2020-05-23, 19:46
Medlem
dramagouss avatar
Ja det där är ett beteende du ska bryta illa kvickt!
En kärring jag var tillsammans med hade en hund, vi var tillsammans när hon skaffade den som valp. Alltid varit en riktigt hygglig hund, aldrig varit aggressiv när man tar pinne eller något ben den fått. Men när den var ca två år gammal och jag hade köpt ett riktigt fint ben med en massa kött på, så slog det slint i skallen på jycken. Vi kunde inte komma nära den för den försökte att bitas för att försvara sitt köttben, morrade gjorde den också. Men det var bara att vara snabb o hugga tag i halsbandet o trycka ner byrackan och visa dominans. Efter det har den aldrig vågat morra eller så, men man kan se på hunden att den fortfarande är orolig över att man ska stjäla hennes köttben 😁
Citera
2020-05-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Får man fråga.. vad för ras är det?

Hellinikos poimenikos
Citera
2020-05-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aside
Ja, det kan va bra att testa.
Egentligen ser jag inga större problem med beteendet i sig, det är ju sällan jag behöver pinnen. Men jag funderade lite på om det möjligen va symptom på ett maktproblem, dvs att hunden inte erkänner mig som den som bestämmer.

Nej, tror inte att det handlar om maktproblem.
Om det inte är en väldigt skarp och vaktande ras med mycket skärpa.

Troligtvis har hunden blivit osäker på huruvida han kommer att få behålla intressanta och spännande saker han hittat. Kan vara för att någon tagit saker ifrån honom på ett opedagogiskt sätt som gör att han nu tänker vakta det han har. Därför är det så viktigt att tidigt lära sin hund att man får ta vad som helst från dem (egentligen ska det räcka att säga "loss") men för att få ett fint samarbete kring detta gäller det att man gjort det schysst. Dvs inte lurat hunden, sådant glömmer de aldrig.

Och belönat beteendet = visat att det är värt att släppa ifrån sig saker.

Mitt förslag är att du låter hunden ha sina pinnar tills vidare, men att du lägger en eller par minuter på någon liten tillits-övning varje promenad. Det stärker bandet mellan er och gör att hunden kommer att lita mer på dig och förhoppningsvis tycka att du är roligare än en pinne (när ni ska göra den skojiga övningen). Enkla saker som att lägga godis framför hunden och så får han inte ta godiset innan du säger varsågod. Men han får alltid ta godiset = tillit. Första gången låter man hunden vänta bara någon sekund (håll i honom om han är för ivrig) och sedan utökar man tiden. Till slut kan man lägga godiset på tassarna eller t.o.m nosen. Eller så kan du gömma godis och låta honom leta.

Hundar är som små barn- de älskar att få en uppgift, klara av saker och få känna sig duktiga.
Citera
2020-05-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Man ska iaf inte börja försöka grepp tag i saker som en hund har bitit tag i med handen och så. Då finns risk att den blir än mer defensiv. Man ska sträva efter att få hunden att göra det man vill i en trevlig ton. Jag brukar istället hålla avståndet och visa med handen genom att öppna ett grepp och säga släpp bara. Annars får man väl lura den att släppa genom att locka med nåt annat och i sista hand är det inte TS hund och det där är en skitsak.

Att hunden biter mot någon är inte en skitsak.
Och förmodligen är det efter att ha blivit lurad som den utvecklat beteendet från början. Så nej, jag rekommenderar inte att lura den att släppa. Det kommer hunden att komma ihåg och så är man fast i den negativa spiralen.
Citera
2020-05-24, 00:13
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
En kärring jag var tillsammans med hade en hund, vi var tillsammans när hon skaffade den som valp. Alltid varit en riktigt hygglig hund, aldrig varit aggressiv när man tar pinne eller något ben den fått. Men när den var ca två år gammal och jag hade köpt ett riktigt fint ben med en massa kött på, så slog det slint i skallen på jycken. Vi kunde inte komma nära den för den försökte att bitas för att försvara sitt köttben, morrade gjorde den också. Men det var bara att vara snabb o hugga tag i halsbandet o trycka ner byrackan och visa dominans. Efter det har den aldrig vågat morra eller så, men man kan se på hunden att den fortfarande är orolig över att man ska stjäla hennes köttben 😁

Ja men grattis, du har gjort att hunden är rädd för att kommunicera med er, super!

Det är i såna situationer en hund direkt går till bett istället för att varna genom morr. "Det kom helt oprovocerat" brukar det låta då...
Citera
2020-05-24, 01:23
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Ja men grattis, du har gjort att hunden är rädd för att kommunicera med er, super!

Det är i såna situationer en hund direkt går till bett istället för att varna genom morr. "Det kom helt oprovocerat" brukar det låta då...

Du menar att jag gjort hunden rädd för att morra eller bitas i samband med att man rör jyckens köttben.

Okej än så länge har den inte bitit någon men det har bara gått 3år sen den här händelsen så vad vet jag, jag är ingen expert.
Citera
2020-05-24, 04:13
Medlem
Ovcharkas avatar
Bara ta den. Gör inte en grej av det. Jag hade en tokig Kuvasz. Han var brutal. Men bara ta den. Så simpelt som möjligt. De flesta gör det till en tvekamp. Då blir det bråk.
Citera
2020-05-24, 08:27
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Du menar att jag gjort hunden rädd för att morra eller bitas i samband med att man rör jyckens köttben.

Ja, exakt. Att en hund morrar/bits är ett sätt för den att kommunicera, precis som att vi verbalt säger "jag tycker den här situationen är obehaglig, jag vill att du tar avstånd".

Det man bör fundera på är varför hunden känner ett sånt här obehag när man ska ta något från den, och vad kan kan göra åt det.

Du har på inget sätt förbättrat situationen, utan det enda du gjort är att skapat en mer otrygg hund som numera är rädd för att säga vad den känner, tycker du det är ok?

Är det inte bättre att underbygga problemet så att hunden istället känner sig trygg med att du faktiskt tar benet av hunden?

Fredde steen postades ju här tidigare, han tog upp detta rätt nyligen;
https://www.facebook.com/hundcoachen.fredriksteen/videos/507028696667913/
Senast redigerad av MissMD 2020-05-24 kl. 08:33.
Citera
2020-05-24, 09:02
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Ja, exakt. Att en hund morrar/bits är ett sätt för den att kommunicera, precis som att vi verbalt säger "jag tycker den här situationen är obehaglig, jag vill att du tar avstånd".

Det man bör fundera på är varför hunden känner ett sånt här obehag när man ska ta något från den, och vad kan kan göra åt det.

Du har på inget sätt förbättrat situationen, utan det enda du gjort är att skapat en mer otrygg hund som numera är rädd för att säga vad den känner, tycker du det är ok?

Är det inte bättre att underbygga problemet så att hunden istället känner sig trygg med att du faktiskt tar benet av hunden?

Fredde steen postades ju här tidigare, han tog upp detta rätt nyligen;
https://www.facebook.com/hundcoachen.fredriksteen/videos/507028696667913/

Ja och jag har full acceptans för att en hund morrar eller bits i rätt situation. T.ex för att varna eller när man leker med hunden.
Men det finns skillnad på hur den morrar och hur den bits.
Med köttbenet var det helt annorlunda mot vad som är acceptabelt.

Ja jag tycker att det är ok, då det bara är vid köttbenet den "är rädd för att säga vad den tycker".

Kan du beskriva vad länken handlar om, lite citat osv?

Om det är samme Fredrik Steen så säger han att trycka ner hunden är ett fullgott alternativ när hunden gör mer än bara morrar för att vakta sina resurser, länk:
https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/07/22/du-maste-satta-ner-foten/

Citat:
"Jag tycker du helt enkelt ska tolerera om hunden vaktar sitt ben, men fullständigt förbjuda att valpen attackerar dig bara för att du är nära.

När valpen gör dessa attacker tar du blixtsnabbt tag i valpen, där du får tag och håller bestämt men lugnt i.
Detta bestämda grepp håller du ett par sekunder tills valpen avtar att ”morra/bita” och istället bara vill att du ska släppa.
Då släpper du ditt tag och bara låtsas som inget har hänt.
När du tagit ditt grepp kommer kanske valpen morra och bita bara för att du har ditt grepp, detta nonchalerar du bara och gör ingen sak av."
Citera
2020-05-24, 09:38
Medlem
Citat:
Är det bara med hundar du är en idiot eller är du det i allmänhet?

Att fostra en hund är som att fostra ett barn och en vuxen hund ligger mentalt i en nivå som en treåring av Homo Sapiens. Hoppas du håller dig långt borta från familjeforumet.
Citera
2020-05-24, 09:43
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ja och jag har full acceptans för att en hund morrar eller bits i rätt situation. T.ex för att varna eller när man leker med hunden.
Men det finns skillnad på hur den morrar och hur den bits.
Med köttbenet var det helt annorlunda mot vad som är acceptabelt.

Ja jag tycker att det är ok, då det bara är vid köttbenet den "är rädd för att säga vad den tycker".

Kan du beskriva vad länken handlar om, lite citat osv?

Om det är samme Fredrik Steen så säger han att trycka ner hunden är ett fullgott alternativ när hunden gör mer än bara morrar för att vakta sina resurser, länk:
https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/07/22/du-maste-satta-ner-foten/

Citat:
"Jag tycker du helt enkelt ska tolerera om hunden vaktar sitt ben, men fullständigt förbjuda att valpen attackerar dig bara för att du är nära.

När valpen gör dessa attacker tar du blixtsnabbt tag i valpen, där du får tag och håller bestämt men lugnt i.
Detta bestämda grepp håller du ett par sekunder tills valpen avtar att ”morra/bita” och istället bara vill att du ska släppa.
Då släpper du ditt tag och bara låtsas som inget har hänt.
När du tagit ditt grepp kommer kanske valpen morra och bita bara för att du har ditt grepp, detta nonchalerar du bara och gör ingen sak av."

Jag vet inte hur din hund betedde sig vid just köttben så det är svårt att säga för mig vad som var "acceptabelt" eller inte. Däremot brukar det vara en allt för generell åsikt att folk anser att hunden minsann inte ska morra åt sin ägare utan ska veta sin plats. Resursförsvar är ju resursförsvar oavsett om det handlar om en pinne, sängen, soffan eller ett köttben och det grundar sig i samma sak, dvs osäkerhet.

som han även skriver "Här ska du inte tänka – Ge f-n i och vakta din tillgång!
Här ska du tänka – Du ska tolerera att jag rör mig nära även om du har ett tuggben jag inte är intresserad av."

Sen har det ju även hänt mycket hos fredrik steens åsikter på dom 7 år det gått sen han skrev den artikeln. Alla utvecklas och lär sig mer, det har såklart även han gjort och har förändrat sitt sätt att träna hundar.
Men nej, även här skriver han ingenstans att man ska trycka ner sin hund och visa dominans.

självklart måste man freda sig om en hund attackerar och biter en. Sen får man ta sig en funderare på vad man gjorde för fel som gjorde att hunden bet. Ofta handlar det om att man missat alla varnande signaler, som resulterat i att hunden inte har något annat val än att bita.

Om du menar det jag länkade så är det en video som han lagt upp där han pratar om hundar som morrar. Han pratar om att om en hund som morrar så ska man inte gå in i en konflikt utan avleda situationen, t.ex att slänga fram en godis eller liknande och att ge hunden avstånd.
Att man inte ska ge sig på en hund genom våld eller att fya. Att gå in i konflikten skapar ännu större konflikter. Sen ska man ta sig en funderare på vad man kan göra för att situationen inte ska uppstå igen, som t.ex att bygga upp relationen.

https://blogg.agria.se/fredriksteen/2020/02/13/nar-din-hund-morrar-at-dig-forsok-komma-overens/
https://blogg.agria.se/fredriksteen/2020/05/14/du-har-problem-avlivning-nasta/
Senast redigerad av MissMD 2020-05-24 kl. 09:49.
Citera
2020-05-24, 09:50
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Är det bara med hundar du är en idiot eller är du det i allmänhet?

Att fostra en hund är som att fostra ett barn och en vuxen hund ligger mentalt i en nivå som en treåring av Homo Sapiens. Hoppas du håller dig långt borta från familjeforumet.

Har du något att komma med i sak eller blev du bara kränkt och ville skriva av dej?
Ja visst, ett barn i en vuxens kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in