2020-05-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Döden är sällan så fridfull som den framställs inte minst i filmer, några dör dock i sömnen, efter lagom dos av lugnande.....
Nej det är ofta en kamp. En kamp som patienten alltid förlorar och jag hoppas alltså mycket på att det inte snålas på morfin när det är dags för mig själv . .
Citera
2020-05-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Då ska du få syrgas.
Det förlänger bara lidandet.
Citera
2020-05-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tack.
Ja de siffrorna visar väl att det egentligen är i grund de äldre vi inte klarat skydda då det i princip är äldre som dött.
Och frågan då blur ju om vi skyddat våra äldre avsevärt mycket mer med lockdown eller inte.
Om det är outbildad personal och bristande resurser som snarast varit Sveriges akilleshäl i denna pandemi.

Nu börjar du komma något på spåren....lägg till usel ledning ( inkompetent) och noll i beredskap, ingen rutin med syrgas mm., så kanske du kommit riktigt nära....
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Cypern vill inte ta emot svenskar - inte ens i steg 2 av öppnandet.
Citat:
Svenskar portade när Cypern öppnar upp i början av juni
Citat:
Cypern väntas öppna upp för direktflyg från bland annat Danmark, Norge och Finland den nionde juni.
Svenskar är portade.
Sverige finns inte ens med i omgång två – när medborgare från östblocket släpps in.

Finnarna tycker att Sverige sabbar ett nordiskt samarbete:
Citat:
Norge och Danmark portar svenskar
Cypern är inte det enda landet som portar svenskar.
Den norska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten har tidigare flaggat för att man inte öppnar gränsen för svenskar. Den danska statsminister Mette Frederiksen har varit inne på samma spår.
Den finländska inrikesministern har pekat på Sverige som ett hinder för att återskapa den fria rörligheten i Norden.
Sveriges utrikesminister Ann Linde har tidigare sagt att hon inte tror att svenskar kommer kunna resa fritt i sommar.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Tar man blodprov för att se om man har eller har haft viruset?
Citera
2020-05-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det är ofta en kamp. En kamp som patienten alltid förlorar och jag hoppas alltså mycket på att det inte snålas på morfin när det är dags för mig själv . .

Samma här....
Citera
2020-05-23, 23:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Viktigt att poängtera är att minskningen har förstås ingenting att göra med flockimmunitet (som bara finns i sjuka huvuden på förnekare) utan främst på folkets beteende. Det är ganska logiskt att när folk börjar tröttna mer och mer på "rekommendationer" så kommer antal smittade peka uppåt igen och återspeglas i antal avlidna per dag.
Ja, helt rätt. Tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nu börjar du komma något på spåren....lägg till usel ledning ( inkompetent) och noll i beredskap, ingen rutin med syrgas mm., så kanske du kommit riktigt nära....

Jo. Men OM det nu är en stor anledning så är det knappast fhm som bär ansvaret och lockdown hade inte förändrat så mycket gällande våra döda äldre som är 90 procent av vårda dödsfall.
Kanske lite för enkelt att lägga skulden på Tegnell när det snarare handlar om långvarig nedprioritering av äldrevård.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Någon som är förvånade?

"Cypern väntas öppna upp för direktflyg från bland annat Danmark, Norge och Finland den nionde juni.
Svenskar är portade. Sverige finns inte ens med i omgång två – när medborgare från östblocket släpps in. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenskar-portade-nar-cypern-oppnar-upp-i-borjan-av-juni/

De svenskar som vill ut och resa får nog vackert invänta ett vaccin är jag rädd. Bara hoppas att det sker inom ett år eller så. För annars får vi nog finna oss i att vara isolerade i åratal om man inte på allvar börjar ta itu med samhällssmittan. Det värsta är förstås inte att vi inte kan resa, utan det värsta är alla dödsfall och allt lidande. Det finns ju en anledning till att vi blir sedda som paria...
Citera
2020-05-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Håller inte med där. Andra länder är jättebra på att räkna, faktiskt, och inte minst verkar samtliga länder, bortsett från Sverige, vara ganska bra på att ta till sig kritik och förbättra processer och metoder när det uppmärksammas att det finns brister.

Notera att överdödlighet inte nödvändigtvis behöver vara direkt kopplat till en SARS-CoV-2 infektion - samtliga länder lider av en indirekt effekt som orsakar ökat antal dödsfall, t.ex. på grund av inställda operationer och försämrad akutvård.

Men varför har England mer än dubbelt så hög överdödlighet? Varför får Italien och Spanien 25% överdödlighet mer?

Varför matchar Sveriges överdödlighet med covid?

Även Sverige har inställda operationer.

Nån måste ju räkna fel och är det inte dom så är det vi. Vi kanske bara har 1000 döda?
Citera
2020-05-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon som är förvånade?

"Cypern väntas öppna upp för direktflyg från bland annat Danmark, Norge och Finland den nionde juni.
Svenskar är portade. Sverige finns inte ens med i omgång två – när medborgare från östblocket släpps in. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenskar-portade-nar-cypern-oppnar-upp-i-borjan-av-juni/

De svenskar som vill ut och resa får nog vackert invänta ett vaccin är jag rädd. Bara hoppas att det sker inom ett år eller så. För annars får vi nog finna oss i att vara isolerade i åratal om man inte på allvar börjar ta itu med samhällssmittan. Det värsta är förstås inte att vi inte kan resa, utan det värsta är alla dödsfall och allt lidande. Det finns ju en anledning till att vi blir sedda som paria...

Isolerade i åratal.
Jag tror istiden kommer och går innan vi får besöka Öresundsbron.
Jag, menar, varför inte ta i ännu mer.
Kommer inte ta åratal vilket bara en person som vill sprida falskheter säger.
Citera
2020-05-23, 23:53
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jo. Men OM det nu är en stor anledning så är det knappast fhm som bär ansvaret och lockdown hade inte förändrat så mycket gällande våra döda äldre som är 90 procent av vårda dödsfall.
Kanske lite för enkelt att lägga skulden på Tegnell när det snarare handlar om långvarig nedprioritering av äldrevård.

Precis. Folk kan lägga skulden på FHM och Tegnell. för det är "enklast". Men så som äldrevården sett ut under lång tid, och hur man agerat kring den, är det absolut mest tragiska av allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in