2020-05-22, 13:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Men även om det inte blir så kan man ju argumentera att det inte skulle varit värt att göra en lockdown i Sverige. Antalet döda under en månad i sverige var under april det högsta sedan 1993. Tydligen dog väldigt många i influensan 1993. Men det har aldrig varit något tal om 'den katastrofala epedimin 1993'

Jag kommer inte ihåg detta 1993, så den influensaepidemin kan inte ha berört mig personligen eller någon jag kände, i alla fall. Men jag tänker att influensa ändå är "influensa". Man vet vad man har att göra med, det finns vaccin (eller fanns det inte det året, och i så fall varför?), man vet hur man ska skydda sig mot det, blir man jättesjuk så kan man vara säker på att få vård - även avancerad sjukvård. Dessutom dör inte dom som dör i influensa, på ett lika plågsamt sätt som av coronan. De somnar bara in (har jag hört). Så det går inte att jämföra.

Då i februari när besluten togs att vi inte skulle stänga gränserna, inte screena flygpassagerarna, inte sätta återvändare i tvångskarantän o.s.v. - så visste vi dessutom mycket lite om coronan. Det kunde ha varit något ÄNNU värre, än vad det var. Man hade ju sett de här klippen ifrån Kina där folk svetsades in i sina lägenheter av poliser i rymddräkter... Då måste försiktighetsprincipen råda! Förresten vet vi inte ännu allt vad det är. Finns massor av rapporter om konstiga symptom på endotelet överallt i kroppen, t.ex.. Som orsakar blodproppar, som i sin tur orsakar kärlkramp, stroke, hjärtinfarkt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Helg-effekten är större i Sverige än i något annat land. Kolla vårt stapeldiagram över antal rapporterade dödsfall per dag. Inget annat land har så hackig kurva. Nu är det ju 4-dagarshelg och medan likräknarna har ledigt bygger vi återigen upp ett berg av eftersläpning, som sedan skall betas av under den kommande arbetsveckan. Då kommer vi förmodligen att återta ledningen i dödsligan.

Jag förstår inte riktigt. Det DÖR ju inte fler människor bara man rapporterar dem några dagar efter?

Jag anser att det är en stor skillnad att efter 2 månader undra om det ändå har dött 19.000 fler i Corona än rapporterat - än behöva veta om det var i lördags eller i söndags som folk dog och till vilken siffra.

Vad spelar den hackiga kurvan för roll för dig?

Jag uppriktigt sagt innar alla en långhelg. Även likräknarna. Kanske speciell just dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Spaniens testresultat som presenterades för en dryg vecka sedan visade på cirka 5% för hela befolkningen. Det sägs att man ska vara försiktig med sådana här siffror, men min poäng är att man i den studien räknade med högre antal smittade i storstadsregionerna som Madrid och Barcelona. Så att jämföra Stockholm med hela Spaniens befolkning blir väl ändå fel? Dessutom är väl Sveriges prover tagna något senare än Spaniens?

Allt detta siffertrixande ger enligt min mening inte så där jättemycket, särskilt inte de beräkningar som inte har något vidare underlag utan mest är gissningar hit och dit.

Kanske har du rätt om dödlighet på 1% som du skriver men vet gör du knappast.

Alla tillgängliga antikroppstester från olika länder, kina, Spanien, Sverige, England visar IFR runt 1% +-.2%

Det är ett ganska stort underlag från många länder som visar ca samma siffra så jag tror vi kan stänga debatten kring total dödlighet i en befolkning i land med utvecklad sjukvård. Åker upp och ned lite baserat på demografin i landet.

Det är ju såklart total katastrof för Sverige som räknat med IFR .2-.4 % i sina uppskattningar. Dessutom är r0 lägre än tidigare trott. Detta innebär att Sveriges nuvarande strategi måste pågå mycket mycket längre än planerat och med många gånger fler döda än planerat.

Vi kommer få införa hammaren och dansen är mitt tips, frågan är när myndigheterna erkänner detta.
Citera
2020-05-22, 13:28
Medlem
Stones avatar
Var tvungen att göra en bild av hur jag ser covid-19 och äldrevården i Sverige.

https://imgur.com/T0e784n
Citera
2020-05-22, 13:28
Medlem
Gusselbys avatar
Kan någon trovärdig förklara för mig som inte vet hur det fungerar varför man säger att svenska testet, som sägs ska ha en känslighet på 98.3% och specificitet på 97.7% (har läst dessa siffror här, hittade inte på annat håll just nu) ger en grad av falska positiva testsvar - varför kan det inte ge falska negativa svar? Uppriktig fråga.
Citera
2020-05-22, 13:30
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Alla tillgängliga antikroppstester från olika länder, kina, Spanien, Sverige, England visar IFR runt 1% +-.2%

Det är ett ganska stort underlag från många länder som visar ca samma siffra så jag tror vi kan stänga debatten kring total dödlighet i en befolkning i land med utvecklad sjukvård. Åker upp och ned lite baserat på demografin i landet.

Det är ju såklart total katastrof för Sverige som räknat med IFR .2-.4 % i sina uppskattningar. Dessutom är r0 lägre än tidigare trott. Detta innebär att Sveriges nuvarande strategi måste pågå mycket mycket längre än planerat och med många gånger fler döda än planerat.

Vi kommer få införa hammaren och dansen är mitt tips, frågan är när myndigheterna erkänner detta.
Ok. Tack för svar.
Stor suck alltså - vad tråkigt detta är.
Citera
2020-05-22, 13:32
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag kommer inte ihåg detta 1993, så den influensaepidemin kan inte ha berört mig personligen eller någon jag kände, i alla fall. Men jag tänker att influensa ändå är "influensa". Man vet vad man har att göra med, det finns vaccin (eller fanns det inte det året, och i så fall varför?), man vet hur man ska skydda sig mot det, blir man jättesjuk så kan man vara säker på att få vård - även avancerad sjukvård. Dessutom dör inte dom som dör i influensa, på ett lika plågsamt sätt som av coronan. De somnar bara in (har jag hört). Så det går inte att jämföra.

Då i februari när besluten togs att vi inte skulle stänga gränserna, inte screena flygpassagerarna, inte sätta återvändare i tvångskarantän o.s.v. - så visste vi dessutom mycket lite om coronan. Det kunde ha varit något ÄNNU värre, än vad det var. Man hade ju sett de här klippen ifrån Kina där folk svetsades in i sina lägenheter av poliser i rymddräkter... Då måste försiktighetsprincipen råda! Förresten vet vi inte ännu allt vad det är. Finns massor av rapporter om konstiga symptom på endotelet överallt i kroppen, t.ex.. Som orsakar blodproppar, som i sin tur orsakar kärlkramp, stroke, hjärtinfarkt...

Håller med om allt du skriver. Och tycker att man borde agerat. Man borde också sett till att skydda de äldre på ett konkret sätt (inte bara ord). Men en lockdown i Sverige hade kanske varit för långt att gå.
Citera
2020-05-22, 13:32
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Oj ännu längre inkubationstid?! Den är ju redan lång! Fyfan vad är det här för ondskefull smitta egentligen.

Man ska ta kineserna med cum grano salis.

Men att viruset muterar till att spridas effektivare är logiskt (kanske med D614G mutationen?).

Att viruset muterar sönder de delar som saknar eller har negativ betydelse för spridningen (och gör folk allvarligt sjuka) är också logiskt.

Ett annat sätt att tänka är att när man satte ihop viruset i labbet så hade det en massa olika funktioner. Men de extrafunktioner som inte behövs för virusets spridning sönderfaller relativt snabbt med tiden och bara de evolutionärt relevanta delarna blir kvar.

Engelsk artikel: "NE China COVID-19 cases have longer incubation and show different symptoms to Wuhan cases: expert"

https://www.globaltimes.cn/content/1188898.shtml
Citera
2020-05-22, 13:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Kan någon trovärdig förklara för mig som inte vet hur det fungerar varför man säger att svenska testet, som sägs ska ha en känslighet på 98.3% och specificitet på 97.7% (har läst dessa siffror här, hittade inte på annat håll just nu) ger en grad av falska positiva testsvar - varför kan det inte ge falska negativa svar? Uppriktig fråga.

Positivt svar: Visar - Du har haft/har covid-19
Falskt positivt svar: Visar - Du har haft/har covid-19 - men testet visar fel

Negativt svar: Visar - Du har inte haft covid-19
Falskt negativt svar: Visar - Du har inte haft covid-19 - men testet visar fel

Ett falskt negativt svar skulle betyda att reagensen inte upptäcker antikropparna i ditt blod.
Trots att de finns där.
Men det gör ingen skillnad i risknivå för dig, du ska fortfarande följa de riktlinjer som gäller.
Citera
2020-05-22, 13:38
Medlem
madchances avatar
Citat:

Det kan ge falska positiva eftersom specificiteten inte är 100%.

Känslighet: hur bra det är att upptäcka viruset
Specificitet: hur bra det är på skilja det från andra virus
Citera
2020-05-22, 13:39
Medlem
Citat:

Fast det stämmer inte. Inte så konstigt att du inte angivit några källor heller då förstås. 0.5% är ett bättre estimat i dagsläget som också stämmer bättre med de data som finns. Inklusive de svenska antikroppstesterna. Fortfarande är det dock utan tvivel högre än FHM:s inledande uppskattningar.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-05-22 kl. 13:45.
Citera
2020-05-22, 13:39
Medlem
senapslamms avatar
Citat:

Vad är hammaren o dansen??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in