2020-05-23, 20:11
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Vad tror ni det här (https://forumfiles.com/nbg71f23of/E82584E6-8DA3-4D62-96D3-9F7189D1DD63_jpeg) är för utrymme? Ett skafferi eller ett utrymme som leder till trapphus?

Beskrivet av Rebecka S i förhör:

På fråga om Rebeca förstod vad det var för utrymme köket som åsyftades svarar hon att det finns som ett litet utrymme till höger i köket sett från ingången från hallen.

Dörren till trappen som diskuteras är på andra sidan köksbordet.. bredvid spisen typ.
Citera
2020-05-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
Har svårt att tro att man bara tappat håret framtill om man har näringsbrist. Ser ju mer ut som om man dragit henne i håret där.

R hävdar ju att Esmeralda tvinnade håret så att det lossnade. Kan tänka mig att det är sånt barn kan börja göra vid stress och oro, ungefär som att bita på naglarna.
Citera
2020-05-23, 20:16
Medlem
3timeseGOs avatar
Skrev spis men det var diskhon

https://forumfiles.com/75T73f29of/A193879D-4C36-4D93-8F8E-E45435C2444D_jpeg
Citera
2020-05-23, 20:17
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Varför får jag inte länken med Lvu på A och S att fungera? Står bara, page not found
Ingen aning, men jag gjorde en ny uppladdning här: https://forumfiles.com/N6T9362fo1/Linko_ping_FR_883-20_Dom_2020-03-09_pdf
Citera
2020-05-23, 20:25
Medlem
Det står bl.a I LVU domen (efter 30 januari) för S och A att:

Citat:
Faktum är att hon har avlidit under sina föräldrars vård och idag är det smärtsamt tydligt att ingen av föräldrarna hade eller har förmåga att skydda henne och syskonen. Föräldrarna har och har inte heller haft förmågan att skydda sina barn från att uppleva och utsättas för det risker som följer med ett missbruk.

Citat:
Både A och S uppvisar symtom på långvariga omsorgsbrister, vilket även deras syster enligt orosanmälningara gjorde.

Citat:
Personal på As skola har uppgett att han har förändrats det senaste månaderna. Personal på HVB hemmet är oroliga för honom och hans känslomässiga tillstånd då det inte har sett någon reaktion alls efter det allvarliga händelser som föranledde placeringen

Citat:
S visar vissa tecken på bristande omsorg.
Den oro som har uttryckts för sin syster tidigare går i linje med med det symtom som S visar.

Citat:
Rebecka menar att hon samtycker till nödvändig vård, men hennes samtycke är villkorat i tid på att så sätt att det gäller så länge hon är frihetsberövad och därmed förhindrar att ta hand om barnen. Hennes ambition är att göra det när hon inte längre är förhindrad.

Citat:
Sammarbetssvårigheter har varit långvariga och mycket svåra. Föräldrarna har uteblivit från möten.
Socialtjänsten har haft bristande insyn i familjens livssituation utifrån familjens svåra sammarbetssvårigheter och ovilja att ta emot stöd.

Rebecka anser:
Citat:
Den utredning som har gjorts bygger på en familjekonstellation som inte längre är aktuell. Barnets pappa, som länge varit i konflikt med socialnämnden, finns inte längre.
Under utredningen har ingen haft kontakt med henne och nämnden vill bara framföra negativa saker.

Citat:
Hon bestrider att hon skulle ha ett missbruk utöver föreskriven medicinering. Det har hon aldrig haft.

Citat:
Hennes psykiska ohälsa påverkar inte hennes föräldrarförmåga på något sätt.

Citat:
Situationen när hon kommer ut kommer att se annorlunda ut.
Hon inte längre lever i ett förhållande med den man som varit överskuggande ifråga om omsorgsbrister, vilket framgår av utredningen och tidigare prövningar.

En ny bedömning måste självklart göras då, men man kan inte vara stämplad att aldrig kunna ta hand som sina barn.

Ni på socialkontoret i Norrköping måste vara stolta. Verkar riktigt kunniga i barnomsorg och förmågan att se om barn far illa i hemmet.
När det nämns åter och återigen att man inte ansåg att orosanmälningarna var tillräckliga så undrar jag, hur många anmälningar krävs det för att ni ska se allvaret?

Det handlar om att göra en helhetsbild av situationen. Hade paret inte haft missbruk, inte haft LVU tidigare, inte lämnat sin nyfödda unge på BB med abstinens, inte struntat i möten och insyn så ja.. Kanske då hade jag förstått. Men här står ni med anmälningar på anmälningar, ungarna tappar vikt och hår och föräldrarna väger inte mer än ett par skelett. Det är så kraftigt uppenbart att det gör ont att ni inte har haft förmågan att se detta. Och nu är en död.
Citera
2020-05-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ingen aning, men jag gjorde en ny uppladdning här: https://forumfiles.com/N6T9362fo1/Linko_ping_FR_883-20_Dom_2020-03-09_pdf

Tack!
Citera
2020-05-23, 20:27
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3timeseGO
Dörren till trappen som diskuteras är på andra sidan köksbordet.. bredvid spisen typ.

Fel. Dörren som är öppen är invid hissschaktet. Det är inte ett fönster utan trapphus. Läs text under bild också. Kökets och sovrummets fönster vetter mot innergården.
Citera
2020-05-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Nej den grupp jag nämnde som behöver vara inlåsta resten av livet motsvarar dne gruppen man kan benämna som hopplösa fall.

Jag menar däremot att för dne sakens skulle ska ju inte dessa behandlas illa eller ovärdigt.
Deras "sammanhang " är kanske en isolerad avdelning där de har en avskalad miljö med lite eller knappt några friförmåner, men även de ska enligt mig bemötas och behandlas med respekt., de har också ett människovärde även om de förbrukat sina chanser att vistas ute i samhället, då de är för farliga helt enkelt.

Där jag jobbar finns 3 sådana fall som jag känner till, de har suttit större delen av sina liv där och sannolikheten att de skulle bli utskrivna är obefintliga, då de helt enkelt inte svarar på någon behandling som finns tillgängliga idag.

I R fall tror jag det handlar om ett antisocialt beteende som kommit ur ett missbruk.
Eventuellt någon ementionell instabilitet i kombination med en antisocialt livstil (inte detsamma som en antisocial personlighetsstörning)
Nä det är ju det jag menar johanna möller har väl antisocial personlighets störning om ja inte missminner? Hon räknas till kategorin "hjälplösa" R har fått sin antisociala beteende och bristen på empati, AV missbruket och inget annat, och därmed borde hon bli behandlad som en missbrukare i första hand, när det är dags för straff påföljd. Där skall tilläggas att missbrukare är de största egoisterna vi har här i samhället, och då är det lätt för den vanliga människan att betrakta dem, och slänga sig med ord som, känslokalla, empatilösa "psykopater", och i tron att för att de framstår så, är det Lika med att dem har ngn störning el diagnos, i brist på kunskap om beroende sjukdomen. För visst kommer hon att få tbx känslor med tiden, i nykterhet?
Citera
2020-05-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
R hävdar ju att Esmeralda tvinnade håret så att det lossnade. Kan tänka mig att det är sånt barn kan börja göra vid stress och oro, ungefär som att bita på naglarna.
Barn som blir instängda kan också börja riva av sitt hår i frustration.
Citera
2020-05-23, 20:30
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Fel. Dörren som är öppen är invid hissschaktet. Det är inte ett fönster utan trapphus. Läs text under bild också. Kökets och sovrummets fönster vetter mot innergården.
Den dörr som går ut till ingenting i köket då? Ungefär i mitten längst ner i bild på planlösningen. Vars går den dörren?
Citera
2020-05-23, 20:30
Medlem
Vissa tecken på att E illa, exempelvis håret (om förklaringen är att hon börjat tvinna håret) börjat med blöja igen ect kan vara pga av det trauma det faktiskt kan innebära för ett barn att ryckas i från det man ser som sitt hem, sin familj, hennes familjehem var ju hennes hem och trygghet
Det faktum att bio-förälderns klippte all kontakt E och dem i mellan är fruktansvärt för ett barn i den åldern..

Har inte läst hela FUP, men finns det något förhör med en barnpsykolog?
Tycker alla fall där barn innefattas borde det tillkallas en expert.
En barnpsykolog skulle följt dem under hem-slussningen och tiden efter?
De om några borde ju kunna särskilja beteenden som tyder på missförhållanden?

Jag hoppas så att lilla E får någon form av rättvisa efter sin död..
Det är vi och samhället skyldiga henne och nästa barn som står i riskzonen för ett liknande öde.
Citera
2020-05-23, 20:32
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Vissa tecken på att E illa, exempelvis håret (om förklaringen är att hon börjat tvinna håret) börjat med blöja igen ect kan vara pga av det trauma det faktiskt kan innebära för ett barn att ryckas i från det man ser som sitt hem, sin familj, hennes familjehem var ju hennes hem och trygghet
Det faktum att bio-förälderns klippte all kontakt E och dem i mellan är fruktansvärt för ett barn i den åldern..

Har inte läst hela FUP, men finns det något förhör med en barnpsykolog?
Tycker alla fall där barn innefattas borde det tillkallas en expert.
En barnpsykolog skulle följt dem under hem-slussningen och tiden efter?
De om några borde ju kunna särskilja beteenden som tyder på missförhållanden?

Jag hoppas så att lilla E får någon form av rättvisa efter sin död..
Det är vi och samhället skyldiga henne och nästa barn som står i riskzonen för ett liknande öde.
Nej, inga expertförhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in