Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Nej, vaccin är svårt. Finns det för SARS som är ett snarlikt virus?
I värsta fall krävs flockimmunitet och det är ett skräckscenario, för då får vi leva med detta möget länge. Det kommer att påverka vårt beteende fundamentalt på gott och ont, men det blir kärvt för vissa branscher absolut.
Varför är flock-immunitet ett skräckscenario? Det är ju den absolut snabbaste lösningen med minst ekonomiska konsekvenser. För de länder som avstått från lock-down, eller misslyckats med sin lock-down, alltså.
Finns inget som får mig att ändra min tidigare prognos att storstäderna i Sverige, alltså Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Lund, etc, uppnår tillräcklig immunitet innan sommaren och att nästa våg till hösten då blir betydligt mer hanterbar. Detsamma verkar gälla Storbrittanien och större delen av USA.
Vad det verkar så har ju de flesta länder rapporterat att de passerat toppen redan. Storbrittanien passerade ju troligtvis toppen redan innan deras lock-down enligt Daily Mail.
När det gäller delar av Europa är det givetvis mer tveksamt. En framgångsrik lock-down gör ju att landet står inför precis samma dilema igen till hösten. Förutsatt att Coronan tar sommarlov. Det är ju ännu osäkert vad jag förstår.
Danmark skall ju ha mindre än 5% smittade efter en framgångsrik karantän. Tycker mig dock se vissa hoppfulla signaler därifrån:
https://www.expressen.se/kvallsposten/larmet-fran-danmark-samlas-i-tusental/ De skall nog också lyckas komma upp i en rimlig nivå innan sommaren
Alltså virusproblemen är över snart. Sedan handlar det om ekonomin och ändrade beteenden. Det bör ju åtminstone mest komma positiva nyheter efter att kvartalsrapporterna förstört stämmningen.
Tänker i vilket fall hålla fast vid strategin och köpa så mycket jag kan. Securitas och Peab känns säkra. Deras tjänster kommer att efterfrågas. Scandic är en chansning men jag tror att den går hem. De är tillbaka på banan igen innan året är slut.
Köpläge nu. Till hösten kommer återhämtningen ta fart och då missar man botten :P
Oljan är politik så där vet man aldrig vad som händer.
Flygresor är kört i sommar. Paketresor och Kryssningar likaså. Där kan man vänta med att köpa tills det börjar bli dags att boka nästa års resor. Lär vara nattsvart tills dess.