2020-05-20, 16:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Och när i tid avspeglar det smittspridningen i Stockholm tror du????
Anders Tegnell menar att det är i början av april. Jag har begärt ut studien så vi kan inte veta något med säkerhet. Vad vi vet med säkerhet numera är att FHM arbetar med matematiska modeller:
Än så länge har resultaten inte lagts in i modeller på det viset att FHM gör prognoser framåt vad gäller flockimmunitet i befolkningen.

– Det stämmer väl överens med de modeller vi har gjort tidigare och andra modeller, kanske lite lägre, säger Tegnell.

– Vi tror att 20–25 procent av Stockholms befolkning har haft smittan.
Det blir ännu mer schizofrent när man läser hela artikeln. Då finns det ingen flockimmunitet:
– En immunitet som helt stoppar smittan kommer aldrig att hända
Antingen har man flockimmunitet eller så har man det inte.

Vi har här ett exempel på den otydlighet Anders Tegnell uppvisar där han aldrig erkänner några felbedömningar.

Och ja, matematiska modeller brukar ibland prognostisera isfria poler från och till inom x antal år.
Senast redigerad av arbetet 2020-05-20 kl. 16:38.
Citera
2020-05-20, 16:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror på 2 huvudförklaringar, dels att Kastrup stängde ned, dels att Skåne arbetat hårt med äldreboendena. Sen kanske det finns andra bidragande orsaker också, förstås.

Minns en skribent här i tråden som skrev väldigt många inlägg om Skånes överlägsna handhygien, det tror jag lite mindre på...

Förklarar ju inte att vi har relativt många med antikroppar trots väsentligt färre döda? Kvoten (procent med antikroppar / procent döda ) skiljer 7 gånger enligt tidigare post
Citera
2020-05-20, 16:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tycker det var lite luddigt med urvalet också. Jag kan ha hört fel men på PK idag så lät det nästan som om man hade tagit proverna på sådana som har sökt vård?

Ett sådant resultat är inte att likställa med randomiserat urval ur den generella befolkningen... Ja, om du hittar deras studie, lägg gärna upp den här så vi kan granska lite mer, det var rätt otydligt på PK.
Lugn nu. Anders Tegnell ska bara mata in siffrorna i sina modeller så vi kommer nog snart att se att en tredjedel av Stockholms invånare är eller har varit smittade.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOVXb1/tegnell-flockimmunitet-racker-inte-mot-smittan
Citera
2020-05-20, 16:38
Medlem
crisscrosss avatar
De två län som sticker ut och har minst andel döda av konstaterade fall är Jämtland och Västerbotten (Även Blekinge men de har så få fall så slumpen kan spela in)
Västerbotten har lyft fram att regionen jobbat hårt med kommunerna för att säkra äldreboenden som en förklaring, de har statistik som motsvarar Danmarks i antal fall per capita och lägre än Danmark i döda per capita trots en allmän smittspridning (av 600 vårdpersonal hade 15% antikroppar förra veckan).
Citera
2020-05-20, 16:43
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Artikeln är låst så de enda siffror man kan läsa är ingressen.
Där står:
"Förra influensasäsongen dog tio svenskar av den så kallade svininfluensan."
"I Storbritannien, till exempel, avled 562 personer till följd av svininfluensan."

Igen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa
207 per år i genomsnitt.
Värsta året: 1976, 807 personer.

Källorna i Wiki är SCB och socialstyrelsen.
Vilken är källan i den låsta artikeln i Svenska Dagblaget?
SVD är inte låst för mig i alla fall, det står att socialstyrelsen är källan.
SVD är nog dåliga.

Jag hittade ett diagram från socialstyrelsen här på sidan 49 från 1989 till 2008.

Vet inte men kanske runt 7000 döda 1993 när det var värst?
"Dödlighet i influensa, samtliga kvinnor, samtliga män och 65 år och äldre. Åldersstandardiserade dödstal per 100 000"

Samtliga kvinnor 40 per 100 000
Samtliga män 46 per 100 000
= 86 st per 100 000 och det fanns 87 st 100 000 år 1993 (bef 8,7 miljoner)
Alltså 86 * 87 = 7482 st döda.

7482 st döda i influensa 1993 det är ju mycket om det stämmer.
Citera
2020-05-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag har inte påstått att den ger radikalt andra slutsatser, bara att den är bättre. Den ger en mer korrekt bild av när vi peakade t. ex..
Det skiljer några dagar och man ser det 3-4 veckor i efterhand. Rätt meningslöst, tycker jag. Folk står samlade kring en björk och debatterar hur många årsringar den har, istället för att notera att de står mitt i en skog.
Citera
2020-05-20, 16:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Han behövde ju inte IVA, det räckte med dropp.

Jag förstår din poäng. Det har diskuterats mycket om hur prioriteringar görs, och med oändliga resurser skulle alla få allt.

Faktum är att antalet som ligger på IVA minskar. Sen kan man tro att det beror på att fler vägras IVA. Det får stå för dig. Jag vet att det görs prioriteringar men anser att minskningen innebär att det är färre som är i behov av IVA. För om fler var i behov så skulle antalet vara rätt konstant i och med att prioriteringarna blev hårdare.

Det kom tidigt uppgifter om att läkarna inte lägger in patienter i mogen ålder TROTS att det finns kapacitet på IVA, för att de ville hålla platser lediga "ifall det skulle komma in en tidigare frisk 30-åring" som en läkare sa anonymt i någon tidning. (Jag kan leta rätt på det om det är viktigt.) Att inte slita ut personalen för mycket, samt kunna placera tillbaka lånad personal till deras ordinarie avdelningar som fått ställa in annan vård under tiden, är en annan motivation. Att slippa krisavtalet som blir mycket dyrt p.g.a. att personalen får så mycket betalt under det, är en tredje.
Citera
2020-05-20, 16:47
Medlem
Karmans avatar
Tegnell och andra regimtrogna försvarar hela tiden Sveriges usla utfall med att "smittan kom in på äldreboenden". Om det är så, är det ju i sig ett stort misslyckande och borde föranleda konsekvenser för de som har makten nu. Men är det någon som vet hur stor andel av de döda i Covid som bott på äldreboenden?
Citera
2020-05-20, 16:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Anders Tegnell menar att det är i början av april. Jag har begärt ut studien så vi kan inte veta något med säkerhet. Vad vi vet med säkerhet numera är att FHM arbetar med matematiska modeller:
Än så länge har resultaten inte lagts in i modeller på det viset att FHM gör prognoser framåt vad gäller flockimmunitet i befolkningen.

– Det stämmer väl överens med de modeller vi har gjort tidigare och andra modeller, kanske lite lägre, säger Tegnell.

Det blir ännu mer schizofrent när man läser hela artikeln. Då finns det ingen flockimmunitet:

Vi har här ett exempel på den otydlighet Anders Tegnell uppvisar där han aldrig erkänner några felbedömningar.

Och ja, matematiska modeller brukar ibland prognostisera isfria poler från och till inom x antal år.

Har han haft ett enda rätt? Nej kommer inte bli någon spridning i Sverige. Oj vi har visst spridning i Sverige. Nu är det över vi har kontroll. Nej vi har inte kontroll osv. Vad han än säger blir det fel.
Citera
2020-05-20, 16:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ja, det verkar vara Västra Götaland och Göteborg som är nästa epicenter.

34 döda enl. c19.se.
Igår var det 21 döda i Skåne.
Citera
2020-05-20, 16:49
Medlem
Citat:

Eh han förklarade begreppet flockimmunitet eftersom många inte verkar förstå innebörden av det konceptet.

Det intressanta han sa, som de flesta är för korkade för att förstå, är att immunitetsgraden redan påverkar smittspridningen sedan flera veckor tillbaka, vilket egentligen är uppenbart om man granskar kurvorna i regioner som Stockholm och Sörmland.
Citera
2020-05-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag är civilingenjör och räknar dagarna i ända, så jag känner mig rätt insatt i att räkna.

Nu kan jag inte citera studierna rakt från huvudet, men de studier jag har sett på antikroppstester kommer från Bergamo (i Italien), Italien som helhet, Spanien, Belgien, Frankrike, NYC och nu Sverige. De sex första har haft en dödlighet på mellan 0,8 och 1,3 %. Man har gjort på lite olika sätt, men tittat på både överdödlighet och registrerade covid-dödsfall. Förvisso beroende av hur man hanterar tidslagget mellan insjuknande, dödsfall och antikroppsproduktion, men likväl forskare som utfört och flera av studierna var publicerade i vetenskapliga tidskrifter.

Den sista siffran, för Sverige, beräknar jag enligt nedan

7,5 % med antikroppar i Stockholm vecka 18. 0,075 * 2 300 000 = ca 173 000 med antikroppar vecka 18. Det tar (lite förenklat, men ändå ganska väl överensstämmande med verkligheten, även enligt Tegnell) ungefär lika lång tid att utveckla antikroppar som att dö. I mitten av vecka 18 hade 1406 personer rapporterats döda i Stockholm. 1406 / 173000 = ca 0,8 % dödlighet.

För att få din siffra, 0,5 %, behövs det cirka 850 döda på 173 000 smittade. Då får man gå tillbaka ytterligare 2 veckor med dödsfallen i Stockholm. Inte säkert att det är fel, men jag har inte sett någon insatt i ämnet påstå att det tar mer än dubbelt så lång tid att bilda antikroppar som att tillfriskna. Antikropparna används trots allt till att tillfriskna, så de borde rimligtvis börja produceras före man hinner bli frisk.

Sen visade Folkhälsomyndigheten på sin presskonferens tydligt att i Sverige var andelen smittade ungefär dubbelt så hög bland 20-65 som bland 65 +. Givetvis skulle dödligheten öka om större andel av de sjuka var äldre, dvs jämnare fördelad smitta i befolkningen. Det är givetvis positivt om vi kan behålla skillnaden som är nu, det hoppas i alla fall jag på. Men en dödlighet på ca 1 % om smittan är jämnt fördelad bland åldersgrupperna är en motiverad nivå utifrån datan som finns tillgänglig.

Till sist har jag sett flockimmunitetsangivelser på allt emellan 40-80 %. Jag vet inte vad som är rätt. 60 % är i mitten av spannet, så jag använde det. 1 % av 60 % av Sveriges befolkning är 60 000 personer. Dessa siffror förutsätter att vi inte hittar bättre behandlingar (skulle minska dödligheten) eller vaccin (skulle minska antalet smittade) eller att man på andra sätt kan stoppa smittan innan flockimmunitet gör det. Allt detta skulle minska antalet döda, precis som jag skrev.

Var god förklara vad för något i min matte som är felaktigt.

Det beror såklart på vilka siffror man stoppar in.
Vill du räkna enbart på Rinkeby så får du ju göra det förstås, om resultatet passar din agenda bättre.

Men snabbräknat på mobilen, de tre största regionerna sammanslaget
så hamnar IFR på 0.36-0.58% om man tar lite höjd för osäkerheterna kring när antikroppar bildas etc.

Att sedan alla som smittas inte bildar antikroppar är nog heller inte helt osannolikt.
Så värdet bör nog hamna lite lägre än så till slut.

Sen var det väl bara drygt tusen prov som analyserats vad jag förstod.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/forsta-resultaten-fran-pagaende-undersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in