2020-05-23, 23:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon som är förvånade?

"Cypern väntas öppna upp för direktflyg från bland annat Danmark, Norge och Finland den nionde juni.
Svenskar är portade. Sverige finns inte ens med i omgång två – när medborgare från östblocket släpps in. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenskar-portade-nar-cypern-oppnar-upp-i-borjan-av-juni/

De svenskar som vill ut och resa får nog vackert invänta ett vaccin är jag rädd. Bara hoppas att det sker inom ett år eller så. För annars får vi nog finna oss i att vara isolerade i åratal om man inte på allvar börjar ta itu med samhällssmittan. Det värsta är förstås inte att vi inte kan resa, utan det värsta är alla dödsfall och allt lidande. Det finns ju en anledning till att vi blir sedda som paria...

Trist för oss svenskar men helt rätt beslut.

Play stupid games, win stupid prices....
Citera
2020-05-23, 23:54
Medlem
Citat:
Någon som är förvånade?

"Cypern väntas öppna upp för direktflyg från bland annat Danmark, Norge och Finland den nionde juni.
Svenskar är portade. Sverige finns inte ens med i omgång två – när medborgare från östblocket släpps in. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenskar-portade-nar-cypern-oppnar-upp-i-borjan-av-juni/

De svenskar som vill ut och resa får nog vackert invänta ett vaccin är jag rädd. Bara hoppas att det sker inom ett år eller så. För annars får vi nog finna oss i att vara isolerade i åratal om man inte på allvar börjar ta itu med samhällssmittan. Det värsta är förstås inte att vi inte kan resa, utan det värsta är alla dödsfall och allt lidande. Det finns ju en anledning till att vi blir sedda som paria...

Den svenska strategin.
Tack socialdemokrater
Citera
2020-05-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Precis. Folk kan lägga skulden på FHM och Tegnell. för det är "enklast". Men så som äldrevården sett ut under lång tid, och hur man agerat kring den, är det absolut mest tragiska av allt.

Det är väl enklare att ha namnet på EN syndabock än ett systemfel som pågått länge helt enkelt för vissa.
Citera
2020-05-23, 23:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tack.
Ja de siffrorna visar väl att det egentligen är i grund de äldre vi inte klarat skydda då det i princip är äldre som dött.
Och frågan då blur ju om vi skyddat våra äldre avsevärt mycket mer med lockdown eller inte.
Om det är outbildad personal och bristande resurser som snarast varit Sveriges akilleshäl i denna pandemi.
Jag tror att man då i det skarpa läget - framförallt om man inlett med en nedstängning/besöksförbud av just dessa boenden - tvingats konfronteras med problematiken och ta itu med den.
Istället för att drömskt säga ”vi måste skydda de äldre” och sen återgått till att lösa korsord eller vad man nu pysslat med hos FHM & Co.
Sannolikt så visste man hur illa det var, så din kommentar liknar mer en dåres försvarstal
Citera
Medlem
Citat:
Någon som är förvånade?

Jag tippar att tråden nu kommer fyllas med inlägg om hur imbecila cyprioter är och vilket trash ställe det är som vi bara ska vara glada att slippa åka till.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Isolerade i åratal.
Jag tror istiden kommer och går innan vi får besöka Öresundsbron.
Jag, menar, varför inte ta i ännu mer.
Kommer inte ta åratal vilket bara en person som vill sprida falskheter säger.

Tja, vem vet? Får vi inget vaccin lär det ju inte ske någon förbättring innan vi på allvar börjar BEKÄMPA smittan, istället för att bara få den att spridas något långsammare. Men som det ser ut idag, verkar det inte ens finnas någon ansats från de styrande till att få det att ske. Därför tror jag som sagt att det dröjer. Kanske kommer istiden före som du säger. Vem vet....
Citera
2020-05-23, 23:59
Medlem
Citat:
Tja, vem vet? Får vi inget vaccin lär det ju inte ske någon förbättring innan vi på allvar börjar BEKÄMPA smittan, istället för att bara få den att spridas något långsammare. Men som det ser ut idag, verkar det inte ens finnas någon ansats från de styrande till att få det att ske. Därför tror jag som sagt att det dröjer. Kanske kommer istiden före som du säger. Vem vet....

Grekland, Italien, Spanien kommer öppna upp även för svenskar och britter i sommar.
Så du blir nog besviken över att inte alla måste häcka hemma i lägenheten på semester närmsta året.
Citera
2020-05-23, 23:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är väl enklare att ha namnet på EN syndabock än ett systemfel som pågått länge helt enkelt för vissa.

Finns många syndabockar, men visst ligger det politiskt misslyckande bakom. Både denna regering och de föregående. Både socialdemokratiska och borgerliga. Inte ens SD har ju egentligen lyft frågan. De har varit fullt sysselsatta med att angripa invandringen, så bristerna inom vård och omsorg har vacker fått stå tillbaka. Denna pandemi tror jag kommer få vårdfrågorna att hamna betydligt högre upp på den politiska agendan.
Citera
2020-05-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag tippar att tråden nu kommer fyllas med inlägg om hur imbecila cyprioter är och vilket trash ställe det är som vi bara ska vara glada att slippa åka till.

De flesta svenskar åker till den turkiska delen av Cypern och står väl alla fritt att stödja Erdogan.
Citera
2020-05-24, 00:01
Medlem
Citat:
Finns många syndabockar, men visst ligger det politiskt misslyckande bakom. Både denna regering och de föregående. Både socialdemokratiska och borgerliga. Inte ens SD har ju egentligen lyft frågan. De har varit fullt sysselsatta med att angripa invandringen, så bristerna inom vård och omsorg har vacker fått stå tillbaka. Denna pandemi tror jag kommer få vårdfrågorna att hamna betydligt högre upp på den politiska agendan.

Ja och det kan väl vi alla här inne åtminstone vara överens om att det vore bra.
Citera
2020-05-24, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Är det någon svensk över 22år som åker till Cypern? Men visst tråkigt att bli av med både studentflaket och fylleresan till Aya fucking Napa.
Citera
2020-05-24, 00:03
Medlem
Citat:
De flesta svenskar åker till den turkiska delen av Cypern och står väl alla fritt att stödja Erdogan.
Där kom det första..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in