2020-05-23, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja men Waran (råttgiftet) får man bara när man redan har haft proppar så det är inte tillgängligt utan ordination. Känner några som ordinerats det och det är inte någon trevlig medicin.

Som råd till ängsliga att självmedicinera med är bara acetylsalicylsyra tillgängligt.

Om man får komma till intensiven och om man får behandling eller palliativ vård direkt som äldre det är ju nästa fråga som många oroar sig för. Ingen vill väl egentligen komma i det läget överhuvudtaget utan fortsätta att ha egen kontroll över sin situation.

Vilken dosering tönkte du då? Treo? Farligt att ge tips om sådant man inte förstår. Sannolikt lär det dyka upp enndel folk med magsår med dina läkemedelsrekommendationer.

Waran har fler indikationer än bara vid konstaterade proppar även om det sällan används nuförtiden utan man har gått över till NOAK. Förmaksflimmer är ett exempel.

Acetylsalicylsyra anvönds klassiskt för arteriella proppar, dvs vid instabila plack som har mer med trombocytaggregationen att göra.

Klassislt kan man säga att stroke orsalad av en emboli från hjärtat/påvisad förekomst av förmaksflimmer= waran/noak. Stroke orsalad av a carotis plack med embolier = asa.
Citera
2020-05-23, 08:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
[quote=sno|71689633]
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04365309

Acetylsalicylsyra var man rätt negativt till ibörjan. Men jag med tanken på covids effekter undra om det är bättre än vad man tror. (Treo/bamyl m.m)

Spännande studie ovan kommer avslöja om de finns effekter ändå att hitta. Troligtvis ingen gamechanger.

"In summary, the early use of aspirin in covid-19 patients, which has the effects of inhibiting virus replication, anti-platelet aggregation, anti-inflammatory and anti-lung injury, is expected to reduce the incidence of severe and critical patients, shorten the length of hospital duration and reduce the incidence of cardiovascular complications".
-(such as ibuprofen, aspirin (acetylsalicylate), diclofenac, and naproxen)

Förvisso skriver WHO april 30

Review of the evidence

"A total of 73 studies were included (28 studies in adults, 46 studies in children, and one study in adults and children). All studies were concerned with acute viral respiratory infections or conditions commonly caused by respiratory viruses, but none specifically addressed COVID-19, SARS, or MERS. The review showed very low certainty evidence on mortality among adults and children.3 Effects of NSAIDs on the risk for ischemic and haemorrhagic stroke and myocardial infarction in adults with acute respiratory infections are unclear.4,5 Moderate to high certainty evidence showed little or no difference between ibuprofen and acetaminophen (paracetamol) among children with fever with regard to effects on death from all causes, hospitalization for any cause, acute renal failure, and acute gastrointestinal bleeding.6-9 Most studies report that no severe adverse events occurred, or that only mild or moderate adverse events were observed. 10-13 There was no evidence regarding the effects of NSAID use on acute health care utilization, explicit quality of life measures, or long-term survival.
"[/QUOTE

Sen undrar jag också en sak när det gäller riskgruppen som har högt blodtryck. Visserligen finns det många sorters läkemedel mot detta, men många av dem äter en kombination av flera läkemedel där blodförtunnande ingår som en komponent.

Samma sak med dem som har haft en stroke som ibland äter flera sorters blodförtunnande läkemedel.

Blodförtunnande läkemedel borde ju egentligen hjälpa mot Coronas allvarliga konsekvenser ..

Det blir ju svårare att få en stroke - som vissa får pga Corona - när man redan är på blodförtunnande.

Självklart kan man fortfarande få problem med lungorna, men ändå.

Har tänkt på samma sak. Men blodförtunnande kan ju även öka risken för hjärnblödning och andra blödningar.Så då måste man veta om man tillhör dem som utvecklar blodproppar eller har förhöjd risk för blödningar som är förknippat med högt blodtryck. Men har som sagt tänkt tanken att en låg dos 75 mg aspirin kanske skulle kunna hålla blodet i schack, underlätta blodtillförseln och minska risken för blodproppar. Men jag har ingen aning, jag är inte läkare och råder ingen att testa utan har bara tänkt i samma banor.
Citera
2020-05-23, 08:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Det är väl ett rimligt antagande att Tengele planerade att "antikroppstestet" skulle visa att hans flockimmunitetsstrategi var rätt. Att välja att provta folk som han tror har högre nivå än snittet utan att det är för uppenbart...

Det är ju ganska uppenbart att resultatet är värdelöst när man jämför kvoten antikroppar med andelen döda i Skåne o Stockholm. Osannolikt att dödligheten är 7 gånger mindre i Skåne typ.

Men nu vänds det o vrids på resultatet för att ändå få det att visa att Tengele har rätt. Så jäkla sjuk föreställning som media glatt hänger på.

Kasta skiten i soptunnan o kräv ett antikroppstest med randomiserat sample så vi får ett tolkningsbart resultat. Men det vågar inte Tengele
Citera
2020-05-23, 08:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-darfor-har-sa-fa-i-stockholm-antikroppar/

Tegnell försöker som vanligt vrida fakta till sin fördel. Antikroppstesterna var inte representativa, i själva verket är det fler som har antikroppar... *suckar*

Det här förstår inte jag. När det nu är så viktigt att vi får fram en korrekt siffra på hur många som har utvecklat antikroppar, för att kunna välja strategi framöver - innan ytterligare några tusen människor har dött alldeles i onödan, och ännu fler överlevt men med permanenta skador, och behov av lång rehabilitering.

Hur svårt kan det egentligen vara, att göra ett representativt urval av - låt oss säga tusen personer i hela landet. Om inte FHM vet hur man gör det, så kan de väl be SIFO eller SCB om hjälp. Sedan skickar man ut utrustning för självtest (de flesta klarar av att sticka sig i fingret själva, och få ner ett par droppar blod i ett provrör tillsammans med en reagens). Driv in så många som möjligt av dessa prover, om så behövs med löften om något slags ersättning, men jag tror inte att det behövs i det här fallet. Det räcker att tala om för personerna att de kommer att få veta sitt eget resultat - folk är sååååå ivriga att få veta nu.

...och VIPS - så har man en statistiskt säkerställd siffra!

För att finländarna ("finnar" heter det inte) är guilty by association till oss..?

Det heter finnar om man talar finska som modersmål.
Citera
2020-05-23, 08:20
Medlem
[quote=.Dostoj.|71689867]
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Har tänkt på samma sak. Men blodförtunnande kan ju även öka risken för hjärnblödning och andra blödningar.Så då måste man veta om man tillhör dem som utvecklar blodproppar eller har förhöjd risk för blödningar som är förknippat med högt blodtryck. Men har som sagt tänkt tanken att en låg dos 75 mg aspirin kanske skulle kunna hålla blodet i schack, underlätta blodtillförseln och minska risken för blodproppar. Men jag har ingen aning, jag är inte läkare och råder ingen att testa utan har bara tänkt i samma banor.

75mh Trombyl är lite för lågt beroende på vad för proppar vi pratar om.

Sen följer man alltid koagulationstatusen på sjukhuset hela tiden vid sådana ärenden beroende på tidigare sjukdomar stroke, lungemboli dvt osv så ändrar man efter risker patienten har och höjer eller sänker beroende på risk för blödning eller propp..
En balansgång och dosfråga som utvärderas och prövas.
Citera
2020-05-23, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kära Tegnell! Du har fastnat i dina lögner för längesedan. Nu framkommer detaljer som gör den nyligen publicerade studien än mer ifrågasättbar. Är det därför jag inte har fått svar på min begäran om att få underlagen till studien?:
Den 21 april publicerade Folkhälsomyndigheten resultaten från en matematisk modell som använts för att mäta spridningen av covid-19 i Stockholms län. Enligt rapporten skulle ungefär 26 procent av stockholmarna vara smittade med covid-19 omkring den första maj, och 17 procent skulle ha varit smittade den 11 april.

När myndigheten tidigare i veckan presenterade resultaten från den första antikroppsstudien var det därför många som blev förvånade över den relativt låga andel stockholmare som hade utvecklat antikroppar vid vecka 18 – endast 7,3 procent.

Eftersom det dröjer några veckor innan kroppens immunförsvar utvecklar antikroppar speglar siffrorna smittoläget från tidigare i april – runt vecka 15, beräknade statsepidemiolog Anders Tegnell.

Enligt Tegnell kan det finnas flera förklaringar till den stora skillnaden mellan prognos och resultat.

Dels är det inte helt klarlagt hur lång tid det tar att utveckla antikroppar, dels är det inte klarlagt om alla som smittas faktiskt utvecklar antikroppar.

– Dessutom måste man ta hänsyn till att det här är prover från vårdcentraler, under en period där förmodligen ganska många undviker att gå till vårdcentralen.

Det finns med andra ord eventuellt problem med representativiteten i urvalet i antikroppsstudien.

– Det är nog mest de ganska allvarligt sjuka som kommer till vårdcentralen. Dessa blodprov som normalt sett räknas som ganska representativa är nog inte det på samma sätt i dag.

I verkligheten låg andelen smittade i Stockholm vid början av april förmodligen någonstans mellan prognosen och antikroppsstudien, menar Tegnell.

– Exakt var vet vi inte, och var vi ligger närmast vet vi inte. Det finns mätningar från Karolinska som visat på högre tal, och mätningar som vi fått från någon firma som visar betydligt högre siffror, så man ska vara väldigt försiktig för att dra för stora slutsatser av enskilda värden och enskilda studier. Det är inte vår roll att fastna i det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Tydligen har man genomfört studien med prover tagna på våra vårdcentraler. Så, man skulle alltså erhålla lägre siffror då i antal personer med antikroppar. Jag hänger inte med riktigt i logiken faktiskt. Kan någon förklara?

Hursomhelst så är nog detta ytterligare en studie vi kan bortse ifrån p.g.a. taskigt urval. Dessutom ska det vara väldigt få i urvalet till råga på.

Kan du kanske förklara min undran ovan?

Skulle tro att han menar att de som söker sig till VC och de har provtagit tillhör riskgrupper som isolerar sig i högre grad.
Citera
2020-05-23, 08:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det heter finnar om man talar finska som modersmål.

Nej, det gör det inte. "finne" är ett nedsättande slangord. Det sammanfaller inte av en slump med ordet för en större kvissla. (Om inte detta är något som har ändrats på senare år, jag hänger inte alltid med numera.)

Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Skulle tro att han menar att de som söker sig till VC och de har provtagit tillhör riskgrupper som isolerar sig i högre grad.

Ja, det måste vara så han menar. Men det väcker frågan, hur man kan vara så dum att man IFRÅN BÖRJAN tror att man får ett representativt urval, om man bara provtar människor som är sjuka? Hur kan det komma sig att statistikerna på FHM inte förstår hur skevt det blir?
Citera
2020-05-23, 08:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Uh oh, Sverige kommer få det ännu värre ekonomiskt än om man stängt eftersom alla länder stänger gränsen mot Sverige. Vem kunde inte se detta komma?

Alla ni som hyllat att FHM och regeringens beslut räddar ekonomin kanske bör tänka om. Snarare kommer det skada långsiktigt samtidigt som vi nu har högsta dödsfall per capita.

BRA JOBBAT!

"Har gränserna stängts för handeln!?!?"

Nej, naturligtvis inte!

Att vi, (för närvarande inte), skulle ha den största ökningen av antalet döda i covid-19 per capita, är inte det mest intressanta för de som kan tänka längre än nästippen räcker.

Alla dödsfall är, givetvis, djupt tragiskt och de särskilda boendena borde vara nära knutna till sjukvården istället för till kommunerna. Detta därför att det just är extremt bräckliga och väldigt sjuka äldre äldre som bor där. Redan 2014, alltså långt innan SARS-COV2 kommit dog var femte av de som kommit dit inom en månad! Å andra sidan var den gamla långvården och landstingens sjukhem heller inte någon höjdare.Men smittspridning hanteras bäst av sjukvårdutbildad personal.

Jag vill också tipsa om en utmärkt radiointervju med Anders Tegnell. Nära slutet av den pressas han hårt om de många dödsfallen och den svenska strategin.
Innan dess är det mycket personlig bakgrund och förhållanden som tas upp.
https://sverigesradio.se/sondagsintervjun
Citera
2020-05-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Har bestämt mig för att jag inte pallar stanna i det här efterblivna kuksugarlandet längre. Den här känslan har jag haft länge och den här krisen har varit den totala knockouten. Finns inte en chans att jag låter mina framtida barn växa upp här. Jag kmr utnyttja EUs lag om uppehållsrätt:

Som EU-medborgare har du rätt att bo, jobba, studera, söka jobb eller leva som pensionär var du vill i EU.

europa.eu/youreurope/citizens/residence/residence-rights/indexamp_sv.htm

Givetvis tar man en risk genom att ge upp arbete och sälja allt man äger här men tar man inte den risken kan man lika väl hänga sig redan ikväll för det här landet har ingen som helst framtid utan kurvan har pekat nedåt länge och nu pekar den spikrakt nedåt. Jag råder alla att våga ta sig ur sin comfort zone för det steget kmr ge er och era barn betydligt större chans till ett bra liv. Eller så stannar man här och blir rövknullad av skatter och tvärblåst på Svenne pensionen

Den här pandemin har fått mig också att definitivt fatta beslutet att planera för en utflyttning. Jag känner mig inte trygg i Sverige längre. Detta är ändå ett relativt milt virus, vad händer när ett virus med hög smittsamhet och dödlighet slår till? Kommer vi att se samma lamslagna brist på aktion då från de svenska myndigheterna? Och fy fan för att hamna på ett svenskt ålderdomshem och inse att ens liv inte är värt ett skit.

Jag är också inne på ett land i södra Europa pga enkelheten att flytta inom EU men Nya Zeeland vore ju riktigt nice. Canada är också ett intressant alternativ. Jag har ett yrke som är eftertraktat i alla i-länder så valmöjligheterna finns ju.
Citera
2020-05-23, 08:31
Medlem
arbetets avatar
Johan Hakelius filosoferar (med rätta):

Till sist har världen förstått: det är nåt särskilt med oss
/.../I snart 70 år har svenskar kunnat resa fritt i Norden, grundat på det felaktiga antagandet att vi är jämförbara med våra grannar. Men det är slut med det. Till sist har de nordiska länderna förstått att det är något särskilt med svenskar. Vi kan inte likställas med en simpel finne, eller ordinär dansk. Det måste till särskilda regler för oss.

Debatten är i full gång: hur ska man se på en svensk? Man kan skönja konturerna till en samsyn bland våra nordiska grannar: svensken måste betraktas som ett potentiellt massförstörelsevapen. Det krävs särskilda importtillstånd, svenskfria zoner och möjligen också internationella begränsningsavtal.

Det tog ett par mansåldrar, men nu är vi äntligen framme: till sist har världen begripit att vi inte är som andra. Tack för det, Folkhälsomyndigheten.

Nietzsche var förresten född nära Lützen. En klar svensk koppling.
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/till-sist-har-varlden-forstatt-det-ar-nat-sarskilt-med-oss/
Senast redigerad av arbetet 2020-05-23 kl. 08:33.
Citera
2020-05-23, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Ja, det är en variant möjligtvis.

Eller så är hela FHM en enda stor Potemkinkuliss fylld med oduglingar.
Citera
2020-05-23, 08:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Spännande att några döda återuppstod mellan 18 och 19 maj i Frankrike.

Man ska dock ta dödssiffrorna med en nypa salt. De är lite som att jämföra äpplen och päron.

Man hade räknat för många, vilket korrigerades. Ingen har återuppstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in