• 1
  • 2
2020-05-26, 18:40
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Är det ren dyslexi eller är han någon sorts av analfabet?

Han är precis så intelligent man kan förvänta sig. Hans sort är inte smartare än så.
Citera
2020-05-26, 18:58
Medlem
Lachlans avatar
Sådär skriver svenskar också... i förskoleklass...
Citera
2020-05-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komevig
https://www.instagram.com/p/CANyQavhkDh/

dyker upp en text i slutet: "videån kåmmer snart" vilket tyder på att det är avsiktligt, om han inte redigerat videon själv. känslan är väl att han kan skriva normalt, om han vill.
Instämmer. Med reservation för vissa brister i språket, men inte fullt så mycket brister som det verkar i hans texter.
Citera
2020-05-28, 14:05
Medlem
Sonny00s avatar
Sättet att skriva har inget med dyslexi att göra. Jag tror att han skriver som han gör med avsikt. Orsaken skulle kunna vara att han vill framkalla ”hatiska och rasistiska” kommentarer och därmed få sympatier. Det senaste är bara spekulation från min sida. Är han neger förresten?
Citera
2020-05-28, 14:09
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komevig
https://www.instagram.com/p/CANyQavhkDh/

dyker upp en text i slutet: "videån kåmmer snart" vilket tyder på att det är avsiktligt, om han inte redigerat videon själv. känslan är väl att han kan skriva normalt, om han vill.

Många blattar kan ju prata riktigt med. Men av nån anledning så är det coolt med Rinkebysvenska.. Ännu mer pinsamt när svenskar pratar så..
Citera
2020-06-04, 13:27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Verkar ju mest som att han larvar sig. Har fått för mig att många nu för tiden skriver så som en jargon med sina polare.
Citera
2020-06-05, 10:58
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Är det ren dyslexi eller är han någon sorts av analfabet?
Nä, ingendera. Att stava ”fel” är ett klassiskt sätt att revoltera mot samhällsnormen.

Den som först körde detta var kanske Franciskus av Assisi (som grundade franciskanorden på 1200-talet). Hans stavade hysteriskt punkigt, och lyckades därmed (omedvetet?) uppfinna italienska.

… spetialmente messor lo frate Sole, lo qual e’ jorno, et allumini noi per loi …

Fast i dagens Sverige funkar det inte så. Här är det ju norm att ”göra uppror mot invanda mönster och unkna värderingar”. Att skriva videå och demån är ett sätt att få kulturbidrag, snarare än att revoltera.

Hur vill förresten Martin Mutumba stava videå och demån på engelska? Eller på sitt afrikanska modersmål?
Citera
2020-11-14, 16:17
Medlem
Samuel332s avatar
Ett utdrag från hans bok; "Jag lärde mig att använda språket för att vara rolig, och det fortsatte jag med ända upp till högstadiet på Rinkebyskolan. För mig har det alltid varit onaturligt att 'kommer' stavas som det gör. Jag hör ju hur det låter och det borde vara 'kåmmer'. Så på proven kunde jag skriva 'kåmmer' och sen inom parantes (Jag vet att det stavas annorlunda, men jag tycker att det är fel) '' Så där är svaret :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in