2020-05-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att SARS-COV2 sprids sämre utomhus och att viruset är känsligt är ingen nyhet. Men att det, redan nu, skulle börja bete sig som en säsongsinfluensa är det mycket som talar emot. T.ex spridningen i många varma länder just nu.

Som sagt, tror mer på överläkaren ändå, No offense. Han sa just det att det sprids nog nu till södra halvklotet just pga årstiderna.

Men ja den som lever får se. Om det mattas av nu och återkommer i höst, så vet vi. Hoppas bara regering och FHM har uppmärksammat att EUs smittskydd har utfärdat en skarp varning, för våg 2. Man har en sommar på sig nu att göra en krisplan i alla fall, så jag vill inte höra för tionde gången sen att de var "naiva", osv. Nån måtta får det vara.
Citera
2020-05-22, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Har någon av dessa statistiker publicerat en uppdaterad uträkning senaste tiden?
Ett tag verkade det som att varenda kotte satt med egna modeller, grafer och tabeller i Excel.

Den användare jag tänker mest på heter något som liknar "Leonardo da Vincis skiss över en man med utsträckta armar och ben".

Det är ju ganska så irrelevant. Vem fan bryr sig om random flashback användare som för några månader sen gissade vilt hur många som skulle dött? Vad har det ens med saken att göra?

Denna tråd har omvandlats till en "kamp" mellan dem som tycker Sverige gör rätt och de som tycker Sverige gör fel.
Hobbyepidemiologer, hobbymatematiker, hobbystatistiker. Det förändrar ju ingenting i ljus av det som denna tråd handlar om. För på samma sätt kan man säga att det fanns "förnekare" som förutspådde att det skulle dött 10 pers i Sverige. Eller att kukhuvud Giesecke sa att folk skulle dö som flugor i resten av skandinavien.

Nu handlar allt om konstaterande av dagens läge. Dag efter dag.
De som tycker att Sverige valt fel väg, tycker det utifrån hur det har sett ut hittills, alltså med facit i handen.
Om nån har för några månader sen förutspått att det skulle dött 1 miljon svenskar till midsommar, vad ska vi göra åt saken? Ska vi säga att Sverige valde rätt väg "pga att det inte blev 1 miljon döda i Sverige såsom användaren X varnade oss om"?

Nåväl, på lågstadiet resonerar barn säkert bättre än random "förnekare" på flashback.
Citera
2020-05-22, 16:46
Medlem
kazangass avatar
Självklart så är det intressant om någon apa i gruppen har lyckats med konsstycket att hamra fram Krig & Fred på sin skrivmaskin .

Av samma anledning är det intressant om något analytiker i tråden lyckats träffa rätt med den egna modellen.
Citera
2020-05-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Flockimmunitet hade förklarats med en nedåtgående trend, inte halvering.
Jasså. Kan du redogöra för detta matematiskt?
Citera
2020-05-22, 16:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Ditt inlägg är extremt tendentiöst. De flesta länder har lägre uppmätt immunitet än Sverige. Det är naturligtvis mycket sämre att ha stängt ner sitt land, om smittan återkommer i flera vågor ända tills immunitet slutligen nås på ett eller annat sätt. Då har man uttömt mycket av resurserna i början.

Vilken immunitet i Sverige?

Senaste siffrorna var ju extremt skrattretande lite med antikroppar.

Det är bara Sverige som satsar på det och ingen annan.
Citera
2020-05-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Ditt inlägg är extremt tendentiöst. De flesta länder har lägre uppmätt immunitet än Sverige. Det är naturligtvis mycket sämre att ha stängt ner sitt land, om smittan återkommer i flera vågor ända tills immunitet slutligen nås på ett eller annat sätt. Då har man uttömt mycket av resurserna i början.

Vi ligger väldigt lågt i immunitet precis som de andra värst drabbade länderna, det är inget jag hittar på. Vi har fått mycket låga resultat vilket ligger väl i linje med vad man sett i t.ex. Belgien och Spanien.

När det gäller de nordiska länderna så har jag ingen tvekan om att de kommer kunna hantera en ev. våg 2. När det gäller här i Sverige så har jag en oro, utifrån det jag sett under våren. Om man inte har en oro alls för Sveriges krishantering framöver, så tror jag att man har svårt med perceptionen. Jag skall så klart hoppas att inget land drabbas, men EUs varning oroade mig lite, ändå.
Citera
2020-05-22, 16:50
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jasså. Kan du redogöra för detta matematiskt?
Strunt i honom, jag vill se hur detta samband ser ut rent matematiskt!

Och jag vet att du kan visa detta.
Citera
2020-05-22, 16:51
Bannlyst
Citat:
Självklart så är det intressant om någon apa i gruppen har lyckats med konsstycket att hamra fram Krig & Fred på sin skrivmaskin .

Av samma anledning är det intressant om något analytiker i tråden lyckats träffa rätt med den egna modellen.
Intressant ur vilken synpunkt?
Blir Sveriges strategi mer rätt ifall användare Z sa det skulle dött 1 miljon personer?
Citera
2020-05-22, 16:52
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Intressant ur vilken synpunkt?
Blir Sveriges strategi mer rätt ifall användare Z sa det skulle dött 1 miljon personer?
Strunt i Sverige i detta fallet, intresset är strikt ur denna trådens synvinkel.
Citera
2020-05-22, 16:54
Bannlyst
Citat:
Strunt i Sverige i detta fallet, intresset är strikt ur denna trådens synvinkel.

Ja eller hur. Detta var en tråd som likställdes oddset. Han som fick mest rätt vann.
Citera
2020-05-22, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Gud vad lätt det är att vara alarmist. När siffrorna överensstämmer med era förväntningar så kan ni spinna på med er ungergångsretorik. Men när siffrorna inte rimmar med er fantasi så ska det avfärdas som mörkande/dålig rapportering/nåt annat.

Ni suktar så jävla mycket efter den dagliga dosen, när varje normal människa insett för länge sedan att enstaka dagar är lönlöst att kolla på.

Nej, det har troligtvis inte dött 1 i Stockholm och det har troligtvis inte dött 42 i VG senaste dygnet. VG har rapporterat väldigt lågt några dagar nu och är den region som har mest oregelbundenhet i rapporteringen, så nu kom väl ett eftersläp igen. I Sthlm var det en låg rapporteringsdag idag, men det är inget tvivel om att dödstalen minskar där.

Från den nivå vi har varit så går det åt rätt håll, för Sveroge som helhet och särskilt Sthlm. VG är den region som just nu har högst dödstal.

Ja, att Sverige har en hög nivå döda är det ingen som motsäger. Att vi ser förbättringar förnekar alarmisterna militant.

Man får ont i huvudet av sådana inlägg. Det blir så pinsamt när man i samma mening ifrågasätter en låg siffra från en region medan man tar en hög siffra från en annan region som fakta. En del är så jävla dumma i huvudet att dom inte borde få använda internet.
Citera
2020-05-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Man får ont i huvudet av sådana inlägg. Det blir så pinsamt när man i samma mening ifrågasätter en låg siffra från en region medan man tar en hög siffra från en annan region som fakta. En del är så jävla dumma i huvudet att dom inte borde få använda internet.

Det gjorde han ju inte.
Han sa ju att båda var troligtvis fel.
Varför inte läsa ett inlägg innan du svarar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in