Citat:
Ursprungligen postat av
ImNegan
55% är väl ett medelvärde? Tror inte det är någon som säger att exakt alla kommer tvingas tvångssälja. Det finns personer som har hög belåning och det finns personer som äger sin bostad och inte har någon belåning alls. Om dom med hög belåning t ex blir av jobbet kan dom få problem. Det räcker med att några % tvingas till försäljning i kombination med en marknad som svalnat pga låg konjunktur så kan bostadspriser börja gå nedåt på grund av ett överutbud på marknaden. Efter det är medelbelåningen inte 55% längre eftersom priser går ned men lånen är på samma nivå, alltså går belåningsgraden upp vilket leder till ännu större prisfall. Jag säger inte att detta kommer hända jag bara förklarar att även om bara en liten del av befolkningen har en väldigt hög belåningsgrad kan det leda till stora prisfall på marknaden.
Ja det är troligen ett medelvärde. Kan ha varit median också. Kommer inte riktigt ihåg.
Nej, varför skulle alla sälja. Verkar ju lite tokig iom att alla då måste köpa.
Men om vi ska få ett rejält prisfall kan ju inte folk sitta obekymrade.
Att några få får problem sker hela tiden. Så det är inte något fungerande argument.
Deras försäljning möts ju bara att alla som tänker köpa, och delvis av de som vill byta upp sig.
Jag såg för några dagar sedan data för April för ett område i Stockholm. Småhus då. Fler sålda hus än för ett år sedan. Fler budgivare per försäljning. Färre prissänkta objekt. Färre återpublicerade annonser. Prisökning under budgivning hade dock minskat med 0.1%
Ser ju inte ut som någon kris precis.