Gunilla Boëthius: "Varför tror hovrätten mer på en vittnespsykolog än Lisbet Palme?"
"Gunilla Boëthius, frilansjournalist och författare, anser att hovrätten låtit sig påverkas av
hätska stämningar mot vittnet Lisbet Palme. Domen bör överklagas, anser Boëthius,
som också menar att vittnespsykologen Astrid Holgersson fått ett orimligt stort inflytande."
"Det är också hon (Holgersson) som fäst hovrättens uppmärksamhet på den så kallade
Devlinkommissionens rapport som tar upp justitiemord som skett i England på grund av att
ögonvittnen misstagit sig. Denna rapport anser hovrätten så viktig att den bifogas domen.
Rapporten verkar överhuvudtaget ha skrämt upp rätten så att den knappast vågar lita
på ett enda vittnesmål. Det finns en fara också i detta, att domstolarna blir så nitiska
att ingen längre kan dömas.
Jag blir betänksam över den oerhörda energi Astrid Holgersson utvecklat i Palmemålet.
Överhuvudtaget tror jag man ska se upp med att alltför mycket lita till experter och
vetenskapliga teorier. De framförs som fakta, men motsäger ofta varandra och om några
år kan de visa sig vara helt föråldrade.
Experter och teorier har också en förmåga att föra oss bort från verkligheten in i ett
resonerande som blir alltför abstrakt och fjärran från det fruktansvärda som hänt.
Lisbet Palme berättar i sitt vittnesmål hur hon när Olof Palme skjutits ner bredvid henne
tittade upp för att få hjälp och såg en man som stod någon meter från henne.
Men då hon mötte hans blick förstod hon intuitivt att av honom skulle hon inte få någon hjälp.
Det visade sig senare att det var mördaren.
Det är ohyggligt, först nedskjutandet och sen att den första människa man vädjar till
bara genom sitt ansiktsuttryck talar om att här ges ingen hjälp.
Den människans ansikte skulle för evigt inristas i mitt minne, tänkte jag.
Det är också vad Lisbet Palme hela tiden sagt."
https://tidningar.kb.se/4112678/1989-11-18/edition/10988/part/1/page/15/?q=palmemordet%20%20christer%20pettersson&from=198 9-11-01&to=1989-11-30