2020-05-24, 09:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
I Ryssland visade SVT ett inslag där myndigheterna desinficerade motorvägarna (!) med klorin. Jag som tycker det är totalt idiotiskt att desinficera ytor utomhus (väder, sol och vind förstör virusen där), får hjärnblödning när jag ser att man desinficerar ytor där folk inte ens får vistas utanför en bil.

Motorvägarna låter överdrivet, ja. Men att t.ex. spruta hett vatten på gågator behöver inte alls vara fel, för folk spottar och viruset kan säkert leva ett bra tag i spottet. Sedan fastnar det på folks skosulor, på hundtassar, barn böjer sig och plockar upp småsaker de ser och stoppar i munnen...

Jag tror dessutom att det har en psykologisk betydelse, att folk ser att något GÖRS - till och med om det i en utvärdering efteråt skulle visa sig ha saknat effekt. Att någon bryr sig. Här höll man ju på att få krupp när veckorna gick i februari och mars och INGET gjordes. Man kände sig så utelämnad till sig själv.
Citera
2020-05-24, 09:31
Bannlyst
Väldigt bra artikel i dn:

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-sverigebilden-far-aldrig-bli-viktigare-an-att-radda-liv/

Flera saker som stämmer väldigt bra med läget. Och slutmeningen har mycket saninng i sig:

"Men det finns en annan signal som regeringen borde börja oroa sig mer över: att vi i Sverige har valt en väg som beslutsfattare nu satt en ära i att försvara – oavsett vad den ger för resultat".
Citera
2020-05-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men snälla...
Studien jämför även med andra virus och man kan konstatera att smittrisken är betydligt mindre, men att BARN SMITTAR. De smittar. Sjunker det in?

Du påstod att de dels är immuna (det är de inte, de insjuknar och dör,dock i mindre omfattning), men också att de inte smittar. Det är ju DU som har en svartvit bild. Haha, clown...

Jag tar det igen: Barn smittar. De är inte immuna.

Sjunker det in?
Problemet med dig är att du inte kan tänka nyanserat. Jag kan naturligtvis ha skrivit "barn är statistiskt nästintill helt immuna, men en liten andel under 0,5% drabbas i någon form", men jag tänkte att man kunde tänka litet själv.

Ditt onyanserade tänk leder till att du ser ett problem, och så vill du lösa det utan hänsyn till alla andra problem som uppstår. Om vi följer ditt exempel skulle vi ha infört lockdown direkt utan undantag.
Citera
2020-05-24, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Motorvägarna låter överdrivet, ja. Men att t.ex. spruta hett vatten på gågator behöver inte alls vara fel, för folk spottar och viruset kan säkert leva ett bra tag i spottet. Sedan fastnar det på folks skosulor, på hundtassar, barn böjer sig och plockar upp småsaker de ser och stoppar i munnen...

Jag tror dessutom att det har en psykologisk betydelse, att folk ser att något GÖRS - till och med om det i en utvärdering efteråt skulle visa sig ha saknat effekt. Att någon bryr sig. Här höll man ju på att få krupp när veckorna gick i februari och mars och INGET gjordes. Man kände sig så utelämnad till sig själv.
Sverige måste hushålla med sina resurser med tanke på vilka brister vi har haft. Jag är glad att inga pengar las på att anställda skulle gå och desinficera gågator när vi hade ett skriande behov av att köpa in skyddsutrustning till vården.
Citera
2020-05-24, 09:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, fast det är väl det som är det viktiga, d v s att så få som möjligt dör i förtid? Det går väl inte att isolerat titta på en dödsorsak i fall åtgärder för att hålla den siffran låg leder till att fler dör av andra skäl? De som dör pga ”bieffekter” (självmord, alkoholism, utebliven vård för andra problem, våld i hemmet o s v) plockas ju upp om man tittar på överdödligheten.
Överdödligheten är bara en jämförelse mot en baseline. Det går naturligtvis att bryta ned överdödligheten i orsaker, och slutligen får man ett antal fall där orsaken är diskutabel. Det är DEN sudden som är bekymret.

Överdödlighet betyder inte att all de dödsfallen var personer som avled till följd av COVID-19.
Citera
2020-05-24, 09:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Du har en väldigt svartvit bild. Titeln på bidraget som du citerade lyder ju för övrigt: "Children are unlikely to have been the primary source of household SARS-CoV-2 infections".

Deras slutsats är: "Whilst SARS-CoV-2 can cause mild disease in children, the data available to date suggests that children have not played a substantive role in the intra-household transmission of SARS-CoV-2."

Sedan är detta urval inte nödvändigtvis representativt, varför den lilla effekt som de ser kan ha överskattats.

WHO har en sida som heter "Myth Busters" där man gjort en skylt:

"People of all ages can be infected"

"Older people... more vulnerable to becomin severely ill"

"WHO advice people of all age to take steps to protect themselves"

https://www.who.int/images/default-source/health-topics/coronavirus/myth-busters/mythbuster-2.png
Citera
2020-05-24, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Kunskapsläget är så att vi fortfarande inte vet inte nuläget. Vi vet inget om naturlig immunitet. Det finns också andra effekter än spridning från barn. Det är inte bara smittspridningen mellan barn i skolor, utan också mellan personal och föräldrar, gymnasieelever som reser kan öka trängseln i kollektivtrafiken, etc. En positivt effekt av skolstängning skulle exempelvis också kunna vara att föräldrar då i högre utsträckning är hemma.

Det enda sättet att undersöka effekterna av skolstängning blir när man jämför regioner som haft det och regioner som inte haft det, kontrollerat för olika faktorer. I Sverige skulle man också kunna titta på effekten av påsklovet.

Min bedömning är att skolstängning ger en effekt, det tror jag nog alla seriösa forskare är överens om. Frågan är hur stor effekten är, är den minimal eller är den tillräckligt stor för att ha varit motiverad.

Gymnasieelever kan ju rese kollektivt oavsett om det ska till skolan eller till kompisarna.

Om man stänger gymnasier anser du fatt öräldrarna till dessa tonåringar ska stanna hemma på statens bekostnad? I Sverige där tonåringar vanligtvis ska agera självständigt och man inte kan VAB:a för en 17 åring är sjuk.

Vilka föräldrar skulle då stanna hemma? De som jobbar inom vården? Hos en myndighet? Med sophämtning? I ICA-kassan?
Citera
2020-05-24, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
WHO har en sida som heter "Myth Busters" där man gjort en skylt:

"People of all ages can be infected"

"Older people... more vulnerable to becomin severely ill"

"WHO advice people of all age to take steps to protect themselves"

https://www.who.int/images/default-source/health-topics/coronavirus/myth-busters/mythbuster-2.png
Ja, och WHO kan och bör naturligtvis uppmana alla att försöka skydda sig själva (med t ex handtvätt och goda hygienrutiner, ansiktsmask eller whatnot) men det betyder inte att vi ska stänga skolorna och låsa in barn i sina hem för det.
Citera
2020-05-24, 09:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Problemet med dig är att du inte kan tänka nyanserat. Jag kan naturligtvis ha skrivit "barn är statistiskt nästintill helt immuna, men en liten andel under 0,5% drabbas i någon form", men jag tänkte att man kunde tänka litet själv.

Ditt onyanserade tänk leder till att du ser ett problem, och så vill du lösa det utan hänsyn till alla andra problem som uppstår. Om vi följer ditt exempel skulle vi ha infört lockdown direkt utan undantag.
Nej, de är inte "statistiskt nästintill helt immuna". Vad är det du inte förstår??
Det är inte 0.5% som drabbas. Det är EXAKT lika stor andel barn som vuxna som blir smittade.

Enligt studien:
19% av de smittade barnen är asymtomatiska
69% får milda symtom
12% får besvärligare symptom

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.26.20044826v1.full.pdf
Citera
Bannlyst
Citat:
Du har en väldigt svartvit bild. Titeln på bidraget som du citerade lyder ju för övrigt: "Children are unlikely to have been the primary source of household SARS-CoV-2 infections".

Deras slutsats är: "Whilst SARS-CoV-2 can cause mild disease in children, the data available to date suggests that children have not played a substantive role in the intra-household transmission of SARS-CoV-2."

Sedan är detta urval inte nödvändigtvis representativt, varför den lilla effekt som de ser kan ha överskattats.

Det ni mindre begåvade inte fattat är att det som egentligen finns bakom hela detta med att låta skolor vara öppna och att säga dumheter som att "barn smittar inte" är den heliga graal som aspie-idioten drömt länge om.

Självklart att det finns risk att barn smittas och smittar andra.
Självklart att en vuxen kan smittas ifall man krama ett smittat barn, därav själva aspie-idioten säger att man inte ska krama barn. Varför skulle han annars säga det.
Självklart att i skolor finns det annat folk är bara barn och så kan dessa se till att spridningen hålls igång.

Eftersom hela Sveriges strategi har ju gått ut på att inte försöka stoppa spridningen, så har man förstås tagit alla möjligheter, man har l'mnat öppet alla möjliga hål för att detta ska ske. Hade man stängt skolor hade man gått emot grundprincipen som den stolta aspie-idioten blir kåt av: sprida i lagom takt.

Så ja, det är bara idiotier att det hela handlar om att det inte finns några risker när skolor är igång och barn leker runt. Självklart har de ett finger i spelet. Men det är just det aspie-idioten vill.
De stackar mindre begåvade förnekare blandar ihop och hänger inte med i svängarna. De tror att det är ebefintlig risk och därför är det ok.

Javisst, låt alla gå till skolor. Ingen för smittan vidare. Det finns 0 chanser att nån ska sprida smittan vidare. Barn lever på månen förstås. Suck.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om Sverige skulle ha samma goda resultat som Tyskland så skulle det ge oss igår cirka:
+ 2 döda
+33 nya fall
Fast frågan är hur många döda vi hade igår. Dvs som faktiskt dog igår. Knappast 67 stycken.
Citera
2020-05-24, 09:39
Medlem
Citat:
I Ryssland visade SVT ett inslag där myndigheterna desinficerade motorvägarna (!) med klorin. Jag som tycker det är totalt idiotiskt att desinficera ytor utomhus (väder, sol och vind förstör virusen där), får hjärnblödning när jag ser att man desinficerar ytor där folk inte ens får vistas utanför en bil.

Viruset lär ju inte hoppa på ens slemhinnor från gatan.. Särskilt om man sitter i bilen och kör 100km/h..

Men det var någon här som påstod att man löpte ökad risk om man cyklade på gatan..
Jag håller med. Man löper en ökad risk att bli påkörd av en buss..

I Nordkorea där det inte finns några smittade/döda enligt de officiella siffrorna visar man ändå videoklipp där 2st personer med rymddräkter desinficerar i inomhusmiljö med far sin spruta av något medel: på väggar, golv, bänkar etc. Själva bär de gasmasker..

Detta för att visa hur handlingskraftig den stora ledaren är och hur väl han tar hand om dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in