2020-05-22, 15:28
Medlem
Vad gör ögonklinikerna egentligen på den obligatoriska förundersökningen?

Läser man folks erfarenheter härifrån och annanstans på nätet så verkar ju bieffekter och andra komplikationer uppstår från ingenstans. Väldigt frustrerande att man inte kan få något svar på vilka bieffekter man löper högre risk för att drabbas av. Det verkar mer eller mindre vara ett lotteri om man kommer ur en laseroperation helt nöjd eller med bieffekter som man måste acceptera att leva med för resten av sitt liv.

Stämmer det?
Citera
2020-05-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaycobicious
Sorry, har varit blind fram tills nu så jag har inte kunnat svara.

Skämt åsido, jag måste säga att det har gått mycket bra. Vid detta tillfället har det gått lite mer än 5 veckor sen operationen, och jag ser väldigt bra och har inga problem med smärta etc. Att läsa grejer på datorn är inga som helst problem, och jag har en allmän känsla av att jag ser mycket skarpare än vad jag gjorde innan.

Dock ser jag inte perfekt, och har har fortfarande lite kvarvarande dubbel - och dimsyn i båda ögonen, vilket gör det lite svårt att läsa text på långa avstånd. "Halos" är också något som inte riktigt försvunnit än, men om man gör en NoCut så får man räkna med att ögat inte är färdigläkt på upp till 18 månader efter operation.

Ska på återbesök på torsdagen den 27/6 å då får vi se vad de säger. Gissar på att det mesta kommer fixa sig inom 2 månader.

Nu har det ju gått flera år. Hur har det gått? Minns du när Halo och dubbelsynen försvann?
Citera
2020-05-23, 17:20
Medlem
Faugelfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Stämmer det att man måste ha solglasögon på sig i ett år efter operation?

Där är en viss period som man ska ha glasögon på sig, hur lång tid det är vet jag tyvärr inte!
Men det är oerhört skönt att ha glasögon på sig ett bra tag efter operationen.
Citera
2020-05-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faugelfan
Där är en viss period som man ska ha glasögon på sig, hur lång tid det är vet jag tyvärr inte!
Men det är oerhört skönt att ha glasögon på sig ett bra tag efter operationen.

Vad för fel hade du och vad för operation valde du? Vilken klinik? För- och nackdelar?
Citera
2020-07-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlevMedlem
Vad för fel hade du och vad för operation valde du? Vilken klinik? För- och nackdelar?

Hur större synfel du har, hur större risk finns det för komplikationer. Dock är det ganska ovanligt med komplikationer med NoCut och det är oftast LASIK eller RLE som ger mer fel.

Vad är du mest rädd för?
Citera
2020-07-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Hur större synfel du har, hur större risk finns det för komplikationer. Dock är det ganska ovanligt med komplikationer med NoCut och det är oftast LASIK eller RLE som ger mer fel.

Vad är du mest rädd för?

Att få permanenta halos i dagsljus och mörker.
Citera
2020-07-21, 09:59
Medlem
Jag har en ganska mild närsynthet med mild astigmatism och en aning torra ögon, 39 år. Har läst på lite olika ställen och är rätt sugen på EVO+, men jag har också läst om "Ocumetics Bionic Lens" vilket verkar helt vansinnigt coolt, då man snart kan få supersyn, bättre än människan normalt kan ha. Massproduktion om ungefär 2 år : http://ocumetics.com/info.update.html

Vad tror ni, om man gör en EVO+, förstör man då möjligheten att kunna få supersyn med Bionic Lens senare i livet?
Citera
2020-07-22, 20:21
Medlem
Vad tycker ni att jag borde göra, LASEK eller ICL på proforma? Lutar åt LASEK just nu, men är osäker.

Tacksam för svar!
Citera
2020-07-27, 16:15
Medlem
Någon som har erfarenhet utav Lirema i Stockholm?
Citera
2020-08-08, 21:10
Medlem
meganegerdases avatar
Hur kan Lirema vara så billiga? Halva priset mot Memira i princip. Någon skillnad?
Citera
2020-08-10, 20:17
Medlem
Har du börjat få dålig syn eller vill bli av med glasögon? Börja med att träna upp dina ögonmuskler.

Liten kortfattad historia inom ögonhällsan!
En gång för länge sedan en läkare/forskare föreslog en lösning genom att ge negativ lins till närsynta och positiv till långsynta och på så sätt förbättra syn hos de drabbade. Det var så klart en revolutionerande lösning på problemet. Men det var inte riktigt lösning på ett hälsoproblem snarare tvärtom. De som fick glasögon fick aldrig förbättring i synen utan tvärtom, synen försämrades för varje år och man fick starkare lins istället.
Några år efter en annan läkare/forskare undersökte ögonhälsoproblemet från en annan vinkel. Han kom fram till att alla (de flesta iaf) ögonhälsoproblem vi får är pga dålig funktionalitet i någon eller några av de sex ögonmuskler som finns i och omkring ögat.

Av någon anledning dagensmedicin valde att lösa ögonhälsoproblem genom att ge glasögon till de drabbade.

Fråga mig inte varför! Men en sak ska ni veta att glasögonindustrin är värd 50 000 000 000 ( 50 miljarder $). Så tänk bara tanken om vi skulle använda oss av tekniken som den andre läkare föreslog.

Och hans teknik var hur enkel som helst och kostar dig endast några minuter om dagen.
Hans förklaring till ögonproblem var så här, ögon har sex viktiga muskler som ansvarar för rörelse i sidled, höjdled samt spänning av ögonäpllet. Med 3D ungefär så här: höger, vänster, upp, ned, fram och bak. Det är precis de rörelsen som ögat behöver för att funktionella felfritt. Precis när du håller och vrider runt en kamera. Dina händer vrider den och kameran fixar focus. Hur enkelt som helst!
Precis så funkar vårt öga!

Har du eller nån du känner har varit med om en benfraktur på ben eller arm och behövt ha gips några veckor? Minns du hur benet eller armen har blivet efter ett par veckors orörlig tillstånd? Och hur såg det ut när alla muskler har försvunnit?
Precis så händer nä vi tar på oss glasögen. Ögonmuskler förtvinar och blir sämre och sämre för varje år. Istället för att använda ögonmuskler man använder nackmuskler. Istället för att använda muskler som spänner ögonäpplet för att få fokus så gär linsen det åt oss. På så sätt blir vi av med viktiga muskelfunktioner genom att ta på oss glasögon.
Ögon har precis samma muskler som dina armar du lifter med och dina ben som du kan gå på men så klart i mini format. Rör vi de för lite så försvinner muskler och ögat blir svag. Därav uppstår hälsoproblem. Men det är ingen nyhet!
Men varför väljer vi då att gå till optiken istället för att träna upp våra ögonmuskler? Jag vet inte! Kanske lathet!
Det är precis som med fetma. Varför väljer man att operera sig istället för att ta tag i problemet genom ett bra kost och fysiska aktiviteter?

Hut som helst, våra ögon precis som alla andra muskler behöver fysiskt arbete. Ja, det är inte så lätt med dagens samhälle där vissa av oss kanske jobbar åtta timmar om dagen bara av att sitta vid datorn. Sedan kommer man hem och ytterligare åtta timmar vid dator, tv eller telefon.
Men allt ligger i dina händer! Det är du som väljer!

Speciellt viktigt när det gäller barn! Så synd att barn behöver bära på glasögon. Deras möjligheter är så stora. Bara man orkar ta tag i det och förklara för de hur man kan träna upp sin syn samt försöka undvika glasögon om inte det är verkligen akut. Deras ögonäpplet växer och förändras hela tiden. Om barnet har svagare syn nu betyder inte att det är för alltid.

Alla som har synfel kan träna upp sin syn. Så klart ju lättare fel desto snabbare kan man bli av med sina glasögon. Även om du är frisk nu så ska du ändå träna upp dina ögonmuskler i förebyggande syfte.

Jag tänker inte ta några diskussioner här utan jag lägger ut det jag fick veta själv om dagens synproblem så gör ni vad ni vill med denna info.

Hur man tränar upp sina ögon och hur ofta det kan ni hitta själva på nätet.
Citera
2020-08-12, 13:46
Medlem
RLE multifokal Proforma clinic 34 900 kr....stämmer det?

Ögonlasern 58 500 kr
Capio ögon 59 000 kr
Vårda "typ" 60 000 kr

Vilken klinik är bäst? Eller vilken kan man lita på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in