2020-05-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Håller med om allt, utom att i slutenvården (i detta fall ev rättspsyk) slänger dem i folk benzo lite mer än övriga "instutioner"

Jag kan tillägga att det säkert ser olika ut beroende på landsting /region såklart.
Sedan tycker jag att benzo ska anvöndas när det behövs, tycker inte det är mänskligt att utsätta någon för outhärdlig ångest, och vad jag än anser om brottet denne begått hjälper det ingen att denne ska plågas.

Det finns alltid en massa faktorer som gjort att en människa begår vidriga handlingar.
Enligt min människosyn föds ingen" ond "
Jag tror också att alla människor går att rehabilitera tillbaks i ett sammanhang där de inte skadar sig själv eller andra.

De FINNS de som är så sjuka att de behöver vara inspärrade livet ut, och där är rättspsyk ett skydd, både gentemot samhället och personen själv,men de måste ända bli ett värdigt tillvaro /sammanhang på något vis.
Citera
2020-05-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Mjae, en patient blir sällan utskriven med benzo, den trappas ofta ut på avdelningen (allmänpsykistrisk avdelning, som vanligtvis har kortare inläggningar)

På den klinik jag jobbar, en av landets största rättpsykatriska kliniker är andelen med benzo på stående medicinlista minimal.
Jag har till och med kritiserat läkare pga av den bristfärdiga vården för etablerade missbrukare
Inga av våra patienter får någon substitutions-behandling ( Subutex, metadon ex) trots att de har mångårigt missbruk med sig.

Där om något har ju läkaren full översikt över en sådan behandling och de skulle gå att undvika ev handel samt minska det flöde med illegala droger som det i perioder varit..
Men ja, missbruksbehandling är ingen prio tyvärr.
Ja då vill jag berätta min historia här. Hade aldrig varit i kontakt med benzo i hela mitt liv, innan jag blev inlagd inom sluten psykiatrin Malmö, första gången va jag inlagd 1.5 månad, med "behovs medicin" i detta fall iktorvil, i princip obegränsat vid bara en fis på tvären. (kan tilläggas att jag inte var suicidal) sen blev ja utsläppt med 6 månaders recept då med bla xanor. Andra gången samma visa, då låg ja inte inne lika länge. Men även där utsläppt med recept på benzo. Ingen hjälp fick man, bara utsläppt till sitt öde. Det var inte lätt att sluta med benzo på egen hand kan ja säga dig, detta har lätt mig till divers tabl missbruk i flera år efter det. (dock fri från idag) Hade aldrig provat en tabl innan ja va i sluten psykiatrin. Vet fler många fler sådana historier där sjukvården lett in folk i ett tablett missbruk. Vet även många som blivit hjälpta i slutenvården. Vill inte kasta skit alls. Detta är bara min erfarenhet. Det gick så långt att jag kände mig så hjälplös, ensam, att jag inte fick ngn eftervård alls (förutom tabl då) att jag fick självaste Hans Brauer uthängd i tidningen. Kändes lite som en upprättelse.
Citera
2020-05-23, 19:55
Medlem
Finns bild på äcklet?
Citera
2020-05-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ja då vill jag berätta min historia här. Hade aldrig varit i kontakt med benzo i hela mitt liv, innan jag blev inlagd inom sluten psykiatrin Malmö, första gången va jag inlagd 1.5 månad, med "behovs medicin" i detta fall iktorvil, i princip obegränsat vid bara en fis på tvären. (kan tilläggas att jag inte var suicidal) sen blev ja utsläppt med 6 månaders recept då med bla xanor. Andra gången samma visa, då låg ja inte inne lika länge. Men även där utsläppt med recept på benzo. Ingen hjälp fick man, bara utsläppt till sitt öde. Det var inte lätt att sluta med benzo på egen hand kan ja säga dig, detta har lätt mig till divers tabl missbruk i flera år efter det. (dock fri från idag) Hade aldrig provat en tabl innan ja va i sluten psykiatrin. Vet fler många fler sådana historier där sjukvården lett in folk i ett tablett missbruk. Vet även många som blivit hjälpta i slutenvården. Vill inte kasta skit alls. Detta är bara min erfarenhet. Det gick så långt att jag kände mig så hjälplös, ensam, att jag inte fick ngn eftervård alls (förutom tabl då) att jag fick självaste Hans Brauer uthängd i tidningen. Kändes lite som en upprättelse.

Tråkigt att läsa :/
Men ja har erfarenhet från Malmö slutenpsykiari som genrellt glada för att brassa på med mängder av mediciner.
Vet inte om just benzo.

Men den läkaren jag tänker på var väldigt glad för att sätta Adhd diagnoser på allt och alla oavsett tidigare diagnoser och mediciner.
Känner till ett fall där en patient fick hjärtstopp på avdelning pga av just en farlig mix av faramka som läkaren satte in patienten på.
(detta är bara sådant jag hört via vänner, bekanta jag har inte jobbat där själv.)

Hoppas du mår bättre idag.
Citera
2020-05-23, 20:01
Medlem
Citat:
Jag kan tillägga att det säkert ser olika ut beroende på landsting /region såklart.
Sedan tycker jag att benzo ska anvöndas när det behövs, tycker inte det är mänskligt att utsätta någon för outhärdlig ångest, och vad jag än anser om brottet denne begått hjälper det ingen att denne ska plågas.

Det finns alltid en massa faktorer som gjort att en människa begår vidriga handlingar.
Enligt min människosyn föds ingen" ond "
Jag tror också att alla människor går att rehabilitera tillbaks i ett sammanhang där de inte skadar sig själv eller andra.

De FINNS de som är så sjuka att de behöver vara inspärrade livet ut, och där är rättspsyk ett skydd, både gentemot samhället och personen själv,men de måste ända bli ett värdigt tillvaro /sammanhang på något vis.
Jag håller med. Jag tror oxå att det alltid ligger ngn faktor bakom att en människa gör som den gör, eller mår som den mår. Om man inte har diagnos från födsel. Dem flesta kan leva med en diagnos inte så jag menar. Men vissa diagnoser i kombination med droger /trauma /sorg ja vadsomhelst, kan utlösa saker, som kanske inte utlösts av en människa utan diagnos. Brottslingar är ju över representerade av folk med diagnoser el missbruks problem. Jag vill inte uppfattas som att jag generaliserar nu. Dem flesta går att hjälpa och behandla det tror jag med. En liten % som jag tror är helt förlorade, men det grundar jag enbart på egna upplevelser. Men dem som måste vara intagna på rättspsyk livet ut, dem är väl ohjälpbara på ngt sätt? Tror du det går att hjälpa /förändra Johanna Möller tex?
Citera
2020-05-23, 20:04
Medlem
Det inringade utrymmet är ett förråd. Det finns ett fönster i detta förråd. Den dörr som är pigingång/utgång ses åt det håll som går mer åt sovrum 3 hållet. Man får kolla på ritningen hur dörrar o fönster är markerade i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Hur kan jag inte se detta? Den enda bild på köket jag kan se ser man dörren öppen, men inte vad som skymtar bakom....tittar man på planlösningen jag bifogade tidigare är det ett rum/vrå till höger.

Det vi försöker komma fram till i diskussioner om pigingången är om det möjligen är ett rum där E kan ha hållits instängd.

Om det inte är i direkt anslutning till lägenheten så är det oavsett ett utrymme där Rebecka gömde sig, ett ställe ingen kände till...
Senast redigerad av bibbifin 2020-05-23 kl. 20:05. Anledning: Citerat fel!
Citera
2020-05-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbifin
Det inringade utrymmet är ett förråd. Det finns ett fönster i detta förråd. Den dörr som är pigingång/utgång ses åt det håll som går mer åt sovrum 3 hållet. Man får kolla på ritningen hur dörrar o fönster är markerade i övrigt.

Ledsen att det kom med ett citat som inte skulle med i mitt förra inlägg.
Citera
2020-05-23, 20:08
Medlem
Citat:
Tråkigt att läsa :/
Men ja har erfarenhet från Malmö slutenpsykiari som genrellt glada för att brassa på med mängder av mediciner.
Vet inte om just benzo.

Men den läkaren jag tänker på var väldigt glad för att sätta Adhd diagnoser på allt och alla oavsett tidigare diagnoser och mediciner.
Känner till ett fall där en patient fick hjärtstopp på avdelning pga av just en farlig mix av faramka som läkaren satte in patienten på.
(detta är bara sådant jag hört via vänner, bekanta jag har inte jobbat där själv.)

Hoppas du mår bättre idag.
Det förvånar mig inte. Malmö psykiatrin är den enda erfarenhet jag har och kan uttala mig om. Men dem är frikostiga med mediciner. Har generellt dålig känsla, vet minst 4 st som lyckats ta sitt liv på avdelning, trots varningstecken. Det blev bra för mig till slut, efter många års famlande i mörker, fick min diagnos bipolär 2 och medicinering därefter. Mår mkt bättre idag. Och har fått en förklaring till varför jag hade så långa djupa depressioner förr i tiden. Tack.
Citera
2020-05-23, 20:08
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Hur kan jag inte se detta? Den enda bild på köket jag kan se ser man dörren öppen, men inte vad som skymtar bakom....tittar man på planlösningen jag bifogade tidigare är det ett rum/vrå till höger.

Det vi försöker komma fram till i diskussioner om pigingången är om det möjligen är ett rum där E kan ha hållits instängd.

Om det inte är i direkt anslutning till lägenheten så är det oavsett ett utrymme där Rebecka gömde sig, ett ställe ingen kände till...
Jag missade planlösningen, vilket inlägg hittar jag den i?
Citera
2020-05-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Hon godkände bara det under tiden hon var häktad. Står i omhändertagandet av S och A. Blev typ ännu mer arg när jag läste den för jag hade missat det!
Ahh oki. Har laddat ner dokumentet nu o ska strax läsa.
Citera
2020-05-23, 20:10
Medlem
Varför får jag inte länken med Lvu på A och S att fungera? Står bara, page not found
Citera
2020-05-23, 20:11
Medlem
Citat:
Jag håller med. Jag tror oxå att det alltid ligger ngn faktor bakom att en människa gör som den gör, eller mår som den mår. Om man inte har diagnos från födsel. Dem flesta kan leva med en diagnos inte så jag menar. Men vissa diagnoser i kombination med droger /trauma /sorg ja vadsomhelst, kan utlösa saker, som kanske inte utlösts av en människa utan diagnos. Brottslingar är ju över representerade av folk med diagnoser el missbruks problem. Jag vill inte uppfattas som att jag generaliserar nu. Dem flesta går att hjälpa och behandla det tror jag med. En liten % som jag tror är helt förlorade, men det grundar jag enbart på egna upplevelser. Men dem som måste vara intagna på rättspsyk livet ut, dem är väl ohjälpbara på ngt sätt? Tror du det går att hjälpa /förändra Johanna Möller tex?

Nej den grupp jag nämnde som behöver vara inlåsta resten av livet motsvarar dne gruppen man kan benämna som hopplösa fall.

Jag menar däremot att för dne sakens skulle ska ju inte dessa behandlas illa eller ovärdigt.
Deras "sammanhang " är kanske en isolerad avdelning där de har en avskalad miljö med lite eller knappt några friförmåner, men även de ska enligt mig bemötas och behandlas med respekt., de har också ett människovärde även om de förbrukat sina chanser att vistas ute i samhället, då de är för farliga helt enkelt.

Där jag jobbar finns 3 sådana fall som jag känner till, de har suttit större delen av sina liv där och sannolikheten att de skulle bli utskrivna är obefintliga, då de helt enkelt inte svarar på någon behandling som finns tillgängliga idag.

I R fall tror jag det handlar om ett antisocialt beteende som kommit ur ett missbruk.
Eventuellt någon ementionell instabilitet i kombination med en antisocialt livstil (inte detsamma som en antisocial personlighetsstörning)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in