2020-05-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Syftet med såna här punktskatter, åtminstone officiellt, är just att avskaffa plastpåsar!

ja det är viktigt att sverige tar ansvar för hela världen

det går ju trots allt 800 världsmedborgare på varje svensk
Citera
2020-05-16, 12:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Syftet med såna här punktskatter, åtminstone officiellt, är just att avskaffa plastpåsar!
Är inte det en ganska lustig inställning. Det räcker med att gå runt i en affär för att se att 90% av varor som säljs i Sverige är inlindade i plast. I just corona-tider så förstår man varför. Det är hygieniskt, rent och billigt. Men hellre en corona-sjuk kund än en plastpåse i skogen enligt våra politiska nötter.
Citera
2020-05-16, 21:15
Avstängd
Takpapps avatar
Fantastiskt!

Idag funderade jag över om jag skulle köpa potatis i lösvikt. Då skulle jag behövt köpa en kommunistbeskattad plastpåse.

Tokroligt blev det när jag såg att jag istället kunde köpa en färdigförpackad påse med potatis till ett lägre kilopris. Det tokroliga består i att denna påse är gjord av sju gånger kraftigare plast än engångspåsarna, minst. Kanske 20 gånger kraftigare.

Men inte en krona i kommunistskatt utgår för denna förpackning.

Vi visste det alla redan innan, men den här jävla påskommunistskatten är helt sjuk. Enbart för att miljökommunister ska känna sig goda. Plasten skiter de i. Miljön skiter de i. Men de är jävligt goda. Halleluja!

Bidra till samhället: Skjut en sosse, skjut en miljöpartist! Kommunister, skjut alla!
Citera
2020-05-17, 00:34
Medlem
dialektikers avatar
De där hårda papperskassarna som man använder till frukt, är ju totalt värdelösa att återanvända då man kommer hem (brukar återanvända fruktpåsarna annars). Papperskassarna går direkt i soppåsen. Skrymmande gör de att man måste ta ut soppåsen snabbare, vilket ger större förbrukning av avfallspåsar. Tja, man kan ju ta dem till återvinningen också i o f s.

Dessa papperspåsar är INTE miljövänliga heller.
Citera
2020-05-17, 09:11
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Fantastiskt!

Idag funderade jag över om jag skulle köpa potatis i lösvikt. Då skulle jag behövt köpa en kommunistbeskattad plastpåse.

Tokroligt blev det när jag såg att jag istället kunde köpa en färdigförpackad påse med potatis till ett lägre kilopris. Det tokroliga består i att denna påse är gjord av sju gånger kraftigare plast än engångspåsarna, minst. Kanske 20 gånger kraftigare.

Men inte en krona i kommunistskatt utgår för denna förpackning.

Vi visste det alla redan innan, men den här jävla påskommunistskatten är helt sjuk. Enbart för att miljökommunister ska känna sig goda. Plasten skiter de i. Miljön skiter de i. Men de är jävligt goda. Halleluja!

Bidra till samhället: Skjut en sosse, skjut en miljöpartist! Kommunister, skjut alla!

Plastpåseskatten är ett förslag som Liberalerna fick igenom i Januariöverenskommelsen.
Citera
2020-05-18, 13:33
Medlem
Sqeptisks avatar
Mmm, när det är lägre pris på en liter bensin än två plastkassar i mataffären måste det vara något fundamentalt fel på rådande miljöpolitik. Miljöpartiet "de bruna" verka ha precis noll koll på det område de stulit sitt namn ifrån
Citera
2020-05-20, 18:52
Medlem
Musik.mannens avatar
Det man också bör tänka på det är att frukt och grönsaker blir dyrare då papperspåsen väger mer om dom väger in det i kassan.
Jag var och köpte lök idag så expediten i kassan sa rakt ut att ja det blir billigare om du själv köper en rulle plastpåsar som du har med dig hemifrån och lägger frukten i.

Är inte det lite hyckleri att butiken uppmanar att man ska ta med sig egna plastpåsar för att varornas kilopris inte ska bli dyrare pga papperspåsar samtidigt som det är straff skatt på plastkassar som folk ska bära hem maten i och som inte innehåller någon plast?

Nästa gång blir det att lägga löken på bandet eller har någon nåt annat tips så att inte tomater blir mycket dyrare när jag ska handla?
Citera
2020-05-20, 19:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Det man också bör tänka på det är att frukt och grönsaker blir dyrare då papperspåsen väger mer om dom väger in det i kassan.
Jag var och köpte lök idag så expediten i kassan sa rakt ut att ja det blir billigare om du själv köper en rulle plastpåsar som du har med dig hemifrån och lägger frukten i.

Är inte det lite hyckleri att butiken uppmanar att man ska ta med sig egna plastpåsar för att varornas kilopris inte ska bli dyrare pga papperspåsar samtidigt som det är straff skatt på plastkassar som folk ska bära hem maten i och som inte innehåller någon plast?

Nästa gång blir det att lägga löken på bandet eller har någon nåt annat tips så att inte tomater blir mycket dyrare när jag ska handla?

Köp färdigförpackade tomater från Spanien.
Citera
2020-05-20, 22:15
Medlem
Imnshos avatar
Nej, nu tar jag inte längre dom jävla små plastpåsarna när jag självscannar. Dom brukar jag ju klistra fast streckkodslappen på. Nu lägger jag istället streckkoderna huller om buller i papperskassen.

Aldrig någonsin tidigare har jag längtat efter att få en fullständig avstämning av hela kassen. Jag ska njuta när jag ser personalen försöka pussla ihop vad jag köpt.

Förresten ska jag sno en plastkasse, skrynkla ihop den, och dra den i lite potatissmuts.

"Den har jag tagit med mig hemifrån!"
Citera
2020-05-21, 19:17
Medlem
foool13s avatar
Vilka är de bästa ersättningspåsarna för att ha och slänga sopor i.. någon som har koll? den jag har nu är Coops och de är lite tunna och är lite för ömtåliga för oömt handhavande. https://www.coop.se/handla/varor/hem-hushall/rent-frascht/stadutrustning-tillbehor/avfallspase-turkos-7340011490272

Någon som har något bättre förslag..? plast tack, inte papp.
Citera
2020-05-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Regeringen (MP) föreslår en plastskatt på plastpåsar. Motivet är att så mycket av plastpåsarna hamnar i naturen.

Jag vet inte, men MP tycks likställa Sverige med Bangladesh, Indien och andra skitländer där det kablas ut "plastfloder". Själv har jag inte sett en ICA-kasse ligga och skräpa i den svenska naturen på mycket länge, möjligtvis undantaget efter festivaler men då städas det upp.

Är det rätt att beskatta plast, i detta fall med över 100 % mot var en kasse kostar? Löser det världens miljöproblem?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7246364

EU har beslutat om att medlemsländerna ska minska användningen av platspåsar. Det är därför ett måste att införa en skatt på det, eftersom vi måste leva upp till EU:s krav. Dessutom var det Liberalernas idé att införa skatten, inte MP:s (även om MP röstat ja till det).
Citera
2020-05-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Vilka är de bästa ersättningspåsarna för att ha och slänga sopor i.. någon som har koll? den jag har nu är Coops och de är lite tunna och är lite för ömtåliga för oömt handhavande. https://www.coop.se/handla/varor/hem-hushall/rent-frascht/stadutrustning-tillbehor/avfallspase-turkos-7340011490272

Någon som har något bättre förslag..? plast tack, inte papp.

Den du länkade till verkar bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in