2020-05-02, 20:49
Medlem
Om man kommer på sig med att ha glömt ta med kassar när man skall handla finns det ett enkelt sätt att slippa betala skatt: Man köper en rulle soppåsar med knythandtag! När man betalat, öppnar man rullen och packar ner sina varor i så många påsar som krävs. Därefter traskar man nöjt ut ur butiken och passar på att ge (mp) ett finger på vägen.

(Med tanke på vad jag betalade för en rulle soppåsar idag har man inte lagt skatt på dessa)
Citera
2020-05-02, 20:50
Medlem
cacas avatar
Var och handla lite Idag 1 kr för plastpåse för grönsaker och 7 kr tog de för en vanlig plastpåse.
Jag plocka lite frukt men gav fan i använda deras plastpåsar, tog brödpåsar vid deras bake-off, fungerade perfekt till frukten. Var även käck och påminde kärringen i kassan att det saknades påsar vid frukten.

Så mitt tips, använd påsar för bröd/bullar i affären, gratis och ta då de i kassan ser igenom plasten vad det är i påsen.
Citera
2020-05-02, 23:12
Medlem
Knuxs avatar
Miljöpartiet ska UT ur riksdagen nästa val. Det måste vara högsta prioritet. Tål inte packet.
Om Miljöpartiet får välja kostar snart en plastpåse på ICA 10 kr.
En flygbiljett till London 3000kr.
Trängselskatt 200kr.
En liter bensin 20kr.

Det tar liksom aldrig slut..
Citera
2020-05-02, 23:46
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Skatten gäller inte avallspåsar eller säckar. Det går bra att köpa en rulle avfallspåsar i samma butik som man köper maten och packa i dem och det blir dessutom billigare än det var att köpa påsar i kassan innan. Skatten är till för att dra in pengar, inte förbättra miljön, precis som med trängselskatten.
This.
Finns redan biokassar som bryts ned fort om de skulle hamna i naturen.
Extremt få plastkassar från Sverige hamnar i havet.
Precis allt detta handlar om mer pengar till invandring, genuscertifiering och menskonst.
Citera
2020-05-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Miljöpartiet ska UT ur riksdagen nästa val. Det måste vara högsta prioritet. Tål inte packet.
Trängselskatt 200kr.
En liter bensin 20kr.

Ja, håller med, de ska ut, mer verklighetsfrånvända DÅRAR får man leta efter.
Och icke att förglömma öppna gränser..
Citera
2020-05-03, 02:11
Medlem
Plastpåsen på ICA höjd till 6 kr. Fair enough, men varför i helvete har papperspåsarna höjts från 3 till 4 kr? Det är väl ingen ny skatt där.
Citera
2020-05-03, 03:13
Medlem
7 kr kostar det inte 6 kr
Jag fick betala 14 kr för 2 påsar står det på mitt kvitto
Det var på ica supermarket
Citera
2020-05-03, 03:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Plastpåsen på ICA höjd till 6 kr. Fair enough, men varför i helvete har papperspåsarna höjts från 3 till 4 kr? Det är väl ingen ny skatt där.

De passar väl på att höja och tjäna lite extra pengar. Ska gå och handla mat under söndagen. Ska kolla hur det ser ut här i Göteborg. Återkommer.

Att man i skatten inte gör skillnad på plastkassar av vanlig plast och plastkassar av harmlös och nedbrytbar "Kravodlad" plast, skvallrar om att detta är en finansskatt för att få in pengar, och inte en miljöskatt för att skona miljö.

Jämför med om man skulle återinföra agan igen, och spöa alla ungar, inte enbart buset.. Alltså det är ett lögnaktigt skäl det där med miljön. Sure, plast är inte bra, men varför beskatta oskadliga plasttyper och inte bara de skadliga? -Beror på att man vill enbart ha in pengar, enbart detta.
Citera
2020-05-03, 10:34
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Trängselskatt 200kr.
En liter bensin 20kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, håller med, de ska ut, mer verklighetsfrånvända DÅRAR får man leta efter.
Och icke att förglömma öppna gränser..

Måste kännas tråkigt för Liberalerna att MP så ofta får credit för denna skatt.
Citera
2020-05-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymfb
Jag ska ta med ica påse när jag går och handlar på coop?

Jag blir nog tvungen att göra likadant, en dryg jävel vid självscanningen påpekade att påsen inte var blippad.
Citera
2020-05-03, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymfb
7 kr kostar det inte 6 kr
Jag fick betala 14 kr för 2 påsar står det på mitt kvitto
Det var på ica supermarket

Du tror inte det kan vara olika priser i olika butiker precis som på alla andra varor?
Citera
2020-05-03, 13:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Willys tog 6.50 kr för en vanlig sockerrörspåse samt 0.38 för en fruktpåse. Fanns dock gratis i papper. HAde med mig egen bärkasse.

LIDL tog 0.50 kr för en fruktpåse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in