2020-05-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det jag fetat, han kom inte ihåg att han öppnat datorn men när han läste i fup om det inkommande mejlet strax innan så förstod han, jag tror det är så enkelt faktiskt.

IT-forensikern har för mig visat sin okunnighet via formuleringarna i fupen. Jag ser inget som helst värde i hans spekulationer och gissningar men man kan vilseleda en okunnig rätt med sådant.
Men så lägligt att han förstod sitt alibi efter att ha läst fup
Nja du, tror du sätter för stor tilltro till SD:s försvarsbrev där han stort markerat VIKTIGT! Se så där brukar även skyldiga bete sig, man försöker med alla medel fritvå sig själv
Citera
2020-05-19, 23:41
Medlem
Citat:
Genom att analysera historiken med hjälp av ett speciellt verktyg för det ändamålet.

När jag öppnar/uppdaterar en webbsida med ett googledocs-dokumnet får jag liknande historik, annars inte.

Om jag filterar på "docs.google.com" så händer nada i cachehistoriken, om jag öppnar/uppdaterar sidan så rasslar det till. Prova att testa så kan du se själv

https://www.nirsoft.net/utils/chrome_cache_view.html

Ah jag förstår, ett hoptotat, suspekt program i klass med autorefresh-tillägg i Chrome...
Citera
2020-05-19, 23:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det jag fetat, han kom inte ihåg att han öppnat datorn men när han läste i fup om det inkommande mejlet strax innan så förstod han, jag tror det är så enkelt faktiskt.

IT-forensikern har för mig visat sin okunnighet via formuleringarna i fupen. Jag ser inget som helst värde i hans spekulationer och gissningar men man kan vilseleda en okunnig rätt med sådant.
Menar du att han i mobilen såg ett inkommande mail, öppnade datorn och tittade på mailet en gång till men gjorde inga flera aktiviteter i datorn?
Känns det logiskt?
Citera
2020-05-19, 23:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Ah jag förstår, ett hoptotat, suspekt program i klass med autorefresh-tillägg i Chrome...
Ja om du vill kalla det så, så inte mig emot men prova gärna.

Jag bjuder på länken en gång till så kan försvar och åklagare också ladda ner den för ökad förståelse för vad som händer i cachehistoriken när en webbsida öppnas eller uppdateras

https://www.nirsoft.net/utils/chrome_cache_view.html
Citera
2020-05-19, 23:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nu sprider sig paniken i tråden. Oro i hönsgården. Vi har sett det förr. Vid häktningar (SD´s och HD´s) och andra stora beslut som åtal och nu även vid denna överklagan. Då kommer hela Sekten med historierevisionism och andra lögner som vapen. "Det är LW´s fel!" "Allt är hennes, UW´s och barnens fel!!". Samma historier varje gång.

Verkligheten kom ikapp vissa idag, tror jag? Framför allt de som var säkra på att ÅH skulle låta bli att överklaga och att Polisen skulle lägga sig platt och ge upp fallet. Nej, detta kommer att köras till den skyldige/de skyldiga sitter i fängelse. Om det inte sker nu, så kommer det att ske sen.
Det är en mycket bra sammanfattning av läget.
En del tråddeltagare måste bli mer ihärdiga nu när två av de största SD-kramarna har tagit semester.

Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
LW har inte mördat sig själv. Hon har inte ramlat ner från ett träd och slagit i huvudet 17 gånger. Och det är med stor sannolikhet ingen älg inblandad.

Det är heller inga Mållgans som klarar denna planering och att lämna brottsplatsen utan spår, låta bli att ta hennes smycken och sen logga in på LW´s konton på morgonkröken.

UW har inte hoppat ut genom fönstret, lyckats dölja sig från kameran och smugit sig på sina barns mor dagen före lillgrabben fyller 12 och krossat hennes huvud med 17 slag.

Detta pekar med hela handen mot EN person. Och dennes eventuella hjälpare i efterhand. Detta kommer att lösas och den skyldige/de skyldiga kommer att hamna i kurran. Det känns bra.

#TeamÅsaHiding
Mycket bra att du räknar upp alla de scenarier som kan uteslutas.
Citera
2020-05-20, 00:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Menar du att han i mobilen såg ett inkommande mail, öppnade datorn och tittade på mailet en gång till men gjorde inga flera aktiviteter i datorn?
Känns det logiskt?
Nja, det kan vara så här. Han ser via mobilen att det kom ett mejl och det finns kanske något i mejlet som har koppling till något som endast finns på datorn och som han inte kommer åt via mobilen.
Typ så.
Citera
2020-05-20, 00:02
Medlem
Citat:
Ja det är exakt så jag menar!

Det är mycket tydligt att det är två läger i tråden. Har MrBarnaby rätt om 23.34 alibit så är det ju godnatt.

Vi vet dock inte om det helt stämmer än eller om det kanske finns någon eller några andra graverande indicier som vidare talar för att SD är mördaren som åkl presenterar i Hovr. Det handlar ju till syvende om att pussla ihop ett rimligt händelseförlopp och utesluta andra gm.

Påsmannen verkar bara vara ett stickspår. Alltså ingen partner in crime heller som börjat gå längs med motorvägen med vapnet, medan SD tar mobilen och "testar växlarna" på området.
Citera
2020-05-20, 00:12
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Jag har funderat en hel del kring det här efter att jag fått pejl på det tekniska *händelseförloppet och kan inte få det till annat än att det mest rimliga är att han faktiskt har ett alibi.

*)=Inkommande mejl 23.32, webbsida öppnas/uppdateras på datorn 23.34
Men bortser du inte då från möjligheten att SD antingen har datorn med till mordplatsen i syfte att just skaffa ett alibi. Eller har hjälp av någon som öppnar hans dator åt honom hemma.
??
Citera
2020-05-20, 00:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Det är mycket tydligt att det är två läger i tråden. Har MrBarnaby rätt om 23.34 alibit så är det ju godnatt.

Vi vet dock inte om det helt stämmer än eller om det kanske finns någon eller några andra graverande indicier som vidare talar för att SD är mördaren som åkl presenterar i Hovr. Det handlar ju till syvende om att pussla ihop ett rimligt händelseförlopp och utesluta andra gm.

Påsmannen verkar bara vara ett stickspår. Alltså ingen partner in crime heller som börjat gå längs med motorvägen med vapnet, medan SD tar mobilen och "testar växlarna" på området.
Det är därför jag tror att åklagaren kommer att presentera mer detaljerad info om detta den 17/6.
En second opinion om att det inte krävs användaraktivitet (av SD på plats hemma) för att datoraktiviteten ska ske.

Aktiviteten kan ha skett automatiskt.
Den kan ha skett av någon annan.
Den kan ha skett genom att han har haft datorn med sig.
Citera
2020-05-20, 00:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Men bortser du inte då från möjligheten att SD antingen har datorn med till mordplatsen i syfte att just skaffa ett alibi. Eller har hjälp av någon som öppnar hans dator åt honom hemma.
??
Ja den möjligheten kan absolut finnas men det är inte så åklagaren har avfärdat "alibit". Att ha datorn med sig är kanske inte så bra ur alibisynpunkt, den måste koppla upp sig mot en mast och kan spåras. Jag tror det var något sådant vi kom fram till tidigare när det alternativet diskuterades.

Men som jag skrivit flera flera gånger tidigare, hade det varit ett planerat alibi i någon form så skulle det säkert kommit upp på bordet långt tidigare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-20 kl. 00:26.
Citera
2020-05-20, 00:19
Medlem
Finns bilder eller uppgifter om undersökningar med Bluestar inne i den MT bostad?

Att man anträffat blodförekomst som härrör från LW på utsida av den MT tvättmaskin indikerar, att blodbesudlingar sannolikt förekommer på fler platser i den MT bostad - förutsatt att den MT begått gärningen. Detta med anledning av det våldsamma förloppet med konstaterat mycket blodvite på BP.
Den MT har på något sätt antingen, tvättat de kläder han bar under gärningen eller på okänd plats gjort av sig med plaggen.
Dessa omständigheter är något som ÅK-sidan bör utreda mer för att eventuellt kunna binda den MT till gärningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Givet formuleringarna i domen ser jag inte hur det eventuella blodet påverkar i tillräckligt stor grad. De fundamentala delarna att placera SD på brottsplatsen och/eller att utesluta andra gärningsmän kvarstår ju rimligen även hos HR. Eller finns teknik i något annat land för att tidsbestämma denna typ av blodspår?

Till detta kommer också att beviskraven blir väldigt höga när telefon och mordvapen saknas. Från domen:

Omständigheten att två centrala föremål –tillhygge/tillhyggenoch Lena Wesströms mobiltelefon –saknas medför alltså att åklagarnas bevisning måste uppnå kravet ställt utom rimligt tvivelmed sådan marginal att det inte finns utrymme för att den uteblivna utredningen rubbar åklagarnas bevisningpå ett sådant sätt att det inställer sig rimligt tvivel.

Det är anmärkningsvärt att blodet på tvättmaskinen inte uppmärksammades vid undersökningarna den 15 och 16 maj 2018. Detta tillsammans med omständigheten att NFC inte fick någon DNA-träff vid den första undersökningen talar för att det rör sig om väldigt lite blod. Detta skapar osäkerhet kring vilka slutsatser som kan dras av blodet på tvättmaskinen. Göran Schwartz har berättat att det vid undersökningen i källaren den 21 juni 2018 inte hittadesnågraspår efter avstrykningar. Genom Stefan Davidssonsoch vittnet Andreas Marklunds uppgifter har det framkommit att huset städades grundligt den 25 maj 2018, dvs. i tiden före blodet på tvättmaskinen anträffades. Om det hade va-rit fråga om blod från mordet på Lena Wesström bordedet hatorkats bortvid en grundlig städning. I vart fall borde sådana försök ha gjorts. Några spår efter avtork-ning finns dock inte. Detta skapar också en osäkerhet kring vilken betydelse blodet på tvättmaskinen kan tillmätas i förhållandetillStefan Davidssons anknytning tillbrottsplatsen.
Citera
2020-05-20, 00:21
Medlem
Jerry Grey, vilken dum och självgod person.
Han skyddar sig själv och SD i förhör samt domstol.
Riktigt osmakligt han för sig i rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in