Citat:
Ursprungligen postat av
299792458
"De såg alla ut att vara i samma längd" (FUP 104)
"den man som promenerade bredvid Palme var lika lång eller dom 2 var lika långa" (FUP 108)
"Han tyckte också att de tre var ungefär lika långa" (FUP 113)
"Ja 170-180 cm ungefär, jag tänkte aldrig på att han var direkt lång" (FUP 236)
"Ja det är vad jag har sagt tidigare att jag uppfatta honom som ganska smärt, smal, under medellängd. Det var något som jag reagerade på direkt när jag såg honom." (FUP 463)
Raimo Räsänen var cirka 175 cm-180 cm lång. 41 år gammal vid MOP. Ljusblond med mustasch. Bred ryggtavla. Sköt en annan man (sin vän; Eino Hiltunen), utomhus och bakifrån, 1986 (åtta månader efter MOP). Statistiskt var det väldigt få mord som skedde på detta sett. S.k. "Guldskytt".
Eino Hiltunen var cirka 180-185 cm lång. 46 år gammal vid MOP. Mörblond. Skrämmande blick. Lite åt det feta hållet. Klädde sig lite omodernt. Gick alltid omkring i blå täckjacka. Hade ofta stålbågade glasögon på sig. Sjukpensionär sedan 1983, men hade trots detta ovanligt mycket pengar.
Både dessa herrar var vän med Ture Utriainen (Säpomannen). 31 år gammal vid MOP. 185 cm-190 cm lång. Ljusblond. Ganska ofräsch utseende. Fick många intressanta tjänster efter MOP; bl.a. på Säpo, Rikspolisstyrelsen samt Televerket. Vän med åtminstone en av Mockfjärdsrånarna; Lasse Ainasoja (mannen som, bara för några år sedan, fortfarande hävdade att han "levererat vapnet som Palme sköts med").
Säger detta igen: Beställ hem
polisutredningen i det s.k. Stegmordet.