2020-05-24, 09:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte bara att man lever längre. Livskvalitén är ju avsevärt mycket högre.

Roligare att bo hemma än ligga på långvården.

Att kunna bo hemma så länge som möjligt förlänger såklart livet. Åker du in på hemmet går det ofta snabbt utför. Det har vi ju sett den här våren.
Citera
2020-05-24, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Kunskapsläget är så att vi fortfarande inte vet inte nuläget. Vi vet inget om naturlig immunitet. Det finns också andra effekter än spridning från barn. Det är inte bara smittspridningen mellan barn i skolor, utan också mellan personal och föräldrar, gymnasieelever som reser kan öka trängseln i kollektivtrafiken, etc. En positivt effekt av skolstängning skulle exempelvis också kunna vara att föräldrar då i högre utsträckning är hemma.

Det enda sättet att undersöka effekterna av skolstängning blir när man jämför regioner som haft det och regioner som inte haft det, kontrollerat för olika faktorer. I Sverige skulle man också kunna titta på effekten av påsklovet.

Min bedömning är att skolstängning ger en effekt, det tror jag nog alla seriösa forskare är överens om. Frågan är hur stor effekten är, är den minimal eller är den tillräckligt stor för att ha varit motiverad.
Det är naturligtvis väldigt svårt att argumentera för att en skolstängning skulle ÖKA smittspridningen (hur skulle det gå till?), därför är det naturligt att dra slutsatsen att den minskar den, men jag vidhåller att den effekten är så ytterst liten att den inte har varit värd det.
Citera
2020-05-24, 09:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast att mäta överdödlighet blir också osäkert eftersom det inte finns något sätt att mäta hur många som avlider till följd av de bieffekter som pandemin fört med sig, inställda operationer, en bieffekt som sannolikt är olika hög i olika länder.

Ja, det är inte lätt att jämföra länder som sagt.

Man behöver dock inte vara en FHM fanboy för att inse att Sverige nog tillhör de länder som mest nitiskt registrerar avlidna. Precis som vi gjort i hundratals år innan andra länder började föra statistik. Och precis som vi alltid är det land som slaviskt följer alla EU- förordningar medan andra länder (inte bara Östeuropa) ser de mer som tips.

Man kunde valt här att vara mindre noggrann för att inte sticka ut så pass bland alla länder med slappare inställning till statistik, men det går emot myndighetskulturen (undantag finns givetvis) som i den meningen är rejält autistisk i Sverige. Finns inga gråzoner. Rätt ska vara rätt oavsett konsekvenserna (som att nu Cypern inte vill ta emot svenska turister).

Samma fenomen gäller t.ex. vår våldtäktsstatistik. Hur lätt tror ni det går att jämföra länder avseende detta? Andra länder förfasar sig över våra siffror som är högre än t.ex. Sydafrika, Afghanistan (där våldtogs ingen förra året har jag för mig) eller 130 gånger större Indien.

Bara en idiot kan tro att förklaringen är att Sverige har fler våldtäkter än Indien.
Citera
2020-05-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Ja, och det har förvånat mig under hela den här pandemin att länder har valt att stänga skolor eftersom siffrorna från Kina redan i februari tydligt pekade på detta.

Förutom detta så är det ett konstigt beslut för ungdomar i gymnasieåldern som nog minsann träffas ändå utanför skolan. Det är inte som att föräldrarna kan hålla dem hemma.

Men precis detta har Tegnell försökt peka på med hela handen...

Men länder gör ju "sånt som andra gör" utan att tänka själva. Sprutar sina gator med giftiga ämnen - för "andra också har gjort det". Använder munskydd utan att tänka på varför man gör det i andra länder.. osv.

Rädslan att sticka ut är lika stor som om man skulle bli utskrattad i ett klassrum av de värsta mobbarna.

Tegnell har verkligen stamina :-)
Citera
2020-05-24, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att kunna bo hemma så länge som möjligt förlänger såklart livet. Åker du in på hemmet går det ofta snabbt utför. Det har vi ju sett den här våren.

Även alla andra vår för den delen..
Citera
Medlem
Citat:

Barn blir inte sjuka i den här sjukdomen, och det finns inga dokumenterade fall där de har smittat någon annan heller.

Barn utgör 20% av befolkningen och är naturligt immuna.

Gymnasierna skulle aldrig ha stängts.

Varför får då ledsna mor- och farföräldrar absolut inte krama sina barnbarn, än mindre träffa dem? Känner FHM inte till den naturliga immuniteten?

Kan man jämföra 16-19-åringar med småbarn? Har själv en son på gymnasiet som är en fullt fysiskt utvecklad ung man, liksom de övriga i klassen. Svårt att tro att deras immunförsvar skulle vara oförändrade sedan de tumlade omkring på dagis. (Nej, jag vet inte.)
Citera
Medlem
Citat:
Bara för att påpeka att det är DU som inte ser hela bilden, här har du en studie där man identifierat barn som smittat ned sina familjer.

Alltså, i tre av de 31 fall i undersökningen där familjer smittades var index-fallet (den som introducerar smittan i en familj) ett barn. Jag tar det igen: ett barn smittade ned hela familjen. I ungefär 10% av fallen.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.26.20044826v1

Ser du bilden nu!? Nej..?
Du har en väldigt svartvit bild. Titeln på bidraget som du citerade lyder ju för övrigt: "Children are unlikely to have been the primary source of household SARS-CoV-2 infections".

Deras slutsats är: "Whilst SARS-CoV-2 can cause mild disease in children, the data available to date suggests that children have not played a substantive role in the intra-household transmission of SARS-CoV-2."

Sedan är detta urval inte nödvändigtvis representativt, varför den lilla effekt som de ser kan ha överskattats.
Citera
2020-05-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men precis detta har Tegnell försökt peka på med hela handen...

Men länder gör ju "sånt som andra gör" utan att tänka själva. Sprutar sina gator med giftiga ämnen - för "andra också har gjort det". Använder munskydd utan att tänka på varför man gör det i andra länder.. osv.

Rädslan att sticka ut är lika stor som om man skulle bli utskrattad i ett klassrum av de värsta mobbarna.

Tegnell har verkligen stamina :-)
I Ryssland visade SVT ett inslag där myndigheterna desinficerade motorvägarna (!) med klorin. Jag som tycker det är totalt idiotiskt att desinficera ytor utomhus (väder, sol och vind förstör virusen där), får hjärnblödning när jag ser att man desinficerar ytor där folk inte ens får vistas utanför en bil.
Citera
2020-05-24, 09:26
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Fast att mäta överdödlighet blir också osäkert eftersom det inte finns något sätt att mäta hur många som avlider till följd av de bieffekter som pandemin fört med sig, inställda operationer, en bieffekt som sannolikt är olika hög i olika länder.

Ja, fast det är väl det som är det viktiga, d v s att så få som möjligt dör i förtid? Det går väl inte att isolerat titta på en dödsorsak i fall åtgärder för att hålla den siffran låg leder till att fler dör av andra skäl? De som dör pga ”bieffekter” (självmord, alkoholism, utebliven vård för andra problem, våld i hemmet o s v) plockas ju upp om man tittar på överdödligheten.
Citera
2020-05-24, 09:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Du har en väldigt svartvit bild. Titeln på bidraget som du citerade lyder ju för övrigt: "Children are unlikely to have been the primary source of household SARS-CoV-2 infections".

Deras slutsats är: "Whilst SARS-CoV-2 can cause mild disease in children, the data available to date suggests that children have not played a substantive role in the intra-household transmission of SARS-CoV-2."

Sedan är detta urval inte nödvändigtvis representativt, varför den lilla effekt som de ser kan ha överskattats.
Men snälla...
Studien jämför även med andra virus och man kan konstatera att smittrisken är betydligt mindre, men att BARN SMITTAR. De smittar. Sjunker det in?

Du påstod att de dels är immuna (det är de inte, de insjuknar och dör,dock i mindre omfattning), men också att de inte smittar. Det är ju DU som har en svartvit bild. Haha, clown...

Jag tar det igen: Barn smittar. De är inte immuna.

Sjunker det in?
Citera
2020-05-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Varför får då ledsna mor- och farföräldrar absolut inte krama sina barnbarn, än mindre träffa dem? Känner FHM inte till den naturliga immuniteten?
Ju yngre barn, desto mindre risk. Och ja, jag tycker på ytan att det verkar som ett korkat beslut av FHM. Men om man tänker efter litet är risken väl snarare att barnen inte är ensamma, utan ackompanjeras av sina föräldrar när de besöker mormor och morfar. Eftersom småbarn behöver tillsyn är detta oundvikligt och därför är det lättare att rekommendera gamlingar att hålla sig borta från sociala kontakter.

Citat:
Kan man jämföra 16-19-åringar med småbarn? Har själv en son på gymnasiet som är en fullt fysiskt utvecklad ung man, liksom de övriga i klassen. Svårt att tro att deras immunförsvar skulle vara oförändrade sedan de tumlade omkring på dagis. (Nej, jag vet inte.)
16-19-åringar löper en högre risk än 5-åringar, naturligtvis, men kolla på statistiken. Dödligheten är omätbart låg i den här åldersgruppen, och också insjuknande sker i en nästintill obetydlig omfattning.
Citera
2020-05-24, 09:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Litet påpekande:
Dessutom anges siffrorna i artikeln som "i år dött lite över 11 000 personer" och "2019 var det knappt 10 000 personer som dog"
Varför anges inte precisa siffror dvs hur stor var den exakta skillnaden mellan de olika tidsperioderna?

För mig är hela artikeln vilseledande.
Ja, det har du rätt i.

Jag lutar åt medveten manipulation från Socialstyrelsens sida. Inte för att alternativet, oförmåga att se svagheterna i resonemanget sekundärt till grav inkompetens är så mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in