2020-04-07, 12:35
Bannlyst
Tja,
Hur ser det ut gällande påföljderna av Ecstasy, amfetamin exempelvis har 5 gram som gräns mellan ringa & normalgraden av narkotikabrott. Vart är den här ''gränsen'' för E, vad för enhet har man när ecstasy mäts upp?

Ponera att person ''X '' torskar ,50 stycken av någon sort som innehåller 300mg/styck.
d.v.s 50 stycken, med en sammanlagd vikt på 15 000mg, tar polisen antal eller vikten vid beslag?

Tack,
Citera
2020-04-09, 15:53
Medlem
Behöver hjälp juridiskt

Vet inte om detta har hamnat fel eller så

I förra veckan så kom tullen hem till mig för att hämta in mig på förhör samt att en husrannsakan utfördes. Kort fattat inget togs från husrannsakan dem tog min dator samt telefon men det fick jag tillbaka efter förhöret. I förhöret så fick jag reda på att jag är misstänkt för grov smuggling av anabola steroider som togs i beslag av tullen i Göteborg och detta var i 2018. Det ena paketet innehöll 261572 dopningsenheter vars värde var 250000 kr. Andra paketet innehöll 191232 dopningsenheter vars värde var 195000 kr enligt tullen. Förhöret i sig av kort 90 min jag var fri att gå efter förhöret. Vad som visades var en massa bilder på adress beställaren vilket var i mitt namn. Jag kan även tillägga att jag är misstänkt för penningtvätt på 500000 kr som ligger hos åklagaren just nu.

Vad jag är ute efter med detta är att ta reda på straffvärdet på detta. Vad jag själv kan se så kan jag räkna med 2 år för grov smuggling minimum det andra vet jag inte.

Jag kan även tillägga att jag har inte råd med en advokat så jag kommer såklart begära en offentlig försvarare.

Är det någon här på flashback som kan ge tips på eller hur detta kan sluta för min del så hade det varit väldigt tacksamt.
Citera
2020-04-10, 10:53
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-04-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexKK
Vet inte om detta har hamnat fel eller så

I förra veckan så kom tullen hem till mig för att hämta in mig på förhör samt att en husrannsakan utfördes. Kort fattat inget togs från husrannsakan dem tog min dator samt telefon men det fick jag tillbaka efter förhöret. I förhöret så fick jag reda på att jag är misstänkt för grov smuggling av anabola steroider som togs i beslag av tullen i Göteborg och detta var i 2018. Det ena paketet innehöll 261572 dopningsenheter vars värde var 250000 kr. Andra paketet innehöll 191232 dopningsenheter vars värde var 195000 kr enligt tullen. Förhöret i sig av kort 90 min jag var fri att gå efter förhöret. Vad som visades var en massa bilder på adress beställaren vilket var i mitt namn. Jag kan även tillägga att jag är misstänkt för penningtvätt på 500000 kr som ligger hos åklagaren just nu.

Vad jag är ute efter med detta är att ta reda på straffvärdet på detta. Vad jag själv kan se så kan jag räkna med 2 år för grov smuggling minimum det andra vet jag inte.

Jag kan även tillägga att jag har inte råd med en advokat så jag kommer såklart begära en offentlig försvarare.

Är det någon här på flashback som kan ge tips på eller hur detta kan sluta för min del så hade det varit väldigt tacksamt.

Nu är det här inte riktigt mitt expertisområde. Men advokater i Sverige har mig veterligen samma timkostnad. Även om du skulle få en stjärnadvokat att företräda dig, så har de samma kostnad som en nyexaminerad.

Oavsett så rekommenderar jag dig att göra en research på advokater i ditt närområde och välja den som du tror är bäst. Ring upp byrån/advokaten och hör av de är villiga och har tid och försvara dig i rätten.

Jag skulle även tro att kostnaden stannar på staten för advokaten utifrån hur du beskriver att din ekonomiska situation ser ut.
Senast redigerad av Allegera 2020-04-13 kl. 17:24.
Citera
2020-04-22, 13:10
Medlem
stryker789s avatar
Om jag redan torskat på ett narkotikabrott av normalgraden (50h samtjänst & 2år villkorlig)

Vad händer om ja torskar på ringa innan min villkorliga gått ut?
Citera
2020-04-22, 20:17
Medlem
Hej! Någon som har koll på vite resp skadestånd när det kommer till varumärken? Vad är kravet som skiljer vite från skadestånd?
Citera
2020-04-23, 00:49
Medlem
killenmedkexs avatar
För att göra en lång och rolig historia kort så blev någon jag känner utsatt för ringa bedrägeri av en grabb på 16 bast, han erkände sedan detta och finns som bevis i polisanmälningen. Så det är bara en fråga när han blir dömd inte om.

Så min fråga är hur mycket böter kommer han råka ut på, är det 2000kr + 500kr till brottsoffersfonden och eventuellt snack med socialen som väntas? Och då antar att han får csn pga åldern alternativt går på bidrag.

Go' kväll
Citera
2020-04-24, 15:15
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenmedkex
För att göra en lång och rolig historia kort så blev någon jag känner utsatt för ringa bedrägeri av en grabb på 16 bast, han erkände sedan detta och finns som bevis i polisanmälningen. Så det är bara en fråga när han blir dömd inte om.

Så min fråga är hur mycket böter kommer han råka ut på, är det 2000kr + 500kr till brottsoffersfonden och eventuellt snack med socialen som väntas? Och då antar att han får csn pga åldern alternativt går på bidrag.

Go' kväll

Ja det blir inget stort av detta en 16 åring får mycket stor straffrabatt men beror lite på faktorer vet du om han är dömd sen tidigare och för vad?

Jag kan se framför mig åtalsunderlåtelse alternativt 2000+800 till brottsofferfonden har höjts med 300.

Fängelse är helt utanför bilden enligt min bedömning för att en 15-16 åring ska dömas till fängelse så är det ett grovt brott såsom mord m,m eller ett artbrott
Citera
2020-04-27, 19:51
Medlem
LaLocas avatar
Min vän är medelålders och ostraffad, har bra jobb och är omtyckt. Min vän var ledsen och drack för mkt. Hen rörde sig sig i bostadsområdet och var vänlig men väldig på, någon tog kontakt med alla och var allmänt knäpp. Tillslut ringde någon polisen.

Vännen fick lob. Men inget våldsamt under detta. Tyvärr hade hen några gram (3,2 g) på dig som han erkände saker mt endast thc i blod. Hen är tog detta mkt hårt.

Jag antar att hen får böter. Vilka summor rör det sig om? Vilka övriga konsekvenser kan inträffa t ex vid arbetssökande eller körkort. Hen är mkt god skattebetalarna och har aldrig missar en räkning osv.
Citera
2020-04-27, 21:48
Medlem
Hej!

Lillebrodern på 20 år (kan ha varit 19 år när han blev fångad) har fått brev hem av polisen ang. Narkotikabrott. Han hade 0,42g på sig och det är ett strafföreläggande. Hann inte läsa mer av brevet innan han ryckte det ur min hand.

Min fråga är vad händer nu? Har han redan hunnit gå på kissprov? Kan man ta sig ur skiten på något vis?

Är det ett hinder för att kunna ”leva ett normalt liv” dvs jobb osv? All info uppskattas vill höra allting som har med detta att göra! Mvh oroligt syskon
Citera
2020-04-28, 01:11
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aintnoone12
Hej!

Lillebrodern på 20 år (kan ha varit 19 år när han blev fångad) har fått brev hem av polisen ang. Narkotikabrott. Han hade 0,42g på sig och det är ett strafföreläggande. Hann inte läsa mer av brevet innan han ryckte det ur min hand.

Min fråga är vad händer nu? Har han redan hunnit gå på kissprov? Kan man ta sig ur skiten på något vis?

Är det ett hinder för att kunna ”leva ett normalt liv” dvs jobb osv? All info uppskattas vill höra allting som har med detta att göra! Mvh oroligt syskon
Han får böter a la 30 x ~50/100kr samt så hamnar Lexbase högt upp vid googling på hans namn. Inget att oroa sig för, då typ 50% av Sverige kommer ha en sån på sig inom 5-10år. Tycker personligen allt under 101g borde vara lagligt. Men dom vill såklart tjäna sina pengar på att fortsätta jaga de livsfarliga dödsknarkarna, så det kan vi glömma.
Citera
2020-04-28, 11:43
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aintnoone12
Hej!

Rent krasst så händer det inte så mycket mer än att han får böter om han är över 18år. Böter delas ut i form av dagsböter och brukar ligga på ca 30-40 dagsböter för ringa narkotikabrott, men kan ibland gå så högt som 70 dagsböter. Beloppet för vad han ska betala för varje dagsböter bestäms av hans inkomst.

Vad gäller jobb så kommer han troligtvis inte påverkas nämnvärt då det är väldigt få arbetsgivare som faktiskt kollar. Även av de som begär ut belastningsregister så innefattar det i regel inte narkotikabrott utan grövre våldsbrott och sexualbrott, lite beroende på vilken typ av jobb man söker.

Nu vet jag ingenting om din bror men jag tänker att du inte behöver dra i så höga växlar om han verkar fungerande i övrigt. Jag är själv nykter narkoman sen många år och jobbar idag med beroende inom socialtjänsten. Att bruka cannabis är för de flesta inte på något sätt värre än vad det är att bruka t.ex. alkohol och det brukar heller inte leda till särdeles stora konsekvenser. Har din bror en beroendeproblematik så kommer det troligtvis att bli rätt tydlig med tiden. Om så skulle vara fallet så tror jag inte att det kommer ha hjälpt dig att ha varit allt för dömande på vägen, utan jag skulle försöka prata med honom utan att vara dömande, utan istället vara nyfiken. Det brukar nämligen få bakvänd effekt om du som utomstående kommer med moralprdikningar, sannolikheten att det skulle få honom att ändra sig är lika med noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in