2020-05-21, 23:13
Medlem
Vansterpartiets avatar
Fint av handlarna att även höja priset på pappkassen, betalade 5kr senast. Vilka hjältar.
Citera
2020-05-22, 03:35
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ja det är viktigt att sverige tar ansvar för hela världen

det går ju trots allt 800 världsmedborgare på varje svensk

Exakt.
Den svenska plastskatten lär ju sätta stopp för exempelvis den brasilianska sopdumpningen i havet.
Citera
2020-05-22, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Det man också bör tänka på det är att frukt och grönsaker blir dyrare då papperspåsen väger mer om dom väger in det i kassan.
Jag var och köpte lök idag så expediten i kassan sa rakt ut att ja det blir billigare om du själv köper en rulle plastpåsar som du har med dig hemifrån och lägger frukten i.

Är inte det lite hyckleri att butiken uppmanar att man ska ta med sig egna plastpåsar för att varornas kilopris inte ska bli dyrare pga papperspåsar samtidigt som det är straff skatt på plastkassar som folk ska bära hem maten i och som inte innehåller någon plast?

Nästa gång blir det att lägga löken på bandet eller har någon nåt annat tips så att inte tomater blir mycket dyrare när jag ska handla?
Sen när du kollar kvittot så har personen i kassan iallafall tagit betalt för påsen av gammal vana, du lär ha en påse i en annan färg typ gul eller svart eller något så att de märker att det inte är butikens påsar.
En nätpåse vore idealiskt så att man skitar ner extra mycket i butiken och på kassabandet.
Citera
2020-05-22, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Exakt.
Den svenska plastskatten lär ju sätta stopp för exempelvis den brasilianska sopdumpningen i havet.
Det där har Annie Lööf inte förstått hon började babbla om Östersjön när det började pratas om skatten innan den klubbades igenom, och så ska det tydligen vara bra för svenska skogsägare och skogsbolag, sedan att många bolag som tillverkar papp och papper flyttat tillverkningen till länder långt härifrån som te,x Vietnam gör säkert den svenska skogsråvaran ännu mer miljövänlig.
Citera
2020-05-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Bidra till samhället: Skjut en sosse, skjut en miljöpartist! Kommunister, skjut alla!

Just i detta fall är det Sovjet-Liberalerna som är skyldiga till plastpåsevansinnet. Inte Miljötalibanerna eller Socialbidragsdemokraterna. Rätt skall vara rätt!
Citera
2020-05-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Vilka är de bästa ersättningspåsarna för att ha och slänga sopor i.. någon som har koll? den jag har nu är Coops och de är lite tunna och är lite för ömtåliga för oömt handhavande. https://www.coop.se/handla/varor/hem-hushall/rent-frascht/stadutrustning-tillbehor/avfallspase-turkos-7340011490272

Någon som har något bättre förslag..? plast tack, inte papp.

Jag brukar köpa på Citygross. Favorit, finns i deras annonsblad denna veckan. 2 rullar 30:-. Extra starka står det att dom är. Tycker dom är ganska bra.
Senast redigerad av Dormouse 2020-05-22 kl. 09:53.
Citera
2020-05-22, 11:00
Medlem
Tsarevitjs avatar
Jag bor i en kommun där man lägger matavfallet i bruna papperspåsar och sedan i en brun tunna. Övrigt avfall, som ska vara brännbart, läggs i en grön soptunna. De bruna påsarna för matavfall är gratis och kan hämtas i större butiker i kommunen. Jag har börjat använda de bruna påsarna även för avfall i den gröna tunnan. Dessa påsar är starka och oömma. Jag har således inga kostnader för min sophantering. Var på Lidl och handlade i går. Vid fruktdisken fanns bara skattebelagda plastpåsar. Men det är inget problem. Jag gick bara till bröddisken där det fanns gratis påsar för nybakat bröd mm. I dem la jag frukt och grönt. Hittills har jag inte betalat ett öre i den nya plastskatten. Och jag kommer aldrig att göra det. För att ta hem varorna från affären får man använda en tygkasse eller ryggsäck eller vad fan som helst, men aldrig betala för en plastkasse.
Citera
2020-05-22, 11:44
Medlem
CpGurrAs avatar
För många år sedan var plastpåsarna från Ica mm bra, de gick att kasta blötmat och lite vätska utan att de läckte. De senaste åren är det alltid hål i påsarna från Ica mm så det påsarna på rulle är de jag använder till sopor.
Men nu köper jag påsar för att bära hem maten med plus påsarna på rullar och det köpta påsarna för 5kr st kastar jag. Så min plast konsumtion har ökat tack vare dålig kvalitet på påsarna fast det är dyrare.
Citera
2020-05-23, 00:56
Medlem
irrblosss avatar
På Dollarstore kostar plastpåse fortfarande 2:-. Nu har de ju inte så mycket värt att handla, men går alltid stödköpa lite snask och hygienartiklar till bra pris. Dollarstore har även tidigare utmärkt sig för att vara icke-pk (eller ägaren åtminstone). Undrar hur de kommer undan skatten? Eller om de kanske själva står för mellanskillnaden?
Citera
2020-05-24, 21:05
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Just idag 1 maj ska lagen tillämpas så en kasse lär kosta 6-7 kr i affären.
Upptäckt det nu. Trodde det var tidigare.
Citera
2020-05-24, 22:22
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
På Dollarstore kostar plastpåse fortfarande 2:-. Nu har de ju inte så mycket värt att handla, men går alltid stödköpa lite snask och hygienartiklar till bra pris. Dollarstore har även tidigare utmärkt sig för att vara icke-pk (eller ägaren åtminstone). Undrar hur de kommer undan skatten? Eller om de kanske själva står för mellanskillnaden?

Ingen kommer undan skatten, men inget hindrar en handlare att själva betala den. Förmodligen har de betalat i princip noll när de själva köpte in påsarna och om de tar två spänn för en påse är det inte en jättegrej att själva betala mellanskillnaden; speciellt inte för Dollarstore som bara säljer en massa skräp som de har stor marginal på.
Citera
2020-05-24, 22:27
Medlem
Jag köper bara papperspåsarna nu, aldrig köpt dessa förr. Vilken miljöpåverkan har det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in