2020-05-20, 14:41
Medlem
Vet att det här inte är en macroekonomisk analys av bostadsmarknaden men kände att de kan vara relevant för den här tråden för de microekonomiska perspektivet då jag är din average köpare idag för små lägenheter i Stockholms innerstad.

Är just nu i sistsen där jag letar efter att köpa min första lägenhet i Stockholm, har suttit och kollat på budgivningar i över ett år men har nästan känts lönlöst att försöka då intresset för lägenheterna har varit skyhöga. Är i mina "early 20's", studerar och har turen att ha relativt välbärgade föräldrar som delvis vill att jag ska flytta hemifrån och samtidigt sitter på en del kapital. Tanken är att de köper en lägenhet i Stockholm som jag kan bo i som också kan bli en investering om 7-8 år. Dock har hela de ansvaret lagts över på mig där de i princip sagt att "hitta en lägenhet för ett vettigt pris så vi kan sälja den och åtminstone får tillbaka pengarna. Skulle vi tjäna något på den så kan vi kanske dela på de" vilket ökar på min motivation att försöka göra en vettig affär.

De jag primärt letar efter är halvslitna ettor runt 35-40 kvadrat helst med balkong i Stockholms innerstad(annat än östermalm) som man kan göra om till små fräscha tvåor. Priserna på marknaden börjar se väldigt attraktiva ut, samtidigt som man hör att de kommer att fortsätta rasa. Jag bor just nu hemma och lider inte av de, samtidigt som de av diverse skäl finns ett sug att få bo själv. De ligger attraktiva lägenheter ute nu som uppfyller mina krav för vad jag anser vara bra priser. Men min fundering ligger primärt i om man ska slå till nu, eller riskerar man att fånga en fallande kniv och priserna kraschar 20% till? Jag kan vänta tills sommarn eller hösten också även fast de vore trevligt att bo själv över sommarn. Ni andra som går i köptankar just nu hur resonerar ni?
Senast redigerad av XxNestxX 2020-05-20 kl. 15:02. Anledning: grammatik
2020-05-20, 15:27
Medlem
Mina föräldrar håller på att gå i pension nu och jag tyckte det skulle vara roligt att räkna lite angående deras inkomster etc.

Jag kom fram till att de har tjänat mer på att bo i sitt hus (i nominella kronor) än vad de har tjänat netto under hela deras arbetsliv . Dvs att om de säljer sitt hus nu så får de loss mer pengar än om de hade sparat bådas hela nettoinkomster i madrassen under hela deras 40+ arbetsliv.

Rimligt? Självklart inte. Detta är konsekvensen av ett sjukt monetärt system som jag hoppas faller nu (om inte så kommer det bli ännu värre i framtiden). Kortsiktigt tror jag/hoppas jag att vi återgår till nån form av myntfot etc alternativt går över till kryptovalutor.
2020-05-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var i all världen har du fått 85-90% ifrån???

55% kommer från finansinspektionen.
55% är ändå högt.

55% är väl ett medelvärde? Tror inte det är någon som säger att exakt alla kommer tvingas tvångssälja. Det finns personer som har hög belåning och det finns personer som äger sin bostad och inte har någon belåning alls. Om dom med hög belåning t ex blir av jobbet kan dom få problem. Det räcker med att några % tvingas till försäljning i kombination med en marknad som svalnat pga låg konjunktur så kan bostadspriser börja gå nedåt på grund av ett överutbud på marknaden. Efter det är medelbelåningen inte 55% längre eftersom priser går ned men lånen är på samma nivå, alltså går belåningsgraden upp vilket leder till ännu större prisfall. Jag säger inte att detta kommer hända jag bara förklarar att även om bara en liten del av befolkningen har en väldigt hög belåningsgrad kan det leda till stora prisfall på marknaden.
2020-05-20, 20:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du vet alltså inte ens vad "marknadshyra" är? Det byggs inga hyreslägenheter för man kan inte få ut marknadshyra av alla. Så länge som bruksvärdessystemet säger att en 3:a på Södermalm får kosta max 9000 kr per månad så ställer sig 500000 hellre i kö för att få den, istället för att betala 14000 kr i något nybyggt.
Nu byter du samtalsämne i stället för att svara.

Du skulle ju sälja billiga bostäder. Då kan det inte blir till marknadshyra. Det uppfattar inte folk som billigt.
Nej, du får bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra.

Varför har du inte satt igång.
(Du har troligen rätt i att om du bygger och hyr ut så faller priserna på BR och produktionen av BR upphör).

Så det är bara att bygga och hyra ut.
2020-05-20, 20:28
Avslutad
"Bankerna har lånat ut allt mer till bostäder i takt med att bostadspriserna har rusat iväg. De har lånat ut till fastighetsbolag som köpt och sålt kommersiella fastigheter till allt högre priser. Numera har tre fjärdedelar av de svenska storbankernas lån fastigheter som säkerhet."

"Riksbanken räknar i sitt värsta scenario i dagens rapport med prisfall på 13-14 procent både i år och nästa år."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/analys-riskerna-har-okat-det-gor-riksbanken-nervos

"I vissa områden i Stockholm har bostadspriserna gått upp med över 100 procent under de senaste tio åren."

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-har-bostadspriserna-okat-mest-i-stockholm-senaste-tio-aren/repseb!HEj0RmD27ouXsO3pJWuWCw/

alltså hur fan kan man öka belåningen mer än vad kpi ökar?

ingves borde ta bankirerna i örat och nypa hårt

det måste väl alla förstå att belånar man luft så blir det problem förr eller senare
2020-05-20, 20:42
Avslutad
om nu någon vill köpa en lägenhet och betala dubbelt så mycket som vad den kostade för 10 år sedan så varsågod

men inte med lån som skattebetalarna ska garantera
2020-05-20, 20:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNegan
55% är väl ett medelvärde? Tror inte det är någon som säger att exakt alla kommer tvingas tvångssälja. Det finns personer som har hög belåning och det finns personer som äger sin bostad och inte har någon belåning alls. Om dom med hög belåning t ex blir av jobbet kan dom få problem. Det räcker med att några % tvingas till försäljning i kombination med en marknad som svalnat pga låg konjunktur så kan bostadspriser börja gå nedåt på grund av ett överutbud på marknaden. Efter det är medelbelåningen inte 55% längre eftersom priser går ned men lånen är på samma nivå, alltså går belåningsgraden upp vilket leder till ännu större prisfall. Jag säger inte att detta kommer hända jag bara förklarar att även om bara en liten del av befolkningen har en väldigt hög belåningsgrad kan det leda till stora prisfall på marknaden.
Ja det är troligen ett medelvärde. Kan ha varit median också. Kommer inte riktigt ihåg.

Nej, varför skulle alla sälja. Verkar ju lite tokig iom att alla då måste köpa.

Men om vi ska få ett rejält prisfall kan ju inte folk sitta obekymrade.

Att några få får problem sker hela tiden. Så det är inte något fungerande argument.
Deras försäljning möts ju bara att alla som tänker köpa, och delvis av de som vill byta upp sig.

Jag såg för några dagar sedan data för April för ett område i Stockholm. Småhus då. Fler sålda hus än för ett år sedan. Fler budgivare per försäljning. Färre prissänkta objekt. Färre återpublicerade annonser. Prisökning under budgivning hade dock minskat med 0.1%

Ser ju inte ut som någon kris precis.
2020-05-20, 20:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
om nu någon vill köpa en lägenhet och betala dubbelt så mycket som vad den kostade för 10 år sedan så varsågod

men inte med lån som skattebetalarna ska garantera
Några sådana lån finns väl inte heller. Eller var hittar du dom?
2020-05-20, 21:14
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Några sådana lån finns väl inte heller. Eller var hittar du dom?
Statsobligationer
2020-05-20, 21:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Herregud vilka stolpskott. Lyssnar du på dessa tomtar, seriöst?
Alla som är någorlunda vakna vid det här laget vet att vi går mot en depression av episka mått.
Är det lokalt där du bor då kanske?

Jag ser att nasdaq ligger på plus för i år. Och börsen i USA hämtat sig ganska drastiskt som helhet.

Låter inte särskilt rimligt med en depression av episka mått när bolagsvärderingar och förväntan om framtida vinster stiger så.
2020-05-20, 21:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Statsobligationer
Är det din uppfattning att klinkerhofen talade om staten som köpare av bostäderna?
2020-05-20, 21:23
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Är det lokalt där du bor då kanske?

Jag ser att nasdaq ligger på plus för i år. Och börsen i USA hämtat sig ganska drastiskt som helhet.

Låter inte särskilt rimligt med en depression av episka mått när bolagsvärderingar och förväntan om framtida vinster stiger så.

Börsen skiter fullständigt i levandsstandard för gememe man. Den är inflationsdriven och hålls uppe av oändliga stödpaket och speglar inte verkligheten på något sätt i överhuvud taget. Aja skit samma. Du kommer att få se.
Senast redigerad av Autobahn76 2020-05-20 kl. 21:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in