2020-05-23, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror inte att någon åker på semester för att "stötta" ett land vars ekonomi ligger i spillror. Det är önsketänkande.

Tyskarnas har det inte tufft. Det har bara lessnat på att pröjsa andras slösaktighet. I Tyskand gäller "sparen, sparen" så fort man börjar i Kindergarten. Man tänker "ifall" något hemskt händer och betalar en massa pengar till olika försäkringar. Tyskarna tänker på sin pension redan i 20års åldern - medan grekerna pensionerade sig vid 55.

Det går ju inte att hela tiden tro att någon annan ska betala, medan man själv lånar och lever gott.

Sen att Italien inte får ordning på maffian och att ingen litar på staten - det är deras problem. Vi har våra.

Man skrattar åt att svenskarna betalar skatt utan att morra - men när det blir katastrof, då är man där med hatten och vill att vi ska pröjsa. Nope.

Igen så ljuger du. Det är Tyskland och Frankrike som vill att EU fonden till coronkrisen ska vara bidrag. Det är Österrike, Danmark, Holland och Sverige som vill att det ska vara lån.
Citera
2020-05-23, 15:57
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Sverige kommer inte få större ekonomiska bekymmer än Italien. Det kan jag lova dig.
Inga turister kan ändra på det.
Svensk ekonomi får det tufft, men att tro att den blir sämre än Italiens är vansinne att tro om du har någon koll på ekonomi.

Italien ekonomi kommer vara ansträngd. Absolut. Men något säger mig att världen kommer vallfärda till Italien för stötta dom för de är de som är hårdast drabbade.

Vi får se men Sveriges strategi kommer göra att vi får lida. Vi är inte extremt beroende av turister men däremot export osv. Jag är övertygad om vanliga Svensson inte förstår hur allvarlig sits vi hamnat i. Vi har ju liksom stuckit ut och jag gissar att vi kommer få stå vårt kast som andra länder kommer resonera.

Men vi kommer säkerligen få hjälp framåt men vi blir nog sist i kön dessvärre.
Citera
2020-05-23, 15:57
Medlem
Dagens bästa i media

"Shaming" inte effektivt för corona

Statsvetaren Faradj Koliev: I stället för att lägga skulden på individen bör vi lägga ansvaret på beslutsfattare som kan besluta om regler.

Skam- eller skuldbeläggandet av individer är ineffektivt och kan till och med vara kontraproduktivt.

(....)
Om vi inte vill att individer ska besöka äldreboenden så kan vi lägga skulden och ansvaret på de samhällsaktörer som möjliggör det eller inte aktivt hindrar det. Regeringsföreträdare som tycker att folk inte ska resa till Gotland under sommaren bör vidta relevanta åtgärder, i form av regler..

Detta har jag förespråkat hela tiden. Individer kan inte styra smittspridningen, det leder bara till att många individer tänker "Det gör ju inget om "bara jag" reser till Gotland.."

https://www.dn.se/debatt/skam-och-skuld-kommer-inte-att-stoppa-covid-19/
Citera
2020-05-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Wtf.
Under långhelg.
Antingen har vi börjat jobba helg.
Eller så är detta en ohygglig fasaväckande katastrof
Det troliga är väl att stockholm i fredags efter 1400 hann rapportera in en klump eftersläpningar som brukar rapporteras på torsdagar.

https://adamaltmejd.se/covid/
Mycket blått och oranget i prickdiagrammet
Citera
2020-05-23, 15:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men Libanon riskerar att drabbas av svält för att folk inte har råd och köpa mat och det kan innebära flyktingström till Europa.

Libanon är en riktig krutdurk när det gäller antalet flyktingar i denna lilla Mellanöstern stat. Har för mig att det finns några miljoner syrier där plus många från Palestina.
Vi får se vad som händer men en matkris över världen kommer vi att få under vintern 2020. Förutom Corona så har vi ju även en inledning av en istids sol.
Citera
2020-05-23, 15:59
Medlem
Det är nu pusselbitarna börjar falla på plats. Varför Tegnell och FHM har hanterat denna pandemi så märkligt. Det är mycket medvetet som man har släppt in viruset och låtit det spridas. Det är inget speciellt för detta virus. Det är ett system som har tillämpats länge. Det är precis samma sak med säsongsinfluensorna. Man låter dem spridas för att gallra bort gamlingar. Att undernäring är en viktig faktor är säkert Tegnell och co mycket väl medvetna om, men de har aldrig nämnt d-vitaminbrist på PK. De vet att om man ger näringsfattig kost till de äldre så har de ingen chans att överleva så man sätter bara in palliativ vård, alltså morfin.
Det är också på grund av detta system som man är helt emot skydd i alla former. Skulle personalen på äldreboenden skydda sig och patienterna skulle inte lika många dö.
Citera
2020-05-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Hur lyckades Danmark, Finland och Norge hejda coronan från att spridas sig i äldreboendena? Var de inte "naiva"?

Jag har inte kännedom om Norge eller Danmark, men i Finland är det inte "Ahmed" som ska integreras i samhället genom att praoa i äldrevården utan några som helst språkkunskap.

Det har varit smitta även vid äldreboenden - några av dem. Men inte alls i samma omfattning som här.

Sen är det mest äldre kvinnor som har dött i Finland till skillnad från Sverige. Intressant sa forskaren. Varför det? Jo, för att i Finland lever kvinnorna mycket längre än män var förklaringen.

Märkligt. eftersom enligt den statistik som jag har hittat lever finska män och kvinnor precis lika länge som svenska.

Men det får vi leva med.
Citera
2020-05-23, 16:01
Medlem
HGs avatar
Undrar vad som händer på måndagens pressträff den 25 maj när vi passerar 4000 registrerade döda i Sverige? Kommer svetsar statsministern komma ut och hålla tal om att vi alla skall tvätta händerna eller kommer han att fortsätta att gömma sig?
Det står ju tämligen klart nu att juni kommer att kräva 5000 dödsoffer i COVID-19.
Citera
2020-05-23, 16:03
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror inte att någon åker på semester för att "stötta" ett land vars ekonomi ligger i spillror. Det är önsketänkande.

Tyskarnas har det inte tufft. Det har bara lessnat på att pröjsa andras slösaktighet. I Tyskand gäller "sparen, sparen" så fort man börjar i Kindergarten. Man tänker "ifall" något hemskt händer och betalar en massa pengar till olika försäkringar. Tyskarna tänker på sin pension redan i 20års åldern - medan grekerna pensionerade sig vid 55.

Det går ju inte att hela tiden tro att någon annan ska betala, medan man själv lånar och lever gott.

Sen att Italien inte får ordning på maffian och att ingen litar på staten - det är deras problem. Vi har våra.

Man skrattar åt att svenskarna betalar skatt utan att morra - men när det blir katastrof, då är man där med hatten och vill att vi ska pröjsa. Nope.

Om vi går tillbaka till exempel vis alla tuffa Terrorattacker så har de fått sympatier. Asien efter tsunamin fick också världen att vallfärda till ex Thailand.
Länder med stora Jordbävningar men anonyma på turistkartan har fått en uppsving även om turisterna inte kommit så har de fått hjälp.

Det är inget jag hittar på utan det funkar oftast så. Länder,städer reser sig och efter några år blommar de bättre än någonsin.
Jag är 100% säker att Italien kommer bli symbolen för det i Europa.
Maffian kommer försöka och på kort sikt så kommer de roffa åt sig men återigen så kommer solidariteten från sin egna och andra väga över och de kommer få mindre makt.

Gällande Sverige så undrar staten kommer agera. Höjda skatter är nog en garanti tyvärr. Det är arbetslösheten jag är mest orolig för framåt.
Citera
2020-05-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Italien ekonomi kommer vara ansträngd. Absolut. Men något säger mig att världen kommer vallfärda till Italien för stötta dom för de är de som är hårdast drabbade.

Vi får se men Sveriges strategi kommer göra att vi får lida. Vi är inte extremt beroende av turister men däremot export osv. Jag är övertygad om vanliga Svensson inte förstår hur allvarlig sits vi hamnat i. Vi har ju liksom stuckit ut och jag gissar att vi kommer få stå vårt kast som andra länder kommer resonera.

Men vi kommer säkerligen få hjälp framåt men vi blir nog sist i kön dessvärre.

Du tror att turister vallfärdar för att rädda ett annat lands ekonomi trots att alla har det tufft?
Jag tror inte turister reser för att vara snälla mot specifika länder.
Folk reser nog knappast till USA vanligtvis för att de älskar Trump t.ex.
Eller till Thailand för att stötta diktaturen där.
Citera
2020-05-23, 16:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast ett privat som ändå finansieras av kommunen (kommunen upphandlar alltså vården, och ger kontraktet till lägstbjudande aktör), är ofta ännu värre. Ägaren tänker ju bara på profiten. Det bästa är nog ett helprivat äldreboende som drivs av någon idéell stiftelse. Men sådana är inte för vem som helst...

Tror att du har helt rätt där men då måste man ha kontakter som du själv säger. Dessa speciella stiftelser är väl till för våra politiker och rika, inte för pöbeln....
Citera
2020-05-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Om jag är multisjuk 82-åring offrar jag självklart några få månader eller år för att min dotter ska kunna leva vidare. Jag har då levt mitt liv.

På vilket sätt skulle det drabba barn om äldre inte fick coronaviruset? Det är obegripligt. Dessutom har många yngre också drabbats av att Sverige låtit viruset spridas, tex operationer som skjutits upp. Man tog också en risk med att hålla skolorna öppna, då man i mars inte visste hur viruset skulle påverka barn. Vi vet fortfarande inte om yngre kan få men i efterhand (det kan komma mer överraskningar än Kawasakis sjukdom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in