2020-05-20, 18:24
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Stollar påverkar kursen i lika hög grad som icke-stollar. Apropå det, var tusan är Svenne?
Om man kommer fram till att "stollar styr börskurserna" så måste man lämna alla faktabaserade kriterier man har för köp/sälj, vilket är synd. Dessutom måste man lämna alla historiska fakta därhän, jag tror inte börsen styrts av stollar annat än enstaka gånger som IT-bubblan och bank-bubblan.

Å andra sidan, om man är tvärsäker på stollarna så kan man sannolikt tänka sig fram till vad som styr dem. Jag tycker det finns en hel del ledtrådar i t.ex Evolution Gaming i Sverige, Tesla i USA osv. Eftersom en stolle kan lägga hur mycket pengar som helst bara han är nöjd så skulle man kunna hitta sådana trender. Jag är dock lite för rädd för att prova, jag föredrar trygga investeringar som kan backas upp av starka företag och produkter.

30.000 inläggs-svenne blev avstängd för jidder.
Citera
2020-05-20, 20:58
Medlem
Alla som tjänat stora pengar har gemensamt att de alltid har en långsiktig optimistisk syn på börsen. Så in med pengarna nu och sluta oroa er. Även om man kommer in lite fel så kommer börsen ikapp inom något år (t ex 4 år tog det om man hade maximal otur och råkade gå all in just innan finanskraschen).

Denna gång är annorlunda får man höra. Det är nu den långa björnmarknaden kommer. Allt har varit riggat. Världen står vid ett systemskifte. Undergången är självklar. Dessa personer kommer aldrig bli rika för de saknar det grundläggande för att lyckas. Att våga ta risk och en optimistisk framtidssyn.
Citera
2020-05-20, 21:31
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om man kommer fram till att "stollar styr börskurserna" så måste man lämna alla faktabaserade kriterier man har för köp/sälj, vilket är synd. Dessutom måste man lämna alla historiska fakta därhän, jag tror inte börsen styrts av stollar annat än enstaka gånger som IT-bubblan och bank-bubblan.

Å andra sidan, om man är tvärsäker på stollarna så kan man sannolikt tänka sig fram till vad som styr dem. Jag tycker det finns en hel del ledtrådar i t.ex Evolution Gaming i Sverige, Tesla i USA osv. Eftersom en stolle kan lägga hur mycket pengar som helst bara han är nöjd så skulle man kunna hitta sådana trender. Jag är dock lite för rädd för att prova, jag föredrar trygga investeringar som kan backas upp av starka företag och produkter.

30.000 inläggs-svenne blev avstängd för jidder.
FYI köpte jag 100 Nike a $ 92:92 nyss. Måste ju värna min trovärdighet och förtälja alla mina affärer.. 😊
Citera
2020-05-20, 22:07
Medlem
Tror ni att kronan kommer stärkas mot dollarn i närtid och vilken ungefärlig ratio tror ni isåfall den naturligt kommer vara kring? 7-8 kr brukar den ju för det mesta vara. Drar mig lite för att köpa amerikanskt för tillfället då kr endast är en tiondel av dollarn (eller för tillfället har den stärkts något då man får en dollar för ca 9.5 kr).
Citera
2020-05-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.
Min horisont är lång men köpläget är ju nu. Således blir svaret på din fråga, handla NU. 20/5-2020.
Nu börjar ju alla samla sina diligenser i ring för att stå emot det kommande indianöverfallet.
Citera
2020-05-20, 22:26
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Tror ni att kronan kommer stärkas mot dollarn i närtid och vilken ungefärlig ratio tror ni isåfall den naturligt kommer vara kring? 7-8 kr brukar den ju för det mesta vara. Drar mig lite för att köpa amerikanskt för tillfället då kr endast är en tiondel av dollarn (eller för tillfället har den stärkts något då man får en dollar för ca 9.5 kr).

Hopplöst att sia om. Men om "the trend is your friend" är det mer troligt att dollarn går mot 9 än mot 10.
Citera
2020-05-20, 23:21
Medlem
Citat:

Välj en aktie med utdelning bara. Gött med 10kr.
Citera
2020-05-20, 23:39
Medlem
Citat:

Personligen tror jag inte det
Föredrar starkt amerikanska o kanadensiska aktier men köper lite svenskt då o då
Har varit en del utomlands och då får man kvitto på den svaga svenska valutan när man växlar
Man börjar ju undra
Ser ingen självklar anledning till varför den skulle stärkas i närtid eller längre fram
Men kanske missat nåt
Kolla bara kursen mot danska ,
Jobba i Köpenhamn , bo i Malmö . Jotack då rullar degen in
Citera
2020-05-21, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Ser ingen självklar anledning till varför den skulle stärkas i närtid eller längre fram
Nej det är naturligtvis ingen självklarhet varför jag faktiskt sneglar på vissa aktier från väst trots allt. Jag har ifs redan några (NVIDIA, Microsoft, Activision, Berkshire för att nämna några men finns ju andra intressanta).
Citera
2020-05-21, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ni som skriker köp Swedbank, som jag skrivit tidigare i tråden så har inte böterna från US kommit än och kan inte vara inprisade i kursen för de har inte samma lagar och regler kring beloppen. Kan bli en förjävligt smäll.
Sen f.ö. titta på 2008 och påstå att Swed är köp...
Hela banksektorn och vidare fastighetssektorn med hög belåning ligger jäävligt risigt till framåt hösten som senast.

Tror Swedbank är ganska så rökt, väntar själv på runt 70 ish på Swedbank, håller inte det lär det bli ganska så blodigt. Nästa stop lär bli 24 kr/styck.
https://imgur.com/a/lRD3k93
Citera
2020-05-21, 07:10
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VZY
Tror Swedbank är ganska så rökt, väntar själv på runt 70 ish på Swedbank, håller inte det lär det bli ganska så blodigt. Nästa stop lär bli 24 kr/styck.
https://imgur.com/a/lRD3k93

Vid en ev. krash kommer Swedbank att ta en stor smäll, de har störst exponering mot privatpersoner, vilka är kraftigt belånade (högst i världen). Men boten från USA är jag inte speciellt oroad över, i långa loppet. Någon miljard hit eller dit, de har redan vad jag förstått börjat lägga under pengar för det likt Danske bank och alla andra som fått smällar.
Citera
2020-05-21, 09:33
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Oj! Den har varit en raket under krisen. Ner 7% idag dock. När klev du på?
150 och 5k in. Sålde nyss för 276 lol. Visste att folk skulle få panik. Ska köpa igen snart när det balanserar sig. Fyfan vilken tur jag drog undan fyfan. Svettas som fan, men helvete hatar jag när folk paniksäljer, så jävla drygt. Måste man alltid vara på kanten och uppdatera, varit vaken hela jävla natten för att hålla koll på hong kong marknaden

Folk är så jävla hysteriska och jag älskar det
Senast redigerad av bergsdal 2020-05-21 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in