Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Men absolut, du klarar i alla fall av att i någon grad se nyanser. Den värsta sorten som tas upp i debattartikeln är ju de som ser varje enskilt sexköp som värre än våldtäkt oavsett omständigheterna. Merapi t ex
Tyvärr verkar det vara den gruppen som dominerar den offentliga debatten, och som hjärntvättar den övriga befolkningen i ämnet. Vi ser ju nu politiker och kändisar som vill jämställa all sexköp med våldtäkt (vilket är ett fruktansvärt hån mot våldtäktsoffer). Frågan om sexköp utomlands ska förbjudas är också uppe nu igen. Inte bara är det extremt orimligt i sig, man kan också fråga sig hur man tänkt finna resurser till det. Det känns som det finns lite annat som polisen behöver lägga fokus på idag, om man säger så
Ja det är tur att man lämnat det äckliga feministlandet för all framtid och egentligen inte behöver bry sig, men det är klart man lider med männen och de prostituerade som är verksamma i Sverige.
1. Jag har aldrig uttryckt att jag anser att sexköp är likställt med en våldtäkt. Det anser jag inte, sålänge inte sexköpet spårar ur och mannen blir våldsam, tar sig friheter som inte är överenskommet e.t.c.
2. Sexköp utomlands kommer inte att förbjudas och skulle så bli fallet så är det en fullständigt tandlös lag. Är det ens juridiskt möjligt?funderar jag på. Det är väl alltid landets lagar som gäller?
3. Jag ser det inte som vettigt att legalisera sexköp eller sexförsäljning med anledning av de som far illa och blir offer för påtryckningar och/eller tvång.
Med legaliserad prostitution så lär det uppstå betydligt fler oklara fall, och med de knappa resurser som finns och ordets betydelse i sådana utredningar, så är risken stor att det blir noll resultat av det polisarbetet.
Därtill ökar marknaden för kriminella aktörer att driva affärer. Resultatet av detta kan aldrig bli bra, varken på samhällets el individens nivå.
Ska sexköp legaliseras bör det vara statligt kontrollerat, strikt kontrollerat.
4. Bra för dig att du flyttat, vantrivs man är det helt rätt att göra något åt saken.