2020-05-20, 13:07
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är klart att det finns olika sidor av myntet och det har inte förnekats. Om du hade varit lite uppmärksam och kunnat hålla huvudet någorlunda kallt i denna diskussion så hade du sett att jag skrivit flera gånger att de kvinnor som gör det för att de VILL inte är problemet. Ok? Du kan sluta tjata om dessa kvinnor nu, de representerar inte majoriteten av marknaden och framförallt är det inte dessa som är det problematiska.

Men absolut, du klarar i alla fall av att i någon grad se nyanser. Den värsta sorten som tas upp i debattartikeln är ju de som ser varje enskilt sexköp som värre än våldtäkt oavsett omständigheterna. Merapi t ex

Tyvärr verkar det vara den gruppen som dominerar den offentliga debatten, och som hjärntvättar den övriga befolkningen i ämnet. Vi ser ju nu politiker och kändisar som vill jämställa all sexköp med våldtäkt (vilket är ett fruktansvärt hån mot våldtäktsoffer). Frågan om sexköp utomlands ska förbjudas är också uppe nu igen. Inte bara är det extremt orimligt i sig, man kan också fråga sig hur man tänkt finna resurser till det. Det känns som det finns lite annat som polisen behöver lägga fokus på idag, om man säger så

Ja det är tur att man lämnat det äckliga feministlandet för all framtid och egentligen inte behöver bry sig, men det är klart man lider med männen och de prostituerade som är verksamma i Sverige.
Senast redigerad av hardusettminapa 2020-05-20 kl. 13:22.
Citera
2020-05-20, 13:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Varför är frågan om personlighet överhuvudtaget relevant för frågan? Det som är relevant är hurvida någon form av tvång föreligger, och vad är definitionen för tvång? Moraliska aspekter bör lämnas därhän.

Definition för tvång/ ej frivillighet är om någon känner sig hotad eller är i en beroendeställning. Eller om en människa är så utfattig att den inte har möjlighet att ställa mat på bordet, eller är beroende av en kraftig drog, typ heroin.

Vad anser du själv att det är?
Citera
2020-05-20, 13:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Är du för sexköp? Är du emot RFSL och Pride?

Jag är emot verksamheter där möjlighet ges att utnyttja andra människor i samband med deras problematik. Alltså att sko sig på någon annans olycka.
Citera
2020-05-20, 13:18
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det var inte du som skrev det, och det hävdar jag ju inte heller som du ser.

Du kallade det efterblivet när jag hävdade att det inte är ett argument för nånting.

Då får man anta att du anser att det är ett argument om du inte ser dig själv som efterbliven. Men vad vet jag, konstigare saker har man läst.

Framförallt så är det ju bra om man vet vad det är man svarar på.
Citera
2020-05-20, 13:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är skillnad på att konstatera vad som är fel och tycka vad som är fel, det är två vitt skilda metodiker att jobba efter, sen så är väll fakta och statistik inte ”gnälla och beskylla”, jag tror du blandar ihop mig med nått du läst på Facebook. Eller kanske något du ”lärt dig” under din ”studietid”, säg mig, hör du till de 50-60% som fick en undermålig , eller de 90% av lärarna som anser att de saknar metoder för undervisning?

Fast du lär endå vara sjukskriven mer än på plats rent statistiskt... kanske är det räddningen, ingen utbildning är trots allt bättre än den svenska skolans, då vet man iafall att man har kvar att lära.

Det värsta är ju ändå att detta är vad elverna ska utsättas för, i 9år+.....

Du verkar aningen förvirrad som börjar yra om lärarutbildningen och sjukskrivningar i denna tråd.
Kan du förklara vad det har med diskussionen att göra?
Citera
2020-05-20, 13:23
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Och du gör konstant exakt samma sak själv. Inte bara om prostituerade utan också om sexköpande män, och män generellt.

Och huruvida dessa frivilliga kvinnor representerar majoriteten eller inte har du ingen aning om. De är inte problematiska men det var inte det som var poängen begriper du väl.

Fast jag har hela tiden varit tydlig med var jag står gällande sexsäljare som inte har något förtryck, tvång, psykisk ohälsa eller beroende som bakgrund. Det är inga bekymmer att de säljer sex.

Vad jag dock tycker är konstigt och föremål för vidare utredning är varför det då inte är lika många kvinnor från Norden som från andra delar av Europa som säljer sex, om vi ponerar att man säljer sex för att man vill jobba med det.
Citera
2020-05-20, 13:31
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Men absolut, du klarar i alla fall av att i någon grad se nyanser. Den värsta sorten som tas upp i debattartikeln är ju de som ser varje enskilt sexköp som värre än våldtäkt oavsett omständigheterna. Merapi t ex

Tyvärr verkar det vara den gruppen som dominerar den offentliga debatten, och som hjärntvättar den övriga befolkningen i ämnet. Vi ser ju nu politiker och kändisar som vill jämställa all sexköp med våldtäkt (vilket är ett fruktansvärt hån mot våldtäktsoffer). Frågan om sexköp utomlands ska förbjudas är också uppe nu igen. Inte bara är det extremt orimligt i sig, man kan också fråga sig hur man tänkt finna resurser till det. Det känns som det finns lite annat som polisen behöver lägga fokus på idag, om man säger så

Ja det är tur att man lämnat det äckliga feministlandet för all framtid och egentligen inte behöver bry sig, men det är klart man lider med männen och de prostituerade som är verksamma i Sverige.

1. Jag har aldrig uttryckt att jag anser att sexköp är likställt med en våldtäkt. Det anser jag inte, sålänge inte sexköpet spårar ur och mannen blir våldsam, tar sig friheter som inte är överenskommet e.t.c.

2. Sexköp utomlands kommer inte att förbjudas och skulle så bli fallet så är det en fullständigt tandlös lag. Är det ens juridiskt möjligt?funderar jag på. Det är väl alltid landets lagar som gäller?

3. Jag ser det inte som vettigt att legalisera sexköp eller sexförsäljning med anledning av de som far illa och blir offer för påtryckningar och/eller tvång.
Med legaliserad prostitution så lär det uppstå betydligt fler oklara fall, och med de knappa resurser som finns och ordets betydelse i sådana utredningar, så är risken stor att det blir noll resultat av det polisarbetet.
Därtill ökar marknaden för kriminella aktörer att driva affärer. Resultatet av detta kan aldrig bli bra, varken på samhällets el individens nivå.
Ska sexköp legaliseras bör det vara statligt kontrollerat, strikt kontrollerat.

4. Bra för dig att du flyttat, vantrivs man är det helt rätt att göra något åt saken.
Citera
2020-05-20, 13:31
Medlem
Citat:
Fast jag har hela tiden varit tydlig med var jag står gällande sexsäljare som inte har något förtryck, tvång, psykisk ohälsa eller beroende som bakgrund. Det är inga bekymmer att de säljer sex.

Vad jag dock tycker är konstigt och föremål för vidare utredning är varför det då inte är lika många kvinnor från Norden som från andra delar av Europa som säljer sex, om vi ponerar att man säljer sex för att man vill jobba med det.
Man tjänar betydligt mer enligt många än att jobba 160 timmar i månaden på ICA eller inom äldrevården och har råd med dyra väskor och resor och ändå väljer de svenska bort detta lyxliv trots att de för slita så med vanligt jobb
Citera
2020-05-20, 13:33
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Definition för tvång/ ej frivillighet är om någon känner sig hotad eller är i en beroendeställning. Eller om en människa är så utfattig att den inte har möjlighet att ställa mat på bordet, eller är beroende av en kraftig drog, typ heroin.

Vad anser du själv att det är?
Hot ja. Utfattig och svältande ja. Trafficking offer ja. Håller med.

Drogberoende? Nej.

Någonstans måste en människa med rösträtt i samhället ta sitt eget ansvar. En svensk person i Sverige idag som inte är tvingad har valmöjligheter.

Man kanske inte gillar att ligga för pengar, men man gör hellre det än går på soc/städar osv. Det innebär fortfarande valfrihet. Troligtvis handlar det om att man vill ha mer pengar än man har möjlighet att tjäna på andra sätt, eller som du nämner, ett missbruk. Men det finns hjälp att få, det finns jobb att få, eller soc. Man nöjer sig bara inte riktigt med det/vill inte ge upp missbruket tillräckligt mycket och därför väljer man att ligga för pengar. Då ligger ansvaret hos dig själv.

Ansvaret ligger hos dig som individ. Inte på den som köper din tjänst. Sen kan man tycka det är moraliskt förkastligt/empatilöst att köpa en hora men det har ingenting med kärnfrågan att göra.

Självskadebeteende, psykisk ohälsa kan få många människor att göra saker man ångrar, inte bara sära på benen för pengar utan det finns hundratals andra handlingar man kan begå och få ångra. Naturligtvis ska dessa människor erbjudas hjälp av samhället, men att förbjuda prostution kommer inte göra att vi har mindre trasiga själar i samhället.
Senast redigerad av pewpew 2020-05-20 kl. 13:37.
Citera
2020-05-20, 13:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Framförallt så är det ju bra om man vet vad det är man svarar på.
Precis, men jag märker att du har problem med läsförståelsen så jag ska försöka vara extra tydlig i framtiden.
Citera
2020-05-20, 13:54
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Man tjänar betydligt mer enligt många än att jobba 160 timmar i månaden på ICA eller inom äldrevården och har råd med dyra väskor och resor och ändå väljer de svenska bort detta lyxliv trots att de för slita så med vanligt jobb

Ja det gör man. Om man är snygg nog. Över 100 000 kr på en månad är inte ovanligt om man har utseendet. Det är betydligt mer än vad man kan tjäna på ICA.

Men Sverige är trots allt ett land där detta är extremt stigmatiserat.
Citera
2020-05-20, 14:01
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Kultur spelar nog in till viss del. Det finns väl knappt något annat land i världen där sexarbete är så stigmatiserat som i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in