Citat:
Ursprungligen postat av
Gothus
Oerhört intressant.
Då var det som jag misstänkte.
Svenska IB-agenter gick vidare till Israeliska MOSSAD efter att ha fått sparken av Olof Palme.
Den minimala inblick i Libanonkrigen härrör från 1978 och även om det var fyra (4) år till 1982 så är utvecklingen i stridsområde så dynamisk och volatil så det går inte att dra långtgående slutsatser.
Jag erbjöds 1978 att ta befälet över en skyttepluton i det "svenska" FN-skyttekompaniet och skulle absolut inte ha något emot att IB inhämtade underrättelser från PLO med en "Gunnar Ekberg". Inte heller att IB innhämtade underrättelser från IDF om deras förehavande. Båda sidor är "trigger happy" och skulle IB öka säkerheten för svensk trupp i FN-tjänst så är det väl bara att bocka och buga. Det är med risk för sitt liv som sådana underrättelser inhämtas.
Jag tackade nej till erbjudandet och fick anställning på AB Volvo där jag träffade Svante Winqvist.
Att dåvarande IB/SSI hade och nuvarande KSI har agenter ute i vida världen är väl klart, det är deras arbete.
En avpolletterad IB/SÄPO-agent är naturligtvis intressant för MOSSAD för det han har vetat och varit med om men liksom Svante Winqvist som blev avslöjad 1973 så vet aktiva agenter att de inte kan lita på dem. Det vore livsfarligt.