Citat:
Men även om det inte blir så kan man ju argumentera att det inte skulle varit värt att göra en lockdown i Sverige. Antalet döda under en månad i sverige var under april det högsta sedan 1993. Tydligen dog väldigt många i influensan 1993. Men det har aldrig varit något tal om 'den katastrofala epedimin 1993'
Jag kommer inte ihåg detta 1993, så den influensaepidemin kan inte ha berört mig personligen eller någon jag kände, i alla fall. Men jag tänker att influensa ändå är "influensa". Man vet vad man har att göra med, det finns vaccin (eller fanns det inte det året, och i så fall varför?), man vet hur man ska skydda sig mot det, blir man jättesjuk så kan man vara säker på att få vård - även avancerad sjukvård. Dessutom dör inte dom som dör i influensa, på ett lika plågsamt sätt som av coronan. De somnar bara in (har jag hört). Så det går inte att jämföra.
Då i februari när besluten togs att vi inte skulle stänga gränserna, inte screena flygpassagerarna, inte sätta återvändare i tvångskarantän o.s.v. - så visste vi dessutom mycket lite om coronan. Det kunde ha varit något ÄNNU värre, än vad det var. Man hade ju sett de här klippen ifrån Kina där folk svetsades in i sina lägenheter av poliser i rymddräkter... Då måste försiktighetsprincipen råda! Förresten vet vi inte ännu allt vad det är. Finns massor av rapporter om konstiga symptom på endotelet överallt i kroppen, t.ex.. Som orsakar blodproppar, som i sin tur orsakar kärlkramp, stroke, hjärtinfarkt...