2020-05-20, 20:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vare sig psykisk ohälsa eller drogberoende är något som gör att man automagisk börjar sälja sex så att nämna det som ett slags tvång är ju bara pinsamt.

Det är klart att det inte är ett tvång i den bemärkelsen men det är fortfarande extremt ohederligt och vidrigt att utnyttja en person som är beroende av tunga droger.
Varför man försvarar detta för en sekund är obegripligt.
Citera
2020-05-20, 20:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du vill bara straffa männen som köper?

Nej, jag menar då att det är varken problem att de säljer eller att män köper av just dessa kvinnor.
Citera
2020-05-20, 22:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är klart att det inte är ett tvång i den bemärkelsen men det är fortfarande extremt ohederligt och vidrigt att utnyttja en person som är beroende av tunga droger.
Varför man försvarar detta för en sekund är obegripligt.
Å andra sidan så är det ganska ont om brudar som faktiskt jobbar mer seriöst med att hora som har drogberoenden, det minskar liksom ens marknadsvärde. Sen är det återigen i 99 fall av 100 ett helt frivilligt val. Jag vet inte var du bor men här i Stockholm så går många missbrukare och tigger i tunnelbanan till exempel. Det här är än så länge Sverige och här kan man gå till soc om man nu inte får ett vanligt jobb.

Att bli drogberoende är nästan alltid ett val det också eftersom det tar tid och ansträngning att bli beroende.
Citera
2020-05-20, 22:58
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Å andra sidan så är det ganska ont om brudar som faktiskt jobbar mer seriöst med att hora som har drogberoenden, det minskar liksom ens marknadsvärde. Sen är det återigen i 99 fall av 100 ett helt frivilligt val. Jag vet inte var du bor men här i Stockholm så går många missbrukare och tigger i tunnelbanan till exempel. Det här är än så länge Sverige och här kan man gå till soc om man nu inte får ett vanligt jobb.

Att bli drogberoende är nästan alltid ett val det också eftersom det tar tid och ansträngning att bli beroende.
Sista meningen är ju totalt fel. Nu har jag förvisso inte tagit droger själv, men är rätt så inläst på både droganvändning och hjärnans kemi.
Det är inte en ansträngning att bli beroende, ja förutom att skaffa drogen då. Men har man en gång tagit heroin och är en person som har genetiska faktorer som ökar risken för beroende så är vägen inte lång överhuvudtaget.

Dessutom så finns det korrelation mellan psykisk ohälsa och droganvändning. Precis som det gör Mede grav ADHD och fängelsekunder. Det är inte en slump och det är en fråga om en medfödd känslighet i hjärnan.

Det finns en handfull psykiatriska diagnoser som är fasansfulla för de drabbade att leva med, och det är därtill en sårbarhetsfaktor för dessa människor att bli beroende, antingen det gäller att dopaminet skjuter i höjden el om det rör sig om annan typ av lugnande effekt.

Jag ser en del uttala sig om droger och "alla har ett val" i samband med det.
Jo så kan man se det, men man kan också se det som att en av personerna börjar nere på marken, och den andra i mitten av berget inför en bergsklättring. Det säger sig självt vem som går vinnande ur det där.

Det är både okunnigt och arrogant att göra sådana uttalanden om människor som är i drogberoende, framförallt när det gäller tunga droger som heroin.
Citera
2020-05-20, 23:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Sista meningen är ju totalt fel. Nu har jag förvisso inte tagit droger själv, men är rätt så inläst på både droganvändning och hjärnans kemi.
Nu råkar det ju vara så att droganvändning och dess effekter är ett av mina största intressen sedan drygt 20 år tillbaka och bara det faktum att jag har praktisk erfarenhet av det hela gör att min kunskap väger tyngre än din.

Citat:
Det är inte en ansträngning att bli beroende, ja förutom att skaffa drogen då. Men har man en gång tagit heroin och är en person som har genetiska faktorer som ökar risken för beroende så är vägen inte lång överhuvudtaget.
Nopes, det stämmer inte. Missbruk och beroende är nästan alltid ett symptom inte en orsak.

Citat:
Dessutom så finns det korrelation mellan psykisk ohälsa och droganvändning. Precis som det gör Mede grav ADHD och fängelsekunder. Det är inte en slump och det är en fråga om en medfödd känslighet i hjärnan.
Bruk, missbruk och beroende är olika saker och det borde du som är så påläst vara väl medveten om. Ska man vara lite krass så är "beroende" dessutom två saker, dependency och addiction. Vilket du också borde veta.

Citat:
Det finns en handfull psykiatriska diagnoser som är fasansfulla för de drabbade att leva med, och det är därtill en sårbarhetsfaktor för dessa människor att bli beroende, antingen det gäller att dopaminet skjuter i höjden el om det rör sig om annan typ av lugnande effekt.
Absolut, men det finns väldigt många som har dessa bekymmer som inte blir heroinberoende horor.

Citat:
Jag ser en del uttala sig om droger och "alla har ett val" i samband med det.
Jo så kan man se det, men man kan också se det som att en av personerna börjar nere på marken, och den andra i mitten av berget inför en bergsklättring. Det säger sig självt vem som går vinnande ur det där.
Det går alldeles utmärkt att använda droger utan att bli beroende. Knark är fantastiskt roligt, men om man har andra saker på gång i livet så finns det inget incitament till att använda droger som ett substitut för något.

Citat:
Det är både okunnigt och arrogant att göra sådana uttalanden om människor som är i drogberoende, framförallt när det gäller tunga droger som heroin.
Som sagt, över 20 års praktisk erfarenhet och så att säga akademisk kunskap i ämnet gör att jag kan uttala mig om det hela. Under dessa 20 åren hade jag även tid med ett missbruk som jag tog mig ur. Och trots vad än NA och liknande säger så går det utmärkt att fortsätta använda en drog som man har missbrukat, så länge man har löst anledningen till varför man började missbruka.
Citera
2020-05-20, 23:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nu råkar det ju vara så att droganvändning och dess effekter är ett av mina största intressen sedan drygt 20 år tillbaka och bara det faktum att jag har praktisk erfarenhet av det hela gör att min kunskap väger tyngre än din.

Nopes, det stämmer inte. Missbruk och beroende är nästan alltid ett symptom inte en orsak.

Bruk, missbruk och beroende är olika saker och det borde du som är så påläst vara väl medveten om. Ska man vara lite krass så är "beroende" dessutom två saker, dependency och addiction. Vilket du också borde veta.

Absolut, men det finns väldigt många som har dessa bekymmer som inte blir heroinberoende horor.

Det går alldeles utmärkt att använda droger utan att bli beroende. Knark är fantastiskt roligt, men om man har andra saker på gång i livet så finns det inget incitament till att använda droger som ett substitut för något.

Som sagt, över 20 års praktisk erfarenhet och så att säga akademisk kunskap i ämnet gör att jag kan uttala mig om det hela. Under dessa 20 åren hade jag även tid med ett missbruk som jag tog mig ur. Och trots vad än NA och liknande säger så går det utmärkt att fortsätta använda en drog som man har missbrukat, så länge man har löst anledningen till varför man började missbruka.

Du får ursäkta, men bara för att du har erfarenhet så betyder det inte att du kan generalisera din upplevelse på alla andra människor. DU kanske är en person som kan ha lite roligt med droger utan att fastna, det betyder inte att det gäller samtliga.
Att säga att man kan fortsätta att använda heroin om du tidigare varit beroende är fullständigt fel i de allra flesta fall.

Givetvis är det så att omgivningen spelar roll för vem som fastnar och inte, men det är så att en del människor har en genetisk sårbarhet för beroenden, särskilt de människor med psykiatriska diagnoser eftersom det nu är så att dessa beror på olika obalanser/ funktioner i hjärnans signalsubstans-system.
Att man då anser det rimligt att vara lagligt att utnyttja en person i beroende för egen njutnings skull, ja vad ska man säga om det? Du fattar nog själv.

Och jo jag är väl medveten om skillnaden mellan socialt bruk, skadligt bruk, missbruk och beroende, men jag ansåg inte riktigt att det var relevant att reda ut detaljerna kring det i denna tråd.

Budskapet jag vill ha fram är att det inte är ett vettigt samhälle som förespråkar utnyttjning av redan utsatta människor.
Citera
2020-05-20, 23:32
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nu tänker jag vara den vuxna i rummet och lägga ner denna diskussion.
...
Citat:
Så, då fick du skrivit av dig så att alla kan se din upplevelse av samtalet. Det kändes väl skönt?
Godkväll.
Så vuxen var du.
Citera
2020-05-20, 23:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag har provat diverse och har vänner som provar så mycket mer.

Jag har aldrig hört talas om någon som från en dag till en annan börjar med heroin.

Vägen dit är faktiskt ganska lång.

Men du har kanske bättre data, du brukar ha bra argument. /s
Citera
2020-05-20, 23:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag har provat diverse och har vänner som provar så mycket mer.

Jag har aldrig hört talas om någon som från en dag till en annan börjar med heroin.

Vägen dit är faktiskt ganska lång.

Men du har kanske bättre data, du brukar ha bra argument. /s

Vad vi alla kan vara överens om är att det förmodligen inte finns någon som väljer att den vill bli beroende, oavsett hur lång eller kort vägen dit är. Det varierar mest troligt från människa till människa dessutom.
Den som blir beroende har andra bekymmer, sociala eller medfödda, som orsakat att denne har en högre benägenhet att antingen börja med droger eller att bli beroende, eller båda delarna.
Det finns ju en del människor som kan ta partydroger då och då, inga bekymmer för dem. Lika väl som det finns människor som dricker alkohol ofta och inte blir beroende.

Den springande punkten här är det jag redan skrivit flera gånger, att det gäller en person i utsatt position, och varför man ska legalisera utnyttjning av dessa ser jag inte någon anledning till. Oavsett om det gäller fattigdom, beroende eller psykisk ohälsa eller alltihop på samma gång.
Citera
2020-05-21, 00:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Vi?

Jag föreslår att du talar för din själv din jävla gräsrotskommunist.
Jag föreslår också att du slutar bete dig som en allmän åklagare, för du har ingen som helst juridiktion här.

Har du hört talas om RFSL? De är emot lagen och alla de här som stöder RFSL när det är Pride och som nu kritiserar sexköp kan omöjligt tycka att dessa båda och varandras motsatser är rätt samtidigt.

Det allra vanligaste sättet att se om någon mår dåligt eller är utsatt för brott är precis motsatsen till hur ni ideologiska aktivister beter er. EN fullständigt upp och nervänd fantasi för hur man ska urskilja offer för trafficking och människohandel, som faktiskt råkar vara samma sak, din korkade sopprot.

Jag förstår att du undrar, men du tänkte inte så långt att det kan bero på att din hjärna försöker säga dig nånting? Något du minns från fjärran, dvs verkligheten.

Man frågar offret.
Nu ska du fråga dig hur du kom så jävla långt från ämnet att du inte tänkte på det.
Alla du hör predika om detta har samtliga glömt bort det sk offret. I stället pratar ni om allt möjligt och vem som behöver pengarna ovanför hennes huvud fullständigt, precis som att hon inte ens existerade.
Ni har kapat frågan FRÅN henne, som i så fall är den enda person som är det egentliga offret för något, och gjort er själva till offer utan att fråga henne.

Och nu ska ni ha betalt.
Icahandlare hjälper till att "inte sälja glassen" från Paolo och Swisha Talita pengarna i stället, men har du läst på vilka Talita är?

Nej, jag tänkte väl att du inte gjort det. Duktig idiot.

Oj, du har verkligen problem med dig själv men varför svarade inte du på min fråga?

Det räcker inte med att säga att "man frågar offret" för det är nog extremt få prostituerade som berättar för torskar att dom har hallickar i ryggen? Chansen att det kan sluta med repressalier för kvinnans del om hon snackar för mycket är överhängande, dvs det finns en hotbild om hon avslöjar de rätta omständigheterna kring bordellverksamheten som nästan jämt är fråga om en illegal lägenhetsbordell eller massagesalong med sexuella extratjänster på menyn. Du borde kanske sluta använda det lilla huvudet när du knackar ner nästa inlägg.

Men ok, nu ska du få en ny chans. Hur går det till när ni sexköpsfanatiker skiljer ut offer för trafficking och människohandel från de kvinnor som säljer sex helt frivilligt utan någon kontroll av hallickar, bordellmammor och kriminella nätverk?
Citera
2020-05-21, 00:33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Du får ursäkta, men bara för att du har erfarenhet så betyder det inte att du kan generalisera din upplevelse på alla andra människor. DU kanske är en person som kan ha lite roligt med droger utan att fastna, det betyder inte att det gäller samtliga.
Att säga att man kan fortsätta att använda heroin om du tidigare varit beroende är fullständigt fel i de allra flesta fall.
Det har jag inte sagt heller och jag brukar ofta säga att droger inte är till för alla. Just heroin är ju något av en extremitet. Det är nämligen ingen som börjar sin drogkarriär med att sila heroin, faktum är att de flesta kommer aldrig så långt eftersom det krävs ett särskilt dåligt mående för att ta det steget.

Citat:
Givetvis är det så att omgivningen spelar roll för vem som fastnar och inte, men det är så att en del människor har en genetisk sårbarhet för beroenden, särskilt de människor med psykiatriska diagnoser eftersom det nu är så att dessa beror på olika obalanser/ funktioner i hjärnans signalsubstans-system.
Att man då anser det rimligt att vara lagligt att utnyttja en person i beroende för egen njutnings skull, ja vad ska man säga om det? Du fattar nog själv.
Nej, det är inte omgivningen som gör att man fastnar. Det är tid, att något fattas en och ansträngning som gör att man fastnar. Den vanligaste obalansen är ju helt klart ADHD och varianter på detta och amfetamin i medicinska doser är så billigt att man inte behöver hora ut sig för att kunna betala för det. Det är heller inte så att man blir någon slags viljelös slav av det. Det du föreslår är ju att omyndigförklara alla som inte är neurotypiska. Det luktar rashygien och brukar anses som något ganska ofint.

Citat:
Och jo jag är väl medveten om skillnaden mellan socialt bruk, skadligt bruk, missbruk och beroende, men jag ansåg inte riktigt att det var relevant att reda ut detaljerna kring det i denna tråd.
Det är relevant eftersom det är en förhållandevis låg procent av horor som har ett problematiskt drogbruk.

Citat:
Budskapet jag vill ha fram är att det inte är ett vettigt samhälle som förespråkar utnyttjning av redan utsatta människor.
Fast det gör ju samhället redan, eftersom det är lagligt att sälja sex och många av dom som köper är utsatta för bristen på kvinnlig fägring i sina liv. Att det finns många män som mår psykiskt dåligt av att inte kunna få en kvinna behöver du ju bara titta här på forumet för konstatera.
Citera
2020-05-21, 00:55
Medlem
De föreställer sig att kvinnan är neddrogad, fastkedjad i golvet med en revolver riktad mot huvudet. Det är enda sättet en rationell person kan få det att handla om tvång och ofrivillighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in