2020-05-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Din analys är rätt men Grekerna sticker ut. Spanien och Italien har fortfarande problem men likväl så har man mycket bättre koll än Grekerna.

Sverige plånbok kommer säkerligen sina då vi kommer ha över 1 miljoner som går på bidrag till hösten. Det kommer inte vår ekonomi klara samt att vi andra utgifter i form av andra bidrag än arbetslösheten.

Finnarna har jag inte så stor koll på men jag gissar att de kommer få det hyfsat tufft då Finland är kanske inte det första land Européer reser till.
Tyskland kommer säkerligen också behöva hjälp men har en större apparat att styra.

Jag tror Italien och Sverige är de som kommer få det tuffast. Men När folk börjar vallfärda för stötta Italien så kommer vi få stå kvar på perrongen. Glöm inte att länder som har haft en Lockdown kommer få större sympatier än länder som Sverige. Det är jag övertygad om.

Sverige kommer inte få större ekonomiska bekymmer än Italien. Det kan jag lova dig.
Inga turister kan ändra på det.
Svensk ekonomi får det tufft, men att tro att den blir sämre än Italiens är vansinne att tro om du har någon koll på ekonomi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Oavsettkurvor? Du menar att du bestämmer att det gått åt helvete utan att kika på fakta? Tänk på att man Valt strategi medvetna om att det kommer dö fler här. Så att att fler dör nu är inget misslyckande. Det är en Medveten strategi för att rädda ekonomin så mycket det går.
Till och med en hund springer inte in i en mörk grotta utan att nosa och kolla läget först om nåt okänt farligt kan vara därinne..Sverige valde sin strategi med helt nytt virus att låta alla löpa fritt omkring..
Det kom inte på tal om att ta det säkraste praktiska före vårat experiment med befolkningen.
Varför tror du att det ropas på utrednings kommission redan nu?
Vilka andra länder kräver utredning i ett så här tidigt skede.
Brukar du dyka på huvudet i okänt vatten utan att kolla djupet och läget innan också?
Funkar ibland men inte alltid.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Sverige räknar alla som dör av alla orsaker men har COVID19 till dödsorsak just Covid19
Du kan dö med Covid19 och du kan dö pga Covid19 det är skillnad för dom flesta men ej Ni domedagsprofeter

De flesta räknar på det sättet
Jag är ingen domedagsprofet
Citera
2020-05-23, 15:42
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så med andra ord skall vi bara låta COVID-19 få spridas fritt och begränsa vården? Är det du säger?
De som dör skulle ändå ha fått dö i någon annan skit.....

Vänd inte på frågan!
Svara istället!

VILL.NI.ATT.STATEN.SKALL.LÅSA.IN.OSS.I.VÅRA.HEM?
Citera
2020-05-23, 15:42
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Artikeln är ju låst?

Märkligt, jag har ingen prenumeration men kunde läsa den?
Citera
2020-05-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
67 rapporterade dödsfall på en lördag! Låter inte som någon bra utveckling i mina öron.
Sedan har vi fortfarande väldigt många som fortfarande ligger inlagda på IVA vilket inte heller bådar gott inför sommaren.

En gissning är att det rapporterades in under gårdagen för både torsdag och fredag.
Så inte så förvånande.
Siffrorna har varit missvisande låga tidigare under veckan.
Citera
2020-05-23, 15:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det "intressanta" när man tittar på: https://platz.se/coronavirus/
är att kurvorna fortfarande går linjärt uppåt. Blir inte bättre, blir inte sämre.
Våra nuvarande åtgärder verkar ge ett medel på 60-70 döda/dag.
60x365= 21900.

Detta förutsätter att de äldre orkar hålla ut i sin isolering.
Vilket är orealistiskt. Antalet döda kommer därav tyvärr att gå upp.

Jaså. Jag tycker de flesta kurvor har vänt nedåt. Men det är klart, tittat du på ackumulerade kurvor så är det matematiskt omöjligt för dem att vända nedåt.

Kurvorna för nya, dödsfall och iva pekar skarpt nedåt. Nya fall håller en stabil nivå med anledning av den ökade testningen.
Citera
2020-05-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du har nog en poäng där, m man tidigare inte har insett att man är dödlig då kan uppvaknandet vara hårt.

Min egen insikt till detta var underlig men även lugnande, när jag förstod att en dag tar livet slut.
Jo, det blir en svindlande insikt, men när man förlikar sig med tanken kan jag tänka mig att känslan är lugnande.

Även insikten och uppvaknandet (som corona fört med sig för många) om att det dagligen dör människor i "onödan" kan också vara chockerande och väldigt upprörande. Exempelvis, Trafikverket gör kontinuerligt prioriteringar där man lägger investeringar som räddar liv åt sidan för dem är för dyra. Eller att farbror Staten inte, sedan många år sedan enligt försiktighetsprincipen, förbjudit försäljning av tobak, alkohol etc etc.
Citera
2020-05-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Din analys är rätt men Grekerna sticker ut. Spanien och Italien har fortfarande problem men likväl så har man mycket bättre koll än Grekerna.

Sverige plånbok kommer säkerligen sina då vi kommer ha över 1 miljoner som går på bidrag till hösten. Det kommer inte vår ekonomi klara samt att vi andra utgifter i form av andra bidrag än arbetslösheten.

Finnarna har jag inte så stor koll på men jag gissar att de kommer få det hyfsat tufft då Finland är kanske inte det första land Européer reser till.
Tyskland kommer säkerligen också behöva hjälp men har en större apparat att styra.

Jag tror Italien och Sverige är de som kommer få det tuffast. Men När folk börjar vallfärda för stötta Italien så kommer vi få stå kvar på perrongen. Glöm inte att länder som har haft en Lockdown kommer få större sympatier än länder som Sverige. Det är jag övertygad om.

Jag tror inte att någon åker på semester för att "stötta" ett land vars ekonomi ligger i spillror. Det är önsketänkande.

Tyskarnas har det inte tufft. Det har bara lessnat på att pröjsa andras slösaktighet. I Tyskand gäller "sparen, sparen" så fort man börjar i Kindergarten. Man tänker "ifall" något hemskt händer och betalar en massa pengar till olika försäkringar. Tyskarna tänker på sin pension redan i 20års åldern - medan grekerna pensionerade sig vid 55.

Det går ju inte att hela tiden tro att någon annan ska betala, medan man själv lånar och lever gott.

Sen att Italien inte får ordning på maffian och att ingen litar på staten - det är deras problem. Vi har våra.

Man skrattar åt att svenskarna betalar skatt utan att morra - men när det blir katastrof, då är man där med hatten och vill att vi ska pröjsa. Nope.
Citera
2020-05-23, 15:49
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Långt FB-inlägg av Henrik Brändén, skribent, och som faktiskt är utbildad immunolog. Kan bara skriva under på allt i princip:

https://www.facebook.com/henrik.branden.3/posts/3148064501911454

Tegnell och FHM sysslar med forskningsfusk. Dels så drar man slutsatser långt ute på normalfördelningskurvorna istället för vad som är mest sannolikt. Dels så har man konstruerat studien på sätt så att det uppstår fel i urvalet för att siffrorna skulle bli högre än annars. Detta kan omöjligt vara en slump för så dum kan man inte vara.

Motivet? Att slippa erkänna ansvar för tusentals döda i onödan.
Senast redigerad av madchance 2020-05-23 kl. 15:55.
Citera
2020-05-23, 15:51
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja en hel del av dem. Moderator är inte gudomlig utan mutbar.
Siffrorna bygger bara på hur FHMs siffra för avlidna ökar från dag till dag efter rapport. Finns exempelvis att hämta från Aftonbladet som sparar dem (se "Daglig rapportering"). Sen är det bara att räkna ihop vecka för vecka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Så att jag skulle vara inblandad i någon konspiration för att få läget i Sverige att verka bättre än det är, ja då får jag nog göra dig besviken.
Citera
2020-05-23, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo, det blir en svindlande insikt, men när man förlikar sig med tanken kan jag tänka mig att känslan är lugnande.

Även insikten och uppvaknandet (som corona fört med sig för många) om att det dagligen dör människor i "onödan" kan också vara chockerande och väldigt upprörande. Exempelvis, Trafikverket gör kontinuerligt prioriteringar där man lägger investeringar som räddar liv åt sidan för dem är för dyra. Eller att farbror Staten inte, sedan många år sedan enligt försiktighetsprincipen, förbjudit försäljning av tobak, alkohol etc etc.

Man kunde åtminstone börja försiktigt med tobak. Förbjud skiten helt och hållet.

Då skulle man samtidigt göra en god gärning åt Corona-fallen eftersom all luftförorening påverkar deras hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in