Citat:
Ursprungligen postat av
DaChief
Antagligen en kombination av låg iq, dyslexi och låg närvaro på svenskalektionerna.
När jag först läste hans tweets, så tänkte jag på en invandrare som har lite grann lärt sig vårt alfabet (t.ex. hur 'å' uttalas) och sedan skriver utifrån hur han uppfattar orden i talspråket. Även om man inte har gått på svenskalektionerna, så bör de flesta ändå under ett långt yrkesmässigt och socialt aktivt liv i det svenska samhället snappa upp från enklare svenska texter hur de mest enklaste orden stavas efter att ändå ha sett dem tiotusentals gånger.
Jag tänkte att dyslexi mer kännetecknas av att man skriver bokstäver i fel ordning, tappar bokstäver o.s.v. Men när jag tänker efter, så kan jag inte påstå att jag egentligen vet ett skvatt om dyslexi, utan mina föreställningar kommer nog mest från populärkulturen och knappast från befintlig forskning, så kanske kan det ta sig det uttrycket.
Sedan spelar så klart IQ en viss roll, men han verkar ju i alla fall tillräckligt intelligent för att kunna vara självgående och ha ett aktivt yrkesliv.