Citat:
Ursprungligen postat av
pewpew
Hot ja. Utfattig och svältande ja. Trafficking offer ja. Håller med.
Drogberoende? Nej.
Någonstans måste en människa med rösträtt i samhället ta sitt eget ansvar. En svensk person i Sverige idag som inte är tvingad har valmöjligheter.
Man kanske inte gillar att ligga för pengar, men man gör hellre det än går på soc/städar osv. Det innebär fortfarande valfrihet. Troligtvis handlar det om att man vill ha mer pengar än man har möjlighet att tjäna på andra sätt, eller som du nämner, ett missbruk. Men det finns hjälp att få, det finns jobb att få, eller soc. Man nöjer sig bara inte riktigt med det/vill inte ge upp missbruket tillräckligt mycket och därför väljer man att ligga för pengar. Då ligger ansvaret hos dig själv.
Ansvaret ligger hos dig som individ. Inte på den som köper din tjänst. Sen kan man tycka det är moraliskt förkastligt/empatilöst att köpa en hora men det har ingenting med kärnfrågan att göra.
Självskadebeteende, psykisk ohälsa kan få många människor att göra saker man ångrar, inte bara sära på benen för pengar utan det finns hundratals andra handlingar man kan begå och få ångra. Naturligtvis ska dessa människor erbjudas hjälp av samhället, men att förbjuda prostution kommer inte göra att vi har mindre trasiga själar i samhället.
Fast jag anser att moral, eller kanske värderingar är ett bättre ord, har med saken att göra. Vi stiftar en massa lagar utifrån moral. Det beror väl lite på vilket samhälle man vill ha antar jag.
Jag håller med om att man som individ måste ta ansvar, om man är tillräknelig. Men en person som är heroinberoende kan inte bara sluta, det går liksom inte att säga det. Det har att göra med hur hjärnan skadas av missbruk. Att utnyttja en människa i hjälplöst tillstånd är det absolut vettigt att stifta lagar mot.
Sen är förbud problematiskt ja, generellt. Men det betyder inte att det rättfärdigar att släppa marknaden lös som jag ser det.