Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-05-24, 13:29
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Att försöka skada någon är inte att uttrycka sig.
Av din beskrivning att döma försökte inte hunden skada dig utan bet mer i luften för att få distans när den insåg att du inte fattade en morrning. Samma som tikar kan göra när hanhundar blir för närgångna och inte ger upp.
Citera
2020-05-24, 13:40
  #50
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Av din beskrivning att döma försökte inte hunden skada dig utan bet mer i luften för att få distans när den insåg att du inte fattade en morrning. Samma som tikar kan göra när hanhundar blir för närgångna och inte ger upp.

Det var inte så jag uppfattade det, och det går ju såklart inte att veta säkert iom att jag aldrig vart biten.
Har dock blivit biten av hund tidigare, men då såg jag det inte komma.(okänd hund ute på jobb)
Citera
2020-05-24, 13:51
  #51
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Att försöka skada någon är inte att uttrycka sig. Ja jag vet inte, hundslagsmål är väl något som man försöker avstyra genom att använda våld, dvs dra i deras halsband och hålla fast dom.

Ett bett kommer när människan misslyckats förstå vad hunden vill.

Att avvärja ett hundslagsmål är ett rätt stort hopp från att underbygga ett resursförsvar och tillhör en helt annan diskussion.
Men ja, även där har man misslyckats läsa situationen som ger upphov till att två hundar ryker ihop. Det kan lätt undvikas.

Du skriver själv att du aldrig blev biten, så jag förstår då verkligen inte behovet av att trycka ner hunden.
Citera
2020-05-24, 14:03
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Det var inte så jag uppfattade det, och det går ju såklart inte att veta säkert iom att jag aldrig vart biten.
Har dock blivit biten av hund tidigare, men då såg jag det inte komma.(okänd hund ute på jobb)
Det är just det, hundar är snabba. Om en hund verkligen vill bitas varnar den inte utan käften bara sitter där innan du reagerat.
Citera
2020-05-24, 14:21
  #53
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Ett bett kommer när människan misslyckats förstå vad hunden vill.

Att avvärja ett hundslagsmål är ett rätt stort hopp från att underbygga ett resursförsvar och tillhör en helt annan diskussion.
Men ja, även där har man misslyckats läsa situationen som ger upphov till att två hundar ryker ihop. Det kan lätt undvikas.

Du skriver själv att du aldrig blev biten, så jag förstår då verkligen inte behovet av att trycka ner hunden.


Trycka ner den för att slippa bli biten såklart. Du väljer att bortse från det jag har skrivit i nästan varje post.
Är det någon oklarhet vad som menas med trycka ner så kan jag förklara det för dej, för ibland undrar jag om du tolkar trycka ner som att förnedra hunden eller något.
Citera
2020-05-24, 14:24
  #54
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är just det, hundar är snabba. Om en hund verkligen vill bitas varnar den inte utan käften bara sitter där innan du reagerat.


Och hundar som egentligen inte vill bitas morrar då eller
Citera
2020-05-24, 17:31
  #55
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Trycka ner den för att slippa bli biten såklart. Du väljer att bortse från det jag har skrivit i nästan varje post.
Är det någon oklarhet vad som menas med trycka ner så kan jag förklara det för dej, för ibland undrar jag om du tolkar trycka ner som att förnedra hunden eller något.

I min värld låter det hur snedvridet som helst att trycka ner en osäker hund, för att en själv är rädd att bli biten. Jag kan faktiskt inte se en enda situation av resursförsvar då en sån typ av handling är befogat.

Det jag mest blir förundrad över att du inte verkar förstå att du handlat fel i detta läge. Det är aldrig någonsin rätt att gå in i en konflikt på det sättet som du gjort, under dessa omständigheter.
Citera
2020-05-24, 18:37
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Och hundar som egentligen inte vill bitas morrar då eller
De morrar först, men vad skall de göra om människan är så okunnig i hundspråk att han inte förstår vad det betyder utan bara fortsätter pressa på? Prova att gå in i en bar och gå fram till valfri biffig gäst och försök rycka åt dig hans öl och se vad som händer.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback