2020-05-22, 20:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr portade media Olsen i början och körde PK-tåget med Corona-Bob Tegnell vilket medförde att det aldrig fanns någon annan epidemiologisk bild av COVID-19:s påverkan på Sverige.
Måste säga att man får känslan av att AT är en urbota dum marionett som de ställt fram.
Frågan är vem som rycker i trådarna.
Citera
2020-05-22, 20:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Efter vad jag har läst de senaste månaderna så borde man försöka jobba för, att i slutfasen få hamna på något mera privat äldreboende. De kommunala verkar bara vara skit med personal som knappt kan sitt arbete och ingen hygien.

Ja, fast ett privat som ändå finansieras av kommunen (kommunen upphandlar alltså vården, och ger kontraktet till lägstbjudande aktör), är ofta ännu värre. Ägaren tänker ju bara på profiten. Det bästa är nog ett helprivat äldreboende som drivs av någon idéell stiftelse. Men sådana är inte för vem som helst...
Citera
2020-05-22, 20:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tyvärr portade media Olsen i början och körde PK-tåget med Corona-Bob Tegnell vilket medförde att det aldrig fanns någon annan epidemiologisk bild av COVID-19:s påverkan på Sverige.

Tänk om Olsen hade fått bli statsepidemiolog i stället för Tegnell! Så annorlunda allting skulle ha sett ut nu, i så fall! *suckar*
Citera
2020-05-22, 20:23
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej jag har inga förhoppningar. Sverige har kört fast fullständigt på sitt eget spår. Det började med att Sverige skulle bli världsledande på globalisering. Vi öppnade gränserna till hela världen, avskaffade försvaret och beredskapen. Vi förstörde sammanhållningen och förvandlade folk till fullblodsegoister.

Nu håller Sverige paradoxalt nog på att bli isolerat från omvärlden. Det är inte bara när det gäller hanteringen av pandemin som Sverige har blivit ett avskräckande exempel.
Den så kallade Sverigebilden är förstörd och kan ta lång tid att reparera. När ett lands politiker utnämner landet till humanitär stormakt då finns det fara å färde.

När denna pandemi började så rekommenderade jag utlänningar som jag känner som bor i Sverige att åka hem. Men då fick jag svaret att de absolut inte ville åka hem Sverige var ju ett tryggt land med bra sjukvård.
Idag ångrar dessa vänner sig och undrar vad Sverige håller på med.

Bra beskrivning. Den för detta Sverigebild är borta i omvärlden. Covid-19 tillsammans med Sveriges Migrationspolitik och allt vad det innebär som du beskrev är nu det man kommer sätta i första hand för att beskriva Sverige.

Nedmonteringen och besparingarna för det öppna Sverige kommer vi få betala dyrt i höst/vinter då andra länder kommer samarbeta mer tillsammans än Sverige. Det behöver man inte vara ett geni för att kunna räkna ut att vi kommer få det tufft.
Citera
2020-05-22, 20:24
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja vi ser ju nu hur de andra nordiska länderna har förfallit ner i ett kaos av våld, svält och anarki... Jag har hört att många av dem kommer fly till Sverige.

Måste bero på att de hade nedstängt nån månad, helt klart.

Men Libanon riskerar att drabbas av svält för att folk inte har råd och köpa mat och det kan innebära flyktingström till Europa.
Citera
2020-05-22, 20:26
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
De har haft tid att få fram skydd i månader och hade kunnat ställa om produktion inom landet om det är brist från slavländerna vi brukar handla från.

Men istället låter de folk jobba utan skydd med denna otydliga formulering:

Arbetsgivare kan alltså tänka på saken enligt FHM

724 miljarder till näringslivet betyder ju att det inte är brist på resurser iaf.

Under Första världskriget så hade även hästar(!) skyddsmask mot senapsgas då ... men what the fuck vi talar då om 1914-18 och inte som nu 2020-talet!

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.hippson.se%2Fartike larkivet%2Fhippsonnews%2Fgas-strider-och-utmattning-miljont als-hastar.htm&psig=AOvVaw0KkiJI58vwlTsT-ZZAocT1&ust=1590258527819000&source=images&cd=vfe& ved=0CAIQjRxqFwoTCMDAwOeMyOkCFQAAAAAdAAAAABAD
Senast redigerad av Sleeptalker 2020-05-22 kl. 20:29.
Citera
2020-05-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är inget under att sådana här missförstånd uppstod, eftersom informationen angående hur Corona smittar fanns bara på 19 språk - plus teckenspråk.

Det kanske finns folk inom äldrevården som pratar enbart dahalo, damin, sandawe eller hadza.

Det krävs också att de läser och sen också följer råd. Myndigheters hemsidor eller nyhetsprogram på svenska är inte topplistade medier för många. Även om de nås tror jag inte heller att de har några direkta vanor att följa myndigheters råd. Tror många hellre försöker få ihop pengarna för dagen än att tänka på konsekvenserna för smitta.
Citera
2020-05-22, 20:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det här med skyddsmasker är intressant. Det har ju varit omöjligt att få tag på dessa i butik (ffp3), på ebay så kostar det fläsk.

Men..

- Smittsiffrorna i europa går ner, belastningen på sjukvården likaså..
- Fabrikerna som tillverkar dessa masker, bör ju gå på högtryck..(även byggt/ställt om produktion)

Det bör märkas snart, att det blir lättare att få tag i masker.

Vid kontakt med inköpare så säger de att någon gång i juli/augusti skall det bli lättare att köpa munskydd. Just nu bunkrar alla länder munskydd till en andra infektionsvåg.
Med andra ord får du vänta ett tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej avståndet till solen har väldigt liten betydelse. Det är lutningen eller vinkeln som ger årstiderna.
Sedan är det troligen inte så att UV strålningen direkt har någon större effekt heller. Virus dör mest av UVC som vi inte får så mycket av från solen. Dessutom lyser inte solen på natten.

Men solen har däremot en annan effekt som är välkänd. Den ger oss d-vitamin. D-vitamin har en viktig roll i immunförsvaret och när man är sjuk ökar kroppens behov av D-vitamin.
Människor med mörk hy får mindre D-vitamin än vita. Detta kan man tydligt se genom att de drabbas hårdare i solfattiga länder som Sverige.
helt rätt i att jordaxelns lutning ger oss årstider. men det är inte årstiderna som har betydelse . Solen närmare cenit . fler timmar , mindre avstånd , ökar mängden instrålningen av uvc dock är mängden inte direkt skadlig för komplexa livsformer men dock skadlig på virus som saknar en yttre barriär mot uv. i direkt solljus överlever inte virus i många minuter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men Libanon riskerar att drabbas av svält för att folk inte har råd och köpa mat och det kan innebära flyktingström till Europa.

Det är mycket tragiskt att en del länder som redan har det väldigt kämpigt drabbas hårt på det sättet. Många länder där det redan är riktigt illa från början, har naturligtvis svårt att klara en pandemi.

Men att hävda att vi inte hade kunnat stänga ned som de andra nordiska länderna gjorde, menar jag är totalt absurt. Därav mitt förra inlägg.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

Libanon hade ju helt andra förutsättningar från början än de nordeuropeiska länderna - inklusive Sverige. Inte minst, för att de i många år har varit tvungna att härbärgera massor av låtsasflyktingar ifrån Afrika.
Citera
2020-05-22, 20:31
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du tycks vara en obotlig optimist. Att rekommendera utlänningar att åka hem..
De åker ju inte hem frivilligt ens om Sverige skulle betala en slant.
Alla vill hit istället!

Nu undrar jag hur syrierna tänker när ni tittar på pandemikurvorna..

Det här är kanske vårt enda hopp att äntligen få alla utlänningar att åka hem – frivilligt?

DET kan vara regeringens hemliga plan.. som Tegnell inte får avslöja.

Jag vet inte vad du menar med ”Sverigebilden”, men om den nu blir förstörd – då är det väl bara bra?

Refucees välkommen hit – men på egen risk!
Vistelsen är visserligen betald, men kan vara förenad med livsfara..

Kvällens skratt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in