, han jämför han alltså en period där influensaspridningen har sin topp med en period ett år senare där vi huvuddelen av veckorna inte har någon större spridning av covid-19 i landet. En period då influensasäsongen till skillnad från 2019 dessutom är erkänt mild.

Det andra som ska noteras är att Thomas Lindén anger januari till april som mätperiod. Den 30 april hade 2603 avlidit till följd av covid-19 enl https://c19.se/

Således utelämnas drygt 1400 dödsfall i statistiken varav ett okänt antal sannolikt inträffat på äldreboenden.

Hela pandemin är det på det här sättet. Det jämförs med influensa på ett bedrägligt sätt i flera intervjuver med forskare i flera svenska medier. Vem som helst kan körsbärsplocka data på det sättet. Dom flesta som dör av influensa i FHM:s uppskattningar med flest döda, dör av sekundära orsaker. Folk som blir försvagade av influensa men friska och halkar på en isfläck, bryter benet och dör av att dom befinner sig i ett försvagat skick kan inräknas i statisktiken. Dessa personer kan sedan jämföras rakt av med endast personer som dör i covid19. Det kan kanske vara ett tecken på strukturella strategier i svenska medier och myndigheter att forskare och journalister jämför på det sättet.

I säsongsinfluensan för två år sedan dog nästan 3.000 svenskar bedömer en epidemiolog på Folkhälsomyndigheten i en intervju med Di 8 april. Ska man jämföra antalet döda i covid19 med den siffran måste man räkna antalet döda på exakt samma sätt annars blir siffrorna rådata och ganska meningslösa att jämföra. För att förstå överdödligheten en period måste man egentligen studera antalet födda också de år dom döda föddes. Där har jag också sett hur det körsbärsplockats data för jämförelser. Antalet döda i covid19 kan döljas i stora gamla barnkullar.

Källa:

dagens industri, Epidemiolog: Nära 3.000 dog i säsongsinfluensan i Sverige för två år sedan, https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/ publicerad 8 April
Citera
Medlem
Så om FHM rekommenderade munskydd åt alla ute så skulle svenskarnas beteende bli mer risktagande och därmed övervinna munskyddens effekt, så att nettoeffekten skulle bli negativ?
Citera
2020-05-24, 09:46
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag är ledsen, men för dig här i tråden gäller samma regler som för Tegnell i verkligheten: du måste veta de exakta siffrorna för augusti/september redan nu.

Annars är du ett jävla pack som inte vet ett skit. Har du en akademisk utbildning då är det bortkastade pengar..

Bra talat kamrat! Heil Tegnell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in