Citat:
Ursprungligen postat av
aintnoone12
Hej!
Lillebrodern på 20 år (kan ha varit 19 år när han blev fångad) har fått brev hem av polisen ang. Narkotikabrott. Han hade 0,42g på sig och det är ett strafföreläggande. Hann inte läsa mer av brevet innan han ryckte det ur min hand.
Min fråga är vad händer nu? Har han redan hunnit gå på kissprov? Kan man ta sig ur skiten på något vis?
Är det ett hinder för att kunna ”leva ett normalt liv” dvs jobb osv? All info uppskattas vill höra allting som har med detta att göra! Mvh oroligt syskon
Rent krasst så händer det inte så mycket mer än att han får böter om han är över 18år. Böter delas ut i form av dagsböter och brukar ligga på ca 30-40 dagsböter för ringa narkotikabrott, men kan ibland gå så högt som 70 dagsböter. Beloppet för vad han ska betala för varje dagsböter bestäms av hans inkomst.
Vad gäller jobb så kommer han troligtvis inte påverkas nämnvärt då det är väldigt få arbetsgivare som faktiskt kollar. Även av de som begär ut belastningsregister så innefattar det i regel inte narkotikabrott utan grövre våldsbrott och sexualbrott, lite beroende på vilken typ av jobb man söker.
Nu vet jag ingenting om din bror men jag tänker att du inte behöver dra i så höga växlar om han verkar fungerande i övrigt. Jag är själv nykter narkoman sen många år och jobbar idag med beroende inom socialtjänsten. Att bruka cannabis är för de flesta inte på något sätt värre än vad det är att bruka t.ex. alkohol och det brukar heller inte leda till särdeles stora konsekvenser. Har din bror en beroendeproblematik så kommer det troligtvis att bli rätt tydlig med tiden. Om så skulle vara fallet så tror jag inte att det kommer ha hjälpt dig att ha varit allt för dömande på vägen, utan jag skulle försöka prata med honom utan att vara dömande, utan istället vara nyfiken. Det brukar nämligen få bakvänd effekt om du som utomstående kommer med moralprdikningar, sannolikheten att det skulle få honom att ändra sig är lika med noll.