2020-05-23, 09:07
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det blir bara värre och värre. Tegnell har inte bara sett till att vi blivit inlåsta bakom våra öppna gränser, för att inget annat land vill släppa in oss. Snart blir vi uteslutna ur EU också (vilket i och för sig inte skulle vara mig emot). Och sedan ur Förenta Nationerna... Och Galaktiska Federationen!

Hur vågar du skriva något? Du hävdade tusentals döda per dag nu? Och alla svenskar skulle vara portförbjudbna överallt enligt dig. Kanske du skulle va tyst, eller nä kör på
Citera
2020-05-23, 09:09
Medlem
Slakten på äldre på äldreboende fortsätter.

På äldrevårdhemmet Valltorp i Helsingborg har nu 17 av 60 boenden avlidit på grund av covid19.

37 av 60 vårdtagarna konstaterades smittade sedan 22 april.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-19/staden-larmar-om-extraordinar-situation-pa-valltorp-17-aldre

UPPRÖRANDE !!!
Löfven II -regeringen tillsammans med ordbajsaren Tegnell skulle värna gamla och sköra personer, men deras resultat är ett stort katastrofalt misslyckande.
Citera
2020-05-23, 09:09
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu ska du inte gräva ner dig:
”Det finns fler förklaringar till att man inte ska gräva ned sig i siffran”, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Nej, självklart tycker han inte att man skall gräva ner sig i hans forskningsfusk,
Citera
2020-05-23, 09:10
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej ditt dumma alarneriska fanskap. Du skriker om dödsiffror som i princip hade hänt oavsett på ålderdomshemmen. Tragiskt jovisst men va faaaaan ska miljoner dö av svält för att Agda, 95 inte fick uppleva sin 96e höst? Hon hade ledigt gett alla sina sista månader för en kram till barnbarnen. Nu skyddar vi ihjäl våra äldre, dom dör fan i hjärtesorg. Jävla trams alltihopa

Jävla tjat om ålderdomshem.

Även om vi bortser från alla som dött på äldreboende i Sverige så har vi fortfarande fler döda än hela övriga norden tillsammans.

2100 personer som har dött än så länge har inget med äldreboende att göra.

Skendiskussioner...

Sveriges "strategi" är helt jävla värdelös. Punkt slut.
Citera
2020-05-23, 09:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej ditt dumma alarneriska fanskap. Du skriker om dödsiffror som i princip hade hänt oavsett på ålderdomshemmen. Tragiskt jovisst men va faaaaan ska miljoner dö av svält för att Agda, 95 inte fick uppleva sin 96e höst? Hon hade ledigt gett alla sina sista månader för en kram till barnbarnen. Nu skyddar vi ihjäl våra äldre, dom dör fan i hjärtesorg. Jävla trams alltihopa

Alla ska dö.

Du och jag också.

Om du resonerar så behövs ingen sjukvård alls.

Jag jämför antal avlidna i Covid-19 mellan länder,

och du börjar yra nåt resonemang om att vissa människoliv är värda mindre än andra,

men jag gissar ditt eget är värt mest?

Som jag sa, det säger mest om dig.

Oavsett dina åsikter,

så har nästan 4 ggr så många dött i Covid-19 i Sverige,

som i resten av Norden sammanlagt.

Det är inte alarmistiskt.

Det är sant.
Citera
2020-05-23, 09:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag såg Björn Eriksson i ett annat inslag på SVT tidigare i veckan efter vilket han också blev hyllad här i tråden för sin empati.

I ljuset av att det rapporteras om ökade psykiska besvär så förstår jag inte varför han måste dra upp att han väntar sig en allvarlig ny våg till hösten. Hans ”värsta farhågor”, jaha. Och vad ska vi göra åt det, vi som äntligen hade skymtat lite ljus i tunneln och gläder oss åt att kurvorna tycks gå nedåt, om än sakta? Tvätta händerna ännu oftare?

I den här länken säger han att ”de som blir sjuka blir så VÄLDIGT sjuka”, och det stämmer väl inte heller riktigt med den gängse bilden.
Vad har du för bild egentligen? Om vi bortser från de asymtomatiska vilka per definition inte är sjuka så ser vi att folk blir rejält sjuka även de som inte kommer till sjukhus och att de får riktigt utdragna förlopp ibland över två månader. Mörkertalet är stort här men det kommer att framkomma att det är ett betydande antal så småningom. Vi har ett berg av sjukskrivningar och rehabiliteringsbehov framför oss. Flera av dessa COVID19-insjuknade kan också räkna med mer eller mindre kroniska besvär där det i vissa fall kommer att leda till en förkortad livslängd för de som har riktig otur.
Citera
2020-05-23, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det finns en sak jag inte begriper just nu. Det gäller skyddsutrustning och bristen på den.

I början av pandemin gick man ut med att munskydd inte fungerade som skydd mot smitta, men skyddar omgivningen från ens egna nysningar t ex, typ droppsmitta från en själv då tänker jag. Men ville man skydda sig själv så var det andningsmasker av viss skyddsklass som filtrerar bort virus som gällde. Jag sökte själv en hel del på nätet och det verkade ju stämma.

Men sedan verkar det ha hänt något. I takt med att skyddsmaterialet tog slut har munskydd börjat dyka upp här och där - vad jag sett även i sjukvården och på ex äldreboenden. Och plötsligt har allt liksom vänts upp och ner så att man nu är förtvivlad för att man på ett äldreboende bara får visir men inga munskydd. Utifrån illustrationer och intervjun uppfattade jag det som att det handlade om personalen och deras rätt till skyddsutrustning. Men varför i helvete vill de i så fall ha munskydd? Det hjälper ju inte?!? Men alla bara spelar med. Är detta för att man plötsligt vill att människor ska få tro att det hjälper? Annars skulle de inte vilja gå till arbetet alls? För trots att man i början av pandemin gick ut med vad jag uppfattar som korrekt info angående munskydd vs andningsskydd så är det nu knäpptyst och personal i sjukvården och på äldreboenden verkar inte ens ha googlat hur munskydd och andningsskydd fungerar? Annars skulle de ju inte stå där och kräva munskydd utan andningsmasker.

Men ingen säger något? Är det för att munskydd faktiskt går att få fram medan andningsmask (som fungerar som skydd för bäraren) är det extrem brist på? Men om ex hemtjänstpersonal ska skyddas lika mkt som sjukvårdspersonal (och varför skulle de inte förtjäna samma skydd?) så borde de ju få samma utsirning som i sjukvården?!? Istället låter man dem tro att munskydd skyddar? Det skyddar ju kanske brukarna eller patienterna från dem, men inte de från patienterna. Och på sättet de pratar om det så uppfattar jag att de är ute efter ett skydd mot att själva bli sjuka? Varför säger ingen att det de kräver och fått igenom på vissa äldreboenden inte skyddar personalen utan bara de inlagda från personalen ifall de själva (personalen) är sjuka?!?

Eller har jag missuppfattat allt - handlar efterfrågan på skyddsutrustning på äldreboenden om att de vill skydda de äldre från sin egen eventuella smittsamhet?
Det handlar om vad det kostar, inget annat, t.ex. Tegnell och FHM noterar det ofta, typ "samhällsekonomiska" konsekvenser. Vilka troligen bara är lite så där mellan tummen och pekfingret från löst tyckande om ekonomi.

Det finns undersökningar om i vilken mån munskydd skyddar bäraren mot att smittas av typ influensa och i dessa var det ingen större skillnad mellan typ kirurgmasker och andningsskydd. Det behövs förstås mer studier för att för att säkerställa sådant men det är ändå en indikation.

Även hemgjorda tygmasker skyddar en del mot små partiklar på knappt en micron, fångar upp 50-60 %, knappast godtagbart ur arbetsmiljöperspektiv men finns inget annat att tillgå är det förstås bättre än inget alls.
Senast redigerad av nbsp 2020-05-23 kl. 09:16.
Citera
2020-05-23, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trams, tuffa tag direkt hade gett tid till att ordna fram skyddsutrustning, utbildning och rutiner.

Absolut inte
Dessutom är Sverige det land som rappoterar ärligast med avlidna...
Och sen är det sak att dö med Covid19 och en annan sak att dö pga covid19.
Många åldringar som haft bekräftad covid19 har avlidit av stroke, hjärtinfarkt etc men det skrivs covid19
Så det är mörkertal åt båda håll
Citera
2020-05-23, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Statsepidemiologen som har betalt för att se det komma,

såg det inte komma ...
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-en-fruktansvard-situation-vi-har-hamnat-i/

... ändå var det han själv som medvetet släppte lös smittan i Sverige,

....

Texten din fick mig att ändra uppfattning om AT/FHM. Att det skulle vara medvetet, nix.

Texten i sin helhet:

//

såg det inte komma ...
https://www.dn.se/nyheter/sverige/an...-har-hamnat-i/

genom att INTE göra det som andra länder (t ex Norge) gjorde kort lockdown, stänga skolor,

och struntade i WHOs uppmaning om om Suppress strategi
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fens-uppmaning

struntade i smittspårning av en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom,
https://www.regeringen.se/pressmedde...rus-2019-ncov/

struntade i att bygga upp en infrastruktur i landet för testning av befolkningen som Danmark gjort,

satte upp ett diagram "avlidna per dag" som inga människor på flera veckor förstod, som innehöll "en del eftersläpning" men var "stabilt" -fast det egentligen växte hela tiden,

viftade bort de 22 forskares kritik, fast de ju faktiskt hade rätt
https://www.svd.se/tegnell-pausar-sv...-av-coronadata

förkastade WHOs tidiga information om asymptomatisk/presymptomatisk smittspridning
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fo...ubationstiden/

och fick för sig den vansinniga idén att argumentera EMOT munskydd hos vårdpersonal i äldrevården och befolkningen,

hans händer dryper av de avlidnas blod

och vårdpersonalens svett och tårar,

och han har jobbet kvar

och blir intervjuad i P3

och alla medier.

På riktigt.

De som är ansvariga för att detta fått fortsätta är generaldirektör Johan Carlson och regeringen.

Och svenska medier.
//
Citera
2020-05-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Dödligheten ligger på löjligt låga nivåer för personer under 70 år. Medelåldern på coronaoffren i Sverige är 81 år och de som dött nu hade i majoriteten av fallen sannolikt mindre än 12 månader kvar att leva.
Detta är lite av en myt. Många hade säkert kunnat leva längre. Men åldringsvården har satt i system att avliva patienter med smittsamma sjukdomar. I grunden handlar det om undernäring. Människor som är undernärda har mycket sämre immunförsvar. När sedan patienterna blir smittade, vilket går snabbt när personalen inte har skydd, så utgår man ifrån att patienten inte skall överleva och sätter direkt in palliativ vård i stället för att försöka rädda patienten. Detta gäller inte bara Covid19 utan generellt även vid influensa till exempel. Influensa.
Citera
2020-05-23, 09:22
Medlem
Imnshos avatar
[quote=.Dostoj.|71689932]
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge

Ja det är väl som mer långtidsanvändande som 75 mg är en vanlig dos. Jag har hört att det kan vara bra för rätt person men då måste man ha lite koll på sin hälsobild också för det finns ju vissa risker också med det. Så jag råder ingen som sagt utan det får man ta med sin läkare. Jag använder iallafall aspirin istället för paracetamol denna period eftersom jag själv har symptom förknippade med Covid-19.
Ja, jag tar 75mg acetylsalicylsyra dagligen för att permanent minska risken för stroke. En vanlig Ipren brukar väl vara 400mg?

Angående paracetamol, i början av pandemin visade det sig att det var sämre att ta acetylsalicylsyra än paracetamol vid covid-febern. Jag kommer inte riktigt ihåg anledningen, kanske någon här har en kommentar?
Citera
2020-05-23, 09:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

såg det inte komma ...
https://www.dn.se/nyheter/sverige/an...-har-hamnat-i/

....

Citat:
Ursprungligen postat av faordig
Texten din fick mig att ändra uppfattning om AT/FHM. Att det skulle vara medvetet, nix.

Som jag förstått det,

så har Sverige aldrig försökt stoppa smittan och få kontroll över den,

som andra länder t ex Danmark.

Jag kan han fattat fel men jag tror inte det.

Jag har iallafall missat i nyhetsflödet:

"Nu tar vi kontroll över det här, vi har en app för smittspårning, vi har anställt 400 nya som arbetar med smittspårning, vi har drive-in teststationer för testning över hela landet."

Kan det finnas ett samband mellan denna avsaknad av strategi,

och att svenskar inte är välkomna som inresande till andra länder,

att vi inte har smittspridningen under kontroll?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsen-ratt-av-norge-och-danmark-att-stoppa-svenskar/?referrer=rotator-item-6
Björn Olsen: Rätt av Norge och Danmark att stoppa svenskar

Och vilket rykte i världen får ett land som drogar sina sjuka äldre med morfin istället för att ge dem adekvat vård?

EDIT: ändrade texten lite men jag skäms faktiskt för hur det här sköts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in