2020-05-21, 22:54
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backlashf
Här kan du läsa mer:

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/10/22/vanliga-fel-hundagaren-gor/

Bitvis rätt, men det är inte fel att göra en hund undergiven heller. Har själv tre hundar just nu och har haft hundar större delar av mitt liv.
Citera
2020-05-21, 22:54
Medlem
backlashfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aside
Tack för utförligt svar.
Ja, lite som Steen påpekar har jag också känt, men så såg jag nyss en video på youtube där en hund blev aggressiv på ägaren så tänkte jag att jag får fråga FB.

Men om han hugger mot mig, vad anser du att jag ska göra då?

Som Steen skriver i det länkade blogginlägget ” Skulle valpen angripa då du tar benet, då fredar du dig bestämt, direkt, och tydligt. Men gör ingen stor sak av detta heller. Ingen brottningsmatch eller dylikt. Inget gap och skrik, ingen alfarullning.
Freda dig, låt hunden förstå att det inte var en bra ide – punkt slut.”

Jag tror att genom att man är bestämd och tydlig för hunden ser den upp till en som ledare. På så vis får man dens respekt. Skulle man agera med aggression ses man snarare som en osäker och labil ledare.

Jag har haft hundar hela mitt liv så jag vet att denna metod fungerar!
Citera
2020-05-21, 23:13
Medlem
Vad händer om du provar att byta/få hunden att släppa pinnen genom att erbjuda hundgodis eller en leksak som är mer intressant än pinnen? Och sedan direkt gör en liten övning med mer godis/lek som manöver? Sedan kan hunden återgå till pinnen om han vill, men då har du ändå börjat lära den byteshandel. Och att det inte är ett "hot" att du kommer och vill ta hans härliga fynd.

Jag har haft hundar i stort sett hela livet och alla mina hundar har jag lärt "byteshandel" redan när de var små valpar. Jättebra grej, särskilt om de fått tag på något som är ömtåligt eller farligt.
En del får problem med att hunden vaktar sin mat. Ett tips för att komma tillrätta med det är att man styr själva matsituationen. Vi har alltid kört med sitt och vänta tills vi säger varsågod. Och sedan då och då kommit med en liten godsak som ska läggas i skålen medan hunden äter. Man lägger i godsaken (utan att ta skålen ifrån hunden eller störa den) och går sedan bara därifrån. Gör man detta x antal gånger så lär sig hunden lita på att den får behålla sin mat.

Och lyssna inte på trams om att dominera hunden, brotta ner den och liknande förlegade synsätt på hundhållning. Att ständigt träna lite lekfull lydnad och ägna sig åt positiv förstärkning ger lyckliga, glada och aktiverade hundar.
Citera
2020-05-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vad händer om du provar att byta/få hunden att släppa pinnen genom att erbjuda hundgodis eller en leksak som är mer intressant än pinnen? Och sedan direkt gör en liten övning med mer godis/lek som manöver? Sedan kan hunden återgå till pinnen om han vill, men då har du ändå börjat lära den byteshandel. Och att det inte är ett "hot" att du kommer och vill ta hans härliga fynd.

Jag har haft hundar i stort sett hela livet och alla mina hundar har jag lärt "byteshandel" redan när de var små valpar. Jättebra grej, särskilt om de fått tag på något som är ömtåligt eller farligt.
En del får problem med att hunden vaktar sin mat. Ett tips för att komma tillrätta med det är att man styr själva matsituationen. Vi har alltid kört med sitt och vänta tills vi säger varsågod. Och sedan då och då kommit med en liten godsak som ska läggas i skålen medan hunden äter. Man lägger i godsaken (utan att ta skålen ifrån hunden eller störa den) och går sedan bara därifrån. Gör man detta x antal gånger så lär sig hunden lita på att den får behålla sin mat.

Och lyssna inte på trams om att dominera hunden, brotta ner den och liknande förlegade synsätt på hundhållning. Att ständigt träna lite lekfull lydnad och ägna sig åt positiv förstärkning ger lyckliga, glada och aktiverade hundar.

Ja, det kan va bra att testa.
Egentligen ser jag inga större problem med beteendet i sig, det är ju sällan jag behöver pinnen. Men jag funderade lite på om det möjligen va symptom på ett maktproblem, dvs att hunden inte erkänner mig som den som bestämmer.
Citera
2020-05-21, 23:38
Medlem
MissMDs avatar
Resursförsvar som hunden uppvisar brukar i de allra flesta fall grunda sig i tillitsproblem.
Det handlar inte om makt, vem som bestämmer/är ledare eller liknande.

Hunden har förmodligen inte full tillit till dig och känner sig obekväm för att du närmar dig pinnen. Att en hund morrar är ett sätt att be om större avstånd. Precis som du skriver, fortsätter man då framåt och inte lyssnar på hundens vädjan om avstånd, ja då blir man biten tillslut.

Det bästa är att låta hunden vara ifred och låta den få ha sin pinne. Om man absolut måste ta pinnen kan man köra byteshandel. Ge den någon i utbyte som är mycket trevligare än pinnen så hunden självmant släpper iväg den.
På så sätt behöver man inte gå in i nån slags maktkamp om vem som bestämmer, något som högst troligt vara skulle förvärra hela situationen. Man kommer snarare bygga en tryggare relation där hunden lär sig att 'åh när du närmar dig, då händer det trevliga saker'
Win win liksom 😄
Citera
2020-05-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ja, det kan va bra att testa.
Egentligen ser jag inga större problem med beteendet i sig, det är ju sällan jag behöver pinnen. Men jag funderade lite på om det möjligen va symptom på ett maktproblem, dvs att hunden inte erkänner mig som den som bestämmer.

Du är ju bara ”hundvakt” ibland sa du, räkna inte med att allt är perfekt som om det vore din hund, visa uppskattning när du får pinnen så lär han sig det, istället för att för att ha en kamp med en tillfällig hund
Citera
2020-05-22, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Resursförsvar som hunden uppvisar brukar i de allra flesta fall grunda sig i tillitsproblem.
Det handlar inte om makt, vem som bestämmer/är ledare eller liknande.

Hunden har förmodligen inte full tillit till dig och känner sig obekväm för att du närmar dig pinnen. Att en hund morrar är ett sätt att be om större avstånd. Precis som du skriver, fortsätter man då framåt och inte lyssnar på hundens vädjan om avstånd, ja då blir man biten tillslut.

Det bästa är att låta hunden vara ifred och låta den få ha sin pinne. Om man absolut måste ta pinnen kan man köra byteshandel. Ge den någon i utbyte som är mycket trevligare än pinnen så hunden självmant släpper iväg den.
På så sätt behöver man inte gå in i nån slags maktkamp om vem som bestämmer, något som högst troligt vara skulle förvärra hela situationen. Man kommer snarare bygga en tryggare relation där hunden lär sig att 'åh när du närmar dig, då händer det trevliga saker'
Win win liksom 😄

Tack
Citera
2020-05-22, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-50
Du är ju bara ”hundvakt” ibland sa du, räkna inte med att allt är perfekt som om det vore din hund, visa uppskattning när du får pinnen så lär han sig det, istället för att för att ha en kamp med en tillfällig hund

Mm, det får bli så.
Citera
2020-05-22, 09:52
Medlem
backlashfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru

Helt rätt, bra skrivet! Kör också på byteshandel med min hund. Enkel lösning är alltid att föredra!
Man behöver inte göra en större grej av situationen än vad det är.
Citera
2020-05-22, 13:30
Medlem
kanelipullas avatar
Får man fråga.. vad för ras är det?
Citera
2020-05-23, 18:15
Medlem
smoerreboms avatar
Man ska iaf inte börja försöka grepp tag i saker som en hund har bitit tag i med handen och så. Då finns risk att den blir än mer defensiv. Man ska sträva efter att få hunden att göra det man vill i en trevlig ton. Jag brukar istället hålla avståndet och visa med handen genom att öppna ett grepp och säga släpp bara. Annars får man väl lura den att släppa genom att locka med nåt annat och i sista hand är det inte TS hund och det där är en skitsak.
Citera
2020-05-23, 19:35
Medlem
Citat:
Hej!
Jag har en fråga ang en hund som jag passar ibland. Det är en lugn, snäll hund av storlek större som jag ofta kan ha lös då han håller sig i närheten och kommer när jag ropar.

Ibland när vi är ute och går så hittar han ett föremål, t.ex. en stor pinne, som han vill ligga och bita i lite.

Detta är lugnt med mig, jag väntar lite eller drar i kopplet så vi går vidare. Men om jag försöker ta pinnen från honom så morrar han först och gör jag ett seriöst försök att sno den så kan han bita mot mig.

Detta är ju något som jag tänker att många ägare ignorerar eller lever med.. men jag vill ändå höra er åsikt.

Anser ni att detta är problematiskt? Vittnar det om otydlig hierarki mellan mig och hunden?
Samt, i så fall, hur tycker ni att jag ska gå tillväga för att råda bot på problemet?
Bli en ledare.
Det är faktiskt inte svårare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in