2020-05-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Skydd av män på arbetsplaser är mycket högre än för kvinnor i äldrevården. Byggnads är ett mycket starkare fack än Kommunal. De tjänar mer på att slå på en spik än att ta hand om de äldre. Män kommer alltid skyddas mer, sedan är det män som är större risktagare än kvinnor och därför dör oftare. Det handlar inte om att det finns färre skydd för män. Kvinnorna inom äldrevården har en mycket tungt arbete och vi skiter i dem.

Citat:
Ibland blir häpnar jag bara "De på äldrevården blir inte smittade av de som jobbar på bygget."... vad är det för en slutsats av det jag skrivit?

Nu dör ju inte äldre äldre män i Corona för att de är större risktagare än kvinnor i samma ålder utan för att viruset tydligen attackerar män svårare än kvinnor. Oklart om män har flera underliggande sjukdomar också och om äldre män lättare hamnar på åldringsvården än kvinnor.

Hur som helst klarar sig kvinnor denna sjukdom bättre än män (i Sverige) så äldre män kanske borde skyddas mer än äldre kvinnor?

Samtidigt borde kvinnorna som har hand om dessa äldre män skyddas mer än män som jobbar på bygget, eftersom byggarbetarna knappas kommer i kontakt med äldre äldre på långvården.

Det var allt jag ville säga.

Könet spelar roll alltså. Men på olika sätt.

Och därmed har jag inte tagit ställning till hur jobbigt det är att jobba på bygget respektive vården.
Citera
2020-05-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
En spontan fråga. Och jag är vanligtvis inte mycket för konspirationer.

Men kan man veta att smittan kommer från en fladdermus i Kina och inte att det är något utsläpp eller något slags pågående attentat?

Hur man kan veta det, vet jag inte, men förutom trump så säger typ alla experter att det inte är man-made, utan att det kommer ifrån ett djur. Trump har politiska motiv, så det går inte att ta på så stort allvar. Om han nu har bevis, visa dem då. Men tills dess så får man utgå ifrån att det kommer ifrån ett djur.

Den enda jag tycker är misstänksamt är kinas snabba plötsliga återhämtning. Vilket lite smått känns orealistiskt. Den 13 feb hade de 5 tusen nya smittade, 10 dagar senare, har de några hundra nya smittade per dag. Att den drastiska minskningen också skedde i princip samtidigt som spridningen började ta fart i resten av världen, och att därmed blickarna drogs ifrån kina gör inte det mindre misstänksamt. Att de inte hade mer smitta utanför wuhan, känns också lustigt. Flera miljoner lämnade regionen innan karantänen. Men men, de var nog effektiva med sina extrema lockdowns.
Citera
2020-05-22, 12:12
Medlem
Citat:
Munskydd tillverkas kanske i Kina för föroreningar eller i länder de lider av av svåra föroreningar. Men inom sjukvård används också munskydd. Men enligt dig är just det användningsområdet helt onödigt för att Tegnell har sagt så. Konstigt för om jag inte minns fel har vi sett bilder på personal inom intensivvården som har både munskydd och visir. De har alltså helt fel. Intressant.

Tegnell och FHM har ALDRIG sagt att ansiktsmasker/munskydd är onödiga inom vården.

Det Tegnell har sagt att de gör ingen större nytta om du ska ut eller handla i affären eller när du åker buss.

En stor skillnad.
Citera
2020-05-22, 12:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Det är just det Financial Times har gjort
Seven-day rolling average of new deaths (per million), by number of days since 0.1 average deaths (per million) first recorded
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=esp&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&cumulative=0&logScale=1&perMillion=1&valu es=deaths
Tack! Såg att Ourworldindata har den varianten också.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&country=GBR+SWE+ESP+ NOR+FIN+FRA+DNK+IRL+POL+PRT+RUS+SVN+CHE&deathsMetr ic=true&totalFreq=true&aligned=true&perCapita=true &smoothing=0
Citera
2020-05-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Hur man kan veta det, vet jag inte, men förutom trump så säger typ alla experter att det inte är man-made, utan att det kommer ifrån ett djur. Trump har politiska motiv, så det går inte att ta på så stort allvar. Om han nu har bevis, visa dem då. Men tills dess så får man utgå ifrån att det kommer ifrån ett djur.

Den enda jag tycker är misstänksamt är kinas snabba plötsliga återhämtning. Vilket lite smått känns orealistiskt. Den 13 feb hade de 5 tusen nya smittade, 10 dagar senare, har de några hundra nya smittade per dag. Att den drastiska minskningen också skedde i princip samtidigt som spridningen började ta fart i resten av världen, och att därmed blickarna drogs ifrån kina gör inte det mindre misstänksamt. Att de inte hade mer smitta utanför wuhan, känns också lustigt. Flera miljoner lämnade regionen innan karantänen. Men men, de var nog effektiva med sina extrema lockdowns.

Man kan jämföra RNA sekvensen från viruset phylogenetiskt (dvs jämföra likheten mellan sekvenserna) med andra coronavirus, och det är ca 97% likt (eller däromkring) ett coronavirus som förekommer i fladdermös. Så sannolikheten är stor att det har ett ursprung därifrån (innan det potentiellt hoppat till annat djur, sedan människa).

Som du nämner så hade Kina väldigt effektiv lockdown, andra länder som Nya Zeeland har ju också visat att detta är en effektiv strategi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18

5 miljoner vill jag minnas lämnade Wuhan för att fira det nya året strax innan lockdown. Men jag tror att man har spårat och testat alla dessa och de eventuella kontakter de har haft.. så är det säkert.. eller?
Citera
Medlem
...
Citera
2020-05-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Men va? Snacket man hörde i samband med FHM:s egna antikroppstester nyligt var väl att smittan INTE var så utspridd som de hade trott?

Inte så utspridd som de hade trott/hoppats på, men betydligt mer utspridd än vad testningen visade.
Ingen - förutom Olsen då - tror på testresultatet..
Citera
2020-05-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
5 miljoner vill jag minnas lämnade Wuhan för att fira det nya året strax innan lockdown. Men jag tror att man har spårat och testat alla dessa och de eventuella kontakter de har haft.. så är det säkert.. eller?

I kina var det också krav på munskydd som minskar smittspridningen bland människor, och folk är ju inte dumma, de undviker väl situationer som kan orsaka att de blir smittade. Deras regeringen och hälsskyddsminister har ju också varit väldigt tydlig i vad som gäller för att minska smittspridningen, munskydd, avstånd, stanna hemma osv.
Citera
2020-05-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Man kan jämföra RNA sekvensen från viruset phylogenetiskt (dvs jämföra likheten mellan sekvenserna) med andra coronavirus, och det är ca 97% likt (eller däromkring) ett coronavirus som förekommer i fladdermös. Så sannolikheten är stor att det har ett ursprung därifrån (innan det potentiellt hoppat till annat djur, sedan människa).

Som du nämner så hade Kina väldigt effektiv lockdown, andra länder som Nya Zeeland har ju också visat att detta är en effektiv strategi.

Varför sprider sig viruset nu i nordöstra delen av Kina om lockdown var effektiv?
Citera
2020-05-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu dör ju inte äldre äldre män i Corona för att de är större risktagare än kvinnor i samma ålder utan för att viruset tydligen attackerar män svårare än kvinnor. Oklart om män har flera underliggande sjukdomar också och om äldre män lättare hamnar på åldringsvården än kvinnor.

Hur som helst klarar sig kvinnor denna sjukdom bättre än män (i Sverige) så äldre män kanske borde skyddas mer än äldre kvinnor?
Handlar nog mest om att äldre män borde äta mindre och nyttigare Väldigt många som blir ordentligt sjuka är ordentligt överviktiga.
Citera
2020-05-22, 12:21
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tänker du dig att sjuksköterskan använder en mask med korrekt klassning vid vård av en verifierat covid19-sjuk person? Om ja, då har sköterskan även ett visir samt övrig skyddstäckning på kroppen.

Sedan efter vårdtillfället kasseras den materiel som inte kan återanvändas.

Sköterskan har ett system uppbyggt av utrustning och rutiner.
Privatpersonen har en mask.

Ser du skillnaden?

Därför skall personal som arbetar med covid smittade ha skyddskläder, munskydd och visir. De sjuka skall isoleras på äldreboendet och samma personal skall alltid jobba med covid sjuka och inte gå mellan sjuka och friska. Äldrevård inom hemmen skall också ge skydd åt de arbetande med förkläde i plast, munskydd och visir. Men jag ser att Sverige inte klarar av att genomföra detta. Det är bevisligen tydligt, det enda bevis som jag ser i detta katastrofala misslyckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in