2020-05-23, 10:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Den fråga som infinner sig är varför Crille inte utnyttjade denna sin fenomenala förmåga för att fylla på sin ständigt tomma plånbok. Får vi något svar på det av vår vän Sven?

Menar du varför han inte rånade folk med vapen istället? Annars utnyttjade han ju verkligen sin fenomenala förmåga att försvinna när han fyllde på sin plånbok genom att råna folk.

Får jag något svar på detta av vår vän Massajen? Jag vill gärna veta om jag nu skulle missuppfattat något där.

(FB) Tråden om Christer Pettersson
Citera
2020-05-23, 13:04
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Menar du varför han inte rånade folk med vapen istället? Annars utnyttjade han ju verkligen sin fenomenala förmåga att försvinna när han fyllde på sin plånbok genom att råna folk.

Får jag något svar på detta av vår vän Massajen? Jag vill gärna veta om jag nu skulle missuppfattat något där.

(FB) Tråden om Christer Pettersson
Rån genomförda av honom som visade sig svårutredda? Och som gav honom mer cash så att han kunde frekventera bättre ställen och inte behövde häcka på parkbänken och tjafsa om pengar med andra alkisar.
Vapen frågade jag inte efter.
Citera
2020-05-23, 13:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Rån genomförda av honom som visade sig svårutredda? Och som gav honom mer cash så att han kunde frekventera bättre ställen och inte behövde häcka på parkbänken och tjafsa om pengar med andra alkisar.
Vapen frågade jag inte efter.

Ja, jag vet inte, men CP begick tydligen en hel del personrån och åkte väl förmodligen inte fast för alla. Så då var de väl svårutredda och gav honom ekonomisk vinning och var relativt framgångsrika på det sättet.
Citera
2020-05-23, 14:12
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ja, jag vet inte, men CP begick tydligen en hel del personrån och åkte väl förmodligen inte fast för alla. Så då var de väl svårutredda och gav honom ekonomisk vinning och var relativt framgångsrika på det sättet.
Vilka då?
Citera
2020-05-23, 14:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Vilka då?

Jag kan inte bedöma vilka rån CP begått som han eventuellt inte åkt fast för. Är det din bedömning att han inte klarade av några sådana?
Citera
2020-05-23, 15:10
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Jag kan inte bedöma vilka rån CP begått som han eventuellt inte åkt fast för. Är det din bedömning att han inte klarade av några sådana?
OK, men vilka rån begick han där han tack vare sin av Sven beskrivna excellenta förmåga var nära att komma undan?
Senast redigerad av Massajen 2020-05-23 kl. 15:11. Anledning: stavfel
Citera
2020-05-23, 15:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
OK, men vilka rån begick han där han tack vare sin av Sven beskrivna excellenta förmåga var nära att komma undan?

Jag vet inte. Vi får väl se på de rån han dömdes för. Har du koll på dem?
Citera
2020-05-24, 01:27
Medlem
Grandiosos avatar
Här kan man läsa tingsrättsdomen ord för ord. Då alltså CP fälldes för mordet på Palme
och dömdes till livstids fängelse.
Jan Guillou och Leif Silbersky, som båda ju har uttalat att de är säkra på att CP var skyldig,
tyckte faktiskt då efter domen att den var felaktig och att CP inte borde ha dömts.
Domskälen hittar man på sidan 5.

https://tidningar.kb.se/4112714/1989-07-28/edition/156053/part/1/page/7/?q=palmemordet%20%20christer%20pettersson&from=198 9-01-01&to=1989-12-31
Citera
2020-05-24, 03:48
Medlem
Grandiosos avatar
Gunilla Boëthius: "Varför tror hovrätten mer på en vittnespsykolog än Lisbet Palme?"

"Gunilla Boëthius, frilansjournalist och författare, anser att hovrätten låtit sig påverkas av
hätska stämningar mot vittnet Lisbet Palme. Domen bör överklagas, anser Boëthius,
som också menar att vittnespsykologen Astrid Holgersson fått ett orimligt stort inflytande."

"Det är också hon (Holgersson) som fäst hovrättens uppmärksamhet på den så kallade
Devlinkommissionens rapport som tar upp justitiemord som skett i England på grund av att
ögonvittnen misstagit sig. Denna rapport anser hovrätten så viktig att den bifogas domen.
Rapporten verkar överhuvudtaget ha skrämt upp rätten så att den knappast vågar lita
på ett enda vittnesmål. Det finns en fara också i detta, att domstolarna blir så nitiska
att ingen längre kan dömas.

Jag blir betänksam över den oerhörda energi Astrid Holgersson utvecklat i Palmemålet.
Överhuvudtaget tror jag man ska se upp med att alltför mycket lita till experter och
vetenskapliga teorier. De framförs som fakta, men motsäger ofta varandra och om några
år kan de visa sig vara helt föråldrade.
Experter och teorier har också en förmåga att föra oss bort från verkligheten in i ett
resonerande som blir alltför abstrakt och fjärran från det fruktansvärda som hänt.

Lisbet Palme berättar i sitt vittnesmål hur hon när Olof Palme skjutits ner bredvid henne
tittade upp för att få hjälp och såg en man som stod någon meter från henne.
Men då hon mötte hans blick förstod hon intuitivt att av honom skulle hon inte få någon hjälp.
Det visade sig senare att det var mördaren.
Det är ohyggligt, först nedskjutandet och sen att den första människa man vädjar till
bara genom sitt ansiktsuttryck talar om att här ges ingen hjälp.
Den människans ansikte skulle för evigt inristas i mitt minne, tänkte jag.
Det är också vad Lisbet Palme hela tiden sagt."

https://tidningar.kb.se/4112678/1989-11-18/edition/10988/part/1/page/15/?q=palmemordet%20%20christer%20pettersson&from=198 9-11-01&to=1989-11-30
Senast redigerad av Grandioso 2020-05-24 kl. 04:44.
Citera
2020-05-24, 04:43
Medlem
Grandiosos avatar
När tog Pettersson drogen?

"Kan man verkligen tänka sig en "tjacksugen" narkoman, på jakt efter amfetamin - som
när han väl fått tag på det, berusar sig på brännvin?
Frågan ställs av författaren Bernt Rosengren, som varit övervakare åt knarkare, och
besvaras med nej. Han tror därmed att Christer Pettersson, fälld för mordet på Olof Palme,
ljuger om när han använde den på mordkvällen inhandlade dosen.
Och ljuger han om det är det ännu ett starkt indicium."

https://tidningar.kb.se/1767385/1989-08-21/edition/0/part/1/page/13/?q=palmemordet%20%20christer%20pettersson&from=198 9-08-01&to=1989-08-31
Senast redigerad av Grandioso 2020-05-24 kl. 04:46.
Citera
2020-05-24, 11:58
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Jag vet inte. Vi får väl se på de rån han dömdes för. Har du koll på dem?
Nej och det förväntade jag inte av dig heller. Däremot, om det skulle finnas någon substans i den länkade artikeln, borde den ha följts upp med lite mer konkreta uppgifter av det slaget från hästens mun, d.v.s. Sven när han broderar ut om Crilles förslagenhet vid kupper dom båda skulle ha genomfört. Brotten var ju förmodligen preskriberade till största delen och han kunde ha gett exempel. Men som alltid när det gäller artiklar om CP i pressen så består det mesta av munväder.

Hur många av hans "kompisar" har trätt fram genom åren?
Citera
2020-05-24, 14:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När tog Pettersson drogen?

"Kan man verkligen tänka sig en "tjacksugen" narkoman, på jakt efter amfetamin - som
när han väl fått tag på det, berusar sig på brännvin?
Frågan ställs av författaren Bernt Rosengren, som varit övervakare åt knarkare, och
besvaras med nej. Han tror därmed att Christer Pettersson, fälld för mordet på Olof Palme,
ljuger om när han använde den på mordkvällen inhandlade dosen.
Och ljuger han om det är det ännu ett starkt indicium."

https://tidningar.kb.se/1767385/1989-08-21/edition/0/part/1/page/13/?q=palmemordet%20%20christer%20pettersson&from=198 9-08-01&to=1989-08-31

Min uppfattning är att Bernt Rosengren har fel om detta. Det finns olika beteenden även hos brukare av droger. Det verkar sannolikt att CP som han själv uppger föredrog att ta amfetamin i lugn och ro hemma hos sig själv och onanera sig genom natten.

Däremot ljuger nog CP om att han supit den kvällen. Det finns tre saker som talar för att han inte fått gratis sprit på Oxen. Det första är att den som han skall ha fått spriten av, Lena Åkerlund, inte har något minne av det och finner det det osannolikt att hon skulle gett bort sprit så, det andra är att Oxens regler skall ha varit att man inte tillät sprit öppet, det tredje att Ulf Spinnars vittnar om att CP vid hemkomsten inte gav intryck av att vara hög eller berusad.

Det är förstås en möjlighet att CP tog amfetamin redan i Stockholm, men det troliga är att han väntade tills han kom hem och om han mördade Palme var han vid tillfället varken påtänd eller full.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in