• 1
  • 2
2020-05-24, 01:26
Medlem
Samuel332s avatar
Är det ren dyslexi eller är han någon sorts av analfabet?

Uttdrag från hans twitter:

"Jag hörde trummorna i byn... Dåm sa att du lemnat mej.. Å jag hörde vad demånerna sa - d e slut å ingen kan jelpa dej Håkan🙌🏿🙌🏿🙌🏿🙌🏿🙌🏿🙌🏿🙌🏿"

"Kalle han vet respekterar kings.
Kalle glömde ringa dej å gratta dej på födelsedagen men du får en vidiå såm felåt provar ringarej på fredag.

"Nu under Corona tider. Kanske att man borde åka gratis kåmunalt med tågen? Sänk jävla sl korten? Å alla fotbållspelare såm trixar med toapapper ge toa pappret till fålk såm behöver istellet"
Senast redigerad av Samuel332 2020-05-24 kl. 01:31.
Citera
2020-05-24, 01:57
Medlem
Jag vet ingenting om honom, då jag är helt ointresserad av fotboll, så jag tänkte att det här kanske var lite taskigt klankande på en afrikan som har kommit hit för att spela fotboll och kanske inte har hunnit finslipa språket på grund av en hektisk fotbollskarriär. Men sedan tog jag en hastig titt på Wikipedia och såg att han föddes i Sverige för 35 år sedan...

Han verkar dessutom rappa, d.v.s. på sätt och vis arbeta med något språkrelaterat vid sidan av fotbollen? Är det bara jag, eller verkar han inte väldigt pigg på att stoppa in bokstaven 'å' istället för 'o' lite överallt? Samt även 'e' istället för 'ä'? Kanske är det lite av en gimmick?

När jag läser lite äldre tweets, så verkar inte språket alltid vara lika illa? En annan tweet som känns lite aktuell i sammanhanget:

Citat:
Oj vilket jävla liv det blev angående min senaste text. Jag ber lite om ursäkt för att jag inte kan skriva och jag har adhd 🦸🏿‍♂️ och jag mest går på känsla och försöker förmedela en vibe och inte en riktigt bra…
https://twitter.com/MartinMutumba/st...07269675888640
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-05-24 kl. 02:08.
Citera
2020-05-24, 01:59
Medlem
DaChiefs avatar
Antagligen en kombination av låg iq, dyslexi och låg närvaro på svenskalektionerna.
Citera
2020-05-24, 02:00
Medlem
Sooks avatar
Fattar inte varför han skyller på ADHD. Det har ju inget med att ADHD att göra att man skriver som en kratta. Dyslexi däremot.
Citera
2020-05-24, 02:20
Medlem
Antivalents avatar
M9 är inte den bäste på att skriva korrekt. Han är inte heller den bäste poeten. Nog inte den bästa bolltrixaren heller men han är oftast sjukt skön person.
Citera
2020-05-24, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Antagligen en kombination av låg iq, dyslexi och låg närvaro på svenskalektionerna.

När jag först läste hans tweets, så tänkte jag på en invandrare som har lite grann lärt sig vårt alfabet (t.ex. hur 'å' uttalas) och sedan skriver utifrån hur han uppfattar orden i talspråket. Även om man inte har gått på svenskalektionerna, så bör de flesta ändå under ett långt yrkesmässigt och socialt aktivt liv i det svenska samhället snappa upp från enklare svenska texter hur de mest enklaste orden stavas efter att ändå ha sett dem tiotusentals gånger.

Jag tänkte att dyslexi mer kännetecknas av att man skriver bokstäver i fel ordning, tappar bokstäver o.s.v. Men när jag tänker efter, så kan jag inte påstå att jag egentligen vet ett skvatt om dyslexi, utan mina föreställningar kommer nog mest från populärkulturen och knappast från befintlig forskning, så kanske kan det ta sig det uttrycket.

Sedan spelar så klart IQ en viss roll, men han verkar ju i alla fall tillräckligt intelligent för att kunna vara självgående och ha ett aktivt yrkesliv.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-05-24 kl. 02:25.
Citera
2020-05-24, 02:25
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
När jag först läste hans tweets, så tänkte jag på en invandrare som har lite grann lärt sig vårt alfabet (t.ex. hur 'å' uttalas) och sedan skriver utifrån hur han uppfattar orden i talspråket. Även om man inte har gått på svenskalektionerna, så bör de flesta ändå under ett långt yrkesmässigt och socialt aktivt liv i det svenska samhället snappa upp från enklare svenska texter hur de mest enklaste orden stavas efter att ändå ha sett dem tiotusentals gånger.

Jag tänkte att dyslexi mer kännetecknas av att man skriver bokstäver i fel ordning, tappar bokstäver o.s.v. Men när jag tänker efter, så kan jag inte påstå att jag egentligen vet ett skvatt om dyslexi, utan mina föreställningar kommer nog mest från populärkulturen och knappast från befintlig forskning, så kanske kan det ta sig det uttrycket.

Han skriver själv att han har adhd så nått fel är det i alla fall.
Citera
2020-05-24, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Han skriver själv att han har adhd så nått fel är det i alla fall.

Visst, men jag känner många med ADHD som skriver på relativt hög nivå med få stavfel, så det i sig kan inte förklara det. Men det ligger väl nära att misstänka kanske en kombination av neurologiska tillstånd som stör språkinlärning och kanske en svag kunskapsgrund när han lämnade skolan. Samt att han kanske har en mer modest IQ (många av de ADHD:are jag tänker på har en IQ över genomsnittet, några med över 130).
Citera
2020-05-24, 08:36
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Är det ren dyslexi eller är han någon sorts av analfabet?

Uttdrag från hans twitter:

"Jag hörde trummorna i byn... Dåm sa att du lemnat mej.. Å jag hörde vad demånerna sa - d e slut å ingen kan jelpa dej Håkan🙌🏿🙌🏿🙌🏿🙌🏿🙌🏿🙌🏿🙌🏿"

"Kalle han vet respekterar kings.
Kalle glömde ringa dej å gratta dej på födelsedagen men du får en vidiå såm felåt provar ringarej på fredag.

"Nu under Corona tider. Kanske att man borde åka gratis kåmunalt med tågen? Sänk jävla sl korten? Å alla fotbållspelare såm trixar med toapapper ge toa pappret till fålk såm behöver istellet"

Han är ju från Rinkeby/Tensta,så det är väl deras slang!!!
Eller så försökte han göra sig lustig.
Citera
2020-05-24, 10:47
Medlem
Adhd är ofta kopplad med en lättare dyslexi.

Jag antar att det är en kombo av faktorer. Inklusive alltså invandrarbakgrund och boende i Rinkeby med deras variant av svenska.

Behöver på intet sätt tyda på låg IK, kanske snarare tvärtom... Han skulle inte klarat sig så bra med ett låg IK, och med så mycket mot sig...

Dessutom: lättare dyslexi kan ofta bekämpas framgångsrikt. Men det kräver mycket arbete.
Har man ADHD så har man inte tålamodet för detta arbete...
Så det ena ger det andra i en spiral, så att säga.
Citera
2020-05-26, 17:48
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Det är kreativt att leka med språket.

""Jag hörde trummorna i byn... Dåm sa att du lemnat mej.. Å jag hörde vad demånerna sa - d e slut å ingen kan jelpa dej"

Är ju en liten variant av Eldkvarn - Kärlekens tunga:

Jag hörde trummorna på stan
De sa att du lämnat mig
Jag hörde vad demonerna sa
Det är slut och ingen kan hjälpa dig
Citera
2020-05-26, 18:00
Medlem
https://www.instagram.com/p/CANyQavhkDh/

dyker upp en text i slutet: "videån kåmmer snart" vilket tyder på att det är avsiktligt, om han inte redigerat videon själv. känslan är väl att han kan skriva normalt, om han vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in