Citat:
Ursprungligen postat av
MissMD
Ja, exakt. Att en hund morrar/bits är ett sätt för den att kommunicera, precis som att vi verbalt säger "jag tycker den här situationen är obehaglig, jag vill att du tar avstånd".
Det man bör fundera på är
varför hunden känner ett sånt här obehag när man ska ta något från den, och vad kan kan göra åt det.
Du har på inget sätt förbättrat situationen, utan det enda du gjort är att skapat en mer otrygg hund som numera är rädd för att säga vad den känner, tycker du det är ok?
Är det inte bättre att underbygga problemet så att hunden istället känner sig trygg med att du faktiskt tar benet av hunden?
Fredde steen postades ju här tidigare, han tog upp detta rätt nyligen;
https://www.facebook.com/hundcoachen.fredriksteen/videos/507028696667913/
Ja och jag har full acceptans för att en hund morrar eller bits i rätt situation. T.ex för att varna eller när man leker med hunden.
Men det finns skillnad på hur den morrar och hur den bits.
Med köttbenet var det helt annorlunda mot vad som är acceptabelt.
Ja jag tycker att det är ok, då det bara är vid köttbenet den "är rädd för att säga vad den tycker".
Kan du beskriva vad länken handlar om, lite citat osv?
Om det är samme Fredrik Steen så säger han att trycka ner hunden är ett fullgott alternativ när hunden gör mer än bara morrar för att vakta sina resurser, länk:
https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/07/22/du-maste-satta-ner-foten/
Citat:
"Jag tycker du helt enkelt ska tolerera om hunden vaktar sitt ben, men fullständigt förbjuda att valpen attackerar dig bara för att du är nära.
När valpen gör dessa attacker tar du blixtsnabbt tag i valpen, där du får tag och håller bestämt men lugnt i.
Detta bestämda grepp håller du ett par sekunder tills valpen avtar att ”morra/bita” och istället bara vill att du ska släppa.
Då släpper du ditt tag och bara låtsas som inget har hänt.
När du tagit ditt grepp kommer kanske valpen morra och bita bara för att du har ditt grepp, detta nonchalerar du bara och gör ingen sak av."