2020-05-23, 15:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Förstår genuint inte vad man ska utomlands att göra en sommar som denna. Kul fastna på nått jävla hotell i 14 dagar utan möjlighet att åka hem för att någon testat positivt. Nä, jag tror genuint att de allra flesta faktiskt stannar hemma denna sommar i majoriteten av länderna i Europa. Detta är naturligtvis katastrof för turistnäringen.

Egentligen spelar det ingen roll om/när Sverige lättar på några restriktioner angående resande. Vi lär inte vara välkomna någonstans ändå.
Citera
2020-05-23, 15:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men skärp dig. Kollar man hur många som dör per vecka har det dött ca 100 pers färre per vecka flera veckor i rad.

Eller tror du fortfarande att ”påskeftersläpningen” ska trilla in vilken dag som helst?

Snarare vilken månad som helst.
Citera
2020-05-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag såg Björn Eriksson i ett annat inslag på SVT tidigare i veckan efter vilket han också blev hyllad här i tråden för sin empati.

I ljuset av att det rapporteras om ökade psykiska besvär så förstår jag inte varför han måste dra upp att han väntar sig en allvarlig ny våg till hösten. Hans ”värsta farhågor”, jaha. Och vad ska vi göra åt det, vi som äntligen hade skymtat lite ljus i tunneln och gläder oss åt att kurvorna tycks gå nedåt, om än sakta? Tvätta händerna ännu oftare?

I den här länken säger han att ”de som blir sjuka blir så VÄLDIGT sjuka”, och det stämmer väl inte heller riktigt med den gängse bilden.

EUs smittskydd har ju dock varnat för andra vågen, så jag tror han måste vara ärlig om det. Det är nog bra, så att folk har möjlighet ifall de vill t.ex. fråga eller på annat sätt hålla koll på ifall de folkvalda tar höjd och planerar för sådant, eller ej.

Sista stycket tror jag bara är en tolkningsfråga. Jag hade inget problem med att förstå att han nog menar att de som verkligen blir riktigt sjuka, då är det väldigt illa, ungefär så. Han pratar antagligen om de som behöver sjukhusvård, då de har bilder inifrån sjukhus med, i själva klippet.
Citera
2020-05-23, 15:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
När man inför en ny regel tar det ett tag innan den tillämpas fullt ut av alla. Jag tror att nedgången i antalet fall/döda/IVA-vårdade beror på att svenska folket lärt sig att leva med begränsningarna fullt ut samt blivit skickliga på att undvika risksituationer.

Visserligen kanske en del börjar resa mer, men man har nog utvecklat någon form av street smartness.

Möjligen har det utvecklats någon form av herd immunity i gruppen risktagare/covid-förnekare. Dessa har nog åkt på viruset i större utsträckning och blivit immuna och driver inte längre på spridningen.

Gruppen trångbodda som jobbar i kontaktyrken kan också ha högre smitttal.

Medelsvensson har inte haft högt R0 till att börja med. Björn Olsen menade att vi låg lågt pga hur vi lever/kultur.

Så bara att sluta resa o trängas på event skickar ju ner R0 kring 1. På med munskydd o vi hade kommit en bra bit under 1.
Citera
2020-05-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Ja, viktigast är mitt barns framtid. Och att hon har en framtid, inte att några gamlingar som har några månader kvar får resten av samhället att stanna upp.

Du kommer också bli gammal. Vill du då bli behandlad som 82-åriga Ainos (https://www.dn.se/sthlm/ainos-operation-stalldes-in-maktlos-infor-hennes-lidande/)? Din dotter kommer inte bry sig, för hon har lärt sig av dig att "gamlingar" inte är värda något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Egentligen spelar det ingen roll om/när Sverige lättar på några restriktioner angående resande. Vi lär inte vara välkomna någonstans ändå.

Så är det säkert men borde snarare vara så att andra länders UD avråder från icke-kritiska resor till Sverige snarare än att hindra svenskar att resa till dem.

Ska nog mycket till för att en sjuk svensk ska få för sig att resa utomlands medan en utländsk på plats här har relativt stor risk att bli smittad och ta sjukdomen hem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ja, sen vecka 15. Detta är logiskt eftersom totala inrapporterade fall, om man tittar för varje vecka är på nedåtgående trend sen vecka 17. Då rapporterades 652, sedan dess 485 (v18), 546 (v19), 454 (v20) och just nu 313 för denna vecka med bara söndag kvar. Kristi himmelsfärd kanske kan påverka lite och gjorde att fler rapporterades idag och några fall syns nästa vecka, men på det stora hela är tendensen tydligt nedåt. Det är logiskt eftersom antalet intagna och IVA-vårdade sjunker.

Bra med fakta i tråden, trenden ser lovande ut.
Citera
2020-05-23, 15:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Artikeln är ju låst?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror du har alldeles rätt.

I och med att Sverige är glest och vi hade ett litet försprång på vad som kommer så befarar jag att Sverige har haft ett ovanligt långt intro i förhållande till andra hårt drabbade länder och att vi nu är på väg in i intermezzon pga av alla ickehandlingar och falsk trygghet. Den osynliga smittan har nu hunnit få fäste alltmer i Sverige och den sprider sig nu ut med sina förgreningar. Den är osynlig så länge vi inte testar och smittspårar och detta gör att den är utom kontroll i Sverige. Det är det vi ser just nu och kommer att få se i statistiken framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och eftersom vi inte skärpt våra smittskyddsåtgärder så måste immuniteten hos en andel av befolkningen starkt bidragit till minskningen.

Givetvis inte. Det finns många andra anledningar till varför det skulle minska.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Du kommer också bli gammal. Vill du då bli behandlad som 82-åriga Ainos (https://www.dn.se/sthlm/ainos-operation-stalldes-in-maktlos-infor-hennes-lidande/)? Din dotter kommer inte bry sig, för hon har lärt sig av dig att "gamlingar" inte är värda något.
Länken är ju död.
Citera
2020-05-23, 15:20
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
När man inför en ny regel tar det ett tag innan den tillämpas fullt ut av alla. Jag tror att nedgången i antalet fall/döda/IVA-vårdade beror på att svenska folket lärt sig att leva med begränsningarna fullt ut samt blivit skickliga på att undvika risksituationer.

Ja, kanske.

Eller så är det tvärtom, att folk efter 2 månader börjar slappna av och ”fuska” lite. Gå och klippa sig, sluta jobba hemma varje dag, gå till kiropraktorn, träffa kompisarna över en kaffe, gå till gymet och så vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in