2020-05-21, 15:15
Medlem
Tror många har gjort en felbedömning när det kommer till mördarens löpstil från mordplatsen. Vad jag vet har den av många beskrivits som lunkande, som en alkis som lufsar iväg aka CP.

Titta på de som springer 100 meter i jämförelse med 3000 meter. En stor skillnad. Men betyder det att de som springer 3000 meter har svept en kvarting innan loppet. Nej de springer så för att man vill kunna hålla ett högt tempo i 3000 meter. Det ville också mördaren göra fram till den troliga flyktbilen som väntade.
Citera
2020-05-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Oerhört intressant.
Då var det som jag misstänkte.
Svenska IB-agenter gick vidare till Israeliska MOSSAD efter att ha fått sparken av Olof Palme.

Den minimala inblick i Libanonkrigen härrör från 1978 och även om det var fyra (4) år till 1982 så är utvecklingen i stridsområde så dynamisk och volatil så det går inte att dra långtgående slutsatser.

Jag erbjöds 1978 att ta befälet över en skyttepluton i det "svenska" FN-skyttekompaniet och skulle absolut inte ha något emot att IB inhämtade underrättelser från PLO med en "Gunnar Ekberg". Inte heller att IB innhämtade underrättelser från IDF om deras förehavande. Båda sidor är "trigger happy" och skulle IB öka säkerheten för svensk trupp i FN-tjänst så är det väl bara att bocka och buga. Det är med risk för sitt liv som sådana underrättelser inhämtas.

Jag tackade nej till erbjudandet och fick anställning på AB Volvo där jag träffade Svante Winqvist.

Att dåvarande IB/SSI hade och nuvarande KSI har agenter ute i vida världen är väl klart, det är deras arbete.

En avpolletterad IB/SÄPO-agent är naturligtvis intressant för MOSSAD för det han har vetat och varit med om men liksom Svante Winqvist som blev avslöjad 1973 så vet aktiva agenter att de inte kan lita på dem. Det vore livsfarligt.
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-21 kl. 15:28.
Citera
2020-05-21, 15:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Kan inte den där förbannade presskonferensen hållas snart så att vi får reda på hur åklagarens lösning ser ut? Det är en dryg månad kvar av det första halvåret 2020 nu liksom och den här tråden skulle må bra av något nytt att diskutera.
Presskonferensen hållas efter åklagarens beslut i åtalsfrågan. Vad som skett på brottsplatsen kommer ingå i beslutet.
Citera
2020-05-21, 15:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Full som ett vårdike dessutom.
LGWP är lika delaktig som HH När det gäller att odla bilden av riksfyllot. Vad får man allt ifrån? Varför kollar man inte upp fakta innan man ger sig ut på banan?
JÅS dementerar i TR allt snack om att AB skulle ha varit berusad, och själv säger han att ”man var glad, hade trevligt”. Ett mindre antal öl, och kanske en whisky till kaffet, men ingenting efter kl 18.
Förstår inte varför denna uppenbart felaktiga bild odlas.

Säger inte hans fru att han var påtagligt berusad när han kom hem? Jag har då aldrig varit på AW och sett enn kollega dricka flera öl och en whiskey innan klockan 18, men inget mellan 18 och 23.
Citera
2020-05-21, 15:40
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Presskonferensen hållas efter åklagarens beslut i åtalsfrågan. Vad som skett på brottsplatsen kommer ingå i beslutet.

Åklagarens beslut är redan fattat.
Citera
2020-05-21, 15:55
Medlem
Citat:
Åklagarens beslut är redan fattat.

Inte formellt, då det faller under offentlighetslagstiftning, då hade vi kunnat läsa om det i Expressen.
Har Krister sagt det till dig eller bara killgissar du.
Citera
2020-05-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säger inte hans fru att han var påtagligt berusad när han kom hem? Jag har då aldrig varit på AW och sett enn kollega dricka flera öl och en whiskey innan klockan 18, men inget mellan 18 och 23.
Kanske så enkelt som att du inte sett allt? Han kan ju ha känt att det blev för mycket och gick över till svagdricka?
Hursomhelst säger han ju detta, och varför skulle han ljuga?
JÅS dementerar ju. Osammanhängande och svårt påverkad av chocken är mitt tips.
Citera
2020-05-21, 16:01
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Inte formellt, då det faller under offentlighetslagstiftning, då hade vi kunnat läsa om det i Expressen.
Har Krister sagt det till dig eller bara killgissar du.

Beslutet har fattats informellt och det sa Krister Petersson redan i intervjun med Veckans Brott.
Citera
2020-05-21, 16:16
Medlem
Citat:
Beslutet har fattats informellt och det sa Krister Petersson redan i intervjun med Veckans Brott.

Det tror jag inte då det vore ett fel som Krister inte gör. Att han sagt något som skulle kunna tolkas så är mer troligt.

Eller det kanske är ett förseglat åtal du menade? Jag vet faktiskt inte om det är tillåtet enligt svensk lagstiftning.
Citera
2020-05-21, 16:20
Medlem
Citat:

Och vad skulle ett "informellt fattat beslut" vara för nån rättsfigur för en åklagare eller nån annan myndighetsperson? Hittepåord kallas sånt.
Citera
2020-05-21, 16:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kanske så enkelt som att du inte sett allt? Han kan ju ha känt att det blev för mycket och gick över till svagdricka?
Hursomhelst säger han ju detta, och varför skulle han ljuga?
JÅS dementerar ju. Osammanhängande och svårt påverkad av chocken är mitt tips.
3 öl, 3 snapsar, 1 whiskey på en timme. Vi snackar alltså mer än kvarting starksprit på en timme. Det blir man rätt berusad av. Det är också fascinerande snabbdrucket.
Citera
2020-05-21, 16:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ni får väl lyssna på vad han har sagt helt enkelt.

Du har helt rätt. Han sa i Veckans brott i februari att han redan vet om han ska lägga ner förundersökningen eller åtala. Det betyder helt klart att han fattat sitt beslut. Om än inte officiellt beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in