Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Ang fett: mord och mördares agerande behöver inte alltid vara såvärst nära lierade med logikens alla lagar.
Ta tex det nu aktuella fallet med Tischko i Uddevalla som mördat Wilma: han plockade polisen upp under mordkvällen flera mil hemifrån då han var ute och vandrade likt en zombie med utsträckta armar utan jacka på en motorväg.
Han agerade inte direkt diskret efter mordet.
Så att av den anledningen räkna bort påsmannen som en potentiell GM kan vara förhastat.
Nä, kanske inte.
Men här har vi en mördare som har ändå lyckats inte bara få ut Lena, mörda henne inom några minuter med ett medhavt tillhygge och sedan lyckas få tag på hennes mobil och förflytta den till en plats mellan radhusen. Det finns ett mönster i skeendet som tyder på en handlingskraft, förmåga att få till en plan. Det är inte sannolikt att Lena skulle följa med en random person till planket. Personen känner Lena väl.
Därtill har personen sett till att själv inte vara spårbar, ingen mobil med sig. Vid 01:40 (rätta mig om jag har fel med tiden, kommer inte in i FUP) är personen ännu kvar i området, för att då stänga av mobilen. För mig verkar det mer troligt att den som gjorde det, har ett boende på ett geografiskt avstånd som inte är långt bort från brottsplatsen. Vem stannar kvar i timmar efter de höga skriken, blodig?
På Lena fanns inget DNA från någon okänd. Däremot finns det DNA på Lenas ring och sperma på kjolen från SD. Det brutala våldet är ett övervåld som är riktat mot huvudet. Det är personligt våld som brukar se ut på det sättet.
För att komma in i Lenas mail, borde man ha vara införstådd med att hon är död. Detta är ingen slump. Ingen okänd, ingen random. Någon som känner Lena mycket väl. Vi vet att SD har av flera varit misstänkt för att ha gått in och läst deras konversationer. Han har själv medgett att han har haft kännedom av hur hon brukar bygga upp sin inloggninguppgifter.
Den som dödat Lena känner till henne, vet hur man kan få ut henne mitt i natten. Kan hennes mailinloggning.
Skulle denna person gå helt under radarn för utredningen?
Inom radien 2,5 km och tiden 02.10 finns det med säkerhet många andra personer som är vakna, ute eller inne. Ska alla dessa också misstänkas?
Säkert fanns det någon som tankade på macken, någon som gick ut med hunden 2 km från brottsplatsen. Någon gick upp och kissade, och tände lampan i badrummet.