Citat:
Ursprungligen postat av
urverksapelsin
Jag har gått igenom fler avsnitt än jag lade in på min sida pilum.nu. En av de absoluta bottennappen var avsnitt 40, 4 juli 2019,, ”Nedslag i medicinens värld” (157 min).
Jag brukar inte använda ordet, men ”pinsam” är det jag mest tänker på. Mannen som talar, Patrik, har absolut noll kunskap i någonting han säger. Han börjar med att förneka att det ens finns något sådant som bakterier eller virus och sedan bygger han sitt hus på sand (överkurs. Bibeln, Matteus 7:24). Det är just den sortens smörja som gör pseudovetenskap farlig. Hade man följt Patriks idéer skulle vi fortfarande ha kolera, TBC, smittkoppor, pest, och sjukdomen-som-inte-får-nämnas, i Sverige. I de länder där de finns kvar är de verkliga problem. Folk dör! Och Cui Bono kommer med kvacksalveritankar som skulle förvärra deras problem. För att inte tala om vilket hån det är mot de som har anhöriga vilka dukat under för dessa sjukdomar.
Så här ser mina anteckningar ut:
40 Nedslag i medicinens värld* * *157 min
3 9/11
4 skratt
19 skratt
27 skratt
58 skratt
Mellan minuterna 60- 70 talar han om sjukdomen-med-stort-s, han upprepar ordet N antal gånger. Helt otroligt. Samma gäller argumenten om "fermenterad fisk", vilket enligt Patrik är orsaken till sjukdom, inte bakterier.
Alternativa synonyma ord till ”fermenterad” är enligt Patrik ”härsken” och ”skämd”, det upprepas*runt runt runt - men fermenterad betyder jäst, på latin. Patriks användning av ordet är fel.
Surströmming är samma behandling av fisk; den är jäst, den är inte härsken eller skämd. Inlands samer åt även rakfisk, den norska specialiteten, de har inte sjukdomen. (lustigt nog använder finskan Linda Karlström, återkommande gäst i programmet, ordet ”fermenterad” om lutfisk i prog 59. Det verkar som om Patrik glömt av sin egen bevisning från program 40)
Så han tror inte på bakterier. Och vad är hans belägg? En bok av Hutchinson från 1906. Den här Hutchinson levde alltså på 1800-talet. Cui Bono ignorerar de senaste 100 årens utveckling och bevisar sin tes genom en mer än hundra år gammal bok! Det är inte religion vi pratar om, utan naturvetenskap. Men för Cui Bono verkar tiden stå still. Trots vetenskapliga anspråk tror de på dogmer, som inte ändras.
Det blir inte sämre, och farligare, än så här.
Hej, Patrik här från RCB. Smickrande att du lagt så mycket tid på att lyssna och recensera, jag hoppas verkligen att du tar upp Martins inbjudan så kan vi diskutera våra olika ståndpunkter.
Ang det här med medicin så förstår jag att du inte delar mina slutsatser och podden är inte att betrakta som medicinsk rådgivning. Angående virus så är det dock inte bara jag som konstaterat att deras existens aldrig kunnat påvisas
https://www.biohealthworksinstitute.com/uploads/1/8/2/5/18255309/virus-mania_pdf.pdf
Vad gäller fermentering och min användning av det ordet så har du rätt på sätt och vis. Fetter oxiderar, men fermentering av fisk gör att dess enkel/fleromättade fett oxiderar. Och, vilket kanske inte framgår i podden, det är dosen som gör giftet. Dvs jag äter själv sill på midsommar. Det är om man äter inlagd/dålig fisk varje dag som problem kan uppstå. Jag vet inte vad det var som orsakade de stora mängder lepra som förekom i Norge under 1800-talet, men jag konstaterar att Hansen aldrig kunde styrka sin hypotes att hans "Bacterium lepra" kunde överföras mellan människor/djur och orsaka lepra. Hutchinsons teori att det var skämd fisk och dålig kost i allmänhet som var främsta orsaken till lepra tycker jag är rimligare, speciellt med tanke på att svår lepra försvann i Europa när kylskåp och bättre levnadsvillkor blev vanligt. Men det stora problem jag ser idag är att oxiderade växtoljor används frikostigt i mycket färdigmat och margarin och rekommenderas dessutom framför naturligt fett. Och jag tror alltså tvärt om. Rikligt med naturligt animaliskt fett och undvik växtoljor, framför allt härdade/oxiderade.
Och där jag hamnat vad gäller medicin efter 10 års självstudier är att jag/vi tyvärr vet väldigt lite om sjukdom. Och jag anser att vi snarare vet mindre idag än för hundra åre sedan eftersom medicin förvandlats till ett geschäft. Läkare och sjukvårdspersonal har naturligtvis ingen skuld i det utan det är ett gigantiskt systemfel. Saxar in Florence Nightingales ord som avslutning.
"År det inte ett fundamentalt misstag att se på sjukdomar som vi gör nu - som separata entiteter, vilka måste existera likt katter och hundar, istället för att se på dom som tillstånd, som ett smutsigt eller rent tillstånd vilket står under vår kontroll; eller snarare som reaktioner från naturen på de tillstånd vi själva försatt oss i? Jag uppfostrades av vetenskapsmän och okunniga kvinnor till att tro att smittkoppor var något där det en en gång fanns ett första exemplar som fortplantade sig på samma sätt som det en gång fanns en första, eller ett par av hundar. Sedan dess har jag sett med mina egna ögon och känt med min egen näsa hur smittkoppor växer fram i stängda rum eller överfulla salar, där det inte finns någon möjlighet att smitta kommit utifrån, utan måste ha uppstått spontant. Jag har sett sjukdomar börja, växa upp och övergå till andra typer. Hundar förvandlas inte till katter. Jag har sett hur med lite överbeläggning feber växer fram och med lite mer tyfoidfeber och med ännu lite mer fläcktyfus. Allt i samma avdelning eller sal. Eftersom sjukdomar, som all erfarenhet visar, är adjektiv och inte substantiv.
Den specifika sjukdomsläran är den stora tillflyktsorten för de svaga, okultiverade och instabila sinnen som nu leder medicinen. De finns inga specifika sjukdomar, det finns bara olika sjukdomstillstånd."
- Florence Nightingale (1820 - 1910)
http://www.mnwelldir.org/docs/history/biographies/Bechamp-or-Pasteur.pdf