Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Jag är civilingenjör och räknar dagarna i ända, så jag känner mig rätt insatt i att räkna.
Nu kan jag inte citera studierna rakt från huvudet, men de studier jag har sett på antikroppstester kommer från Bergamo (i Italien), Italien som helhet, Spanien, Belgien, Frankrike, NYC och nu Sverige. De sex första har haft en dödlighet på mellan 0,8 och 1,3 %. Man har gjort på lite olika sätt, men tittat på både överdödlighet och registrerade covid-dödsfall. Förvisso beroende av hur man hanterar tidslagget mellan insjuknande, dödsfall och antikroppsproduktion, men likväl forskare som utfört och flera av studierna var publicerade i vetenskapliga tidskrifter.
Den sista siffran, för Sverige, beräknar jag enligt nedan
7,5 % med antikroppar i Stockholm vecka 18. 0,075 * 2 300 000 = ca 173 000 med antikroppar vecka 18. Det tar (lite förenklat, men ändå ganska väl överensstämmande med verkligheten, även enligt Tegnell) ungefär lika lång tid att utveckla antikroppar som att dö. I mitten av vecka 18 hade 1406 personer rapporterats döda i Stockholm. 1406 / 173000 = ca 0,8 % dödlighet.
För att få din siffra, 0,5 %, behövs det cirka 850 döda på 173 000 smittade. Då får man gå tillbaka ytterligare 2 veckor med dödsfallen i Stockholm. Inte säkert att det är fel, men jag har inte sett någon insatt i ämnet påstå att det tar mer än dubbelt så lång tid att bilda antikroppar som att tillfriskna. Antikropparna används trots allt till att tillfriskna, så de borde rimligtvis börja produceras före man hinner bli frisk.
Sen visade Folkhälsomyndigheten på sin presskonferens tydligt att i Sverige var andelen smittade ungefär dubbelt så hög bland 20-65 som bland 65 +. Givetvis skulle dödligheten öka om större andel av de sjuka var äldre, dvs jämnare fördelad smitta i befolkningen. Det är givetvis positivt om vi kan behålla skillnaden som är nu, det hoppas i alla fall jag på. Men en dödlighet på ca 1 % om smittan är jämnt fördelad bland åldersgrupperna är en motiverad nivå utifrån datan som finns tillgänglig.
Till sist har jag sett flockimmunitetsangivelser på allt emellan 40-80 %. Jag vet inte vad som är rätt. 60 % är i mitten av spannet, så jag använde det. 1 % av 60 % av Sveriges befolkning är 60 000 personer. Dessa siffror förutsätter att vi inte hittar bättre behandlingar (skulle minska dödligheten) eller vaccin (skulle minska antalet smittade) eller att man på andra sätt kan stoppa smittan innan flockimmunitet gör det. Allt detta skulle minska antalet döda, precis som jag skrev.
Var god förklara vad för något i min matte som är felaktigt.
Det beror såklart på vilka siffror man stoppar in.
Vill du räkna enbart på Rinkeby så får du ju göra det förstås, om resultatet passar din agenda bättre.
Men snabbräknat på mobilen, de tre största regionerna sammanslaget
så hamnar IFR på 0.36-0.58% om man tar lite höjd för osäkerheterna kring när antikroppar bildas etc.
Att sedan alla som smittas inte bildar antikroppar är nog heller inte helt osannolikt.
Så värdet bör nog hamna lite lägre än så till slut.
Sen var det väl bara drygt tusen prov som analyserats vad jag förstod.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/forsta-resultaten-fran-pagaende-undersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/