Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Sista meningen är ju totalt fel. Nu har jag förvisso inte tagit droger själv, men är rätt så inläst på både droganvändning och hjärnans kemi.
Nu råkar det ju vara så att droganvändning och dess effekter är ett av mina största intressen sedan drygt 20 år tillbaka och bara det faktum att jag har praktisk erfarenhet av det hela gör att min kunskap väger tyngre än din.
Citat:
Det är inte en ansträngning att bli beroende, ja förutom att skaffa drogen då. Men har man en gång tagit heroin och är en person som har genetiska faktorer som ökar risken för beroende så är vägen inte lång överhuvudtaget.
Nopes, det stämmer inte. Missbruk och beroende är nästan alltid ett symptom inte en orsak.
Citat:
Dessutom så finns det korrelation mellan psykisk ohälsa och droganvändning. Precis som det gör Mede grav ADHD och fängelsekunder. Det är inte en slump och det är en fråga om en medfödd känslighet i hjärnan.
Bruk, missbruk och beroende är olika saker och det borde du som är så påläst vara väl medveten om. Ska man vara lite krass så är "beroende" dessutom två saker, dependency och addiction. Vilket du också borde veta.
Citat:
Det finns en handfull psykiatriska diagnoser som är fasansfulla för de drabbade att leva med, och det är därtill en sårbarhetsfaktor för dessa människor att bli beroende, antingen det gäller att dopaminet skjuter i höjden el om det rör sig om annan typ av lugnande effekt.
Absolut, men det finns väldigt många som har dessa bekymmer som inte blir heroinberoende horor.
Citat:
Jag ser en del uttala sig om droger och "alla har ett val" i samband med det.
Jo så kan man se det, men man kan också se det som att en av personerna börjar nere på marken, och den andra i mitten av berget inför en bergsklättring. Det säger sig självt vem som går vinnande ur det där.
Det går alldeles utmärkt att använda droger utan att bli beroende. Knark är fantastiskt roligt, men om man har andra saker på gång i livet så finns det inget incitament till att använda droger som ett substitut för något.
Citat:
Det är både okunnigt och arrogant att göra sådana uttalanden om människor som är i drogberoende, framförallt när det gäller tunga droger som heroin.
Som sagt, över 20 års praktisk erfarenhet och så att säga akademisk kunskap i ämnet gör att jag kan uttala mig om det hela. Under dessa 20 åren hade jag även tid med ett missbruk som jag tog mig ur. Och trots vad än NA och liknande säger så går det utmärkt att fortsätta använda en drog som man har missbrukat, så länge man har löst anledningen till varför man började missbruka.