2020-05-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Fel beteende för att man bestämmer vilka man vill ha in eller inte i sitt eget land?

Ja. Enligt EU:s stadgar är fri rörlighet nr 1.
Att du inte är familjär med EU regler är ju inte mitt problem.
Greklands agerande skulle fällas på nolltid i EU domstolen.
Eller du tror att man kan välja i efterhand vilka länder man vill släppa in från Schengen avtalet?
Citera
2020-05-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
I beh folk som vet, inte nästan vet

Gällande pandemier vet nog ingen exakt från början olyckligtvis.
Citera
2020-05-22, 20:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det är absolut inga 300.000 döda i Covid19 världen över.

- Har dessa dödsfall aldrig inträffat? Eller har dödsfallen inträffat, men fått fel dödsorsak i rapporteringen?

Anser du att Sveriges siffror är korrekta?

Citat:
Men vet du du hur många som dör i influensan världen över varje år?

- Nej. Men det lär bli färre som nu, eftersom influensa-virusen har fått svårt att sprida sig i dessa tider.

Citat:
Vet du hur många som dör av rökning?
Vet du hur många som dör av felmedecinering av läkare varje år?

- Nej. Men jag misstänker att det handlar om väldigt stora siffror. Alla har ju fått lära sig hur skadligt rökning är.
Citera
2020-05-22, 20:58
Medlem
Vad exakt spelar det för roll vilka som får åka till Grekland och villa som får vänta ett par veckor extra? Känns som världen har andra problem än att grina över att inte kunna åka på solsemester.

Hoppas folk slutar åka dit öht. Sjukligt att tycka Grekland är finare än sverige.
Citera
2020-05-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jo men logiken mot just Finland känns väl underlig?
Beslutet är nog inte "mot Finland" utan "för Grekland". De vill väl också begränsa antalet turister, eftersom det blir svårt att hålla avstånd om de blir för många. Finns ingen anledning för någon att känna sig förolämpad för det. Det är ingen allmän mänsklig rättighet att få släppas in i Grekland.
Citera
2020-05-22, 21:05
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jo men logiken mot just Finland känns väl underlig?

Det kan jag hålla med om ja.
Citera
2020-05-22, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad exakt spelar det för roll vilka som får åka till Grekland och villa som får vänta ett par veckor extra? Känns som världen har andra problem än att grina över att inte kunna åka på solsemester.

Hoppas folk slutar åka dit öht. Sjukligt att tycka Grekland är finare än sverige.

Jag håller med. Lustigt att detta nu är "straffet" för vår strategi. Att vi inte får åka till Grekland. Ärligt talat, vem fan bryr sig?
Citera
2020-05-22, 21:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vårdpersonalen behöver få semester så jag hoppas på en bra sommar. Jag tror vi kommer att vara mer redo för rond 2. Vi har skaffat utrustning och kunskap och kanske är det lite nya mediciner på gång. Men personalen måste orka.

Vi får verkligen hoppas att så är fallet. Kanske kan vi få ett andrum så att vi hinner bygga upp en riktig beredskap.
Citera
2020-05-22, 21:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men då kontrade jag med att de 22 forskarna som kritiserar Tegnell, med Björn Olsen i spetsen, inte precis saknar meriter...

Man får vara kritisk mot Anders Tegnell. Men att kalla honom "urbota dum" går väl ändå över gränsen?
Citera
2020-05-22, 21:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du tycks vara en obotlig optimist. Att rekommendera utlänningar att åka hem..
De åker ju inte hem frivilligt ens om Sverige skulle betala en slant.
Alla vill hit istället!

Nu undrar jag hur syrierna tänker när ni tittar på pandemikurvorna..

Det här är kanske vårt enda hopp att äntligen få alla utlänningar att åka hem – frivilligt?

- Då finns risken att hemländerna säger stopp, med hänvisning resenärer från Sverige kan bära på smitta.

Samma problem kan drabba avvisningar som staten genomför. Hemländerna vägrar ta emot resenärer som har vistats i Sverige.

Ifall avvisningarna upphör, så blir det ännu mer lockande att bege sig till Sverige.

Citat:
DET kan vara regeringens hemliga plan.. som Tegnell inte får avslöja.

- Jag misstänker att den hemliga planen är att öka tillgången på lediga bostäder i Sverige. Ålderdomshem kan omvandlas till flyktingförläggningar. Ju snabbare ursprungsbefolkningen dör bort, desto snabbare kan kolonisatörerna överta utrymmet som blir ledigt.

Citat:
Jag vet inte vad du menar med ”Sverigebilden”, men om den nu blir förstörd – då är det väl bara bra?

Refucees välkommen hit – men på egen risk!
Vistelsen är visserligen betald, men kan vara förenad med livsfara..

- Den livsfaran kan svenska folket inte välja bort.
Citera
2020-05-22, 21:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vilken immunitet i Sverige?

Senaste siffrorna var ju extremt skrattretande lite med antikroppar.

Det är bara Sverige som satsar på det och ingen annan.

Just det, vi gör vad vetenskap och beprövad erfarenhet pekar på.

Sedan är det inte vårt problem att andra länder och utländska politiker faller offer för flockmentalitet lika lätt som du gör.

Tja, 7,3 procent som utvecklat antikroppar för fyra veckor sedan och som tillfrisknade ifrån covid-19 för sex veckor sedan är ingen uppseendeväckande låg andel, då pandemin bara hade hunnit rasa i några veckor innan de insjuknade. Tro mig: Det hinner hända mycket under en pandemi på sex veckor!

Och redan nästa vecka kör FHM igång med en ny serologisk undersökning. Då har det hunnit gått 5 veckor sedan den senaste undersökningen utfördes, 7 veckor sedan de undersökta blev friska ifrån covid-19, och hunnit utveckla antikroppar, och 8-10 veckor har hunnit gått innan de först insjuknade i covid-19. Vi snackar alltså om folk insjuknade i covid-19 i början och mitten av mars! Då är andelen 7,3 procent immuniserade ingen låg siffra. Något som du kommer att upptäcka när vi får resultatet av sen kommande serologiska undersökningen.

För ett resultat under 20 procent immuniserade för Stockholmsregionen skulle göra mig mycket, mycket förvånad. Speciellt som den faktiska utvecklingen i Stockholmsregionen, där smittspridningen nu avtar, pekar på en immunitet på över 20 procent (men under 30 procent med tanke på den avtagande smittspridningen där de senaste veckorna).

Däremot så verkar smittspridningen öka ganska raskt i Västra Götaland, så det dröjer innan den bromsar in rejält i landet som helhet. Speciellt som Skåneregionen står näst på tur. Men att pandemikurvan ser olika ut i olika delar av landet är bara en fördel för sjukvården. Då kan olika regioner lättare hjälpa varandra.
Citera
2020-05-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Beslutet är nog inte "mot Finland" utan "för Grekland". De vill väl också begränsa antalet turister, eftersom det blir svårt att hålla avstånd om de blir för många. Finns ingen anledning för någon att känna sig förolämpad för det. Det är ingen allmän mänsklig rättighet att få släppas in i Grekland.

Via EU och Schengen avtalet gör det faktiskt just det.
Men det orkar vi inte diskutera nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in