Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Din analys är rätt men Grekerna sticker ut. Spanien och Italien har fortfarande problem men likväl så har man mycket bättre koll än Grekerna.
Sverige plånbok kommer säkerligen sina då vi kommer ha över 1 miljoner som går på bidrag till hösten. Det kommer inte vår ekonomi klara samt att vi andra utgifter i form av andra bidrag än arbetslösheten.
Finnarna har jag inte så stor koll på men jag gissar att de kommer få det hyfsat tufft då Finland är kanske inte det första land Européer reser till.
Tyskland kommer säkerligen också behöva hjälp men har en större apparat att styra.
Jag tror Italien och Sverige är de som kommer få det tuffast. Men När folk börjar vallfärda för stötta Italien så kommer vi få stå kvar på perrongen. Glöm inte att länder som har haft en Lockdown kommer få större sympatier än länder som Sverige. Det är jag övertygad om.
Jag tror inte att någon åker på semester för att "stötta" ett land vars ekonomi ligger i spillror. Det är önsketänkande.
Tyskarnas har det inte tufft. Det har bara lessnat på att pröjsa andras slösaktighet. I Tyskand gäller "sparen, sparen" så fort man börjar i Kindergarten. Man tänker "ifall" något hemskt händer och betalar en massa pengar till olika försäkringar. Tyskarna tänker på sin pension redan i 20års åldern - medan grekerna pensionerade sig vid 55.
Det går ju inte att hela tiden tro att någon annan ska betala, medan man själv lånar och lever gott.
Sen att Italien inte får ordning på maffian och att ingen litar på staten - det är deras problem. Vi har våra.
Man skrattar åt att svenskarna betalar skatt utan att morra - men när det blir katastrof, då är man där med hatten och vill att vi ska pröjsa. Nope.